Friday, February 15, 2019

bayaran untuk MASA DAN TENAGA tu yang kekadang orang tak perasan...



Harini.. pagi2 lagi.. aku dah stress pasal kilang kayu (tuk wainscoting) naik kan harga... 
urut dada aku.. terus macam berpusing kepala macam stress tu ko tau tak.. sebab tekujat..hahahah.. (dramatik)

sebenarnya memang die orang dah memo.. tapi aku yang tak baca-tak perasan.. (my bad)
so bila tadi membeli kayu.. BANYAK GILA.. tengok kene bayar extra 10% dari sebelum..
eeahh..tak jadi aku nak gi shopping kat The Curve tadi.. ada bende nak beli sebenarnya.. 
serious.. cannot terus.. balik umah.. singgah kedai 2 hengget jer.. hahaha... 

well... 10%.. nampak sikit jer.. tapi kalau dah ko biasa beli barang beribu2.. terasa gak lah berbezaan harga tu.. 

bila aku merungut2 manja.. kerani kilang yang buat bil aku tu cakap.. "akak naik kan lah harga kat customers akak"

eh eh... kau hengat senang ker nyah oooii...

aku ramai customer yang jenis tanya tahun lepas.. tapi tetiba datang nak proceed buat payment..
ada yang kata.. bajet dah cukup..
then.. tetibe kau cakap.. ooh harga dah lain.. dah naik... 
kau ghase...? haaaa... 

aku pernah turun kan harga... 
tapi belum pernah naikkan lagi harga.. 
dan tak terpikir pon sebenarnya...dan kalau boleh nak elakkan pon.. isshh... 

aku baru jer plan nak buat promotion ramadhan-raya start bulan depan ni ha..
dah lepas setahun ber-operasi.. nak lah jugak buat promosi harga discount tuk customers.. kan.. 
dah jadi macam ni.. tak tau lah acaner eh..

pikir acaner nak kekalkan harga.. dan kualiti yang sama... 
tapi dalam masa yang sama.. nak balance kan modal-untung-dan kos2 lain macam sewa kedai.. gaji pekerja.. bil elektrik bengkel bagai tu... belum bende2 kecik lain macam kos transportation semua tu.. 

sigh...


eahh... ko ingat berniaga senang ker... 

korang kalau kata ada plan2 nak order tu.. order la dari sekarang.. 
tak kisah lah nak pakai raya ni ke hapa.. 
sebab..kot2 lah.. kot2.... harga berubah ker kan.. hukhuk... 







ni lagi satu... anak2....dan kaitan ngan kerja.. 

2-3 menjak ni.. aku rasa kesian sangat2 kat anak2... 
kesian bukan sebab abaikan derang.. tinggalkan derang sebab kerje ke hapa...
tapi.. kesian sebab aku kene menghangkut kehulu-kilir ikut aku bekerja !!

walaupon bukan lah hari2 dan bukan selalu..(cuma dalam sebulan-2 ni bila order bertambah banyak) tapi still.. tak patut pon derang lalui semua tu..

kerja aku sekarang.. walaupon boleh nak kata aku kerje dari rumah..
tapi.. aku jugak banyak gi site.. 
gi kilang kayu.. gi kedai hardware... gi site visit (rumah customers menukur atau menhantar barang)... 

kekadang kan.. lepas amik qaleef balik sekolah kol 4 petang.. terus jer aku bawak dia sekali ke rumah customer..
bukan dekat2..dan kekadang pergi 1-2-3 rumah sekaligus.. beratus2 KM..sampai kajang.. semenyih.. negeri sembilan...
kekadang ngan qaleef tak mandi.. tak tukar baju sekolah.. tido dalam kereta.. balik pukul 11-12 tengah malam..
balik mandi.. terus tido.. esok pagi2 kene gi sekolah cam biasa..

rasa nak nanges tengok anak2 macam tu..!!! kesian sangat2... rasa bersalah gila2 tak tau acaner nak cakap..

walaupon dapat spends masa ngan anak sama2 sepanjang hari..
still memenatkan tuk die orang..
aku pon penat.. apatah lagi budak2..

