Tuesday, January 22, 2019

dari suka2 dan buat untuk diri sendiri.. aku sahut cabaran orang untuk lebih kedepan..


bulan Feb depan ni.. genap setahun kami start bisnes wainscoting ni... Alahamdulillah...

rasa macam baru jer sangat lagi... tetibe dah setahun.. 
setahun dari feeeeeeesss sekali kami terima tempahan..
ingat lagi.. lepas dak Shaquille kuar ward sebab kene Influanza A.. tetibe dapat wassap satu order 
fes order 13 feet..happy sangat dah.. walaupon hanya satu order tu jer.. 
kelam kabut menyiap kan.. buat orang punya.. ngan sendiri punya.. lain..
feel nya pon lain jugak.. 

bulan March depan nya.. masuk 3 order lagi.. 
n fes time dapat order banyak puluh kaki dan daripada Sarawak..!!
walaupon huru hara rumah..keadaan kiterang masa tu.. sebab buat kat rumah jer..
tapi..happy sangat... serious...
dan start lah bertambah order nya setiap bulan... 
tak sangka.. wainscoting secara DIY ni pon dapat permintaan tinggi..
kalau tau.. awal2 dulu aku dah buat.. hahahahahaha..

yer lah.. ikut kan start buat umah sendiri.. tahun 2017 kot rasanya... 
memang ramai yang tanya.. tapi tak tergerak lak hati ni..
ingat lagi masa tu.. ada orang cakap kat aku.. 

"kalau aku, tak kuasa laaaa susah2 penat2 nak buat semua ni sendiri.. upah orang jer senang.. hahaha"

masa tu.. terasa macam di perkecil kan jer usaha... 
tapi.. aku tak simpan dalam hati pon..
cuma yer lah.. bila ko seronok2 buat.. tapi ada orang perkecilkan apa ko buat tu kan..
memang ada mengadu-merungut sikit bila ada masa macam leceh-remeh gak kerja nya..
tapi aku seronok buat semua tu..
memang lah niat asal nak jimat.. dengan DIY sendiri..
tapi.. kepuasan yang kite dapat bila buat sendiri tu lain tau..

tu kemahiran seseorang.. jangan perkecil kan..
ada orang.. macam aku.. suka bende2 macam ni.. tak sanggup nak habes kan duit tuk bayar orang lain kalau kite memang tau nak buat..
untuk apa membazir kan.. macam wainscoting ni aku boleh jimat sampai 80% dari upah orang pasang yang biasa 3 kali ganda.. 
so better aku buat sendiri..

sama macam cat rumah jugak..
ko cat sendiri.. memang penat.. tapi kalau ko dapat jimat sampai 3-4 ribu untuk upah orang cat satu rumah..
kenapa tidak..?

bukan aku jer yer... aku jumpa ramai orang macam tu..
ada aku follow satu IG ni.. blog reader aku jugak..
aku suka tengok umah die.. cantik kemas sangat dekorasi.. 
kitchen cabinet IKEA pon pasang sendiri..yang bukan simple2 tu yer..
ni yang proper siap lighting semua.. memang cantik giler ah...
wyring kat umah die.. backsplash semua dia hack sendiri..!
dan baru2 ni aku tengok.. die buat dobi area dia.. pon sama..dia hack sendiri wall tuk buat wyring n piping.. 
walaupon amik masa.. sebab sibuk kata nya..masing2 kerja..
tapi hasil nya.. macam kerja contractor berkemahiran.. maybe lebih kemas..lebih cantik sebab buat tuk rumah sendiri..!! 
dan die buat semua tu.. bukan semata nak jimat.. tapi sebab derang suka dan lebih seronok buat sendiri.. 
dan paling penting.. kenapa nak upah orang kalau kite memang mahir/mampu tuk buat...

haaa nampak tak..

percayalah.. sometimes its not bout money or kemampuan or wat semata..
korang tau tak.. sepanjang hampir setahun aku buat wainscoting DIY ni.. 
macam2 jenis orang dan bangsa yang tempah dari kami..

