Thursday, September 05, 2019

DAH MEMANG AJAL DIA............................


awal tahun hari tu.. seorang sahabat lama/sekolah aku meninggal dunia..
atas sakit tonsil..

nak kata tetibe tu.. tak jugak..
sebab arwah dah sakit lama.. (cerite dari kawan2 rapat arwah)
bukan lah sakit terlantar..
cuma perlu jaga..selalu dapat kan rawatan.. serta kosisten makan ubat..
tak boleh langsung skip...
tu yang aku tau secara umum la

wallahi.. aku pon baru tau yang penyakit nampak biasa2 tu..
boleh bawak maut.. hanya sebab arwah skip makan ubat jer..

arwah tinggalkan 3 orang anak (kalau aku tak silap) baya anak2 aku jer..
yer.. kecik lagi..
tu lah yang buat mana2 hati pon akan rasa terkilan..
mengenangkan nasib anak2 kecik kehilangan mak mereka...


menyembang ngan seorang kawan lain..

"kalau lah arwah tak skip makan ubat......................................."

tu yang menjadi asbab punca segalanya..

nada dan suara terkilan....

kesal akan sikap sambil lewa mungkin..
sanggup merisiko kan nyawa sendiri..
tak pikir masa depan anak2..
dan sebagai nya..

anggapan dia.. atau mungkin semua..
mesti arwah tak akan meninggal hari tu..semua tu tak akan jadi..
kalau dia jaga diri baik2.. makan ubat ikut masa yang ditetapkan..

dan.... anak2 tak kan kehilangan ibu mereka....


percaya tak.. bende ni bukan fes time pon jadi.. mungkin kite sendiri pon pernah cakap/pikir kan bende tu...

"KALAU LAH dia tak kuar rumah hari tu..."

"KALAU LAH dia tak pergi kerja hari tu...."

"KALAU LAH dia pergi hospital cepat2.."

"KALAU LAH............"

macam lah.. perkataan KALAU waktu tersebut mampu mengubah kematian....

percaya lah.. kalau lah kawan aku tu tak skip makan ubat sebelum tu.. jaga diri baik2..in fact kalau sihat waalfiat pon sebelum tu..
dia tetap akan meninggal pada hari tu.. saat tu..
tapi atas asbab yang lain..

maybe eksiden ker.. jatuh tangga ker...
sebab memang dah sampai ajal dia saat tu..
Allah dah tetapkan....sejak azali...!

kat situ lah ujian tuk kite sebenarnya...
salah satu tanda keimanan seseorang adalah

"beriman dan percaya kepada Qada' dan Qadar"

aku tak nak cerite pasal mubram dan muallaq.. (iaitu takdir yang boleh di ubah dan tidak)

tapi.. Rasulullah SAW bersabda dalam sebuah hadits shahih yang berbunyi:
عَنْ أَبِيْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ الله ابْنِ مَسْعُوْدٍ رَضِيَ الله عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا رَسُوْلُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ: إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِيْ بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْمًا نُطْفَةً ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةًمِثْلَ ذَلِكَ ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ ثُمَّّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْسَعِيْدٌ .
Diriwayatkan dari  Abdir Rahman, aitu Abdullah bin Mas’ud ra. Katanya: Telah menceritakan kepada kami Rasulullah saw ( orang yang selalu benar dan dibenar kan) :"sesungguhnya salah seorang dari kamu sekalian dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama empat pulah hari berupa air mani. Kemudian menjadi segumpal darah dalam waktu empat puluh hari. Kemudian menjadi segumpal daging dalam waktu empat puluh hari. Lalu diutus seorang malaikat kepada janin tersebut dan ditiupkan ruh kepadanya dan malaikat tersebut diperintahkan untuk menuliskan empat perkara, iaitu: menulis rizkinya, batas umur-nya, pekerjaannya dan kecelakaan atau kebahagiaan hidupnya”.

ringkasan nya.. Allah dah tetapkan 4 perkara dari luh mahfuz lagi.. salah satu nya tentang batas umur setiap hambanya..

baca ngan hati terbuka yer..

selepas aku lalui banyak kisah kematian dalam hidup aku..
satu masa.. aku belajar tuk hadapi semua tu ngan buktikan keimanan aku pada takdir yang Allah dah tetapkan..
bukan pada aku jer..
tapi takdir pada orang yang meninggal tu sendiri..

cerite pasal mati...sebab dah ditakdirkan Allah..
Kalau kau usaha nak mati sekalipun..kau terjun lah dari banggunan Klcc floor paling tinggi..
tetapi kalau belum tiba lagi ajal kau.. 
so ko tak akan mati..sebab Allah dah siap2 takdirkan waktu kau mati tu bukan haritu..
Paling tidak pun kau akan koma..
atau paling baik sikit pun mungkin patah riuk.. cacat kekal seumur hidup.. dan sebagainya. 
Tetapi masih hidup lagi. 
Cuma padan muka la, siapa suruh cari penyakit.. kan...

