Wednesday, July 31, 2019

anak2 meyusahkan kite tuk bekerja dari rumah ?



Aku peniaga sejak 7 tahun lepas... 

bermula dari meniaga online kecik2.. sampai lah meniaga (online) untung belas2 ribu sebulan..
dan sampai la aku ada kedai(bengkel) fizikal sendiri sekarang
dan buat interior designer / consultant sekarang ni..

dari qaleef umur setahun.. sampai lah mengandung anak kedua.. 
dan sampai lah anak dua dah 4 tahun lebih saat ni...
aku boleh dikatan as half -fulltime housewife- half working mom.. or senang cerite.. bekerja dari rumah..
kerja.. berniaga.. dan uruskan anak2/rumahtangga sepenuh nya dalam masa yang sama..

jadi.. bahagian mana yang aku tak rasa..?
dan apa alasan orang nak bagi.. kalau aku dah buktikan...

betul.. memang ada orang pernah cakap "senang lah nak meniaga/bekerja dari rumah..anak2 dah besar2..anak saya kecik2.. nak gerak mana2 pon susah"

bagi aku.. anak2 bukan alasan langsung.. 
aku kalau nak buat.. aku buat jer jugak.. tak kira lah apa pon bende nya.. 
selagi Allah izinkan.. 
n bagi aku.. anak2 lah aku selalu menjadi asbab tuk aku menjadi lebih baik.. insyaa Allah..
kalau bukan sebab qaleef dulu... aku mesti masih kat 'situ'
terikat dengan masa 8-5 bekerja untuk orang lain..
dan mungkin gaji aku pon.. 'setakat' tu jer...

so hari ni.. saja nak sharing macamana aku meniaga-bekerja dari ngan anak2 ni...
cara pengurusan masa dan macamana aku jana duit sendiri.. 
maksud nya.. walaupon ada anak2 yang sedang nak membesar dan perlukan perhatian..
tapi aku mampu dan berdikari dari segi kewangan..
walaupon aku masih kuli.. tapi.. aku jugak bos..



masa aku memula sekali ter-jebak dalam perniagaan online.. tahun 2013.. secara tak sengaja..
masa tu qaleef baru nak setahun.. (arwah mak ijan pon ada lagi masa tu)
aku meniaga educational wooden toys.. -sesuai ngan niche aku masa tu yang selalu dan suka sharing pasal pendidikan anak2..
aku tak pakai modal sendiri pon.. aku cuma perlukan kegigihan dan usaha masa tu..

macamana aku buat.. berniaga tanpa modal..?
aku bukak pre order..
customer bayar dulu.. dan aku akan bagi tempoh masa tuk penghantaran..
dapat duit cust tu lah aku rolling sebagai modal..
kepercayaan sangat2 penting..dan aku bersyukur aku dapat kepercayaan tu..walaupon bukan mudah..

fes batch.. aku dapat untung rm 500-1k.. syukur dah tu... rasa banyak dah (walaupon tak sebanyak gaji aku bekerje sebelum tu pon)
tapi aku syukur ngan rezki Allah bagi..(rasa syukur tu sangat penting yer)
dan sentiasa meningkat setiap kali pon..
dan dari duit untung aku simpan sikit2 (tak harap abah sado pon) tuk beli barang simpan stock..
tu pon sikit2 yer..
sekali beli kuar modal 2-3 ratus jer.. bukan banyak pon barang aku dapat..
dan aku kene berulang alik dari rawang ke Klang tuk beli stok..

yang tu aku cakap.. perlukan kegigihan dan usaha..
aku tak duduk2 jer tuk dapat duit/untung..

memang memula dulu.. aku amik barang kat GM Klang.. 
Gm pon baru jer onz.. tak ramai orang tau lagi..
n waktu tu pon GM kalau jual barang harga borong.. memang murah.. (tak macam sekarang)

bayangkan.. rumah aku kat rawang..
aku kene amik stok barang kat Gm Klang.. perjalanan ke sana 45-50 minit sehala lebih kurang tuk aku amik barang..
ngan bawak anak kecik lagi kat sebelah.. qaleef masa tu belum pon setahun..
walaupon mak aku masih ada kat sana..tapi aku tak pernah tinggal qaleef tuk orang lain jaga while aku bekerja..
aku bekerja pon.. aku bawak jer qaleef merata... tolak la stroller sendiri carik barang apa nak di jual..

time amik stok banyak2... mintak lah tolong pekerje kedai tolong bawak kan (pakai trolley) ke parking kereta bawah..
-penting jalinkan hubungan baik ngan dieorang semua.. aku jadikan kawan2 tuk aku.. belanja kfc kalau datang..borak2 tanya kabar family anak2 dia (beli jiwa)-
alhamdulillah.. semua berjalan lancar..
walaupon penat sangat2.. bukan setakat diri sendiri.. tapi libatkan anak jugak..
tapi aku tak nak malas... 
memang kalau kata malas.. baik aku duduk jer lepak2 umah layan anak tengok tv.. nak belanja sikit2 mintak jer lah kat abah sado..bukan dia tak mampu... 
tapi aku nak buat jugak.. tuk diri aku sendiri..

