Saturday, April 11, 2020

berkahir lah susah TTC journey aku selepas 5 tahun....... alhamdulillah..



Mashaa Allah.. lama nya menghilang dan tak berupdate !! 
dah 4 bulan lebih masuk tahun 2020
dah macam2 bende jadi tahun ni..
last update bulan 11 2019 cerite pasal KRABI yang tak habes..

soriiiiiiiiiiiiiiiii....

bukan sesaja.. sebenarnya excited jer nak habeskan / share pasal KRABI tu..
tapi.. tu la... balik jer dari KRABI jumaat 8hb Nov 2019 

aku.............




mengandung....




alhamdulillah..




ni gambar pertama aku pregnant masa birthday aku 31 Dec 2019
amik gambar buat kenangan
3 bulan lebih kurang time ni..


bukan baby Krabi yer.. ahaha.. cepat nau tu..
5hb Nov 2019 hari pergi Krabi tu.. sepatut nya aku period.. 
tapi tak datang..

aku ni jenis regular Period.. memang datang ontime lah kire..
n kalau kata nak datang period tu.. memang boleh rasa awal..
kire banyak symptom..
tapi lain pulak waktu tu..
memang macam rasa.. aku pregnant..
tapi.. sebab kan masa tu gak lah nak ke Krabi tu..
so.. aku tak terus cek.. n tak pikir sangat..
tapi still risau gak lah sikit..
yer lah.. kalau betul preggy.. nak berjalan melasak pulak tu..
tapi.. semua dah prepared pon kan..hari yang sama tu..

cuma aku bagitau abah sado kau siap2..
aku tak period macam sepatut nya..
n instinct aku memang rasa aku mengandung 
bukan sebab mengharap sangat..
tapi sebab aku kenal badan aku macamana.. 
aku tau sangat kalau aku nak period tu acaner..

dan lagi satu.. 
tak tau kenapa.. n macamana -yg ni fes time lah jadi-
seminggu sebelum aku sepatut nya datang period tu..
tetibe aku macam pening mabuk nak muntah kepala berpusing2 tak pasal..
masa tu nak amik shaquille balik sekolah..
sampai aku tak leh keluar.. terus baring kat sopa ruang tamu..
n mintak tolong cikgu dia hantar balik umah..

so bila lewat period tu.. teringat terus kejadian yang ni..

n sepanjang kat Krabi tu.. aku memang tak datang period jugak.. n takde sebarang symptom period jugak
so aku just amik langkah berjaga2 jer..
still malas nak cek lagi..walaupon pharmacy tuk beli beli UPT tu dekat hotel tu jer.. 
nak tunggu balik Malaysia dulu..
lagi pon.. baru berapa hari jer pon lewat..

kat Krabi.. masa atas boat gi island hoping..
ada disediakan nenas..
semua orang kata sedap giler nenas tu..manis..
abah sado n anak2 makan..
2 kali gak kot rasa nya.. 
tapi memang aku tak berani langsung nak amik.. 
rasa sikit pon tak nak.. 
tapi ada buah lain macam tembikai di sediakan.. aku makan tu jer..
aku tak nak amik risiko langsung..
nenas dah la buah paling2 aku sensitif nak makan..
boleh bagi kesan kat period aku..
apetah lagi kalau betul aku pregnant kan..

Jumaat tu.. 8hb Nov - kami balik Malaysia..
sampai dalam pukul 3-4 petang macam tu
sebelum sampai rumah..
aku ajak abah sado singgah pharmacy tuk beli UPT.. 
aku bertahan 5 hari lewat period tak buat..
tapi.. bila dah beli UPT tu.. tak tahan nak tunggu esok pagi nya test.. ahahaha
petang tu jugak aku buat..

n terang benderang.. laju terus keluar.. DOUBLE LINE..

seperti dijangka..

alhamdulillah..

