Tuesday, June 18, 2019

Tak pandai masak lepas kahwin??!


haritu kat meja makan...

"sayang.. lusa 10 syawal.. anniversary kita"

abah sado : "a'aaa" (baru teringat) "9 tahun dah yer?"

aku : "kejap jer kan kite dah 9 tahun..."


alhamdulillah.. kami survived...


ahahahaha...



abah sado yang kuat menyakat....
tengok la tu.. nak amik gambar romantik.. tapi saja buat muka camtu.. pffftt..



9 tahun kawen..

kalau ada orang yang tanya pasal tips perkahwinan resepi kebahagian bagai..
still.. kami rasa kami belum layak nak bagi or bercerite..
kami tak akan bagi tips..!! bukan tak nak cerite..
well... kemon.. baru 9 tahun.. ahahaha.. 'baru'.. betul lah kan.. 
masih lagi banyak bende kite tak kenal pada pasangan.. 
dan sentiasa ada.. 'perangai' baru... samaada aku dan abah sado.. 

kalau dulu belum ada anak.. manja nya bukan main.. 
tapi tetibe bini yang kau kenal lembut manja sopan santun..
bertukar jadi singa.. garang..!! ahahaha..
semua tu ada faktor nya... 
kekadang faktor tu pon dari pasangan kite tu sendiri..
bertambah lah hal anak2... gituuhh..
aku bercakap bende yang real hokeh... 
so perubahan2 tu lah yang sentiasa berlaku dari masa ke semasa...
jangan cakap sebelum kawen kau dah cukup kenal pasangan kau..
ni bukan pasal kenal jer.. ni pasal kau kene amik kire phase2 dalam kehidupan...

tu kalau ada orang baru kawen tak sampai setahun..
tetibe share tips bahagia sangat2..acaner nak bahagian bagai.. kat socmed.. 
cakap macam dah kawen 20 tahun..
i was like... eerrr... uuummm.. seriously?
ahahaha.. bukan tak nak dengar.. bukan memperkecil kan..
memang la bagus lagi2 tuk orang baru kawen..
tapi.. tu lah.. acaner nak cakap yer..
perkahwinan ni terlalu banyak phase nya.. 
dan bukan hanya KAU dan AKU.. untuk bahagia.. 
dan setiap orang ada phase yang berbeza2.. 
pengalaman tu yang membeza kan... dan pengalaman tu kite kutip melalui MASA.. 

lain lah kalau dah kawen 49 tahun dan masih bahagia... tu kau patut kejar mintak petua...




9 tahun kahwen..

cerite pasal masak...

ritu kecoh2 pasal sorang retis baru kawen ni.. tak reti siang ikan.. laki dia kene siang..
ramai lah dok membahan..

aku macam... eleeeyy... ape bende lah nak kecoh nau..
tak reti siang ikan jer pon..
aku yang reti pon malas nak siang.. soh laki aku siang..
sekarang pon kalau kedai runcit tu.. beli kat dia soh siangkan sekali.. senang..
pasal bende tu pon.. giler ah aku baca komen2 nya.. 

aku dulu masa spm pon.. sibuk lah kawan2 aku dok membahan aku tak reti memasak..
tah apa yang dieorang pulak hover risau..
siap cakap nanti laki carik lain bagai.. ppffttt... 
form 5 yer.. dah pikir semua tu.. (no wonder sebab dieorang semua kawen awal giler)
macam aku..memang tak pikir langsung pon nak kawen awal ke hapa..
walaupon dah ada bf time tu... hukhuk.. 
kalau korang pernah baca entry2 aku dulu2.. tau lah mak aku memang tak kasi kami kawen awal sangat..(ada sebab nya malas nak ulang cerite lagi)

walaupon aku kawen lambat.. tapi aku banyak duduk sendiri.. dari belajar sampai kerje..
dok menyewa.. n bila dah kerje pon.. aku tak sempat nak masak2 ni..
kerja pon sibuk.. selalu balik lewat malam atau awal pagi..
bila masa tah nak masak.. 
and aku ponsuka makan luar..waktu tu..
ada duit.. duk kl.. kedai makan belambak sedap2..tak yah risau...
semua aku merasa.. well.. aku just enjoy life bujang aku jer..

so memang pasal masak2.. hal2 rumah tangga nak melayan laki bagai..
aku tak pernah pikir pon..
setakat potong2 bawang.. goreng2 ikan ayam..kacau2 tu jer lah..
orang kata menolong kat dapur jer..
tapi kata nak soh masak satu lauk.. peluh gak lah tiak.. (time tu)
tapi aku tak lah risau ke hapa.. aku pikir sampai masa nanti.. tau lah aku nak buat acaner..
kite ni pon bukan lah bongok sangat kan.. tak ley nak belajar.. 
pelan2 belajar pandai lah nanti..lagipon bukan lah langsung tak pandai pegang pisau yer..
bukan tak kenal mana bahan2 masak.. tak kenal periuk kuali.. huhu..