aku pon tak tau kenapa aku ghajin sangat masa tu..ahahaha
maybe sebab.. berbaloi kot..
untung masa tu 2-3 ribu (dan makin meningkat) duduk2 umah takde komitmen apa.. memang banyak la... 
key word nya cuma kene rajin...tu jer..

dengan anak kecik jugak.. aku sendiri bungkus barang malam2... 
kejap2 anak bangun nak susu.. aku kene berenti buat kerje.. dan sambung balik sampai kelewat malam..
esok nya bawak anak kecik tu sekali ke pos laju hantar barang ber-bag2.. 
sangkut kat bahu.. tangan kiri pegang bag (ikea) isi barang.. tangan kanan pegang qaleef yang kecik lagi (sebab tu agak nya Allah izinkan Qaleef bejalan awal-seawal 9 bulan)
barang berat.. penat..selekeh..
but aku tak dulik semua tu..
seminggu 2-3 kali macam tu menghantar barang ke Pos laju yang jauh nya 20 minit dari rumah..

dan... aku buat semua tu sama2 ngan qaleef..!! 
dia la kehulu kehilir ngan aku sentiasa.. ikut mak nya buat kerja..
dia tak paham..ada masa dia penat.. menanges.. meragam...
semua tu salah satu cabaran..
tapi aku tak pernah rasa nak berhenti..
dan tak pernah anggap anak sebagai halangan...
aku terus kan..............................

tapi semua tu hanya permulaan jer..
bila aku makn mahir dan pandai handle.. semua ok jer..
semua jadi mudah... 

satu masa.. lepas dah bina hubungan ngan kedai.. ngan tokey.. senang sikit kerje aku..
kekadang sikit2.. aku buat dropship jer.. dieorang tolong pos kan tuk kita..
tak perlu lah aku gi ulang alik amik stock.. semua dia buatkan..
tapi kene pandai carik kedai sikit la..
sebab dropship ni biasa untung tak berapa banyak..
tapi macam aku cakap.. kalau hubungan tu baik.. dieorang ok jer.. (ikut pengalaman)
masih tetap menguntungkan..!!
bisnes macam ni sesuai tuk orang yang takde kenderaan.. 
but still awal2 kene gak usaha kuar mencarik jumpa peniaga..
or sekarang memang dah banyak yang bukak tuk joint as dropship.. tanpa modal..
carik jer lah.. still.. paling penting..kene rajin usaha.. carik jalan..




tahun ke 2 aku meniaga online.. aku mengandung anak kedua pulak..
aku masih lagi terus kan berniaga online.. kali ni bukan setakat barang2 aku kene amik kat GM klang..(bukan 1-2 jenis barang.. apa jer boleh try.. aku try dan tengok boleh jual or menguntungkan atau tak)
sambil2 tu..aku dah berniaga Ephyra  (supplement kecantikan)  dan kerja aku bertambah bila aku kene amik stock Ephyra kat KL -setiap 2 minggu
(sebab modal lebih kurang RM 6-7k setiap kali nak amik stock so dapat amik sikit2 dalam 10-15 ctn jer setiap kali pon)

income masa tu 5 angka sebulan... ephyra dan barang2 dari GM... 
tapi aku bukan duduk2 saja rilek2 dari umah dapat duit sejepuk macam tu yer..
aku buat dengan usaha.. ngan penat lelah..ngan tenaga.. ngan masa aku sendiri..
(ngan pertolongan dan sokongan abah sado jugak)

even masa sangat sarat mengandung pon.. aku tak pernah stop.. aku lagi rajin giler bekerja..
kehulu kehilir.. amik stock merata.. pos barang hari2..
bawak qaleef dan bawak perut..

aku bekerje sampai sebelum aku masuk labour room nak beranakkan shaquille..serious...(sebelum aku contraction)
aku bersalinkan dia 26 May.. bayangkan masa tu.. time gaji.. ahahaha..
memang setiap kali time gaji tu lah aku paling sibuk n paling banyak order..
tapi time gaji bulan tu.. aku nak beranak pulak..

rezki...........................

sebelum aku betul2 sakit nak beranak tu.. aku masih boleh reply wassap..
aku layan jer cust macam biasa.. 
cust repeat order ephyra (regular cust) transfer duit hari tu..
untung aku satu malam.. cecah 5 angka..untuk ephyra jer.. (selalu tak lah satu malam dapat banyak cegitu)
sedangkan aku dah nak beranak sangat dah tu..-tunggu masa jer-
mashaa Allah.. rezki shaquille betul hari tu.. 
aku sebenarnya bukan kire sangat pasal duit tu..
tapi.. dalam keadaan aku ok sebelum tu..
orang wassap nak beli.. aku layankan jer lah kan.. sambil2 berzikir nak beranak..
meniaga online.. cegitu lah... mengaji satu surah.. berenti.. layan customers..
sebelum betul2 sakit.. takde bende nak buat sangat.. masuk lah income jugak..
bila sakit tu baru lah aku stop.. sampai beranak...
and aku mintak tolong abah sado uruskan penghantaran barang while aku kat spital..
(kalau ingat jugak time tu arwah tina meninggal dunia yang banyak gak kisah nya)

