Showing posts with label Indonesia. Show all posts
Showing posts with label Indonesia. Show all posts

Tuesday, December 20, 2016

cerite Jatuh cinta abah sado









haku dah hagak dah..
pasal Bali tu..mesti aku tak dapat nak khatam kan..
sedangkan.. banyak lagi bende nak cerite..
nak share pasal agency.. pasal bajet..pasal pengalaman ngan anak2..
pasal hotel kiteorang menginap..pasal..dan pasal....
banyak lagi jugak tempat2 kiteorang pergi aku tak review..
lepas coti sakit ritu..dan dah nak 2 bulan..
terus malas...
dah hagak dah... sigh...


masa memula kiteorang decided nak bercuti 'dekat2'..
aku memang rasa nak ajak abah sado gi Indon..
tak kisah lah kat mana2 pon.. since indon banyak tempat boleh pergi..
Jogja.. Medan.. Bandung.. Jakarta... etc...
tapi.. abah sado tak nak pergi tempat macam 'bandar'..
instead of aku yang suka tempat shopping2 ni..
abah sado suka tempat yang... lebih pada pulau..pantai.. 
more to nature...

so.. aku ajak gi Bali..
sebab..Bali tu pulau..aku pikir...
dan lagi.. aku rasa Bali tu ada keunikan nya sendiri..
lebih pada..nature gak tu..

tapi kalau korang nak tau.. awal2 dulu..
abah sado tak berminat sangat pon nak gi Bali tu !!
dah bayar booking dan dah dapat ticket flight semua..
tapi die langsung tak tunjukan minat..
geram gak aku..sebab memula tu..die kate ok biler aku ajak nak gi Bali tu..
kalau die tak setuju..boleh jer gi tempat lain..

ni..dah 50% deposit.. baru die cakap "Bali tu macam tak besh jer... " n bla bla bla..banyak lagi lah die cakap..
sebab die asyik pikir dan bayangkan Bali tu tempat agama Hindu..
banyak kuil bagai..takde apa yang menarik..

what..??!! rasa nak telan die hidup2.. hahaha..kalau boleh lah..

sigh..kuciwa gak lah aku..

tak paham apa die pikir..
tak pergi lagi pon..dah rasa tak besh..macamane nak menikmati nya nanti kan..

lagi pon..bagi aku..apa salah nya..
kite tengok budaya orang lain..tu maksud aku..unik nya satu2 tempat tu..
kalau nak sama jer ngan apa depan mata..
dok jer lah rumah ni..
tak yah kemana2..*geram

sebenar2 nya.. die yang tak tau apa ada kat Bali tu..
hahah.. betul ni..
die tak pernah amik tau pon pasal bende2 ni semua..
dari kecik..sampai bujang die kate die jarang bercuti..
kalau ada gi mana2 pon sebab kerja..
tak macam aku yang memang merata2 sampai walaupon sendiri2..
n obviously aku memang kaki berjalan -menurun perangai pak Jalil
so.. aku tak heran kalau die pikir macam tu..
sebab.. itu jer yang die tau..
die macam 'dimomok' kan dengan bende2 tu jer..
Bali tempat retis berbulan madu..huhu..hape kah pon aku tak tau lah tu..

tapi aku pujuk2 dia..senangkan hati dia..
aku cerite..tunjuk gambar apa yang aku tau..
aku cakap..aku berani jamin yang abah sado akan suka kan Bali ni nanti..
aku konpiden...kompem..!!
well..dia boleh suka kan Langkawi..
die suka kan kebanyakan tempat yang penuh budaya dan berbeza macam Penang..
kiteorang boleh sama2 berseronok kat Singapore..
dan die jugak cakap die tak suka tempat2 bandar..like KL or Bandar JB..


kiteorang berangan tuk bina kehidupan..buat rumah kat kawasan kampung..
die suka kan kawasan kampung macam kampung aku kat Perak..
die suka tempat2 macam kat Kelantan...
die sukakan nature..dia suka kan sumting yang tenang..[maksudnya..bukan tempat shopping..bukan mall]

well..abah sado ku Limited edition.. die unik.. heheh..

jadi..kenapa pulak die tak boleh suka Bali nanti..kan...[aku pikir]
since..aku tau apa yang dia suka..[thats why aku pilih Bali dari negeri2 Indon lain]


so..aku soh die gugel2 baca review..tengok gambar2 orang jugak..

kalau tak besh.. kenapa ramai orang [termasuk kawan2 dia] yang dah datang sekali..
dan datang berkali2 lagi lepas tu..?!! -aku tanya die..