tapi betul.. memang masa baru kawen.. huru hara gak lah.. ahahaha... 
masak apa pon tak berapa jadi.. sotong keras.. mee hancur.. buat dadar masin..!! 
mertua soh buat sambal belacan.. aku tipon pak jalil ko acaner nak buat..
berdarah telinga gak lah kene sembur..!! 
bila ramai2 sedara nak datang umah.. aku panik..!! tak tau nak masak banyak2.. or nak masak apa..
pak jalil ko lah yang masak dari shh alam menghangkut periuk bawak umah kami..

ahahaha.. dasat nau hidup rasa..

aku tak malu pon ngaku..
sebab dari situ aku banyak belajar..
usaha perbaiki diri.. 
tak pernah putus asa..

kat mertua pulak.. aku tak pernah acah2.. aku tak gheti.. aku cakap jer terus terang..
tapi aku tak pernah malas nak menolong kat dapur yer..
waktu nolong tu pulak.. kalau aku tak tau.. aku tanya direct jer..
"mak..acaner nak potong ni..?"
lain dapur.. lain cara nya.. kan..
contoh macam umah aku dah biasa tolong potong kacang panjang serong2..
tapi mak mertua aku suka potong tegak2.. haaa macam tu lah maksud aku..
kene lah ikut.. n belajar.. 
dan setiap kali aku tolong.. aku belajar sama dari mak mertua..
lauk2 jawa dan masakan kesukaan abah sado..
huntung lah mertua aku jenis redho jer menantu macam aku ni haaa... hahaha..
baik sangat2 lah mak mertua aku tu.. siap cakap alaaa dulu mak baru kawen pon tak pandai masak jugak"
pujuk menantu...hikhik..

well.. lama2.. macam aku cakap.. ok jer dah..
segala macam masakan insyaa Allah aku boleh usaha masak..
segala nasik..nasik beriyani.. nasik minyak.. nasik tomato.. nasik daging.. nasik hujan panas.. 
semua aku pernah masak yer.. siap lauk2 nya sekali..
ppeerrgghh.. ko tak hagak belagak nya kan.. ahahahahaha..
tapi yer.. tu lah hasil nya 9 tahun kawen ni.. 
dari pada tak pandai masak hapa pon...
satu masa.. dah tak kisah nak masak banyak2 sekali dan hidang pada tamu..

sedap tak sedap belakang kire.. yang penting ko usaha dan belajar..
aku pon banyak belajar masakan kampung dari pak jalil ko.. n ipar2 aku..
adik ipar aku.. teror masak lauk kampung..
selalu tanya dia jer.. 
ma mertua aku yang baru ni pon teror giler masak semua jenis masakan..
apa2 aku dok wassap die selain pak jalil ko..
halaaaa... kalau takde pon.. gugel pon hado.. sekarang senang sangat2 lah orang kata..

so kemon..ko tengok orang baru kawen.. tak gheti masak..
tak yah nak bising membahan sangat orang tak reti masak ker hapa..
adik ko.. anak pompuan ko.. pon belum tentu nanti pandai masak..
tapi bila dah ber-laki.. pandai2 lah nak masak nak isi perut suami dan anak2...

aku pon bercakap melalui pengalaman sendiri.. alhamdulillah sekarang boleh tepuk bahu sendiri..
muwahahahahahaha...

eehh anak jiran aku dulu..
baru kawen.. goreng ikan tak siang... 
dia masak sekali ngan isi2 perut taik2 tu semua.. hahaha..
bila makan..muntah semua.. 
tapi sekarang.. hebat tak hebat memasak.. ada bisnes catering..!!! dan dia tukang masak nya..

so jangan perkecilkan orang..




9 tahun kahwen...

kalau cakap pasal bergaduh tu... kurang lah sikit.. 
kalau ada pon.. mengalah.. atau diam malas nak layan camtu lah..
pastu baik jer sendiri.. ahahaha.. senang.. 
orang pompuan ni suka bebel.. tak ley pendam..
ada masa.. aku bebelkan ajer.. ada bende tak suka die buat..
aku cakap jer direct... 
ada masa..lebihkan pada sabar... tau akan jadi makin teruk.. so better diam..
then bila2 rasa ok..
aku luahkan.. tegur mana yang patut..kalau perlu..

