Monday, June 17, 2019

Outfit Raya Aty Fared : SONGKET TENUN KEBAYA PESAK GANTUNG (Riau)





lama giler aku tak post gambar #ootd.. hiks... nak ootd ni ada mood jugak yer..
eeahh... lupa laaaa... kalau aku siapkan post percutian ke redang.. banyak la ootd aku.. ahahaha..
nak jugeeeekkk...

ok... ni outfit raya pertama aku kat Shah alam..
SONGKET TENUN ala2 perantin... ahahaha... 
jadi perantin dulu tak minat nak pakai songket..
tetibe time raya tahun ni..gila kan songket pulak..(bukan sehelai ni jer songket aku pakai raya tahun ni)





ramai yang tanya pasal baju raya aku ni beli mana..
selalu kalau kat ig or fb tu aku akan tagged sekali..
tapi yang ni...
aku beli kain ela kat Jakel jer.. 4 meter ni dalam rm 200... 
tak lah mahal sangat sebenarnya..
pastu aku tempah kat taylor aku... 

kalau ikut songket real yang bebetul lawa tu.. beriban yer..
dah tak payah nak mahal2.. kau pakai sekali-2 jer pon nanti.. uhuukkss..

tapi ni songket tenun.. bukan songket cetak yer..
kalau tengok belakang nya nampak lah benang tenun tu..
takde gambar close up pulak.. nanti la....



dah la songket.. boleh pulak aku buat kebaya riau.. 
yer ar.. susah nak pakai basahan.. orang kata nak gi kenduri kalau kat kampung2..segan la kan..
ahahaha.. tapi tu lah.. sebab pikir pakai raya pertama..
raya pulak kat shah alam..
so saja nak gaya klasik tapi tak berapa nak sederhana.. uhuukkss... 
raya pertama kaaaaaaaaaan....
walaupon tau.. mungkin dapat pakai 2-3 kali jer.. tengok majlis dan keadaan..



aku memang suka kan sangat2 kabaya riau.. dari aku remaja dulu yer..
lepas kawen pon.. raya tahun pertama(maroon)-tahun kedua(hijau) aku pakai kebaya.. 
cuma lepas dari tu ada trend2 dress bagai tu.. cantik2.. harus lah cuba.. 
tetibe jemu lak pakai dress..
balik semula pakai kebaya..gaya klasik.. tak jemu..
2 tahun lepas.. aku start balik tempah...yang kaler pepel..
cuma dulu buat baju kosong..kain jer songket indon..
tahun ni full aku pakai songket atas ke bawah..hamek..
kalau boleh nak pakai selendang songket ala2 orang lama tu.. as perhiasan..ahahaha.. over tauuuu...

kebaya riau ni.. ada pesak gantung..
besar bahagian bawah.. dan labuh bawah dari lutut..
taylor aku pandai buat.. aku suka sangat2...



orang tanya.. tak panas ker pakai..
tak lah... jujur.. bukan acah2 nak cover tahan panas..
maybe kain ni tak tebal sangat..
and lagi satu.. aku tak pakai lining kat dalam..
aku just pakai inner biasa yang lebih selesa dan nipis.. dan kain dalam..
tak rosak bila basuh ?? 
aku tak pernah masuk mesen baju2 macam ni.. memang semua baju aku hantar dry cleaning jer..
lagi bersih dan lagi terjaga kain nya..


next year pon may be nak pakai kebaya riau gak.. tapi nak carik material kain berbeza...