kalau jenis aku ni..lagi tak pernah pergi..
lagi aku teringin nak pergi dan tengok sendiri
contoh lah..contoh kate..kalau dapat pergi Perlis pon..
tempat yang tak pernah aku sampai lagi pon aku dah teruja..
ritu kiteorang laki bini ada jumpa satu traffic lite unik kat Johor..pon kiteorang impress..hahahaha...
tu aku cakap.. tgk sumting yang berbeza walaupon bende2 kecik sangat menyeronokkan..
tu cara aku menikmati nya..sumting yang berbeza dengan yang biasa kite tengok kat sini..
aku suka pergi tempat2 unik..tengok tempat orang..
aku teringin nak ajak abah sado gi India ker.. bangladesh ker...hahaha..
series ni..
sebab.. aku nak tengok sendiri kehidupan yang berbeza tu..budaya orang..

dak qaleef pulak.. biler aku cakap nak gi bercuti jalan2..
die cakap "kite nak gi main snow ker mama..?? "

eerrkk...

dah terlambat qaleef cakap tu..
kalau tau die nak ajak main snow..
boleh plan awal2..beli ticket awal2 [tak lah mahal kalau beli awal]
ley gi tempat ada snow..
memang ada plan...tapi nak tunggu shaquille besar sikit dan tau menikmati nya..-tu aku pikir
tapi tak sangka qaleef teringin dah nak gi awal macam ni..

nanti lah yer anak2.. doa ada rezki lebih..akhir tahun depan kite gi tempat ada snow..insyaa Allah..
tu pon kalau mak ko tak mengandung beranak lah..ehemehemmss..




  





so pasal Bali ni..

orang cakap..
tak kenal..maka tak cinta..
dah pergi yang kali ni..
abah sado terus jatuh cinta..!!

tak hagak2 soh aku gi beli ticket nak ke Bali dalam masa terdekat lagi..

sumpah..!!! die asyik tanya biler boleh kiteorang gi lagi..
[biasanya hal2 macam ni aku yang handle uruskan..since die mana lah ada masa nak carik2 survey..dia just bayar jer]

kan aku cakap... die pasti akan suka nanti..
dan betul pon apa aku pikir..
well..macam aku cakap sebelum ni..sebab aku kenal abah sado..
aku tau tempat2 macam ni die akan suka..
die lebih pandai menikmati kesenian..budaya..dan sumting yang unik..like Bali ni sendiri ..

tapi tak sangka lah pulak die nak ajak aku pergi lagi dalam waktu terdekat..huhu

tak kot...banyak project..anak nak sekolah lagi..
dan kalau nak berjalan lagi.. aku akan pilih negara lain pulak..
tempat yang tak pernah pergi lagi..
dan kite tengok tempat dan budaya yang berbeza...

cuma kot kalau jumpe ticket murah giler2 ke Bali..
mungkin waktu tu boleh ulang pergi lagi..
tapi bukan dalam masa terdekat macam yang abah sado nak..kot..

tu lah perangai laki aku tau..
selalu tak nak percaya pada pilihan bini nya..
kalau ikut aku..memang aku pikih tempat besh shopping jer..ahaaakkss..
tapi sebab ni percutian bersama..nak nak sama2 rasa teruja..
tu pilih ikut selera dia...apa abah sado suka..
aku..?? ok jer.. well.. nak shopping..kat mana2 pon boleh..ko letak lah aku kat pasar malam sekali pon..
bagi aku...apa2 pon..dapat pergi dengan abah sado sendiri...
dan...anak2 depan mata...
tu yang penting..







anak..??

kalau pikir anak2 manjang..
memang tak yah lah kiteorang bercuti macam ni..hahaha..
orang tanya aku "sesuai ker bawak anak2 besar2 qaleef shaquille ke tempat2 macam tu..??"

well.. Bali kan.. tempat leisure..orang kata..
tempat honeymoon.. tempat bercinta..
bukan tempat yang penuh aktiviti anak..
memang betul pon..
tapi.. ape salah nya.. bagi ruang kat diri sendiri..dan suami tuk menikmati percutian macam ni..
tempat2 macam ni..
ni..balik2..pergi tempat menatang.. tempat waterpark..
qaleef tu hundred times ajak gi Legoland..
tapi aku hold dulu..
kat Meysia.. biler2 jer boleh sampai insyaa Allah..
ada kesempatan macam ni.. kite berjalan jauh sikit..
biar mak pak nya merasa nak bercuti dengan suasana berbeza sikit..
hadiah tuk kami sendiri...





alhamdulillah.. abah sado suka..anak2 pon ok jer..
dan of cos aku sangat happy dengan percutian ni..
pasal anak2.. bagi aku.. as long as mereka masih bersama..
depan mata..tak di tinggalkan..jadi hati lebih tenang..
terpulang pada percutian macamana korang mahukan..
macam aku..kali ni sebab nak kan percutian tuk diri sendiri dan suami..
jadi.. aku pilih tempat2 macam ni..
kalau kate nak percutian untuk anak2..aku gi tempat2 yang banyak aktiviti anak2 jer..
kat jusco pon ada..hahahaha...
but since..anak2 terpaksa ikut percutian mak pak nya tanpa sebarang pilihan
aku pergi gak lah tempat2 yang anak suka [macam aku cerite sebelum ni]
walaupon.. memang agak letih dengan cuaca sangat2 panas..
tapi.. ok jer masing2..
kat mana2 pon anak2 pasti akan letih dan ada perangai mereka sendiri..
yang penting...macamane kite handle dan macamane kite menikmatinya..

