Tuesday, June 11, 2019

Turn raya : RUMAH KELUARGA SENDIRI VS RUMAH MERTUA ?






SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 
untuk semua kawan2.. dan pembaca blog Aku Bukan Bidadari
walaupon dah raya ke-7 tapi aku nak amik kesempatan ni tuk mintak maaf dzahir dan batin..
kalau ada sepanjang aku berbloging ni mungkin pernah aku singgung hati korang semua
jangan simpan dalam hati.. 
kalau ada yang aku perlu mintak maaf secara personally.. (mungkin aku tak sedar)
boleh jer terus terang ngan aku.. dan aku akan mintak maaf insyaa Allah..
kekadang mungkin aku dah lupa.. tapi ada orang masih ingat or dendam..
aku mintak maaf.. seikhlas hati..





so.. aku nak mulakan kisah raya kami tahun ni.. sambil2 buat kerja.. sambil2 sis bukak blog kejap..
tahun ni.. turn beraya belah Pak Jalil kat Shah Alam.. belah aku lah..
jujur nya.. bagi aku.. mana2 pon aku tak kisah..umah mertua pon aku seronok sangat jugak..
(kekadang rasa raya umah mertua lagi seronok.. tak sabar2 kami nak balik.. ahahahaha)
cuma kami ni dari awal kawen.. amalkan sistem giliran.. 
adil..2-2 hati kami wajib jaga..walaupon mak dan mak mertua dah takde..
tapi bapak2 dan adik badik masih ada..
so kene lah usaha gembirakan hati mereka semua secara adil..

well.. walaupon kata raya belah aku dulu sekalipon..
tetap balik gak belah johor.. samaada pada malam raya pertama..
atau kalau aku nak tido seremban (kampung mak aku)
kami akan balik raya kedua.. 

yer lah.. macam ada orang.. kalau kata turn tu belah dia..
raya tu akan belah dia jer.. tak balik belah lagi satu..
kire raya tahun tu..yg mana bukan giliran.. tak balik langsung la...
tak kisah lah..asalkan kedua2 belah paham.. takde orang tua yang berkecil hati..

macam kami.. tetap akan balik.. walaupon aku ni orang kata dekat.. 
tapi bila turn tu tetap akan ikut..
hari biasa lain.. hari raya lain..
pak jalil pon nak beraya anak cucu gak..
kekadang time tu jer lah dapat berkumpul semua sekali serentak kami adik beradik..
lagi2 abang aku yang dok perak tu...jauh jarang ada..

sama jugak umah mertua..bila turn mereka..
kami akan usaha balik awal.. seronok buat kerje sama2..
selalunya bergantung pada kerje abah sado..
tapi aku selalu akan soh abah sado mintak cuti jer..
tu lah pon guna nya cuti kan.. buat apa nak sayang2 nau cuti tu..
kekadang sampai nak bawak2 ke tahun depan bagai.. tak payah..!!

so far.. alhamdulillah 2-2 belah family dah paham keadaan kami..
aku sendiri pon rapat ngan family..
dalam masa yang sama.. aku tetap usaha untuk utama kan jugak keluarga mertua..
dalam bab raya ni.. adil saksama..9 tahun kawen.. memula jer lah..ada drama sikit..
tapi lelama ok jer..
pandai2 lah..
penat memang lah penat..
kekadang dalam sehari raya.. dari shh alam seremban melaka sampai kejohor..
tapi nak baut acaner.. raya kan.. bukan selalu pon...setahun sekali jer macam tu..
dan satu masa..bende tu lah yang menyeronokkan..

2-3 menjak ni.. ai is sensitip pasal family..
bila dah lalui banyak sangat kehilangan.. aku lebih sangat2 menghargai apa yang tinggal..
usaha gembirakan mereka..2-2 keluarga..
aku tak boleh kalau baca status2 orang kata sedih gile beraya ngan family mertua...
sebenarnya.. kite kene bersyukur dan beruntung.. 
sebab masih ada family yang besar.. ada family sendiri.. ada family mertua lagi..
ada orang sebatang kara.. ada orang sedih takde mertua..
lagi2 la kalau dapat keluarga mertua yang baik.. 
kite lagi la kene hargai.. bukan amik kesempatan..
yer lah..mentang2 baik hati nau.. so ikut kepala kau jer lah kan.. ahahaha..

aku bersyukur gila2 masih ada mertua.. walaupon mak mertua dah takde..(tapi ada mak mertua tiri)
aku dan anak2 masih ada kampung boleh balik.. ada atok nenek yang anak2 boleh panggil..
dan menumpang sayang.. 
ada adik badik ipar..duai biras... anak buah yang ramai..
mashaAllah.. nikmat rezki Allah bagi pada aku..

yer lah..kekadang ada yang lupa.. 2-2 belah hati kene jaga..
2-2 tu pon keberkatan hidup kite.. 

dan bagi aku.. SEMUA PON BERMULA ATAS DIRI KITE SENDIRI..
kene saling paham..kene saling tolak ansur.. berbincang..dan menghormati..
hormat 2-2 pihak keluarga..
aku dengar ceramah ustaz cakap.. 
1 kite bagi pada keluarga sendiri...2 kite kene bagi pada keluarga mertua..
yer lebih...
sebab kite biasa akan bagi keluarga kite sangat banyak kasih sayang dan segala2 nya..
so kite kene bagi lebih lagi..macam tu la..
dan semua tu ada 'bahagian' serta pahala nya
tak yah susah2 kite pikir apa bahagian kita..
nanti Allah akan sediakan...baik atau sebalik nya.. pasti ada hikmah dan ganjaran nya..
giteeww hebat tak hebat...