apa aku sharing ni.. bukan nak kata aku kejar duit tak kire keadaan..
tapi aku nak bagitau.. semua tu bukan halangan tuk aku carik duit sendiri dari rumah..
aku nak bagi contoh...kalau aku boleh buktikan yang anak2 dan keadaan diri aku bukan halangan..
kenapa orang lain tak boleh...
ada anak kecik.. aku sarat mengandung.. bukan kekangan tuk kite sebenarnya..
yer memang lah penat.. memang la susah hangkut anak lagi.. uruskan bisnes dan rumahtangga ngan anak masih kecik lagi masa tu.. kurang rehat.. kurang tido.. 
tapi kalau kite nak.. kite akan buat jer..
pandai2 lah adjust masa.. jangan suka nak buang2 masa macam tu jer..
aku tak suka..aku rasa nak tido siang lama2 sangat pon dah rasa membazir masa..
kalau bukan tuk jana income pon.. aku akan buat aktiviti aku suka..
yang penting.. rumahtangga.. anak2.. makn minum dan segala keperluan tak terabai..
carik masa tuk diri sendiri.. 
yang selalu jadi masalah.. kalau kite tak nak.. malas sebenarnya nak hadap 'kesusahan' tu...
tu yang banyak nau alasan tu..




walaupon anak dah 2 dan  cabaran nya lain pulak...
shaquille baby lagi.. qaleef pon baru 3 tahun..
orang kata 3 tahun tu.. besar mana lah tuk memahami semua tu kan..
memula jer rasa huru hara.. tapi aku tak nak putus asa.. lama2 ok jer..
aku carik lak jalan lain.. -sebab masa tu aku tak sampai hati nak hangkut shaquille yang masih sangat baby pergi tempat2 macam tu penat2-
macam2 lah aku buat..
alhamdulillah aku dapat bantuan dan sokongan dari abah sado..
n sebab dah berpengalaman.. dan biasa.. ada masa.. aku panggil van pos laju jer datang collect barang kat umah..
tapi.ada jugak masa aku berangkut shaquille dalam car seat n berdukung time post barang..
waktu tu pulak.. aku kene urus masa tuk hantar-amik qaleef sekolah..
ni biasanya bila abah sado takde gi out station..

still.. tak pernah berhenti... tak pernah merungut..

sampai la sekarang...perniagaan makin besar.. aku makin advanced..
tapi semua tu tak datang sendiri..
semua tu datang ngan kepayahan.. penat.. cabaran... anak2.. masa2... dan semua yang korang rungut kan kat aku tu..
aku dah rasa dah lalui sendiri...
sebelum anak2 aku tu besar (macam orang pikir anak dah besar senang lah nak bisnes) aku dah lalui dulu dah semua step by step tu..

cikgu aku..hanya pada pengalaman...
modal aku hanya dari zero..

tak di nafikan lah.. bila anak2 dah besar sikit ni.. memang lebih mudah urusan..
anak2 pon dah sekolah... walaupon separuh hari (tuk si Shaquille)
n pandai urus diri sendiri (sikit) memudah kan kerja aku..
dah tak risau sangat...
dieorang pon dah paham kerje mak dia...
but still.. sebelum anak2 besar macam ni.. aku dah lalui macam2 jugak...

well... masih lagi tak berjaya mana pon...
nak sembang kencang pon malu..
cuma aku just sharing..pengalaman aku berniaga - bekerja dari rumah ngan anak2 kecik...
which is.. setiap bende tu ada jer cabaran nya..
dan aku tak nak jadikan alasan semua tu...

nanti kalau ada anak 3 insyaa Allah kalau ada rezki.. cabaran nya lain pulak..
setiap perancangan Allah tuk kite.. pasti ada asbab nya..
Allah masih tak izinkan aku ber-anak kecik lagi.. pasti ada aturan nya..
aku dapat jer rasa..
orang lain jer yang tak tau..


well.. tuk suri rumah..

berdikari.. amik lesen kereta.. dan jangan takut.. (aku geram betul kalau ada yang cakap.. takut bawak kereta.. takut salah jalan..takut itu..takut ini.. adoooyyy)

kalau bukan tuk tolong asben korang..
buat lah tuk tolong diri sendiri...
aku pon mula dari bende kecik2.. bisnes kecik..
kalau tak boleh buat macam aku.. cer usaha buat dropship.. takde perlu modal pon..
cuma perlu USAHA... KEGIGIHAN DAN MASA..
tu jer yang penting..
kau kalau ada modal beribu pon.. ada masa belambak pon.. ada segala kemudahana..
tapi kalau MALAS..taknak berusaha.. tak ley buat apa...


"orang perempuan belajar tinggi-tinggi dan jadi suri rumah itu biasa... Tapi suri rumah yang berpendidikan tinggi dan berpendapatan tinggi tu luar biasa"