Friday, May 31, 2019

cerite shopping raya kami...



kelaut lah ko ni aty...
cerite redang ke mana.. cerite besday anak tah mana...
ni dah tinggal berapa hari lagi jer nak raya ni..
konon2 nak update lah bulan2 puasa ni punya aktiviti..
harrrroooooooommmmmmm...............
yang ni tetibe nak cerite persiapan raya pulak...

saja pon nak borak kosong.. rini akir bulan.. aku on lappy tuk buat semua payment
selalu buat awal bulan.. tapi ni nak setel sebelum balik raya..
malas dah lah nak pening2 pasal duit..
setel semua yuran2 anak.. bil2 utilities rumah ni..sewa kedai.. gaji semua2 lah
legaaaaaa terus ni ha..
tu ni alang2 terus lah boleh update blog entry seketui..
cerite bende ringkas2.. malas nak cerite pasal kerje bagai...




baju raya pertama kami.. korang ingat tak sebenarnya abah sado dah beli baju melayu warna kelabu?
lama dah... 
kisah nya.. lepas dari tu.. aku pon beli la kain ela tuk aku..
aku beli dusty pink + kelabu
kire boleh la matching ngan kelabu abah sado ko tu kan..
tapi.. dah siap semua.. abah sado tak suka..!! sebab warna kelabu nya lari sikit..!!
tepuk dahi aku di buat nya.. 
aku ok jer.. nnti pakai lah tudung grey sama color.. 
tapi laki aku tak nak.. die memang tau.. dia kalau boleh.. nak sama sebijik tak lari langsung 
anak2 lain sikit tak per.. jangan baju dia matching ngan aku... mencabar hooiii...
9 kali raya.. aku dah paham sesangat.. 
tapi tu lah.. selalu gak careless..
sudah nya abah sado soh jual baju grey dia.. dia nak beli baru sebijik cam aku..
jadi lah dari tema kelabu.. ke tema dusty pink.... 

tu ko tengok gambar tu die matchingkan baju aku ngan dia...pheeeewww...


ni test jer yer...nak tengok size..
 laki aku nak test pon pilih color hijau.. seram mak time tu hokeh..ahahaha..

tapi kat jakel masa ni takde color yang kiteorang nak.. dan takde size..
katanya sebab stock tak datang lagi..
kiteorang pon shopping time ni 2 minggu sebelum puasa rasa nya.. 



pak jalil ko ada sekali.. tibeeeerrrr...
sebab raya tahun ni kat rumah dia.. so kami dondon2 warna sama lah semua..
memang biasa lah aku yang akan beli kan baju pak jalil ko..
tapi tak soh dia datang pon..
aku kat jakel shah alam masa ni.. tipon dia tanya size apa dia pakai..
pak jalil ko tu kecik jer jugak sebenarnya.. tapi perut maju sikit ke depan..
so tak tau nak pilih M atau L.. ikut sebelum nya... die pakai L..
tapi masa tipon tu dia cakap belikan M..
aku pon cakap la.. muat ker nak masuk perut tu.. ahahahaha
teurs laju2 dia kat opis masa tu.. nak datang..maybe tak berapa bizi kot.. 
pilih lah sendiri..lagi senang..



mintak belanja sampin matching2 kaler sekali... 
orang tua aku rasa memang suka beli sampin la..
kalau tau dia nak sampin songket.. aku belikan kat ganu ritu..lawa2... 
harga sama tapi lagi cantik..


so setel baju aku (baju aku tempah 2 bulan sebelum dah siap dah)
baju abah sado dan baju pak jalil ko..
baju anak2.. kami pergi beli minggu depan nya.. kat PKNS.. minggu sebelum puasa

mencarik baju raya anak pon mencabar gak ni... serious... 


warna ni.. dah sama dah ngan abah sado ko..
TAPI.. untuk size shaquille.. baju melayu teluk belangan johor jer..
abah sado tak suka.. dia suka baju melayu cekak musang.. lagi kemas dia kata... 
so ngan qaleef punya pon tak amik jugak.. adik badik biar kan matching sama..


ni pon kire dusty pink gak tapi lagi terang.. macam kiteorang punya agak dull..
cantik jer jugak..
tapi 50-50 sebab jauh sangat beza.. 
abah sado kata nak carik lagi.. kalau tak ada jugak baru beli yang ni... pheeewww..
takper lah.. ada masa lagi..