tapi sebab penat sangat2.. baru balik Krabi tu kan..
aku tak bagitau abah sado pon..
tak macam sebelum2 tu.. ahahah
aku just letak UPT yang double line tu kat atas sinki..
dengan harapan dia akan tengok sendiri.. 
sebab malas nak cakap banyak.. sebab asyik mengandung gugur mengandung gugur jer..
penat nak excited lebih2.. heheh..

dari petang-maghrib ke isya'
abah sado tak cakap apa2 pon..  aku pikir dia tak perasan..
tapi nak tido malam tu.. die pegang perut aku n tanya "sayang mengandung yer?"

aku jawap ha ah jer..

ahahahaha... penat weeyyhhh... tak sempat nak rasa excited sangat..
lagi satu.. maybe sebab memang dah dapat rasa kot..
n dah bagitau abah sado awal pon.. yang aku mungkin mengandung sebelum tu..
bagitau dia supaya sama2 beringat jangan nak lasak2 sangat..
kami kat Krabi tu sewa motor sepanjang bercuti tuk berjalan..


ni gambar masa aku pregnant 2 bulan lebih..
masa ni aku ok-tak berapa ok sangat la..


masa awal2 aku update pasal Krabi tu..
aku memang dah tau lah aku mengandung..
tu laju2 aku update hari2.. siap buat schedule entry..
sebab tau.. nanti mesti terus hilang mood..

tapi.. aku tak pikir sampai aku akan morning sickness teruk sangat preggy kali ni...
serious..
aku mabuk yang maha dasat yang tak pernah aku rasa dari previous pregnancy 
lepas minggu kedua balik Krabi tu..
kire... ikut kan masa tu dah 6 minggu macam tu..
dan aku mabuk 2 bulan tak leh buat apa..
makan tido muntah jer kerja aku... melepek... 
so.. memang tak sempat nak habeskan entry Krabi tu... 

itu lah kesah nyaaaaaaaaaaaaa.... 

tak tau aku cerite ni sebab nak cerite pasal aku mengandung..
atau sebab aku nak bagitau korang kenapa aku tak sempat habeskan entry Krabi... ahahaha...





kami bagitau anak2 awal jugak.. mula2 nak rahsiakan dulu..
sebab kesian masa last yg aku gugur tu.. shaquille macam frust giler..
pastu agak lama dia asyik tanya pasal baby dalam perut.. still usap2 perut walaupon dah takde masa tu..
so.. takut jadi macam tu lagi.. konon nya tak nak bagitau..
tapi.. tak leh tahan.. nak tengok reaksi anak2..
so esok lepas cek UPT tu.. terus bagitau jer.. 


alhamdulillah.. mabuk aku hilang bila aku masuk jer timester ke dua..lega rasa..
tu fes time rasa teruk.. memang aku tak tahan sebenarnya..
aku hanya mampu bangun solat jer la.. tu pon baca yang wajib2 jer..
selebih nya.. tak kire makan ke tak makan ker..
memang muntah memanjang..
aku tido jer sepanjang2 hari siang sampai malam.. ahahaha..
serious.. aku tak sanggup rasa time tu...
diri aku pon tak terurus..
abah sado yang uruskan semua tuk aku.. bawak aku mandikan aku.. syampoo kan rambut semua..
makan pon dia bawak naik ke bilik atas katil..
tetiap malam aku hanya boleh makan buah jer semata..
seb bek ada adik aku mahir tinggal ngan aku..
so die yang masakkan tuk anak2.. tolong jaga budak2 tu.. (masa tu cuti akhir tahun)
aku memang ngan dunia aku jer.. tak mampu nak pikir or buat banyak bende..



well... aku dah masuk 27 minggu dah pon minggu ni.. hampir 7 minggu..
lepas hilang mabuk tu.. semua ok jer..
baby sihat.. aku pon sama sihat..
ni dah masuk 3rd trimester pon..
aku dah start shopping barang baby...


doakan aku n baby yer..
sampai bersalin nanti di berikan kesihatan yang baik
dan dipermudahkan urusan.. insyaa Allah..











x