Thursday, September 12, 2019

best dan berbaloi ker pergi PETROSAINS KLCC tu ?



last week cuti 3 hari sampai isnin sebab besday Agung..
hari sabtu aku bizi kat bengkel.. kerja aku.. biasa la...
ahad tu.. ikutkan takde lah plan apa2..
tapi terpikir gak.. isnin esok nya cuti lagi..
sian lak anak2 tak kemana..

so bangun pagi tu.. memula ajak gi makan sarapan jer kat satu kawasan kampung ni..
kire jauh sikit lah dari umah..
saja...
masa ngah siap2 tu.. terpikir lak..
alang2 kuar tu..n takde aktiviti..
aku nak ajak lepak aeon rumah ni jer..
tengok wayang ker..
tapi..tetibe rasa macam nak ajak abah sado terus ke KLCC..!!
aku tetibe teringat nak gi KONIKUNIYA KLCC tu..
nak carik sumting.. buku la.. tapi kat situ banyak pilihan..



so.. lepas sarapan.. terus lah kami ke KLCC tu ha....
tak pasal2 jer.. ahahaha..

dah cakap ngan abah sado dah..
kalau ke KLCC kali ni.. nak ajak bawak masuk anak2 gi PETROSAINS..
depan Kinokuniya tu jer.. level 4...
tak pernah pergi yer.. ahahaha.. sadis sangat bunyik nya..
bayangkan.. kami.. yang jenis suka tempat2 macam tu..
sebab ada anak2 jenis suka explore.. tapi.. tak pernah terpikir nak pergi..
aku pon heran kenapa..
bukan jauh nau pon KLCC tu sebenarnya..
selalu jer pergi..

maybe.. aku pikir.. tak best kot tempat tu.. ahahaha.. serious..
aku rasa.. biasa2 jer..
aku bayangkan macam pusat sains.. (dah pernah masuk kat KL dan Melaka)
bukan tak best.. tapi.. macam tu jer lah.. ahahah..

sampai2.. kami terus ke Petrosains tu.. ramai gak orang... cuti panjang kan..
kebanyakan nya parents la..
aku ajet gi Petrosains dulu baru pergi Kinokuniya tu..
sebab konon nya.. masuk Petrosains maybe tak akan amik masa yang lama berbanding masuk Kinokuniya..
aku pikir.. alaaaa macam masuk Aquaria tu ker.. Pusat Sains ker..
muzium ker.. selalu paling lama pon sejam 2 jam...


ahahahahahahaha...

gelak dulu...


sebab.. end up.. aku tak sangka.. kami habes kan masa 5 jam lebih dalam tu..!!!

apa yang buat kami lama sangat dalam tu....


ok.. meh aku nak cerite...



beratur beli tiket tak ramai.. kaunter pon 3 bukan n laju jer..
yang tengok ramai2 dari luar leh nampak tu.. 
sebab orang beratur nak naik ride capsule apa tah nama nya..
aku di beritahu.. masa menunggu tuk naik tu antara 30-45 minit..
malas laaaaaaaaaa... anak2 boring nanti..
so kiteorang amik By-Pass ticket jer...
kire terus masuk jalan kaki dalam tu..


harga yang tertera kat kaunter tiket aku - tuk dewasa Rm 17-18 macam tu..
kanak2 rm 7..
tapi aku tak sure lah sebab by-pass ker kan.. tiket dewasa Rm 14.95 sorang..
dan kebetulan pergi tu ada promosi Hari Malaysia.. beli 2 tiket dewasa dapat FREE 2 tiket kanak2..
lagi jimat..!!
cuma kebetulan adik bongsu aku ikut sekali..so kami bayar 3 tiket dewasa tu jer lah..
anak2 free...
dan kau akan rasa harga ni sangat2 murah bila kau lalui pengalaman hebat dalam Petrosains ni gituuhh..



kalau ticket by pass.. gelang tu ada tanda merah..


qaleef memula tak berapa excited tau nak masuk dalam ni sebab dia tak tau apa ada..
aku pon tak bagitau apa2.. ajak terus masuk jer..
tapi bila masuk jer.. kiteorang jumpa Plantar minyak ni dulu.. terus qaleef excited giler..
kiteorang pon..!! serious.. tuk aku.. unexpected.. ahahaha..



merasa lah konon2 jadi orang minyak.. ahahaha


acu ko pon nak jugeeekkkk.....

shaquille tak pakai sebab takde size tuk dia.. 
tu pon berebut ramai nak pakai..yang baju anak2 tu..tak banyak pon.. 










dalam ni belambak2 aktiviti yer.. aku rasa.. ratusan kot...
serious.. memang sangat banyak.. tak terasa masa berlalu..
tengok2 dah pukul 3 lebih..(masuk kol 1) dan banyak lagi yer..
jadi tak heran kenapa dalam tu disediakan surau tuk solat..
memula aku macam terpikir gak lah..
bila dah masuk ni baru tau.. memang tak ley sekejap2..
ok lah boleh solat jer terus tak perlu nak keluar2 atau terkejar2 masa nak habes kan tuk kejar masa solat.. 


masuk jugak lah 3d theater ni.. cerite pasal dinasor..
tapi bagi aku best lagi lah yang kat MAEPS Ipoh tu.. 
ni ok lah.. budak2 macam tengok cerite katon pendek...10 minit jer kot rasa..


aku tak masuk ni kang risau semua terangkat segala baju tudung semua kang.. ahahaha..



rasa pengalaman tido kat angkasa ngan bunyik bising..




ni tempat dinosour.. menarik giler..!! 




keluar tempat dinosour.. merasa pulak main bende ni.. 




tak mampu nak share semua gambar dalam ni.. tapi memang satu pengalaman yang hebat.. berbaloi dan menyeronokkan bukan jer kat anak2.. tapi kami jugak..mashaa Allah...!!



sementara abah sado bayar beli cenderahati sikit..
kami rasa kalau bukan sebab kebulur masing2.. memang kol 8 tutup tu baru kami kuar.. kot..
sebab memang tak puas..
masa lapar tu.. memang gigil tak larat giler..5 jam lebih yer dalam tu.. bukan sekejap..
anak2 jer masih hyper.. tak nak kuar.. sampai kami terpaksa paksa..!!





bila tanya anak2.. memang dieorang excited giler..
insyaa Allah nanti nak datang lagi.. kali ni makan kenyang2 siap2.. dok lagi lama..