Tuesday, February 19, 2019

acaner nak kekalkan rasa manis original daging dan terus fresh walaupon simpan lama dalam esbok..




hari ni.. saja aku nak share pasal cara nak 'jaga' simpan daging supaya fresh..
ni pon aku baru tahu dari Pak Jalil ko 2 tahun lepas.. hukhuk..
dah puluh tahun hidup.. baru kau tau aty oooii.. 
ok.. maybe.. ada antara korang yang baca ni.. dah tau.. tapi aku nak share jugak lah..
kot2 ada yang dah hidup 30 tahun lebih tapi baru tau macam aku ni ha... 

aku kalau memasak ngan Pak Jalil ko..tolong memasak ke hapa.. memang macam2 lah benda aku belajar.. even macam last time ada abah sado ikut pak Jalil gi pasar beli barang basah pon..
macam2 Pak Jalil ajar abah sado ko...

Pak Jalil memang hebat kat dapur.. aku pernah cerite dolu2...

so macam daging ni...
selama ni.. kalau aku beli barang basah.. biasanya.. aku (dan mungkin kebanyakan orang) terus basuh bersih2.. potong.. letak dalam bekas.. dan simpan esbok..

Pak Jalil kau kata salah... 

dah basuh rendam awal2 tu pon pak Jalil kata dah silap.. sebab boleh hilang kan rasa 'manis' semulajadi pada daging..

kesilapan ke dua : kite simpan semua dalam satu bekas.. then bila nak lembutkan.. kite keluar kan dari esbok.. walaupon nak guna hanya sebahagian.. tapi kite akan rendam semua..
masa rendam tu pon.. kemanisan dia hilang jugak..
sebab tu kite tengok bila simpan lama.. kuar masuk esbok..
daging kite jadi pucat.. 

so Pak Jalil ajar aku ni...





lepas beli daging tu.. JANGAN BASUH -kalau kau tak nak terus masak
kalau ko nak masak tu.. kene lah basuh.. tapi kalau kau nak simpan dulu dalam esbok.. jangan basuh..

kalau daging tu besar tuk beberapa kali masakan..
potong dulu siap2.. tak kisah lah nak potong lagi nipis2 ker kan.. tapi..still.. dah siap potong tu.. jangan di basuh jugak..



aku buat 3 bahagian.. dan ke 3-3 bahagian ni.. jangan letak dalam bekas terus.. TAPI SIMPAN DALAM PLASTIK.. macam gambar tu..asing2...

KENAPA ? sebab.. bila kau nak kuarkan dari esbok sejuk beku dan guna tuk masak..daging tu keras dan ko kene defrosts kan.. kan? so.. biasanya orang kita.. in fact aku sendiri.. suka lah rendam dalam bekas air nak lembutkan daging..
kalau teringat.. biasa aku akan kuarkan semalaman.. letak kat suhu esbok biasa..tapi kalau tetibe bukak esbok baru pikir nak masak apa.. haaa tu yang jenis rendam2 jer tu... 

so.. bila daging ada cover plastik.. kau rendam dalam air.. daging tu tak akan jadi pucat..which is.. tak lah manis original fresh kat daging tu terus2 hilang..

bila dah lembut daging dalam plastik tu.. nak potong masak.. baru lah keluarkan dan cuci.. dan terus masak... so.. rasa manis daging tu insyaa Allah still boleh rasa... 



kalau ikut ayah aku.. cakap jangan letak sebekas sekali.. sebab bila dah beku.. nak kuarkan susah..
tapi aku tak suka sepah2 dalam bekas esbok tu... nanti mudah koto.. so aku masukkan semua sekali..
atau kalau letak bekas asing2.. banyak ruang guna..!! dah lah esbok tak besar mana..

bila nak kuarkan.. aku basuh belakang bekas jer.. tak kene pon daging nya secara direct...tu yang penting.. 
amik satu plastik jer.. dan lembut kan yang tu jer tuk sekali masak..(yang kecik sikit tu tuk buat rencah dalam masakan macam mee/mihun goreng ker..atau letak dalam sayur ker)

aku ikut apa pak Jalil kau ajar ni.. memang betul pon... even dah masak.. atau even dah simpan lama daging nya.. still lembut dan rasa manis daging tu masih ada.. 
masa lembutkan tu pon.. masih ada merah2 darah (walaupon dah berkurang sikit dari yang betul2 fresh) tapi.. still nampak ok dan sedap bila di masak..

cara yang sangat ringkas.. tapi bermanfaat.. time kasih kat Pak Jalil.. nanti kalau rajin.. aku share lagi apa ilmu yang die pernah ajar aku bila kat dapur.. Insyaa Allah..  ni pon amik masa 2 tahun nak share yer.. hahahaha...


but..  hope bagi manfaat pada yang membaca nya..