aku pernah terima tempahan dari isteri Pilot..
datang rumah dia hantar barang kat Sepang.. rumah besar gila.... 
kereta mewah berbiji2 depan rumah.. 
kebetulan jumpa anak lelaki baya adik2 aku sedang nak kuar main golf..
dan tempahan bukan sikit2.. dari hall way.. ke ruang tamu.. ke dining area.. sampai ke tangga..
dan semua dia dan suami dia yang pilot tu.. pasang sendiri..!! (dari conversation kami)
ni bukan nak jaj.. tapi jelas yer... 
yer lah..kalau ikut kan.. aku rasa derang mampu jer kot nak upah orang pasang.. 
tempah dari aku pon dah beribu2 masa tu.. tak berkira dan laju jer bayar.. siap tambah2 lagi..
tapi kenapa masih nak susah2 kan diri amik yang DIY dari kami?
aku tanya... isteri dia cakap.. sebab derang suka buat semua tu.....

see.. nampak tak apa aku nak sampai kan kat korang..

walaupon memang fokus utama aku tuk JIMAT.. bukan setakat pada aku jer..tapi pada orang lain jugak..
nak bantu orang lain sama.. yang teringin nak pasang wainscoting tu.. tapi bajet terhad..atau nak jimat..
so.. nah.. kami sediakan secara DIY CONCEPT macam ni..
tapi bukan setakat tu.. sesuai jugak untuk orang yang memang suka benda2 macam ni..!!


bukan setakat yang atas tu sorang aku deal.. tapi ramai lagi.. 
pernah buat tempahan jugak untuk satu rumah banglo kat Ampang.. perempuan jugak.. 
pon berkereta mewah depan rumah.. bila menyembang..
dia kata derang satu keluarga baru berpindah balik ke Malaysia daripada Dubai lepas bertahun2 menetap kat sana..
so terus beli rumah yang die nak buat wainscoting tu.. 
langsir rumah die jer dah Rm 11 ribu dia cerite tempah kat ID... 
tapi heran nya kenapa wainscoting nak buat sendiri...?
hahaha.. aku pelik gak lah sebenarnya.. dah tentu2 lah banyak duit..
orang kata.. kuasa wang.. bayar jer lah orang pasang kan siap.. tak penat..
n berapa lah sangat kan..tuk dia... 

tapi.. tu lah... tak kisah siapa pon dia.. kalau dah suka.. sanggup jer kan........

so.. jangan lah simply jaj orang... mampu atau tak bukan persoalan nya..
dan jangan pikir semua orang macam kita..
jenis tak sanggup.. tak suka.. atau jenis... aku ada duit.. oohh bayar jer lah.. 
nope... tak semua macam tu... 

ada jer sorang blogger ni aku follow.. suami sembedi.. isteri anak pada sembedi jugak dan dia sendiri keje off shore.. tengok lifestyle.. tau dia bukan biasa2.. 
tapi.. tetibe.. wainscoting rumah.. die buat sendiri..!! 
bukan setakat wainscoting.. tapi macam2 jugak lah aku tengok... 
dalam blog pon aku pernah baca die share.. sebab die suka.. sanggup spent beli machine dan buat sendiri..

tu baru sikit... ada banyak lagi pengalaman aku sendiri yer.. berhadapan dengan macam2 pelanggan..

dari situ aku belajar jugak banyak perkara.. 
ada orang suka budjet.. bukan bermaksud takde duit atau tak berkemampuan..
ada orang jenis suka ber-jimat.. 
so jangan jaj...

teringat pernah berhadapan dengan orang yang selamber jer merendah kan orang lain-di label takde duit hanya semata orang tu letak kan bajet yang rendah dan ketat untuk satu bende yang dia berurusan tu... 
aku tak suka orang macam tu.. siapa die nak jaj orang lain.. nak ukur kemampuan orang..
atau kenapa mesti nak rendah kan orang lain.. 
walaupon mungkin die cakap untuk orang lain.. tapi dari situ boleh nampak macamana sikap tu..
eeahh tak suka lah aku...

so korang pon jangan lah jadi macam tu perangai shaiton tu yer.. 

