Friday, August 13, 2010

hantaran serba satu..??

korang2 pernah dengar tak pasaL ni...

hantaran barang kemas dan serba satu...??
okeh..barang kemas tu sebagai hantaran aku ley paham..
tapi ape maksud ade letak SERBA SATU tu...??
 

aku tak paham...
ley tak saper2 yang tau info share kat aku...

penin dah pikir...
dari duLu lagi ade dengar...
tapi..masih tak dapat jawapan..

9 comments:

Bakal Puan T said...

xsilap serba satu tuh full complete set dari kepala sampai kaki.

rasanya aaa..ohoho~

Anonymous said...

Hy..lia just nak share la..ape yg lia tau serba satu tu means barang kemas semua serba satu. kene ade gelang, gelang kaki, rantai, subang n cincin..skunk ni dh jarang org guna istilah tu..klu ade gak..sian la kt bakal suami..nak sedia sume tu..

Diebalychouzz said...

Serba satu tu kalau tak silap.. lengkap, kira satu set la..
rantai, gelang n subang...

Xora said...

yg saya tahu: serba satu-maksudnya kena bagi tiap-tiap jenis satu barang; contoh, kain sepasang, kasut sepasang, telekung sepasang.

serba satu serba berdiri -barang kemas dri hujung rambut ke hujung kaki. Maksudnya daripada rantai, anting-anting, cincin, gelang tangan, gelang kaki, lagi apa yg boleh diletak emas, ha selagi tu disarung ;p Ni adat Johor kalau tak silap. So org bukan Johor, kalau dibuat macam ni, orang akan sok sek tanya "mak ayah dia orang Johor ke?".

Jadi berbalik pada soalan kamu, kalau betul saya fham, barang kemas dan serba satu kamu tu, maksudnya kena bagi barang kemas sbg hantaran dan setiap satu utk kelengkapan persalinan cam kain, kasut,telekung. Kalau betul la..

harap kalau ada yg lebih mahir, boleh tolong betulkan saya, takut tersalah info

Amalina said...

cukup lengkap satu set rasenye, earing, cincin, rantai, gelang

mysarah said...

eh2 tadi baru i duk menyembang dengan member laki i. u pasang telinga kat sini ek? haha

tapi kan, lepas k dengar die membebel pown, still jugak tak paham sebenarnya. haha. sengal giler. yg i paham dia kata serba satu tu macam persalinan 1 pasang. yg lain tak masuk otak :D

diri aku said...

serba satu tu mcm yg xora ckp tu la, dr hujung rambut smpi hjg kaki yg perempuan akan pakai. means baju,tudung,kasut,handbag,telekung,brg kemas lengkap, cincin,gelang,rantai tangan,rantai leher,anting2, semua lengkap.

selengkapnya untuk seorang perempuan dan ianya mmg adat orang johor ;D

masmOna said...

ohhh...baru tahu serba satu tu apa. hehe.tetibe nyebok kat sini. sebab i tak tahu jugak serba satu tu macam mana.tq tq!

Shah Noor said...

Ak tgh hadap serba 1 sekarang ni. Mcm tu maksud serba 1.. xlari juga.. nk kua wit paling kurang 3 ribu juga. klo nk serba 1 ni.. hadap jela. Nak anak dara orang.