tu kalau boleh.. aku elakkan sangat2 tuk datang umah customer ukur2 bagai..
hantar tu ok lagi lah..
tap tu lah.. kekadang..macam bahagian tangga contoh nya..
memang kami kene ukur sendiri.. sebab ukuran tuk tangga.. tricky nya lain macem.. 
salah ukur.. salah degrees.. akan buat salah potong kayu dan nanti mungkin senget frame tu tak selari dengan anak tangga
atau kayu boleh jadi tak bersambung..

tu lah... ada orang buat satu rumah.. nak buat termasuk tangga..
nak tolak pon serba salah..
bila terima.. kene lah bekorban sikit.. 
bisnes kecik2.. orang kata tak ley memilih.. dan kene lah usaha lebih sikit..
mana tau ada rezki dapat pekerja lebih ramai.. boleh gantikan tuk buat semua tu.. insyaa Allah
so permulaan.. kami kene survived sendiri dulu..


dan tu pon.. ada orang argue.. "datang ukur pon nak caj ker ??!!"

habes tu... minyak.. tol aku gi ulang alik sapa nak bayar.. yang kekadang bukan nya dekat2 sebelah taman.. 
beratus KM dari rumah aku sendiri...
dan sebenarnya... paling penting tuk aku.. 
MASA.. TENAGA kami tu sendiri... tak berbaloi kekadang kadar kami caj tu..
ngan masa... tenaga penat kami bekerja tu.. lagi terpaksa angkut bawak anak2 sekali.. 
kakadang satu hari suntuk kami kat luar.. tuk rumah customers...

bukan merungut.. paham.. dah kerje.. ni part of kerja lah..

tapi bila kami caj tu pon..kene lah paham kenapa.. 
kalau aku bagi free..macam aku cakap.. kekadang tak berbaloi ngan penat dan masa yang kami guna..
lebih baik aku bagi masa tersebut tuk aku habeskan pada anak2 aku... kat rumah atau berjalan mana2..lagi berbaloi..

betul kan...

dari penat2.. tak dapat apa2..



sama jugak lah ngan order/harga wainscoting ni sendiri..
ada orang argue pasal harga bagai.. siap compare-kan ngan harga bahan mentah (kayu) 
kalau kat aku senang jer.. dah kalau rasa nak harga ikut bahan mentah tu semata..
apa kata buat jer sendiri.. usaha.. dan penat sendiri.. masa pon..masa sendiri..
tak perlu nak bayar penat.. masa.. tenaga.. orang lain..
kalau upah orang.. dah tentu2 lah ko rilek2 dan penerima upah tu akan amik upah tambahan pulak.. 
dah kalau aku tak caj apa2.. (like upah perkeje.. penat.. masa.. tenaga.. bil2 api tuk mesen potong kayu dan mesen mengecat barang order customer.. elektrk lampu kipas.. amik kire sewa kedai bagai tu..belum cakap caj2 tersembunyi minyak/tol/masa tuk gi beli kayu atau tools bagai tu) -  laki aku gi kilang kayu.. topap TnG.. bawak balik resit nak claim ngan company... eaaahh mesti lah kene kira..
kalau aku tak kira.. buta2 bagi harga barang jer... 
bukan berniaga nama nya.. tu nama nya buat amal jariah yer kawan2..hahaha..

keakadang tak paham macamana orang pikir... tetibe nak cerite pasal harga kayu ko beli kat kedai tu ngan aku... eeahh... 
malas nyah nak layan chuools...
bukan sombong.. tapi malas nak bergaduh tambah dosa aku jeeww..


sebab tu aku buat semua ni secara DIY.. sebab nak jimat kan customer sendiri..
tak nak caj2 tambahan lain.. kalau boleh jimat.. seboleh nya aku soh jimat..
bukan nak kire aku berkira atau kau tak kisah membayar.. (betul.. ada orang tak kisah pon nak membayar) 
tapi.. kalau boleh memang aku nak elakkan.. atas diri aku sendiri..

