Tuesday, February 23, 2010

Aku Terima Nikahnya...(Part 1)

Aku teringat (kalo tak silap aku bulan nov 2009)..mase bejalan ngan adik aku tina (yang sikit sengal tue..hehe) kat PKNS shah alam…aku tertarik pade satu buku kat salah satu booth yang menjual buku2 berbentuk motivasi ilmiah yang bertajuk “aku terima nikahnya” hasil penulisan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil. May be banyak sebab kenape aku tertarik pade buku tu (sebelum membace isi dalam nye..) 1st…may be kat booth tu buku ni diletakan kat rak depan sekali..memang sesape yang mejeling or terjeling kat booth ni sure ley nampak.. lebih2 lagi warne cover buku ni agak menarik perhatian..biru turqois….and 2nd..may be jugak sebab tajuk buku ni sendiri “aku terima nikahnya” yang kebetulan aku sendiri baru berbincang dengan pasangan aku tuk melanjutkan hubungan ke gerbang perkahwinan..so..bagi aku.. buku yang sesuai pade mase yang sesuai tuk aku ber motivasi macam tu dalam bentuk yang lebih ilmiah….
Sebab lain…mungkin jugak aku teringat..tunang aku (mase tu still belom bertunang) penah cakap kat aku pasal buku tu…die kate die penah hadiahkan pade salah sorang kawan die sebagai hadiah perkahwinan.. (even tunang aku sendiri tak penah bace pon sebelom nie..)..so die pon mencadangkan jugak kat aku tuk same2 bace buku tue…and…kebetulan..aku terjumpe buku tu….belek2..selak2 sikit..harge pon berpatutan..campur pulak terpengaruh pujukan adik aku yang nak menumpang bace…so..aku terus beli….


“Melihat perkahwinan sebagai medan untuk memberi, akan menjadikan kita lebih memikirkan soal PERANAN dan bukannya HAK yang tidak berkesudahan”tertarik dengan motto penulis – “ERTI HIDUP PADA MEMBERI” buat aku teruja tuk bace isi buku ni….kandungan buku ni lebih kepada reality perjalan hidup Ustaz(penulis) ni sendiri..May be penggunaan ayat yang lebih simple dan sempoi buat buku ni lebih menarik…terlalu banyak kata2 motivasi yang terkesan dihati….kisah dari percintaan jarak jauh..jodoh yang ditentukan.. adab merisik… pertunangan.. pernikahan.. pra perkahwinan… alam perkahwinan.. tanggungjawap…. keluarga…ibu bapa dan banyak lagi...agak membantu aku..even ade sikit kenyataan yang agak menakutkan tapi itu lah reality yang akan ditempuhi kelak oleh aku dan pasangan….


Erti sebuah perkahwinan..TERIMALAH SESEORANG SEADANYA..KEKURANGANNYA DIREDHAI.. KELEBIHANNYA DISYUKURI”berumahtangga bukan sekadar untuk menerima…berumah tangga untuk member…member kasih sayang..perhatian..memberi nafkah..dan memberi kebaikan…..jangan terlalu memilih dan hanya kesempurnaan yang dicari…kelak hanyak akan kelihatan kekurangan di mata.

Akceli..banyak lagi motivasi diri dalam buku tuk persiapan ke gerbang perkahwinan dan bekeluarge…aku sindiri tak abes lagi bace (even dah nak masuk bulan ke4 aku beli buku nie..) buku ni hanya setebal 277m/s tapi atas kekangan masa(sekadar alasan) ..n berkongsi dengan tunang..(hampir 2 bulan buku ni kat tangan tunang aku..tapi die pon tak abeskan membace lagi..) tapi aku +ve tuk menghabiskan buku ni dalam mase terdekat nie…(adik aku tina bace buku ni hanya satu malam..!! die kate macam bace novel n sangat bermotivated..)..insyaallah