Monday, July 22, 2019

aku dan BRACES :cabaran sebulan pertama..menyesal tak?



ni gambar betul2 masa lepas pasang ritu.. baru kuar klinik..





ada orang pernah tanya aku..
2-3 hari lepas pakai tu.. sungguh...
memang aku menyesal giler pakai..!!

aku tak tipu...

aku tertanya balik.. kenapa aku pakai.. kenapa aku nak pakai sangat..
aku tengok gambar2 lama aku.. takde lah teruk sangat gigi aku.. senget sikit jer kat depan..
tapi takde lah rasa down pon..

lama tau... aku rasa menyesal tu..
aku rasa down..
tak selesa.. sakit..
susah nak makan.. semua ada...

tapi.. tak ley nak buat apa..
pakai braces ni.. once kau dah pakai..
ko kene terus kan sampai lah selesai 2-3 tahun tu..
kalau tak.. rugi la... dah bayar mahal2 kan..

so tahan jer lah..
nak pakai braces ni orang kata bukan suka2 punya keputusan..
hati kene kental..
awal2 ni aku rasa mencabar gak lah..

1) cabaran cantik

aku tengok orang lain pakai braces macam cantik jer..
elok jer senyum menawan.. makin lawa pon ada..
sekali bile time aku pakai braces.. kemahen huduh..
bibir tebal giler.. bila tutup mulut.. rasa penuh sangat.. muncung..
senyum buruk.. sengeh pon buruk..
memang down giler ah..serious.. macam betty you soy la fea tu (kalau ada sapa pernah tgk cerite tu hampir 20 tahun lepas..

aku dah pikir.. ni memang tak akan ada laaaaa gambar aku tuk dalam tempoh 2 tahun ni..

konon nya laaaaa...(ni nanti2 aku cerita lain)

aku cerite kat adik aku.. siap tunjuk gambar ada orang kat IG ni baru pakai saing2 aku jugak..
siap buat tutorial tudung.. konpiden..!!
n cantik pulak tu..

adik aku cakap.. gigi dia memang dah cantik sebelum pakai braces lagi..

hurrmm.. fineeee....
tunggu lah nanti aku lawa macam nana mahzan... ahahahaha... dengan harapan..

2) cabaran pasal makan...


ni bagi aku paling mencabar..
yer lah.. berkait sangat kan..

minggu pertama pakai tu..
memang ujian betul kat aku pasal hal makan ni..

ada orang aku baca siap boleh terus makan ayam bagai.. makan nasi macam biasa..
tapi.. aku memang tak boleh..langsung..!!

so aku makan bubur jer.. fes-2nd day tu.. ok jer lah.. aku ni peminat bubur..
tapi.. masuk hari ke 3 tu.. aku dah tak boleh dah..
tak lalu..!!
memang kelaparan jugak lah aku di buat nya..

kenapa..??

sebab aku tak tau nak makan apa..
gigi aku sakit.. dia macamana eh.. nak cerite..
gigi depan tu.. macam tak ley ada tekanan.. saja2 usik pakai jari tolak pon rasa sakit..
acaner nak makan dah kalau macam tu..
semua gigi la.. sampai ke dalam..

aku banyak makan nestum + air milo jer..
abah sado belikan aku sup campur.. tapi tak ley makan isi macam ayam sayur bagai pon..
or may be aku masa tu tak gheti lagi nak makan..
or tak tau nak makan apa..!! takde pengetahuan..
takut pon kot.. takut rosak kan braces bagai.. takut sakit..
macam2 lah aku rasa..

hari ke-3 tu try makan kuew teow sup.. boleh laaa.. lembut kan..
tu pon bukan gigit jer.. aku kancur2 kan.. makan telan terus..

hari2 lain.. dah aku tak berapa nak selera makan..
aku puasa jer.. senang.. habes cerite..
kalau tak puasa pon.. lapar jugak...

aku nak makan nasik lauk biasa aku makan tu..!!! huwaaaaaaa....

lepas tu.. cousins aku datang umah.. raya ritu lah.. sebab aku tak ley ikut berjalan raya ngan dieorang..
aku cakap tak sihat jer..
dieorang tak tau pon aku pakai braces..
bila datang tu..kemahen membahan aku.. ahahaha.. well.. sedara rapat kan.. gituhh perangai..

TAPI.. yang bagus nya.. dieorang sharing lah bagi aku idea pasal nak makan tu..
memang membantu sangat lah aku time tu..
walaupon kebanyakan yang di kongsi tu.. ala2 makanan baby.. ahahaha..
yang penting.. khasiat nya.. kalau setakat makan bubur kosong jer.. protien takde..hapa takde..
memang aku mudah sakit la jadi nya kan.. (memang pon aku demam awal2 tu)
pelbagai lah jugak lepas tu.. ngan oat nya.. bubur pon.. ada campuran puree sayur.. ayam blend..
baby punya makanan tuuuuuuuuuuu... haaa... kene la... kalau tak.. kau kebulur lah sampai 2 minggu..


sampai minggu ke 2-3.. dah rasa ok sikit.. sakit tak kurang..
makan keras2 still tak boleh.. tapi.. ada teknik nak makan n masakan yang sesuai..
aku boleh dah makan nasik macam biasa.. cuma aku kene makan ngan sup..
seb bek aku jenis suka sup..
aku buat la macam2 sup.. sup ayam.. sup telor.. sup daging..
daging ayam semua boleh makan.. tapi kene potong kecik2..
tak ley gigit.. kene telan terus.. ahahaha.. salah satu nikmat makan yang di tarik..
tak kunyah.. takde kenikmatan..
tapi takper lah.. asalkan kenyang dah cukup tuk aku time tu..
macam ikan tu lembut.. tu ok..

