Tuesday, March 20, 2018

Rumah besar




umah aliff syukri yang baru ni lawa sungguh kan.. tapi ya hampun... besar nyaaaaaaaaa... kalau anak menyorok pon aku rasa amik masa berejam gak tu nak mencarik... hahaha..

suka lah tengok rumah dia.. memang betul2 gak lah.. lampu chandelier die sebijik pon harga 200 ribu nok.. boleh beli sebijik umah teres biasa... 

memang kaya nau2 tau si aliff shukri ni... 

eeaahh.. ni bukan nak membawang.. or nak menjemah ngan korang.. tak dengki pon.. sungguh.. umah die memang lawa.. sangat.. takde pon aku rasa die nak me-riyak bagai.. bagi aku.. mayber die sharing apa die suka..macam aku jugak kan.. suka sharing pasal rumah.. bukan nak riyak.. sebab kite suka.. dia sendiri pon pernah cerite.. die suka bende2 macam tu.. interior bagai tu.. aku pon suka tengok.. jadi bila dia share kat ig or youtube tu.. aku memang suka lah nak tengok.. 

tapi... suka tengok jer lah.. aku terpikir gak.. besar2 sangat pon nak buat apa.. kot lah kalau lah mungkin duit aku sebanyak dia..[amin].. kot lah mungkin kaya raya giler macam dia..[amin].. aku tak de lah rasa nak buat rumah sebesar tu.. memang la cantik.. tapi.. untuk aku sendiri.. besar sangat macam tu bukan setakat takde keperluan.. tapi takde rasa keinginan jugak.. buat masa ni lah.. masa akan datang tak tau lah pulak kan.. hahahaha...

rumah yang tak berapa nak besar yang aku duduk sekarang ni pon ada masa rasa macam tak sempat nak urus.. berabok sana sini.. kekadang malas gak nak mengemas tu.. bila dah naik.. soh turun balik pon malas gak kekadang.. sanggup lah tahan haus tu...hahaha.. bayangkan umah besar2..

tapi kalau dah mampu beli umah besar2 macam tu..mesti lah mampu nak amik orang gaji ramai2 jugak kan.. hahahahahahaha... 

tapi entah eh.. masih takde lagi lah rasa nak rumah besar2 giler sangat macam tu..kang dak qaleef ada rumah ker takde rumah pon aku tak perasan kang..eaahh.. huhu...

aku suka jer umah besar2... tapi idak lah sebesar istana macam tu.. paling besar kalau kata nak beli pon..cukup lah sekadar semi-D 2 tingkat..  paling penting nak ada laman sebelah rumah boleh buat kolam ikan..mini garden dan mini swimming pool tuk anak2.. giteewww... 

kalau nak kata 3 tingkat macam banyak pemaju buat sekarang ni pon.. laki aku tak nak.. nanti die asyik cakap.. umah besar2 tinggi2 sangat nak buat apa.. bukan tak suka.. tapi pikir jangkamasa panjang.. tua2 kang susah pulak nak naik turun tangga banyak2 nau.. kang anak2 dah besar2.. dah belajar luar atau jauh..dah kawen pindah rumah ker hapa.. tinggal lah 2 ketul orang aku ngan abah sado jer kat rumah.. dah la anak tak ramai.. atas tu kang sapa lah pulak nak naik.. macam yang biasa aku tengok lah.. sedara aku.. bila dah berumur dok bilik bawah jer.. tak naik2 atas dah walaupon rumah 2 tingkat jer.. atas bilik anak2 bila sesekali balik.. takde orang.. dok lah berdua jer laki bini.. 
ni kan pulak kalau sampai 3 tingkat... kalau ada lif sekali pon.. tapi nak membersihkan nya tu satu cerite jugak lah.. 

tak semua orang kisah sangat nak rumah terlampau besar.. macam abah sado sendiri lah..aku pon rasa macam tu jugak sekarang ni.. dolu2 yer lah kalau boleh nak rumah banglo sepoloh tingkat.. hahaha.. aku kalau tengok umah omputeh besar2 samapi 15-20 bilik..nak berjalan hujung ke hujung pon amik masa setengah jam.. duduk nya satu family 4-5 orang jer.. heran gak aku ni..besar2 sangat pon seram jugak...lagi2 kalau sendiri.. hahaha.. aku nak turun dapur sorang2 pon habes semua lampu aku pasang terang.. dasar sangat kan... 

rumah ni memang la aset.. pelaburan.. tapi.. macam aku cakap.. tak semua orang ada keperluan macam tu.. macam waktu sekarang ni.. target tak nak hutang banyak2 jer.. nak hidup tenang waktu tua.. sederhana dan mencukupi.. dah cukup tuk kiterang laki bini..

ada jer aku tengok usahawan product ni.. kaya.. tapi dia pernah cakap kat ig live dia tak nak rumah besar2.. dia takut.. hahaha... rumah die duduk tu teres 2 tingkat.. tapi besar selesa lah boleh nampak.. dan kat kawasan bandar.. maksudnya kalau ikut logik.. aku rasa die boleh beli-buat umah lagi besar banglo mewah macam umah sajat tu ker kan.. tapi masa terdengat kat live ig die cakap macam tu..aku sedar macam aku cakap tadi la.. tak semua orang nak rumah besar2 giler pon..

ada lah sorang kenalan ni.. sebelum ni dia duduk umah teres 2 tingkat.. kembar 2.. ada kawasan sikit.. cantik rumah dia.. tetibe dia pindah ke rumah apartment.. tingkat bawah.. ngan kadar sewa yang sama.. aku macam heran kenapa dari rumah aku rasa lebih selesa.. pilih rumah yang berbeza.. dia kata.. rumah sebelum tu..yang teres tu.. besar sangat tuk dia.. anak2 dia kecik lagi.. [masa tu] .. lama2 aku paham dah..

bende ni berbeza2... dan bagi aku.. kalau kecik sekalipon.. kalau umah sendiri.. atau beban hutang tak bannyak atau takde.. ada orang dah cukup... ni bukan pasal takde cita2 besar atau keinginan.. macam aku sendiri.. tapi.. end up aku pikir.. untuk apa nak rumah besar2 sangat.. nak membayar tu satu hal.. kalau dapat bebas hutang sebelum umur 40 [macam kiterang target] pon dah syukur sangat dah.. nak hidup tenang jer.. fokus pada ibadah dan kerje sedia ada jer.. 

ni perspektif aku jer tau.. agak nya satu masa bila makin berumur [kot panjang umur] lagi kecik keinginan tu kot gamak nya... huhu.. teringat macam mak aku dulu2 pernah cakap.. dah tua2 anak2 dah tak tinggal sekali..masing2 ada kehidupan sendiri.. dia nak duduk madrasah tahfiz jer mengaji.. menghafal.. belajar agama dan isi aktiviti ngan beribadah ngan kawan2 lain.. kan ada madrasah macam tu.. aku pernah dengar.. dia bukan macam umah orang tua2 tu.. tempat ni macam tuk orang2 tua isi masa lapang.. ada yang boleh balik hari2.. atau kalau nak balik seminggu sekali.. macam asrama tu.. tempat macam ni disediakan aktiviti2 yang lebih baik.. tu yang mak aku pernah cakap lah.. bukan aku yang kata nak hantar yer.. 

yeaaah... end up.. sederhana asalkan hati tenang... 


tu aku... 



korang mungkin berbeza...