Friday, September 06, 2019

aku dan braces : bila hilang nikmat menggigit.....




masuk dah bulan ke 3 pakai braces..
baru kemarin aku servis..
takde maknanya rasa sekejap..
ada lagi.... uurrmm.. 21 bulan yer..

pheewww...
tu pon kalau ngam2 pakai 2 tahun la..
kalau kene pakai lebih 2 tahun.............?!!

sis pasrah..

beauty is pain gilers... ahahahaha..

still sakit ker..??

tak dah sangat..
sekarang dah lebih selesa...
maybe dah terbiasa..

tapi.. masa servis yang 2nd time.. bulan lepas..
tukar dawai baru..
masa cabut dan pasang balik tu.. lagi sakit dari masa fes time pasang tu yer..
serius kejang2 badan aku masa docter buat tu..
aku dok pikir doctor ni mood nya tak baik ke hapa.. ahahaha..
tapi yang kemarin tu pon.. memang macam tu lah jugak rasa nya..
sakit time tarik kuarkan.. dan tekan besi nak pasang tu balik..

lepas tukar.. aku mesti jadi baby2 balik.. semua bende keras2 tak ley makan..
ada antara gigi.. lagi2 bahagian depan.. rasa sakit denyut2..
kalau terlanggar ker.. atau saja nak test pegang..

tapi tak lah lama macam masa memula dulu..
sehari jer lah..
hari kedua tu dah boleh dah makan ayam daging bagai macam biasa..

cuma satu jer lah.. yang aku rasa.. aku masih tak mampu nak buat..

aku tak ley nak makan gigit direct guna gigi depan..
contoh nak gigit beger ker..
atau paling simple cakap.. macam timun tu ker.. time makan nasik ayam or nasi lemak..
haaa.. aku tak boleh gigit gitu2 jer yer macam selalu buat..
buah keras2 macam epal tu apetah lagi..
even contoh kuih seri muka yang lembut tu pon.. aku masih tak boleh..

so kalau aku nak makan.. aku kene potong kecik2 dulu la..
pastu masuk mulut kunyah pakai gigi yang dalam2 macam gigi geraham..
kire tak best lah kan kau nak makan beger cegitu gaya..
tapi syukurrrrrr lah jugak..
masih dapat makan.. darikan langsung tak dapat nak kunyah kan... huhuhu..


yang lain2... ok jer lah.. takde dah macam aku cerite dulu2 awal2 pakai..
ngences banyak giler.. ngences tu air liur terkeluar lagi2 time tido.. ahahaha..
skrang ok jer dah...
macam aku cakap la.. dah rasa selesa dalam banyak keadaan..
cuma kalau kurang air.. bibir kering rasa melekat2 jer kat besi braces tu...

lagi satu..
pasal ulser..
aku syukur dari awal aku pakai.. kurang sangat aku dapat ulser..
dan tak melarat or amik masa panjang tuk sembuh macam selalu aku baca..
ada orang.. ulser sampai penuh satu mulut bahagian braces tu..
pastu tak baik2 sampai satu jangka masa..
cousin aku pon cerite dan lalui bende yang sama..
tapi aku tak.. kalau ada pon sesekali tu pon satu bahagian tu jer sebab aku perasan memang besi tu selalu bergesel ngan bahagian dalam pipi tu..
n alhamdulillah.. tak lama berhari2..
aku just minum air banyak jer..
tak amik apa2 ubat..
or aku tak pakai pon yang getah gel penahan kat besi tu..
tak nak kasi bergesel yang akan jadi punca ulser..

tu aku cakap awal2 dulu..
lain orang.. lain pengalaman nya..
tengok badan dan diri kite sendiri macamana..
aku mungkin payah n sakit tang situ.. tapi mudah tang situ..
haaa macam tu lah..


dan perubahan paling penting tuk aku..
bila aku dah boleh amik gambar tunjuk gigi walaupon dengan braces.. dengan confident..!!
eehh penting tau tuk orang suka bergambar macam aku ni.. hahahaha
aku dah bayangkan konon nya tak akan ada gambar aku ootd selama 2 tahun gituh..
takde maknanya yer..




n don care walaupon kekadang nampak awkward ngan besi penuh kat depan.. ahahahaha