lepas ni dah tau..
kalau datang lagi..
kat mana nak pergi..hotel kat tempat mana yang lagi besh..
[hotel kiterang kali ni kat bandar..lepas ni prefer tempat kawasan kampung]
dan jugak tempat mana yang menarik tuk anak2..selain pulau Penyu yang banyak giler Penyu..[qaleef suka sangat]
eeaahh.. Bali ada zoo tau.. orang kata..zoo nya menarik..
tak tau lah apa bezanya binatang kat sana dengan kat meysia ni..heheh..
ada gak ritu aku bagi tau..
korang boleh jer bawak gi tengok Dolphin..anak2 mesti suka
may be next time..boleh masuk dalam agenda..insyaa Allah..







abah sado cakap nak ajak aku ke Bali lagi... "nanti satu hari nanti..anak2 dah besar..kite gi berdua jer.." 
time anak2 duduk hostel
ilebiu lah abah sado..
hahahaha... bagi lah kami bercinta sampai tua..insyaa Allah..

tapi.. kalau kate nak jalan berdua macam tu..nak beromantik..
aku nak pergi ngan abah sado ke Maldives !!
baru betul2 mood honeymoon nanti kan..ahaakksss..

insyaa Allah..kalau ada rezki..








notatanganAty :: gambar2 atas ni semua kat PANDAWA BEACH BALI.. laut nya sangat2 cantik dan biru..dan bersih.. Subanallah.. tapi ombak nya sangat kuat.. takut nak mandi..





Thursday, November 03, 2016

Packing.........




aku ni.. asal nak pergi bercuti jer pening..
walaupon seronok.. tapi.. sebelum pergi tu mesti ada rasa macam stress sikit.. 

hahaha.. pelik kan..

sepatut nya..teruja..tak sabar2..

bukan...bukan aku tak rasa seronok..
nak bercuti ko.. mesti lah beronok-ronok..

tapi tu lah..part mengemas..packing barang tu lah...haaiihh

ko tau..tulis ni pon aku dah mengeluh.. sigh...
sebab terbayang2 jer bende2 tu semua..

yeaahh.. aku complicated sikit..
tu yang payah nyer tuh.. mihmih..
lagi2 biler dah ada anak ni..
packing baju derang dulu...
bukan setakat baju seluar..
segala tali pinggang..stoking.. topi.. kasut..selipau.. semua kene pikir..
tak termasuk ubat spare nak kene bawak..segala sedut hingus..thermometer.. mopiko..ubat kembung
kene pikir..puufff....

baju budak ni pulak.. bukan ko boleh bawak cukup2..
lagi satu... bukan macam orang tua boleh pakai seluar ulang2..
yer ar kan.. kalau pakai jeans tu.. ko makpak bawak sehelai-2 jer cukup..
pakai sampai seminggu takde orang perasan..hahaha
bebudak ni.. sekali tu jer pakai...
lain waktu..pakai seluar lain pulak..
pening mak lah nak bawak banyak2 dan matching2 ngan baju bagai..
nak kene sesuai kan dengan keadaan jugak..
gi pantai ker.. gi tempat sejuk ker.. 

tu aku cakap.. stress tau..
nampak macam senang..
tapi aku rasa..payah..!!

tu aku suka kemas baju anak2 dulu..
baju aku..sekejap jer nak setel..
baju apak nya lagi senang..
ko cuti seminggu pon.. baju muat satu backpack cukup dah..
sejam lagi nak pergi.. jam2 tu baru nak kemas pon takde hal..pheewww...
laki aku kemas sendiri jeewwww...
aku tak ley decide kan tuk dia...
cuma kalau nak pakai matching2 ala2 che ta anak beranak tu..
aku just bagitau.. sekian2 hari aku dan anak2 akan pakai baju kaler sekian2..
takde paksaan pon nak dia pakai sama2..
in fact..aku pon tak lah kisah sangat nak pakai sama2 anak beranak..
kalau ada..aku pakai..kalau takde..aku pakai jer apa aku suka..
macam tu jugak lah abah sado..
haaa..part ni..aku tak complicated sangat...
tu kalau ko tengok..jarang sangat kiteorang anak beranak nak pakai sama2 tema tu..
tak yah nak bercuti ala2 che ta sangat lah ooii..