tu biasanya.. memula aku akan galakkan bakal cust tuk ukur sendiri kalau boleh..
yang wall lurus2 tu memang aku soh ukur sendiri jer.. senang jer.. 
kalau tak tau.. aku boleh ajar.. sampai pandai.. 
aku tak kisah orang tanya banyak2 kali pon.. tak perlu rasa bersalah..
aku lagi suka.. sebab boleh dapat ukuran yang tepat.. 
memudahkan kerja aku jugak.. dapat maklumat lengkap.. 
laju jer buat kerja nanti.. 
nak bincang apa2 bagi aku.. better dari peringkat awal..
dari peringkat sebelum sebut harga.. waktu tu nak macamana pon tak apa..
boleh bincang.. dan aku boleh explain bebetul.. 
kalau ada perubahan size atau harga..
kalau dah siap potong.. dah siap semua.. tetibe baru nak complain..
haaaa... kat situ lah selalu leh jadi problem..


sama jugak bila time amik/hantar barang
keakdang memang aku bagi free jer penghantaran.. tengok lah order cust banyak mana.. like order rm 4-5k keatas.. aku bagi lah free transportation..
tapi kalau ada yang dekat2 pon aku caj.. orang cakap.. alaaa dekat jer.. pon nak caj..
no... bukan pasal dekat atau jauh.. tapi masa.. tenaga tu jugak..
so aku suka.. dan galakkan cust amik sendir.. kan lebih jimat..

pernah ada cust merungut pasal caj transportation..  biasalah tu.. aku paham..
dan tak lah marah.. semua orang nak jimat..
biasanya aku explain.. dan aku galakkan dia amik sendiri..amik sendiri memang lagi Jimat...
tapi ada orang... bila tau jer nak amik kat mana (which is rawang) dia sendiri pon kata "jauh nyaaaa..!!"
then..?? wat do expects kami nak hantar tanpa caj...?
haaa nampak tak.. 
nak datang tu jauh penat..masa minyak tol.. sama bahagian nya..
kalau korang rasa macam tu.. sama jugak macam pihak peniaga.. 

dan kalau nak tau.. aku caj..under rate... aku pernah jer tanya bisnes2 lain.. 
yang berkaitan ngan trasportation..penghantaran barang
biasa caj flat rate.. rm 300-500 tuk sekali penghantaran..
pernah aku tanya hantar dari shah alam to Pj jer pon.. 
tapi caj Rm 300.. 
sebab apa..sebab hantar pakai lori.. ibarat macam ko sewa lori tu.. 
walaupon harga barang ko kurang dari tu pon..its real.. 
dan aku paham jer.. 

contoh lain..  macam SSF... aku bagi contoh yang aku familiar la senang... 
biasa beli barangSSF yang tak muat masuk kereta.. so kene lah lori mereka hantar...dari sungai buloh ke rumah aku yang 15 minit jer perjalanan.. caj nya rm 100-200..
tak ley la nak merungut.. kalau tak acaner barang nak sampai kat rumah aku ni kan.. 
sama macam Ikea jugak..ada caj transportation nya sendiri cuma ikea aku tak sure.. sebab tak pernah lagi.. yang pernah guna khidmat tu.. tau lah kan..

so.. kalau korang nak jimat ngan caj tersebut....kene lah usaha amik sendiri..
kalau tak boleh.. pls consider masa tenaga orang lain yang perlu di bayar.. gitteewww... 

dan sebab tu jugak lah.. 
kenapa wainscoting siap pemasangan harga akan jadi 2-3 kali ganda dari harga barang (DIY)
derang bukan semata2 caj barang.. tapi MASA DAN TENAGA tu...
kekadang amik masa berhari2 ulang alik datang siap kan..
tenaga pekerje lagi (yang perlu di bayar gaji)
so.. nak jimat.. DIY jer.. macam konsep yang aku ketengah kan.. 


macam tu lah die dugaan2... deal ngan manusia ni.. 
aku belajar banyak sangat2 untuk bertoleransi.. berbincang ngan kesabaran... 

tapi jujur.. alhamdulillah..aku still bersyukur selalu dapat /ramai customers aku yang baik sangat2.. kekadang terus jadi kawan..