"alaaaa..dulu kau pon teruk gak..."

betul.. aku mengaku... dulu aku pon sedih jer rasa bila beraya umah mertua..
rasa macam raya ngan orang lain.. 
yer lah.. baru kawen.. tak biasa..
sampai satu masa.. pernah ter-lepas cakap kat blog ni kata tak best..
adik ipar baca.. tersinggung.. sampai pada mak mertua..kecik hati..
allahu.. aku berdosa masa tu..
dan aku lah puncanya.. 

tapi aku cepat sedar.. dan aku usaha untuk berubah..
kerana Allah taala.. kerana suami.. dan kerana nak nya keberkatan mak pak mertua aku..
pelan2 sis berubah.. ikhlaskan hati.. besarkan jiwa..
belajar tuk menerima.. berlapang dada..
dan aku tak pernah putus doa pada semua.. supaya Allah satu2 kan hati kami.. 
campakkan rasa kasih yang mendalam dalam hati kami semua..
selalu sedekahkan fatihah tuk semua.. 

aku benci pada perasaan benci dalam hati..
aku belajar.. dan aku ubah..
dari pada kite asyik menanam rasa kebencian dalam hati..rasa tak suka..
lebih baik kalau kite usaha macamana nak sebarkan kasih sayang..
macamana nak sentiasa jadi kesayangan orang.. 

kan....

alhamdulillah.. lama2..pelan2.. semua tu datang sendiri..!!
makin lama aku makin seronok giler setiap kali balik kampung..
macam aku cakap atas tadi.. kekadang tak sabar2 nak balik..
rasa macam balik kampung sendiri..!!

nak tau sebab apa..
bila aku besarkan jiwa tuk beri banyak kasih sayang pada mereka.. 
sama macam pada keluarga sendiri..
Allah jugak campakkan rasa kasih pada hati2 kami semua..
aku dapat rasa kan.. kasih sayang lebih hebat lagi dari mereka semua pada aku dan anak2..
hungungan aku ngan ipar sekarang sangat rapat.. 
aku perbaiki hubungan kami.. saling mintak maaf... dan kami sama2 menerima kesilapan..
dan aku jugak dapat rasa kasih sayang abah mertua aku kat aku sendiri..
abah mertua aku bekas polis (pencen) jenis tegas dan tak banyak cakap..
dulu aku pikir macam tu..
tapi sekarang.. aku sembang ngan dia macam sembang ngan pak jalil kau..
dan setiap kali balik kampung.. terasa ikatan tu makin kuat..
dan saat ni.. apa yang aku selalu doa.. semoga Allah jaga tali silatulrahim ni..
jaga kasih sayang kami ni..
supaya terus kuat..aaminn...


well.. semua ni bukan datang sendiri.. kene usaha.. kite sendiri kene berubah..
kene banyak berdoa.. 
belajar menerima...
raikan perbezaan.... jangan carik kesempurnaan..
setiap keluarga ada kisah mereka sendiri..yang kite tak tau..
kite sendiri pon ada kisah kite kan..
tapi sebab tu keluarga kite.. so kite lebih menerima.. 
kekadang.. kite ni sebenarnya kalau dah tak suka.. memang yang buruk yang salah jer lah kite nampak..
dan semua tu jer lah kite jadikan alasan...
semua nya nampak kurang..

yer aku tau.. aku pon pernah lalui.. huhu..

tapi tu dulu..
sekarang.. aku lebih pada meraikan perbezaan..dan menerima..
dan aku ok jer.. orang kata..dah biasa..dah paham.. 
maybe.. faktor 9 tahun kawen tu pon memainkan peranan gak kot..
orang kata.. terima jer seada nya..


dulu.. bab makan pon nak jadi isu..
yer lah.. johor style jawa... berbeza ngan mak kite masak..
tapi.. pelan2 aku belajar makan.. sedap jeeewww...!! 
sekarang..kau bagi jer apa..semua aku telan.. ahahaha...
ada bende aku tak pernah cuba..macam burasak.. aku seronok nak cuba.. 
asyik makan bende yang samaaaaa jer kan..
kan dah kata gilir2 kan..
tahun ni makan makanan jawa.. tahun depan makan pulak mak pak kite punya masakan..
belapang dada jer.. tak yah banyak sangat ragam..

menarik nya.. abah mertua aku.. dia dah tau aku jenis suka lemang time raya..
bila turn belah johor dulu.. sanggup dia carik belikan lemang tuk aku..!!
yer.. nak nanges rasa bila mak mertua aku cerite..sebalum kami balik..die dah kata nanti nak belikan lemang tuk aty...
sedangkan aku tak pernah sekali pon mintak..
hebatkan kasih sayang mereka...

lagi satu.. macam aku dari dolu2 kala lagi.. memang dah biasa pakai baju sama2 dondon2 satu keluarga time raya..
mak ayah adik badik semua..sama...
tapi abah sado cakap.. dieorang tak biasa.. pakai jer apa yang ada..
so kami cuba.. start tahun lepas.. kami pakat adik badik ipar2 semua nak pakai kaler sama..
seronok..!! walaupon mungkin ada orang pikir tak suka nak sama2 ni..
tapi.. bagi aku.. waktu raya tu jer lah boleh nak berdondon2 macam tu..
dan rasa lah macam rapat semua nya.. ahahaha..
aku kan memang macam tu sikit.....hikhik.. 

alhamdulillah... demi Allah aku sayang mereka semua.. samaada keluarga sendiri atau pon keluarga mertua.. sama banyak.. 
semoga Allah terus limpahkan kasih sayang di hati2 kami... sampai bila2... aamiin...