cuma.. anak2.. qaleef dan shaquille jer lah biasa sama..
tu pon..tak selalu..
pon..aku pakaikan ikut suka..ikut sesuai..
since ko tau lah kan..
aku ni bukan jenis beli baju anak baju sama2 sebijik sebijun atas sampai bawah mesti sama..
asal sama color..atau dalam family color yang sama..atau lbih kurang..
pon boleeyy...
kalau tak sama pon..aku tak kisah sangat...huhu..
kan aku cakap... part ni..aku memang tak complicated sangat..







ni aku mngemas baju anak2 dulu..

aku akan asingkan sesiap mengikut hari apa..
combine kan baju abang dan adik..
lipat sekali baju dan seluar..
so..biler nak pakai nanti.. tak yah nak tercarik2..baru nak pikir nak matching2 seluar dan baju bagai tu..

kalau abang pakai singlet..adik pon pakai singlet..
walaupon tak sama color its ok..
selalu baju malam jer lah pon yang sama nya...
tu aku tak kisah sangat...

dalam gambar ni..pon tak siap lagi...
baju spare tak prepare pon lagi.
baju tido malam pon..tak cukup..
yang ada dah kepam2..kene beli baju baru lagi sorang sepasang ni..hurrmm..

lagi satu..macam aku cakap lah..
ko tak boleh nak bawak baju seluar cukup2 jer..
dan tak boleh nak ulang2 pakai macam orang kertu..
ko tau lah bebudak ni kan...
ngan bau haring pampers nyer lagi nanti..
ngan dia nak duduk ikut suka dia kat mana..
ngan ikut sukati die nak lap tangan kotor kat baju seluar..

ko kalau prgi 10 hari [KALAU] ko kene bawak 10 pasang [seluar dan baju] baju siang
dan 10 pasang lagi baju malam untuk tido..
baju tuk waktu petang 10 pasang jugak
dan baju spare lagi..!!
ko kire lah berapa berat luggage ko nak kene hangkut..
seb bek lah kecik2 baju bebudak ni..

tak termasuk stoking..spenda..diapers..sapu tangan...segala macam bende2 lain lagi...
aku tak tau macamane che ta boleh kemas 20 luggage anak beranak dalam masa 1 hari..
aku nak kemas 1 luggage tuk anak pon amik masa hokeh..!!
tu belum aku cerite aku kemas masukkan..dah shaquille kirai keluarkan balik..
saja nak menambah keje mak ko kan...
dah tu time2 aku nak menggosok baju..
time2 tu dia nak mengempeng mintak susu..
dok sujud kat kaki ko selagi tak dapat..
mencabar hooii..mencabar..!!
tu yang jadi tak siap2 kerje ahkak tu....pffttt....




ni lagi satu problem aku selalu..
bila berjalan macam ni.. biasa aku baca sling bag jer..yang tak besar sangat..
silang kat bahu dan letak kat depan..
rasa lebih selamat..
just letak barang2 beharga penting..macam ic..kad bank bagai tu..
tapi tu lah.. kalau aku bawak bag biasa aku suka tu..
memang tak boleh nak bawak barang banyak2..
nak bawak purse besar yang banyak card pon tak ley masuk..
so.. selalu aku akan bawak purse nipis..tuk isi duit jer..
dan boleh isi kad2 penting...
segala kad jusco..kad padini..kad ssf..kad ikea..kad sunway..kad vivo...kad kenny rodgers..kad themed park..dan segala lagi tok nenek kad..
aku tak akan bawak sekali dalam sling bag tu..

masalah nya jugak..
kad2 penting yang wajib di bawak pon..bukan nya sikit..!!
ic anak2 ada 2..aku punya lagi..
medical card masing2 kene bawak sekali..
kad2 bank..credit card.. [tersangat lah penting]
eeahh.. kad nikah kene bawak sekali tak..?? huhu..-aku bawak jer merata..





so..card2 tu aku akan masuk kan calam 'card holder' ni..
kecik dan praktikal..tak berat..
aku memang tak boleh bawak purse aku yang besar dan panjang tu..
tak muat masuk bag pon selalu nya..!!
card2 yang ada selambak.. nak butang pon tak boleh biasanya..huhu
tak yah nak susah2 bawak.. aku berjalan convert masuk dalam ni jer..senang..

bag kate spade atas tu nipis jer..tuk isi duit.. leper..takde masalah nak masuk kebanyakan sling bag aku yang kecik2 tu..
[bila berjalan macam ni..tak suka bawak sling bag besar2 sangat..tak suka isi banyak2 barang..berat sakit bahu nanti]
barang2 anak biasa masuk dalam backpack abah sado bawak..






eeaahh.. ahkak dah lama tak pakai pink2 banyak macam ni... tetibe rasa macam suwiiitt pulak nak pakai pinky2 macam ni..ahaakkss..