tapi tak nafikan.. keakdang dalam 20 orang customers tu.. ada lah sorang dua.. ada perangai sendiri jugak.. 
ada masa berjumpa jugak ngan orang2 yang agak menguji..
banyak kerenah dan ragam.. biasalah manusia.. ada perangai sendiri.. 
kat situ lah kene sabar sikit.. layan kan jer.. 

ada customers yang sombong.. sombong ni.. dia macam.. act like a bos..
marah2 maki2 kita.. dia rasa duit dia bayar kita tu beri dia kuasa.. 
pernah yer aku berhadapan ngan orang macam ni.. 

bila cakap pasal berurusan ngan orang ni.. memang macam2.. 
yer lah.. aku sendiri pon bukan setiap masa ok jer.. kekadang hilang gak sabar..
ada masa time2 penat tu lah nak macam2... 
sampai kekadang rasa macam nak bergaduh la lawan balik.. hahaha..
tapi.. tak.. pengalaman aku berniaga deal ngan orang melalui online bertahun2..
banyak mengajar aku.. lebih pada..ignore jer..malas nak layan sangat.. 

lagi satu.. jangan kedekut nak mintak maaf walaupon bukan salah kau..
ada orang jenis ego.. rasa diri jer betul.. dan kekadang ngan kemaafan tu boleh melembutkan hati dia.. dia nak kite mintak maaf.. tu jer.. pastu senyap.. 


yup.. dari pengalaman2 ni lah.. aku banyak belajar.. 
aku memang tegas akan sesuatu.. dah di beri syarat.. ada sebab2 nya.. 
tapi bukan tak boleh bertoleransi.. semua bende boleh bawak berbincang..

yer lah.. ada cust keras kepala boleh tahan gak.. memandai2 pon ramai jugak.. hahahaha.
dah di buat elok2.. tapi sendiri nak ubah kedudukan.. or size..
kalau tak effected pada pihak kiterang.. which is tak di persalah kan..
atau tak de nak mintak2 ganti free..
kami ok jer.. sokati korang..
aku dah bagitau.. bagi manual.. kalau tak nak ikut.. tu terpulang.. kami pon ok jer.. rumah korang kan.. 

ada yang degil2 tu.. like.. aku cakap tak boleh bende tu..
tapi buat jugak..
tu aku tak bertanggungjawap.. aku dah bagi dalam terms dan condition.. awal2 lagi... 
kalau jenis malas baca.. jangan salahkan orang lain kata tak bagitau awal bagai..

contoh macam... aku bagi size standard.. yang sesuai ngan harga..
kalau kata.. nak ubah size dan sebagai nya... harga akan berubah.. 
so bagitau awal2.. kami tak de masalah nak ikut ukuran customer..
bukan semata2 ikut kami jer..
tapi.. bila harga berubah... kene lah jugak terima..
jangan lah kata nak harga yang sama.. (harga mengikut design serta size yang tersedia) tapi tetibe bila barang dah sampai umah korang.. baru bagitau sebenarnya nak size sekian2... tinggi sekian2.. 
cakap awal2.. tu penting.. 
n yet.. aku dah explain awal..siap bergambar...like half wall macamana.. full wall acaner.. bezanya.. baca atau tak jer.. size kayu acaner korang akand apat.. ketinggian acaner tuk sekian2 harga..(trust me.. satu hari aku terima lebih kurang 100 wassap tuk 'tanya' jer..bayangkan aku nak explain satu-satu)

so.. sebab tu aku buat terms and cond.. awal2 masa deal.. kene paham terma syarat sekian2 tu..
still.. boleh jer bertoleransi.. bincang macamana.. ikut kehendak pelanggan.. 
dan dengan caj2 tertentu.. 
dan paling2 penting... KERJASAMA 2 HALA..
kekadang ada customer tak nak bagi kerjesama..  malas nak layan permintaan kita..
sedangkan.. kite ni nak buat tuk rumah die.. nak bagi yang cantik2.. elok2..



yang nak cepat tu pon satu hal lain jugak..
ko dah tanya lama.. berbulan2..
lepas tu senyap.. part ni aku tak kisah pon.. biasa lah tu tanya2 harga dulu..
tak pernah pon aku paksa orang membeli...
even tak pernah tanya balik pon.. hahaha.. 
aku dah bagi harga..dah explain.. dia nak buat atau tak.. pandai2 lah carik balik nanti.. 

