Thursday, February 21, 2019

cukup ker Rm 2 hengget tu ??!!




bila aku baca status2 kengkawan.. bagi belanja anak ada yang rm 10 sehari (pagi dan petang)
ada yang satu sesi bagi Rm 6-7 hengget..
aku bersyukur kiterang tak perlu bagi sebanyak tu setiap hari.. hahaha..
banyak lah weyy.. aku dolu2 sekolah belanja 50 sen jer tau...


ok...fineee... dolu lain.. sekarang lain...paham... 

lagi satu.. kalau jenis sekolah ada 2 sesi ni.. pagi dan petang..
kene kira tuk beberapa kali makan..

pagi pukul 10.. tengahari balik sekolah sesi pagi..(lagi2 kalau anak yang tak balik dan terus2 ke sekolah sesi petang pulak) dan rehat tuk sekolah sesi petang..

kire 3 kali makan.. memang paham lah belanja nya acaner kan..


cuma tu lah.. sebab kan kiteorang bagi qaleef duit belanja sekolah.. Rm 2 jer...setiap hari..

ada orang tanya "cukup ker tu??" macam risau nau anak aku tak cukup makan.. hahaha...

kalau bagi Rm 1 pon dia boleh survived cukup makan yer..tak perlu berlapar.. 
bagi Rm 2 tu hampir setiap hari die bawak balik baki Rm 1.. 
dia belanja setakat RM 1 jer.. 
kekadang 40 sen beli kuih..!!

kalau perlu bagi lebih.. kami bagi jer lah.. tak kan sampai hati nak biar anak berlapar kan..
biar mak pak takde duit takper.. janji anak cukup makan.. gitteeewww...

tapi.. takde keperluan..
pihak sekolah qaleef pon dah ingat kan.. supaya bagi belanja sekadar nya jer..
setakat 2-3 hengget dah cukup.. paling banyak di ingat kan setakat rm 5 jer..

korang baca mesti.. eeaahh.. anak kita.. sokati lah nak bagi berapa pon kan..
hahaha.. paham..paham..

tapi.. ada jer sebab nya.. dan memang betul pon.. setakat bawak 2-3 rm pon dah ok dah.. 
sekolah qaleef tu lain sikit... ni aku nak share sikit.. acaner perbelanjaan rm 2 dah lebih dari cukup tuk qaleef..





pertama : Qaleef akan bersarapan dan susu setiap hari sebelum pergi sekolah..tak kisah lah aku buat ker atau beli ker.. tapi wajib sarapan... alhamdulillah belum pernah gagal lagi lah nak bagi anak sarapan sebelum gi sekolah..  jadi.. susah tuk dia rasa terlalu lapar sebelum waktu rehat pukul 10 pagi.. 

kedua : sebab kan Qaleef sekolah Intergrasi agama.. swasta.. 
waktu sekolah dari pukul 8 sampai pukul 3.30-4.00 petang..
rehat pukul 1 untuk makan lunch dan solat Zohor.. makanan di sediakan oleh pihak sekolah..

which is dah bayar siap2 dalam bayaran bulanan...
jadi.. dia hanya berbelanja pada rehat waktu pagi pukul 10 tu jer..


ketiga : kat sekolah qaleef.. makanan agak terkawal.. takde jajan2 makanan ringan2 tambahan di jual.. so.. anak2 takde pilihan.. bagi aku.. bagus lah.. takde lah anak aku nak membeli bukan2.. (takde pon jual2 depan sekolah luar pagar jugak yer)

dan makanan yang di jual pihak kantin sekolah dia pon.. tak lah 'meriah' sangat macam sekolah rendah kerajaan lain (tengok dari update kawan2) ada yang aku tengok kuih sampai 10 jenis si jual.. mee..nasik lemak.. nasik goreng.. mihun goreng lagi.. ada pulak laksa.. mee sup.. soto.. just name it.. macam kedai makan tuuuuuuuuu... (hebat pilihan makanan) siap ada ayam goreng...dan lauk2 tambahan lain.. tu yang jadi sekali makan sampai 5-6 hengget tu.. amik nasik+ayam goreng dan air...air pulak ada 3-4 jenis.. belum lagi air2 kotak/tin dari mesen air.. 

tapi sekolah qaleef tak macam tu.. pilihan makanan biasa2.. paling banyak pon 3 pilihan makanan berat.. like nasik lemak..mihun goreng dan mee goreng.. tambahan lain.. kuih 2-3 jenis.. air hanya satu pilihan.. 