ni semua dalam family yang sama.. cuma yang fes tu gelap sangat lebih ke pepel dah tu..



yang atas ni lebih kurang jugak.. ikutkan ok jer.. tapi takde size shaquille kot rasa nya..
ker besar.. tak berapa ingat dah..

so terus kan pencarian.. 
tah kedai keberapa puluh tah.. finally dapat lah jumpa kaler ngam2 sama sebijik macam kaler baju melayu pak jalil ko..takde gambar sebab dah penat giler.. ahaha... 
anak2 pon dah takde mood dah.. 
tapi puas hati lah dapat jumpa.. cantik dan ok lah tu..
walaupon harga nya mahal giler... bayar jer lah.. malas nak pikir or carik lagi..
and nak carik sama ngan kiteorang.. aku rasa macam susah.
tapi kalau ikut pon.. aku ok jer.. sebab warna family yang sama.. 
kalau nak sama betul.. beli jer sepapan terus.. senang.. (plan akan datang)

ok.. setel baju raya pertama kami semua... tinggal baju adik2 aku yang 2 orang tu jer..
dia kata nak baju wak doyok slim fit bagai.. 
siap pergi sampai ke starvillon bangi nun ha membeli..(sbb kebetulan ada hantar wainscoting ke sana)
sudah nya.. ke Jakel jugak sebab kat Starvillon takde warna..
aku dah cakap dah kat Jakel ada baju wak doyok..tak nak caya.. 
kalau pendek tu memang aku luku jer masing2.. pakkal jer tinggi.. ahahaha..




minggu pertama ramadhan.. (sehari sebelum puasa) kami balik johor minggu tu..
so bawak pulak mertua gi shopping baju raya..
pak saad ko tak nak baju melayu.. dia nak baju2 batik.. baju2 kemeja jer.. sebab tu yg kerap dia pakai..
kami ikutkan jer.. fes time pergi Angsana Mall JB.. best giler rupernya..!! 
macam2 jual nya.... aku yang rambang mata... 


oohh lupa nak cerite.. untuk ummi (mak tiri aku) aku belikan jubah maxi.. beli online jer..
tapi soh dia pilih sendiri.. warna semua..
beli dari Jelita Wardrobe.. sampai kat aku minggu baru ni..
mashaallah.. punya nya lawa giler..!! aku hampir ikut nafsu nak beli tuk aku punya jugak..
tapi dok pikir.. aku sekarang jarang pakai jubah dress bagai tu.. membazir lak rasa.. 
kalau murah ok lah pejam mata beli jugak ... ahahaha..



beli kasut raya anak2 pulak.. aku belikan PADINI.. simple kemas kasual.. selesa dalam nya lembut.. 
ni pon beli sebelum puasa lagi.. 


tapi boleh pulak anak2 mintak kat abah sado kasut lampu2 macam ni..
dak qaleef punya kasut marvels siap beroda lagi..
sebab dah lama sangat dia teringin.. (walaupon aku tak kenan langsung)
abah sado beli kan jer... dah pakai dah sebelum raya ni ha... selalu susah nak soh pakai kasut..
tapi ni sikit2 nak pakai kasut..
betul la kan.. kalau dia sendiri pilih..sendiri suka.. dia sendiri akan pakai tak yah suruh2.. 



tahun ni anak2 beli songkok baru... 
qaleef memang tetiap tahun songkok baru.. ikut size kepala dia la kan..
shaquille pulak biasa akan pakai qaleef punya jer.. kalau cantik lagi..
biasa lepas raya aku akan simpan elok2 dalam box khas dia sekali abah sado punya..
tapi.. raya tahun lepas dia pergi cicirkan kat umah orang masa beraya... 
so.. takde dah la nak simpan tuk shaquille..beli baru jer la
abah sado jugak champion.. pakai songkok dari songkok nikah 9 tahun lepas..!!
terima kasih kat bini ni sebab pandai jaga barang.. eheemm.. #flipshawl




lagi satu list wajib ada kami suka beli kan tuk anak2.. adalah KURTA..
kurta ni aku suka pakaikan time jalan raya malam..
kalau tak raya pon.. boleh buat pergi majlis agama ker.. gi solat masjid.. atau gi ngaji..
tak formal sangat macam baju melayu.. 
macam malam raya.. nak gi ikut takbir raya.. suka anak2 pakai kemas2..
so pakaikan kurta macam ni.. 
kire selama aku beli dari qaleef kecik.. memang kurta2 macam ni la selalu kami pakaikan..

