Thursday, February 25, 2010

" sayang..baby..mucuk...ABANG...."

“selamat pagi abang…”ahakss…terase sikit janggal lar biler nak start panggil ‘abang’ kat tunang aku….but its not so bad rite….huhu..dari dulu pon nak panggil die ngan panggilan tu..tapi tunang aku yang tak kasi… die kate rase lain..memang lar memule..t lelame biase lar..macam mase memule aku panggil dari ‘saya awak’ ke panggilan manje cikit.. ‘sayang’..nak lagi manje kadang2 panggil die ‘baby@b’… dan sekang nak tambah lagi satu … ‘ABANG..’ tapi its doesn’t mean yang kite akan kehilangan ‘sayang’ ‘baby’ ‘manja’ ‘mucuk’ tu kan…huhu…. n biler semalam die sajer2 nak gune perkataan ‘abang’ tu mase nyakat aku “sayang masak apa ari ni..abang nak balik makan” terus aku tersenyum…even die sendiri tergelak…tapi aku amik peluang tue tuk cakap pasal hal ni…cakap tentang panggilan ‘abang’ tu…. May be bagi orang lain..bende ni tak jadi masalah besar pon…kalo ikutkan tuk kiteorang pon its not a big issue….cume buat permulaan...dan ketidakbiasaan tunang aku ngan panggilan tu..buat keadaan jadi sikit janggal… (mungkin sebab kiteorang umur tak jauh beza…lahir pade tahun yang same..cume bulan jer berbeza..)


Aku berpendapat panggilan2 manje geli2 tu mengeratkan lagi satu2 perhubungan tue… aku nak dan akan pastikan panggilan2 tu dibiasekan sampai kehujung nyawa dan hingga keanak cucu..(insyaallah..) tak dapat dibayangkan biler masing2 dah tua nanti..ber anak cucu dan cicit…panggilan2 manje tu still jadi panggilan harian… “baby..pergi ke pasar..arini anak menatu cucu kite nak balik”…eeerrr…..mesti sangat comel kan..!!! hahahah…. aku selalu perasan..sebelom kawin kemain lagi ber anje baby ucuk intan payung…even biase aku dengar..’papa mama..daddy mummy’ dah biase pon digunakan sebelom berkawin lagi.. tapi biler dah kawin… hanya 'ayahnya..maknya…paknya..atuknye..neneknye’ menggantikan sume panggilan2 manje yang dulu kemain manje lagi bile nak panggil..huhu….(lagi dasyat..mak ayah aku..sekang panggil ‘mak kau dan ayah kau’ jer..tak paham..tapi kiteorang adik beradik selalu tegur dierang pasal nie..) mungkin satu hari nanti panggilan2 tu dah tak releven lagi… (macam sewaktu zaman tok nenek kite.. ber kanda dinda…kalao nak gunekan lagi sekang tok nenek kite pon tak lalu nak panggil dah…adey lar..) so same lar macam kite..tapi..selagi ade panggilan2 manje yang boleh di gantikan tuk panggilan pd pasangan...so aku akan panggil…(" cayunk kene lar terime ngan hat yang terbuke ek..")
‘abang’ bukanlah satu panggilan manja…bagi aku ia sekadar panggilan ganti yang lebih lembut dan sopan untuk disesuaikan dengan keadaan dan suasana… (bukan selama ni tak sopan tapi LEBIH sopan..) tak sume orang lelebih lagi kat hadapan orang2 tua makcik2 pakcik2..tok nenek..sedare mare…yang ley terime mendengar panggilan2 manje yang digunekan oleh orang mude sekarang nie…(termasuk aku ngan tunang..) silap2 ade orang lain meluat menyampah terase gedik pade mate n telinge biler tengok kite bermanje2 macam tue… nak ke tak nak memang kene terime hakikat yang kite memang kene concern ngan pandangan orang lain…(even adik bongu aku yang berumur 12 tahun pon mase mule dengar aku selamber panggil tunang aku ‘sayang baby’..die pulak yang lelebey tersipu2 malu..siap cter ngan mak ayah aku..n aku bersyukur mak ayah aku sangat sporting dan tak kisah langsung!! Even dierang sendiri tak macam tue pon..) so untuk kiteorang sesuaikan diri pade keadaan dan mase depan…panggilan ‘abang’ tu lebih manis digunekan..dari panggilan ‘saya awak’ (tunang aku cakap ‘saya awak’ tu buat hubungan terase ‘jauh’…)….


“abang t gi bekfas key…ati2 bawak keta tau..” masih terase sikit janggal…tapi tak per…pelan2..aku tau..bende ni sume takkan amik mase yang lame….its juz a words… hanya tambah satu panggilan..tapi tetap sayang dari orang yang samer pade orang yang same jugak.. sayang tu tak kan berubah atau berkurang malah akan sentiase bertambah..."kan cayunk..” :p