sama macam contoh kau sakit kanser.. which is.. kalau kata kanser jer..
habes lah kau..
dah 50-50 dah lah tu... bila2 boleh meninggal dalam masa terdekat..
takde harapan dah nak hidup..-kau pikir-
tapi sebab takdir nya.. Allah dah takdirkan kau tak akan mati sebab kanser tu..
so kau stage 4 pon.. kalau belum sampai ajal..
insyaa Allah..kaser tu pon boleh hilang..

bukan tak pernah berlaku... ramai jer cancer survivor hidup sihat..
salah sorang nya.. makcik aku sendiri.. 
cancer rahim stage 3.. lepas buat rawatan.. pakar perubatan sah kan dia sembuh sepenuh nya..alhamdulillah..

adik aku tina.. masa fes time tau ada cancer.. stage 2 jer..
tapi tak sampai setahun dah terus stage 4 dan meninggal.. 
dan dia bukan menyerah hidup.. dia pon berusaha lawan..

tanya lah sesapa pon.. takut tak nak hadapi sakaratul maut..?
orang yang tak tau jer akan senang2 menyerah.. 

semua tu.. hanya asbab pada kematian jer..
kalau bukan sebab perkara tu..
contoh kalau bukan sebab cancer.. kalau bukan sebab eksiden..kalau bukan sebab orang pukul..
kalau bukan sebab terjatuh longkang.. 
dan macam baru2 ni jadi.. kalau bukan sebab tertembak..
dia.. tetap akan meninggal jugak pada waktu tu..saat tu.. 
cuma atas asbab yang lain..

jangan cakap "kalau la........... mesti dia tak meninggal hari tu..."
kat situ lah bahagian yang kite kene belajar tuk paham apa maksud "redho"

sebab tu kalau korang ikut golongan orang/ulama' yang tinggi ilmu agamanya..
tengok macamana mereka hadapi kematian orang yang dekat ngan mereka.. contoh anak.. atau keluarga..
nampak macam rilek jer... tenang...
sebab.. salah satu nya.. mereka sedia maklum.. dan beriman ngan qada dan qadar.. percaya tak de apa yang mampu mengubah nya...

aku pernah terbaca satu kisah penumpang kapal terbang yang terlibat satu nahas yang akibatkan semua orang meninggal dalam flight tu sikit masa dulu..
ramai pon kot yang baca or mungkin terbaca..
ksah nya ada satu pasangan ni..
isteri dia kanser.. suami dia jual semua aset yang ada termasuk rumah tuk dapatkan duit tuk buat rawatan isteri dia kat luar negara.. 
mendiang pergi satu keluarga ngan anak (tak sure berapa orang)
lepas  satu tempoh masa.. wife dia dah buat rawatan.. dah kire baik lah.. kot.. 
dieorang semua pon balik.. naik lah air plane tersebut.. 
kalau tak silap aku.. (maaf yer kalau aku silap sebab dah tak berapa ingat) anak nya ditinggalkan kat saudara kat luar negara tu sementara..
kire dieorang suami isteri jer lah yang naik flight tu..
tapi tu lah.. takdir nya.. siapa yang nak tau flight tu akan terlibat dalam nahas kan..
meninggal 2-2 pasangan tu dalam tragedi tu..
dan asbab wife dia yang sebelum tu cancer.. bukan sebab cancer...
tapi sebab nahas kapal terbang..

orang lain dalam flight tu pon mungkin semua dalam keadaan sihat waalfiat..
and ada tak terbca kisah2 orang yang Allah takdir kan masih panjang umur nya..
tak sempat naik flight tersebut.. tetibe terpaksa batalkan meeting last minit.. dan sebagai nya..

semua nya sebab.. DIA....dan belum sampai ajal kau...




macam aku sendiri.. lalui semua kematian tu..


aku teringat saat pertama kali terjadi kematian dalam keluarga aku.. 
antara orang2 yang aku sayang..

masa arwah adik aku.. arwah afiq.. meninggal secara tetibe.. 
walaupon dia ada talesmia.. tapi dia bukan meninggal dalam keadaan sakit terlantar.. 
dia meninggal hanya sebab demam panas (risiko penyakit dia)..
waktu tu.. betul.. aku memang tak dapat nak terima kehilangan dia..
aku pon asyik salah kan diri dan arwah sendiri jugak (waktu tu)
terpikir2.. kalau lah malam tu dia tak kuar.. mesti tak demam.. kalau dia kosisten amik insulin.. (dia pon suka skip) mesti dia tak meinggal seawal tu..(22 tahun)
kalau lah pagi tu aku cek keadaan dia.. dan bawak terus ke spital.. mesti semua tu tak akan berlaku..

dan banyak lagi.. "kalau la.........................."


sebenarnya.. dari satu sisi lain.. apa yang aku belajar dari apa yang aku lalui...
bende yang susah kite nak terima atas sebab diri kite sendiri..
mungkin ada bende yang buat kite terkilan....
kite terkilan ngan banyak perkara....dan bende tu terjadi secara tiba2.. 
tanpa sedar..kita menafikan takdir.. 
kite sedang menolak qada dan qadar
sedangkan.. itu memang takdir dia..baik atau buruk... 
itu lah bahagian yang Allah dah tetapkan..