menyedihkan ?? tak lah.. apa yang nak sedih nya.. makanan di jual pon panas2.. walaupon tak banyak menu.. tapi bertukar2 jugak..(bila tanya anak).. n elok ada sayur.. ada rencah macam fish cake..ayam kecik2 dalam tu.. ok lah tu...  n yet.. biar lah dia belajar makan apa yang ada jer.. jangan nak memilih sangat.. belajar bersyukur.. bukan tak pernah makan sedap pon kan ngan kiteorang.. 

perangai qaleef.. kekadang dia makan nasik lemak.. Rm 1 sepinggan.. penuh.. kenyang.. tapi kekadang dia makan kuih jer seketul.. ikut tekak die sendiri lah... 
kuih tu.. masa memula memang aku risau gak... kenyang ker seketul jer.. even cerite kat abah sado pon.. dia tanya aku balik.. "kenyang ker tu?" 
tapi.. qaleef ok jer.. perut dia kan.. tau lah dia.. dah di bagi belanja.. boleh jer nak beli lebih.. so.. semua atas pilihan dan keputusan dia sendiri.. aku dah bagitau.. kalau rasa nak makan lagi.. beli jer.. pakai duit belanja tu.. bukan nya aku nak marah pon kalau membeli makanan nak makan.. jangan membuang sudah.. 

tapi.. dah 2 bulan die sekolah ni.. die macam tu jer.. kalau hari tu nak makan nasik lemak.. ok.. dah.. cukup sepinggan tu....  takde la aku pernah dengar dia makan nasik..amik kuih lagi.. tak.. kalau tak makan nasik or mee.. die akan makan kuih jer seketul cukup dah..tapi ada gak aku bagitau dia.. jangan hari2 makan kuih jer.. selang2 makan makanan berat jugak (still risau anak lapar..hahaha)


lagi satu.. dia jarang beli air manis tambahan... setiap hari aku bekalkan die air masak sebotol.. dan selalu ingat kan dia supaya kurangkan mem-beli air manis waktu rehat pagi tu.. 

dan mungkin dia dah terbiasa minum air masak dari rumah.. so takde hal lah..
in fact aku tak lah melarang dia sampai marah2.. aku cuma ingat kan dia jer.. lebih pada nasihat supaya dia paham kenapa... 

dan lagi satu..sebab aku tau.. waktu makan tengahari yang disediakan sekolah.. dia akan minum air manis (berperisa).. so cukup lah tu... tak elok sangat pon kan nak minum selalu2....tu jer...

bukan pasal kedekut.. bukan tak kasi dia berbelanja.. sesekali teringin.. tak per.. qaleef pon tau tu..so sesekali jer dia beli..like seminggu sekali.. kekadang dia beli kuih seketul.. air manis secawan.. cukup dah tuk dia tuk rasa kenyang sampai kol 1 tu.. tank perut kancil 660 cc.. hahaha...



so.. ko jangan pelik macamana dia boleh survived dengan Rm 2 tu jer..



keempat : paling penting.. qaleef nak menyimpan..!! kau bayang kan yer.. belanja setakat rm 2.. dan dia masih boleh menyimpan setiap hari..

yerr.. memang betul.. bila aku kata.. kalau aku bagi Rm 1 jer pon.. die masih boleh survived.. tapi.. saja bagi jugak Rm 2 tu sebab dari awal sekolah dulu.. aku ajar die menyimpan duit baki dari belanja die sendiri.. 
dia tak berapa paham memula.. tapi.. lama2.. bila dia tengok duit dalam tabung makin bertambah.. dia makin bersemangat.. dan ada target duit simpanan dia nak beli apa nanti..sebab aku cakap.. nak beli apa2.. usaha simpan duit sendiri.. (bukan tak boleh beli kan pon.. tapi nak dia paham konsep duit tu macamana)

dari situ dia tau macamana nak berjimat... sebab dia tau.. makin kurang die berbelanja.. makin banyak duit yang akan dia simpan.. 

yer.. dia tau..

kekadang.. aku sediakan bekal.. alaaa.. bekal ringkas2 roti jer... tapi.. cukup dah bagi dia.. siap bawak balik Rm 2 hengget tu tuk menyimpan..!! dasat qaleef ni tau... hahaha...