ni kami gi jalan TAR banyak kedai2 pakistan sana.. banyak pilihan dan tak mahal sangat..
last week kot pergi ni.. sebab ngah carik kemas almari anak..
tengok baju kurta qaleef dah pendek2..
simpankan tuk adik.. tapi abang takde baju..
so ajak lah abah sado gi jalan TAR tu.. dapat lah sorang sepasang ni ha.. 
cuma nak beli jubah tu.. tuk qaleef takde size (yg murah2)



balik dari jalan TAR.. awal lagi.. (sebab pergi sekejap jer semata2 nak beli kurta anak tu jer)
terus ajak abah sado gi Malawati Mall.. 
PAKSA dia beli kasut..
laki aku tu susah sangat2 nak beli kasut..sedangkan bukan tak guna..
pastu selalu mrungut takde kasut seseuai..
laki aku tu boot banyak lah.. (sesuai lah ngan kerja dia)
tapi kekadang kene masuk opis.. atau ada majlis rasmi macam majlis berbuka puasa kerja dia kat golf club baru2 ni..
takde kasut yang cantik sesuai..
dia kalau beli macam hush puppies tu.. memang la tahan lama 3-4 tahun..
tapi kalau dah tu jer di lenjan.. buruk jugak..
pastu kan.. nanti raya jalan dia pakai selipar kepam siap ada kesan cat2 putih (sebab tolong aku buat kerja) bawak berjalan..geram gak lah aku ni ha tengok..
so.. kali ni aku paksa dia beli tuk diri dia sendiri..
try TOMAZ... selalu hush puppies jer dia suka pakai..
tengok lah tomaz ni ok tak tahan lasak ker tak..selesa ker tak..
cerewet boleh tahan gak laki aku ni sebenarnya..
cuma orang jer tak tau... uhuhuhu..


so far tu jer.. 
baju2 aku.. 2 pasang dah tempah siap.. selain baju pink raya pertama tu..
ada songket aku beli kat ganu tuk raya kedua.. 
selebih nya.. aku beli blouse2 ala2 baju kurung kedah matching2 ngan kain songket-batik sedia ada..
lepas2 raya boleh pakai ngan seluar pulak..
aku suka macam tu.. takde lah beli2 pakai nya sekali dua time raya jer..
maklum laaaa.. mak tak kerje.. tak kan gi bengkel pakai baju kebaya pesak riau pulak kan.. uhuhu..
cuma ada kemarin aku beli baju kurung modern sepasang.. tu pon sebab ada clearance sales..
nak dekat raya kan..
and lagi satu.. nak matching baju ngan abah sado n anak2..
baju lama warna sama aku dah lenjan buat basahan.. tak best nak pakai raya dah.. huhu..

kasut raya.. sepasang jer beli.. warna peach cream.. sebab tak pernah ada color tu..
selebih nya.. macam aku jenis matching baju kasut handbag.. 
pakai jer apa yang ada semua elok lagi.. jarang pakai pon kan..
bag raya jer lebih.. aku suka raya2 pakai clutch.. so aku beli clutch jer tahun ni..


tu jer lah pon shopping raya kami.. macam baju kasual anak2.. 
aku beli kat Jusco.. Parkson.. atau POLO jer.. 
macam jusco parkson tu banyak jenama elok2.. senang carik.. 
macam POLO tu kualiti nya aku suka.. kemeja kolar anak pakai kemas..
tetiap tahun mesti beli..
tshirt2.. aku suka beli PONEY.. pon tengok jugak lah..
kekadang tak tahan lama.. basuh 2-3 kali..walaupon basuh tangan tapi dah kembang leher bagai..
aku kalau pilih baju anak2.. memang tengok kualiti kain dan bahagian kolar leher tu..
ada baju elok.. tahan.. sampai boleh turun kat adik nya..
n baju adik2 nya boleh bagi kat anak2 buah lagin atau kat orang tak segan sebab cantik2 lagi..

kalau ikutkan.. takde apa dah nak di beli..
sekarang nak pack barang jer.. 

kalau aku tak sempat update blog lagi.. aku nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA sesiap.. 
nak mintak maaf jugak zahir dan batik kat semua pembaca yer..