macam aku ni ha contoh nya.. aku sendiri pon tak sangka..
sebab kan jenis 'sanggup' walaupon orang kata menyusahkan..
tapi.. sebab kan pengetahuan dari pengalaman tu lah.. 
tak sangka boleh jadi satu bisnes yang menguntungkan..!!
alhamdulillah...
korang rasa kalau dulu aku main upah2 orang jer.. 
aku tau tak macamana nak buat semua ni..?? 
pengalaman sendiri tu.. yang penting..
yang akhir nya.. aku lebih kedepan... 
walaupon sebelum ni hanya untuk diri sendiri.. tapi Allah tunjuk kan jalan...
tuk orang lain jugak.. macam aku cakap.. sama2 boleh jimat.. giteeewww...
tu niat aku dulu...

walaupon masa memula.. ada banyak cabaran2 lain..
and still.. ada jer orang yang pandang rendah pada bisnes aku ni..pada aku jugak.. serious..
mungkin sebab bukan bisnes yang glam... bukan macam bisnes kecantikan.. atau butik2 tu..
or bisnes yang lebih keperempuanan.. like bakery.. tailor pakaian ker.. gubahan bunga ker..
siap orang cakap.. laku ker? macam menyusahkan jer.. memenat kan..
tapi semua tu aku jadikan satu cabaran..!!
aku bukan jenis nak buktikan apa2.. kalau rasa tak penting.. then tak perlu nak bukti kan..
tapi..i am glad dah sampai sekarang ni.. 
apa orang lain pikir.. tak penting.. yang penting.. semua nya jauh lebih baik dari apa yang dipikirkan..
walaupon takde apa pon nak dibanggakan langsung..
tapi sekurang2 nya.. aku berusaha tuk maju kedepan.. dan majukan diri..
alhamdulillah.. setahun dah pon.. aku berjaya harungi... walaupon sumpah.. banyak giler cabaran..
dari sekecik2 bende.. sampai lah sebesar2 dugaan..
tapi insyaa Allah.. aku bukan orang yang mudah putus asa.. 
bak kata kawan aku.. sampai bila nak 'takut'.. kalau putus asa.. len kali jadi lagi.. then.. putus asa lagi..macam tu?
so dari situ.. sahut cabaran..and now.. aku masih disini.. aku yakin ngan rezki Allah..
and may be lagi satu.. betul lah macam orang cakap..
bila kite buat apa yang kita sangat suka.. kite tak akan tetap terus kan dan tak mudah putus asa..Insyaa Allah...











ni di antara hasil pemasangan wainscoting oleh customers sendiri yer.. 
semua nya adalah dari kami

nanti len kali aku share lagi hasil2 kerje customers DECORECA..
sebenar banyak sangat.. cecah ratusan order.. tapi tu lah.. tak tau lah kenapa ada yang jenis mungkin tak suka nak share hasil pemasangan ke acaner tah.. heheh..



lagi satu.. sekarang aku dah amik order untuk MIRROR contoh macam Diamond Mirror yang banyak permintaan sekarang ni jugak..
But still.. secara DIY... macam aku cakap.. fokus aku tuk LEBIH JIMAT.. dan untuk orang yang suka akan semua ni.. 
at least dapat lah jimat sekali-dua ganda dari upah pasang orang kan...




ni customer order dari JOHOR Diamond mirror bevel edge untuk size 8 x 4 kaki


sama macam DIY WAINSCOTING.. kami siapkan peralatan pemasangan sekali
siap plan.. dan manual.. 


cuma.. buat masa ni.. aku amik tempahan yang mana boleh kiterang hantar by hand..atau boleh self collect..
yang Johor tu kebetulan abah sado ada kerje kat sana.. so boleh hantar kan..
kalau tak.. aku tak berapa berani nak pos/courier macam wainscoting
walaupon kalau dari segi size.. cermin ni lagi kecik dari wainscoting yang biasa aku courier..
tapi.. sebab ni cermin.. berisiko tinggi.. 
lagi satu.. percaya lah.. berat nak mampuih... walaupon ko tengok sikit tu jer kan..
yer lah.. ni bukan macam cermin ikea yer..
yang ni memang sangat tebal dan berat untuk setiap keping..kire cantik lah nampak mewah bila pasang kat wall..



so korang kalau ada yang berminat nak tempah..tak kisah lah cermin biasa ker.. diamond mirror ker.. wainscoting ker..  boleh hubungi kami terus








FACEBOOK 

INSTAGRAM