Friday, July 26, 2019

Percutian ke Pulau Redang : Aktiviti Snorkeling yang disediakan



last entry pasal Redang ni : REVIEW DAN PAKEJ PENGINAPAN DI REDANG LAGOON




ready for snorkeling..!!





macam aku cerite kat post sebelum ni.. aktiviti snorkeling dan termasuk dalam pakej 3 hari 2 malam yang kami bayar.. tuk semua orang..

3 kali SNORKELING.. kat temapt berbeza2..
1) snorkeling di laut dalam
2) snorkeling di Marine Park
3) snorkeling di laut dalam (tapi bahagian lain)

sebenarnya aku tak berapa ingat sangat.. ahahaha.. lama dah berbulan pergi baru nak update.. cegini lah gaya nya..

ok.. cerite apa yang aku ingat jer lah sikit2..

first snorkeling.. ada pada fes day sampai tu.. petang.. lepas lunch..
dalam pukul 2 macam tu.. dia dah bunyikkan wisel depan chalet..
panggil tuk snorkeling..berkumpul kat tempat lapang depan dewan makan tu..
dia bagi taklimat pasal keselamatan.. dan segala berkaitan..

sebelum tu.. lupa nak bagitau.. korang kene beratur sewa mask n snorkel.. life jacket bagai tu..
kaunter bukak dalam pukul 1.. beratur lah ikut turn..
harga aku ada bagitau sebelum ni.. kene letak deposit sekali (akan di pulangkan lepas kau pulangkan barang tu nanti dalam keadaan baik)
barang2 tu.. kau sewa sekali jer-bayar sekali.. dan pakai selama 3 kali aktiviti snorkeling kat sana..
kene jaga elok2 la jangan sampai hilang..
kalau hilang kene bayar mahal gak lah.. (tak ingat dah berapa)





berjalan sikit ke tengah (dari chalet) 
masa ni tepi laut pon dalam yer.. dan ombak ngah kuat sangat2..
kau kene redah laut tu tuk ke boat..
so.. kalau kata nak bawak bag or barang2..
pakai bag waterproof.. yang tak tenggelam or air tak masuk dalam..
seb bek adik aku ada bag tu.. so letak dalam tu jer..
takde isi apa pon.. pelampung.. air.. roti tuk bagi ikan makan..itu jer kot rasa nya..



menunggu turn nak naik boat.. panas giler chuollsssss...




dalam boat.. ada bahagian luar.. tapi penuh dah.. tapi kat dalam ni ada tingkap.. dapat lah tengok permandangan sepanjang perjalanan..
dalam 15-20 minit gak kot nak ke tempat snorkeling tu.
masa ni aku still mabuk lagi.. serious pening n tak tahan..
cuma tak lah teruk macam yang masa datang pagi tu..
sepanjang jalan aku memang kene amik angin.. so kurang la rasa nak muntah tu..
eeee..menyampah tau.. pening lalat jer.. tak best..





ni kat laut dalam.. tengok air dia pon gelap.
tapi still jernih gak yer.. bersih sangat..
aku mandi gak lah sekejap.. dak shaquille pon tak nak mandi lama.. so aku kene la teman kan dia kat atas.. while yang lain2 abah sado adik aku n qaleef mandi..

sejam gak kot kat sini.. lepas tu balik chalet balik.. n terus minum petang..



snorkeling hari kedua.. pagi lepas sarapan.. dalam pukul 9.30 macam tu..
sepatut nya kami pergi MARINE PARK.. dan siap2 bayar masa kat jetty lagi masa datang ritu..
tapi.. dah sampai sana.. air cetek sangat.. boat tak ley masuk pon..
apetah lagi nak mandi..
so.. dieorang tukar plan.. 
pagi tu bawak ke tempat yang sepatut nya pergi waktu petang (snorkeling ke-3) 
dan petang tu baru pergi MARINE PARK..
kalau aku tau.. memang aku skip snorkeling ke 2 ni.. huhu..
aku memang plan nak ke MARINE PARK jer..
cukup lah tu.. tak larat weeyyhh aku nak berenang manjang..
aku pikir.. kalau dieorang nak pergi..(abah sado anak2 n adik2 aku) pergi jer la..
aku nak lepak2 kat chalet jer..
tapi tu lah.. dah jadi macam tu... haaaiihh..

snorkeling ke-2.. tak de gambar dah.. aku pon mandi ngan anak2 masa ni.. 
sebab tempat dekat ngan hutan.. n redup.. 
pon dalam sejam jugak..
balik2 dah terus makan tengahari..
lepas tu rehat kepenatan masing2.. aku tertidur siap..
dengar pulak wisel panggil tuk snorkeling ke-3 yang ke MARINE PARK tu.. 

tapi.. aku memang dah malas dah la.. penat.. sungguh..
aku soh abah sado bawak anak2 jer.. kalau dia nak..
tapi.. abah sado n adik aku pon malas dah.. huhu.. 
MARINE PARK ni sebenarnya best..
korang kene pergi.. aku baca review.. dia macam satu pulau kite pergi..dok sana dalam 2 jam..
tapi tu lah.. macam aku cerite.. dah sebab plan bertukar..
aku pon tak dapat nak ikut..

jadi bawak anak2 jer lah mandi depan chalet.. kiteorang pon tak mandi lagi kat situ tau..
ada lah semalam nya petang.. kejap..cicah2 air..
anak2 dah mengajak mandi laut.. walaupon panas terik giler time tu..







mashaa Allah.. seronok nya anak2... walaupon mandi panas terik cegini.. 
tapi tengok dieorang happy ni tak ternilai rasa nya..
berbaloi beriye2 booking awal 2-3 bulan.. menunggu.. dan mama kene hadap mabuk bagai nak giler nak datang sini tau..ahahaha



SAFETY LIFE GUARD.. redho walaupon tak nak mandi..
ombak besar dan sangat kuat..
memang tak berani nak tinggalkan jauh walaupon nampak depan mata..
memang all the time kiteorang kat situ jer sama2 ngan anak2..



aku tak sanggup nak mandi.. ahahah.. tapi masuk lah sekerat main air...
panas nya tak gheti aku nak bagitau acaner.. huhu..



memang sepanjang 3 hari ni.. aku bagi anak2 main puas2.. walaupon dok berulang tak kira masa..



nampak tak..masa ni.. memang dieorang jer ada kat laut mandi.. 


air macam kristal..!! sangat jernih.. dan sangat cantik.. 
nanti next entry aku share pasal kasut pantai yang beli kat Decathlon ni yer..
n sharing tips kat Pulau Redang ni sekali.. insyaa Allah..



bila update pasal Pulau Redang ni.. rasa macam..meronta2 nak pergi lagi..
kalau la dekat....................................