contoh kite terkilan ngan cara kematian dia yang tragik..
menyedihkan... atau meyakitkan..yang tragik..
contoh meniggal sebab kes dera.. meninggal sebab dirogol (allahu.. mintak dijauhkan)
meninggal atas asbab2 yang kite susah nak terima..
kesian.. sedih melampau.. atau marah dan dendam..
seolah2 dia mati ditangan manusia lain.. 

aku tak nak cakap pasal hal berkaitan ni ngan lebih lanjut..
sebab bende tu melibatkan perasaan manusia biasa..
apetah lagi aku sendiri tak pernah lalui nya..
adik aku meninggal depan mata.. yang bukan menderita pon.. aku susah nak terima... 
apetah lagi ngan kematian yang macam tu.. 

tapi aku yakin.. setiap ujian tu Allah datangkan pada hambanya.. bukan sia2..
salah satu nya Allah akan angkat darjat orang yang lalui semua tu..

sama macam aku dulu.. aku belajar buang rasa terkilan dan luka kat hati.. 
pelahan2 aku belajar tuk melepaskan rasa
belajar menerima..dengan ikhlas dan sebenar2 redho.

aku tau... 
kalau hari tu.. tarikh tu.. saat tu.. arwah afiq tak meninggal sebab demam panas secara tiba2.. 
dia tetap akan meninggal dunia jugak ngan cara yang berbeza...
demam tu hanya asbab pada kematian dia.. 
sekurang2 nya aku kene bersyukur.. dia pergi depan mata kami.. dalam dakapan arwah mak aku.. 

dan memikirkan asbab tu lah.. lepas dari tu aku belajar untuk lebih beriman serta yakin ngan ajal maut.. rezki dan jodoh yang dah Allah tetapkan sejak kite azali..

beza sangat masa aku kehilangan tina..
tina meninggal sebab cancer.. secara khusus... 
dan masa dia sakit.. sebelum dia meninggal.. aku tau dan tengok.. 
serta lalui sendiri.. yang arwah tina berusaha tuk lawan.. dan rawat penyakit dia semampu boleh..
paling penting.. aku dah usaha jugak untuk tina..
sama2 lalui.. buat apa yang terbaik tuk dia..bantu mana yang mampu..

masa dia diambang sakaratulmaut.. aku berada kat sisi dia.. tak berhenti bantu dia.. 

satu hadits meriwayatkan, “Ajarkan olehmu (orang yang masih hidup) kepada orang yang hampir meninggal, laa ilaaha illa Allah.” untuk mengelakkan 7 gangguan iblis pada waktu manusia di ambang sakaratul maut

sedih adalah satu perasaan..bende tu perkara berbeza.. aku hilang laptop pon menanges bagai nak gila.. inikan hilang adik yang aku sayang.. 
and aku bercakap sebagai manusia biasa yang berperasaan.. 

tapi.. disebalik kesedihan aku.. takde apa yang aku terkilan kan.. in fact.. aku lega tina pergi ngan tenang.. hilang semua kesakitan dia.. penderitaan dia yang aku sendiri tak sanggup nak tengok..
dan sekurang2 nya.. aku tau.. tina berusaha.. semampu dia.. 
Allah dah takdirkan tina meninggal hari tu...saat tu..malam tu.. 
kalau bukan sebab kanser tu.. kalau mungkin tina dah betul2 sembuh sekalipon..
kalau ALlah dah tetapkan waktu yang sama tu dia meninggal..
tina tetap akan meninggal jugak atas asbab yang lain..
siapa lah kite nak tolak semua tu..

well.. satu bahagian baik.. sekurang2 nya tina sempat berusaha serta bersedia tuk hadapi kematian dia ngan lebih baik (insyaa Allah).. kan... 

sama jer macamana aku berhadapan ngan kehilangan mak aku.. sama.. aku dah berusaha tuk dia..sungguh2.. 
cuma.. aku kisahkan kisah tina.. sebab.. bila kali ke-3 jadi..
hati aku lebih kuat.. aku lebih berlapang dada terima.. dan ikhlas sebenar2 ikhlas menerima takdir.. berbanding masa pertama kali lalui dulu..

bila teringat semua ni.. aku lega... 
bagi aku... bahagian masing2..

bahagian kita? 


hal anak kecik yang tina tinggalkan masa tu..
tu satu kisah berbeza..tu semua atas urusan Allah..
Allah jaga lu'lu ngan baik melalui orang2 yang hadir dan ada dalam hidup dia..
Allah gantikan seorang ibu yang baik tuk Lu'lu..
tu semua rezki masing2.. 
sama atau tak.. apa lagi yang mampu kite buat.. kan?

so.. sama jugak ngan semua..kematian2 yang lain..
cuma ngan cara dan asbab yang berbeza2...
kite sendiri kene belajar hadapai berite kematian orang lain..
buktikan kite betul2 beriman ngan rukun iman tersebut..
sama2 kite usaha... aku pon...



“Ya Allah, jadikan kesudahan hidupku/kita semua di dalam husnul khatimah, dan janganlah kematianku ini berakhir di dalam suul khatimah.”

AAMIN......................................