Tuesday, March 16, 2010

sEmbiLan EMOSI kaUm peRempUan...

baru aku faham kenape kawan-kawan pempuan aku ...especially kawan2 baik mase sekolah dulu...lepas kawin jer..hubungan tu dah semakin renggang...jarang nak kuar sesame...(hampir kepade tak pernah!!)  nak kol pon kalao ade hal penting jer... paling senang nak jumper kalao ade wedding member2 lain...baru nampak batang idung memasing bawak suami dan anak2.. (sekang lagi susah nak jumpe sebab majority (90%) member dah kawen...so dah jarang ade wedding..) tu pon kalao nak datang majlis..ade tu member aku...member 1st kawin..pas sekolah dah kawin... langsung sekang tak tau ape kabar berite...duduk maner..anak berape..hampeh tak penah datang wedding member2 lain..(sedangkan aku dah kenal die dari darjah 1 lagi..!!) even member baik aku sendiri..ina...( yang dulu2 akrabnyer sampai tidor sebantal dan makan sepinggan!!) tapi sekarang kalao setakat mssg jangan harap lar die nak reply..apetah lagi nak ajak kuar same...lelagi sejak ade anak kecik ni...(teringat baby afif yang cerdik dan sangat comey!!) alasan nyer memang sibuk jer lar memanjang... !! member lain pon same..siah..oly... ni sume member2 baik mase sekolah dulu... tapi sejak derang dah kawin memang dah hampir terputus hubungan... (cume fb jer yang menemukan kiteorang balik kat alam maya..tu pon baru2 ni jer..huhu..) dapat lar tengok muke memasing biler dah beranak pinak.... kawan2 rapat yang tinggal cume fiza..n kent..tu pon sebab memasing termasuk aku yang masih belum kahwin.. tak tau pulak macamane lepas kawin nanti..(yang kemungkinan besar sume akan kawin tahun ni jugak..!!) tapi aku rase..dan aku berani jamin 99.9% yang kiteorang ni sume termasuk aku...akan tergolong dalam golongan memember yang dah terlebih dahulu kawin dan beranak pinak tu...huhuhu... sume buat hal memasing jer... jage kuarge dan kehidupan sendiri...

nak tau sebab ape....haaa...yang ni aku pon baru paham n baru jer tau... biler aku bace buku 'aku terima nikahnya' (buku yang aku dah ceritekan sebelum ni..) ...

" Lelaki dan perempuan nyata berbeza....Lelaki memiliki sembilan akal dan satu nafsu manakala perempuan pula sembilan nafsu dan satu akal" asalnye memang ungkapan klasik ni sikit mengelirukan... banyak andaian boleh dibuat dari ungkapan nie... padahal..soal hawa nafsu lelaki memang tidak mudah tuk di bezakan dengan perempuan..... hinggalah aku baca buku ni dan sampai ke bab "Cinta Antara Planet".... dimane ungkapan tersebut diterjemahkan kepada "Lelaki itu sembilan logik dan satu emosi..perempuan pula sembilan emosi dan satu logik" Fikiran..keputusan dan tindakan seorang lelaki banyak dipengaruhi oleh logik dan rasional akal berbanding perempuan yang diberikan kekuatan emosi berbanding logik sekaligus menjadikan perempuan guru terbaik tuk membentuk anak2 dan menguruskan rumahtangga serta suami... dan disebab kan kaum hawa ni kuat pada emosi..maka emosinye terpilih untuk hanya disuburkan oleh suami tercinta dan anak2.... kepuasan pada mengisi keperluan emosi hanya boleh diperolehi daripada insan yang diberikan emosi iaitu suami dan anak2.... yang tak kan dapat diluar apetah lagi dari kawan2!!...
hurrmm...betul sangat!! may be sebab aku belum lagi masuk ke alam rumah tangge...so aku tak tau perasaan 'emosi' yang terlebih tu...tapi ikut pemerhatian aku pada kawan2 aku yang dah lame kawin tu..so aku rase..aku akan lalui jugak satu hari nanti emosi tu... kalao ikutkan sekarang pon..kebanyakan emosi perempuan aku tu dah tertumpah pade hubungan aku...pada tunang aku....aku lebih suke habiskan mase... n sharing banyak bende ngan die berbanding kekawan aku...(sejak2 bertunang ni...) selalunyer aku jumpe kawan2 baik aku tu pon kalau tunang aku tak de balik kampung...hahrahr..macam jahat kan..tapi tu lar hakikatnyer...selain kerje...die dan kuarge priority aku... pas tu baru kekawan... ( cowi babe.....!! )

" Jadi fahamilah wahai Encik Tunang tersayang...... kalao orang meluahkan pandangan... merajuk emosi tak tentu hala...mengadu atau berleter..(cian die..) tentang sesuatu perkara... amat perlu untuk dia faham.. bahawa... tindakan ni semua bukanlah bertujuan untuk meminta pandangan dan idea kearah penyelesaian.. (sesekali memang ya..tapi lazimnya tidak)... orang2 pempuan ni selalu emosi macam tu kerana mahukan satu perkara sahaja iaitu 'PERHATIAN'... mahukan layanan emosi bukti keperihatinan dia... jadi jangan lah En Tunang terlalu cepat atau asyik mahu mencadangkan penyelesaian atau cepat terasa hati dengan leteran apetah lagi bosan dengan aduan... sebab sesetengah masalah tu seringkali boleh diselesaikan hanya dengan kesediaan dia untuk menyayangi orang atau senang cter...MEMUJUK!!! walaupon orang tau..amat susah tuk dia buat...."