pelan2 start makan kari daging bagai.. makan roti jala..
bende2 aku boleh telan..
tercekik tu rasa macam dah biasa.. kekadang makan tak ingat.. besar2 aku masukkan..
sayur pon pernah tersangkut melekat kat tekak yer..
serik aku lepas tu..

mencabar gak lah awal 2 minggu pertama tu..
time tu pulak laaaaa aku teringin makan kfc la.. beger la...
(beger sampai sekarang aku tak ley makan lagi.. kalau nak makan kene potong siap2 kecik2 n kunyah pakai gigi geraham dalam-tak boleh gigit pakai gigi depan lagi)

tapi alhamdulillah.. so far.. sebulan dah ni.. aku dah boleh makan macam2 dah..
last week aku buat kambing grill.. boleh jer makan..
gi bejalan ke Taiping ritu.. segala sate.. mertabak aku dah boleh tibai..
tapi macam aku cakap.. ada teknik nya..
takde lah makan macam biasa sebelum2 tu yer..
still ada bende aku tak berapa gheti lagi nak makan..or nak kunyah..
macam buah2 contoh nya..buah epal ker kan..
keras buah tu.. memang tak boleh..
tapi buah doyan aku dah boleh makan.. tak boleh guna gigi.. kene pandai2 lah kau makan..
kekadang terkena biji doyan ngan gigi depan macam tergigit.. rasa sakit gak lah..

ada orang kata.. seminggu jer.. ada jugak orang sebulan macam aku ni ha.. baru ley makan..
ada orang sampai 2 tahun pon takut nak makan sebarang lagi selagi pakai braces..

bagi aku.. tengok keadaan sendiri tu macamana..lain badan lain ragam nya.. memang tak akan sama..

pastu kene makan pakai sudu plastik..
tak ley pakai sudu besi.. kalau berlaga... peergghh macam kene karen kat gigi aku ni ha.. ngilu..


selain makan.. ada lagi satu yang mencabar..


3) cabaran waktu tidur..

aku tak tau lah orang lain yang pakai braces macamana..
tapi.. aku rasa waktu paling sakit.. waktu malam..
waktu siang tu takde rasa sangat pon...biasa2 jer.. (cuma tak berapa boleh nak makan jer)
tapi waktu malam.. nak tido tu.. aku boleh rasa gusi aku berdenyut2 kene tarik..
kekadang time kuat tu.. memang tak selesa nak tido..

lagi satu.. aku rasa sakit bila tido mengiring..
yer lah.. cer imagine.. kalau ko mengiring.. pipi ko penyek kat bantal n kat gigi..
melekap.. rasa sakit kat bahagian pipi-bawah2 mulut tu..
so kene lah tido tegak jer..
pastu dah lena.. lupa diri.. tido mengiring..
lama2 jadi kebas.. n pernah banyak kali.. bengkak-pecah kat dalam2 bibir tu.. macam ulser..
kalau tengok siap ada 'cop' bentuk braces tu.. ahahaha..
tak kelakar hokeh.. sakit..!!
aku tak suka...
harap2 makin lama nanti makin ok..

pastu kan.. paling menyampah.. air liur ko meleleh time tido tu dasat giler..
asyik kene tukar sarung bantal jer.. busuk.. ahahaha..
tapi bukan sengaja.. memang banyak melimpah keluar.. tak perasan meleleh2..

bangun pagi.. -sampai sekarang- mulut n segala rahan2 kau akan rasa kebas.. keras.. melekap mulut ngan braces..


4) kebersihan

tu belum lagi cerite pasal makanan melekat celah braces tu..
tak selesa giler..!!
so memang kau kene extra care pasal kebersihan gigi..
kene selalu gosok lagi2 lepas makan..

bukan pakai berus biasa.. ada berus khas dia..ngan bentuk berus tertentu
n cara yang tertentu



aku pakai yang ni.. oral-B.. kat tngah2 berus tu ada macam longkang.. tuk lalu kat atas bawah braces..


yang ni pulak tuk celah2 braces..
ni penting lagi2 lepas makan..
aku ritu minum sirap bijik selasih.. kemahen berkumpul bijik selasih tu kat celah2 braces tu..




nak gosok gigi pon ada cara yer.. bukan boleh gosok macam biasa..
memula dulu.. aku gosok slow sangat2.. n lama giler..
aku takut dawai tu tercabut..
tapi sekarang.. ok jer dah.. dah biasa ngan teknik ni kan.. takde lah slow sangat dah..
n lagi satu.. maybe dah kurang pon sakit nya.. so boleh kuat sikit time gosok tu.. 




buat masa ni.. awal2 dulu tu.. ni jer lah cabaran nya.. 
bagi aku mencabar lah..
ada masa berdarah2 gigi.. 
ada masa ok jer..

orang tanya.. sebulan pakai ni.. nampak ke perubahan..??

yes.. nampak..!!! aku tak tipu.. dan aku pon tak sangka.. ahahaha..
ada satu gigi tepi aku senget obvious sebelum tu..
tapi dah mula lurus..
abah sado pon ada tegur...

bila nampak perubahan macam ni.. walaupon baru sebulan.. n sikit..
excited la kan...
rasa berbaloi lah lepas tu... 

kalau tanya lepas sebulan aku nyesal lagi ke pakai braces ni..




well....


keakdang tak.. kekadang ada jugak.. lagi2 time makan n time jumpa orang.. ahahaha








todiaaaaaaa berani letak gambar gedabak macam ni..!!!

ni ngam2 sebulan aku pakai braces.. ada masa rasa lawa..ada masa rasa huduh giler.. tengok mood dia lah kot.. ahahaha..