tapi tu lah.. yang tetibe datang balik.. cakap nak buat payment..alhamdulillah rezki.. 
TAPI..ada jenis.. nak barang cepat.. which is kekadang kurang seminggu pon.. (biasa jadi  yer ni) -estimated kami siapkan dalam 7-10-14 hari bekerje...bergantung size order..
kalau 10 kaki tu.. 2-3 hari pon keakdang dah siap.. tp still kene ikut que order.. 
bila aku terima.. dan ingatkan terus buat payment dalam tempoh sebelum esok nya.. supaya boleh terus proceed kerja...
tapi tak.. buat payment 2-3 hari lepas tu..
and still nak barang ontime -cepat dari estimated time kami.. !! hahahaha.. ketawa dalam tangisan aku di buat nya... 

aku jenis.. kalau orang tak buat deposit.. aku tak kan start apa2 kerja langsung... cakap mulut jer tak ley di pakai yer.. 
aku tak nak buang masa.. dah buat2 ukuran..drawing plan bagai..tapi sebenarnya..customers tak jadi.. diam jer..part tak jadi aku tak kisah.. tak marah langsung pon.. 
tapi.. semua tu MASA yer.. masa..so nak elak buang masa.. macam tu lah..
dapat payment baru terus process...  

ada customer jenis.. oohh tak apa.. take ur time.. yang penting buat elok2.. tak yah rushing... 
tu sujud syukur... heheh..
tu penting nya tolak ansur.. pastu berbincang.. pastu kesabaran.. bukan satu hala jer.. tapi 2-2 pihak sekali..

ko layan buruk pon.. aku akan usahakan tuk layan baik..
kalau ko layan baik.. pihak kami akan usaha bagi lebih baik lagi..insyaa Allah..

kerja aku bukan setakat amik order.. payment.. pack barang.. hantar.. bagi tracking.. dan ucap terima kasih..pastu tak ingat dah...
tak... hubungan tu.. akan jadi satu tempoh sangat panjang kekadang tuk sesetengah customers..
so penting aku jaga hubungan dari awal...
banyakkan sabar..
kalau dapat customer yang sikit menguji.. aku anggap tu bahagian aku..
ada lah tu.. Allah nak 'beri' atau 'uji' aku.. atau.. ada lah tu kifarah tuk aku kan..mungkin aku pernah buat perkara yang sama pada orang lain.. hurrrmm..
so.. positif jer lah...




eeahh.. aku bukan merungut tau pasal customers aku.. saja nak bercerita acaner kerja aku...
kekadang sesak dada aku ni ha melayan kerenah.. 
mau tak sakit dada pening kepala stress.. sebab menahan marah.. heheh..
aku ibarat 'front desk'.. apa2 kene thru aku dulu... so.. kene selalu positif.. 
kalau kene marah ke hapa.. aku buat derk jer.. aku explain jer elok2..
kalau dari kesilapan kiterang sendiri.. aku terima jer.. dan aku mintak maaf..
kalau perlu ganti.. aku tak akan berkira nak ganti.. aku cuma pikir nak bagi yang terbaik.. dan yang cantik2 macam customers harapkan dari kiterang sendiri..
sebab aku paham.. bende tu 'besar' letak kat wall rumah..
yang kite nak pandang selalu.. semua orang mengharapkan jadi cantik.. 
jadi aku pon usaha jugak tuk itu..
tak pikir amik untung je semata...



penat bebel... hahahaha... korang kalau ada yang berminat nak tempah..tak kisah lah cermin biasa ker.. diamond mirror ker.. wainscoting ker..  boleh hubungi kami terus.. (tapi jangan expects aku yang reply setiap masa tau..kekadang orang lain..so jangan terus2 "ATY..nak tanya waisncoting".. hahaha..tapi ok lah.. aku tau lah korang reader or followers aku.. mesra tu lain sikit lah.. heheh.. )










FACEBOOK 

INSTAGRAM