beza jugak lah dari awal2 kawen dulu.. rumahtangga lebih tenang.. ahahaha..
kalau ada pon gaduh sikit2 pasal sikap tu.. biasa lah..
tu aku cakap memula tadi.. setiap hari.. ada jer perangai baru..
ada jugak perangai tak ley ubah.. (samaada aku atau abah sado sendiri)
tapi kami cuba.. 
kalau dulu aku lebih dominant.. sekarang dah kurang..
macam abah sado sendiri.. ada masa agak berlembut ngan aku..
ada masa die pon tegas.. 
selalu kalau hal kecik2 pasal anak2.. lagi2 pasal kerje (ni paling kerap)
selalu nya tak lah berpanjangan... macam aku cakap.. malas nak layan.. panjang2 cerite.. 





alhamdulillah.. walaupon hanya 2 jer anak dalam usia perkahwinan 9 tahun..
tapi aku masih anggap ni rezki tak ternilai dari Dia... 
semua yang Allah beri.. pasti nya terbaik tuk kite..
Allah bagi aku rezki pada bahagian lain yang melimpah ruah..




lagi satu... yang aku pegang selalu
dan nak share sikit.. tak kire berapa pon usia perkahwinan..
aku sentiasa percaya dan yakin..
kebahagian dan rezki dalam rumahtangga tu datang dari keempat2 doa ibu bapa kite..
buat baik ngan mereka.. kalau kite tak mampu (pada mertua) tapi jangan sesekali larang suami kite buat baik pada orang tua dia..
jangan larang suami kite memberi... tak kisah dari segi apa.. 
jangan dengki kalau tengok suami kite bagi duit pada mak dia..
bahkan galakkan lagi... selagi dia tak abaikan tangungjawap dia pada kita dan anak2..
percaya lah.. tu salah satu rezki tuk kite jugak.. 
rezki duit.. rezki kebahagian.. rezki kesihatan..
macam aku selalu cakap.. urusan tu Allah akan buat tuk kite..
bahagian tu Allah yang akan beri..

aku takut kalau dulu abah sado cuba terlalu melebihkan aku...
sampai mak mertua aku cemburu..
so.. aku kene selalu ingatkan abah sado..
dalam masa yang sama.. aku pon usaha sama.. 
supaya mak mertua aku tak rasa di belakangi lepas kami kawen..

isteri kene banyak ingatkan pasangan..
walaupon mungkin masa tu aku tak mampu nak jadi menantu yang baik..
tapi aku tak pernah halang abah sado ko berbuat baik pada mak abah dia.. 
aku galakkan lagi.. aku paksa dia balik kampung.. ziarah mak dia (walaupon aku tak dapat ikut)
tugas isteri ingatkan tanggungjawap suami pada keluarga.. pada mak bapak..
jangan mintak berlebihan2 sangat sampai abaikan mak bapak dia..
kene ingat.. kalau nak bahagia.. nak murah rezki.. suruh suami buat baik pada makpak dia..
asalkan tak lepaskan tangungjawap dia pada kita dan anak2..
tu jer aku selalu pegang.. (dan mak aku selalu ingatkan dulu2)

giler kau.. semua orang takut susah.. aku pon takut susah.. huhu..
dan sebab tak nak susah tu lah aku usaha bahagiakan mak pak kami..2-2 pihak.. adil..
redho anak lelaki.. pada ibu dia.. nak bahagia dunia akhirat..
jaga keredhaan mereka.. 

alhamdulillah.. kami berjaya harungi phase AKU KAU DAN KELUARGA (2-2 pihak)
jangan cakap kami tak struggled... 
cuma kami tak berkongsi... 
tapi.. lepas semua.. kemanisan yang kami dapat sekarang ni.. buat kehidupan kami bertambah baik dan bahagia... 



aku tergerak buat entry ni sempena 9 tahun perkahwinan..
sebab.. baru2 ni kawan kami baru kawen tetibe tanya "apa rahsia dan tips kami?"
ahahaha.. malu sendiri..
alhamdulillah.. aku bahagian ngan kehidupan aku sekarang..
tapi.. dalam masa yang sama.. kami masih lalui cabaran..
panjang lagi kisah kami.. panjang lagi perjalanan kami..
phase membesar kan anak2.. menjadikan mereka anak2 berjaya dunia akhirat...

macam aku cakap.. dalam perkahwinan bukan hanya ada KAU DAN AKU..


9 TAHUN ATY DAN FARED
lalui bersama keluarga 2 pihak..
dan anak2 QALEEF EEMAN dan MUHAMMAD ASH-SHAQUILLE
semoga kami terus bertahan kuat hadapi cabaran mendatang..
dan jodoh kami kekal hingga ke akhir hayat..dan kami semua.. (termasuk keluarga) dapat sama2 berkumpul di syurga nanti... amiiinn... insyaa Allah....