jarang sangat2 lah dia habes kan duit belanja dia.. aku rasa.... macam... tak pernah lagi kot belanja dia habes...

cuma dalam last week.. tak tau la mana datang nya.. tah sapa jual.. dia beli air kotak.. Rm 1 tak silap aku.. lepas tu beli kuih seketul.. jadi baki dia bawak balik.. cuma 50-60 sen jer kot.. 

aku tak lah marah.. cuma aku bagitau dia.. kalau hari2 qaleef berbelanja macam tu.. nanti qaleef takde simpanan.. yer lah.. tak kan hari2 nak makan kuih.. mesti kekadang dia nak makan mee atau nasik yang harga Rm 1 jugak..

sebenarnya.. aku tak nak dia beli air kotak manis2 tu hari2..!! macam atas aku cakap tu lah.. membazir tu satu hal lah kan.. tak elok pon satu hal lain jugak.. so aku tetapkan kat dia.. seminggu just sekali jer dia boleh beli air kotak tu.. which is hari rabu.. sebab hari rabu..ada PJK (pendidikan Jasmani).. lebih banyak kuar tenaga tuk bermain.. so boleh lah amik air manis tu.. kesian lak kalau langsung tak merasa kan.. 

qaleef memang anak yang patuh.. die ikut jer.. kalau dia tak setuju.. atau nak jugak akan sesuatu tu.. dia akan bagitau aku.. tanya dan mintak.. boleh atau tak... aku pon lebih pada toleransi.. tolak ansur..giteeewww... 







gambar ni.. die tunjuk baki 60 sen..
kalau ikut kan.. biasa lah 60 sen tu.. 
tapi kalau korang nak tau...ni baki yang dia bawak dari belanja dia hari tu yang setakat Rm 1!!!
yer hari tu.. abah sado bagi die belanja sehengget jer..
belanja dia di tolak sebagai DENDA tuk Qaleef.. 
kekadang dia hilang kan duit belanja.. 
atau mungkin dia ada buat salah lain yang dia sendiri tau bende tu salah tapi dia still buat..
so ni salah satu cara supaya die beringat..  

tapi bayangkan.. dari Rm 1 hengget tu jer.. dia still boleh bawak balik baki banyak tu..!!
yer.. dia makan kuih seketul jer hari tu.. baki nya dia kata nak simpan...

walaupon rasa kesian.. tapi.. tu lah dia.. kene lah belajar dari situ.. apa kesan nya.. 
bukan nak menganiaya dia.. tapi buat sebab sayang.. nak disiplinkan dia sendiri.. 
macam contoh hilangkan duit tu.. kalau hari2 tak pernah kisah duit hilang..
macamana nak belajar menghargai kan.. walaupon mungkin setakat 50 sen... 
kalau nak kata mampu tu.. nak bagi dia belanja lebih setiap hari pon insyaa Allah boleh jer..
tapi.. apa yang kiterang tekan kan kat anak.. nilai duit tu macamana.. 
nak dapat kan nya tu.. melalui usaha.. 
bukan mintak jer boleh terus dapat walaupon mak apak ko mampu... 


gambar atas tu.. aku share ngan abah sado masa dia kat tempat kerja..
cerita lah kat dia.. 
abah sado tu konon2 nak tegas.. tapi hal anak2 ni kekadang hati tisu gak tu yer..
siap2 pesan kat aku.. soh aku bawak anak nak makan apa hari tu...
eeaahh.. risau nau anak kebulur.. sedangkan memang selama ni bagi Rm 2 hengget pon.. makan nya banyak tu jer jugak... hahahaha...cuma baki dia bawak balik tuk simpan tu lebih banyak lah... tu jer beza nya..


well.. macam tu lah cara kami menguruskan-ajar anak pasal duit.. lain orang lain cara nya.. lain sebab nya.. banyak atau sikit bukan persoalan.. bagi aku.. kalau sikit tu mencukupi.. so takde hal lah kan.. macam tu jugak sebalik nya..  kite ni hidup lain2 cara.. termasuk lah cara didik anak tu kan..tapi aku pasti.. apa pon cara.. apapon niat nya.. semua nya nak terbaik tuk anak.. 



notatanganAty : kawan aku mengadu.. duit belanja anak hari2 habes kat koperasi membeli barang.. bukan buat makan... pening kepala tak tau acaner nak kontrol.... hukhuk...