Thursday, July 21, 2011

nostalgia KUIH RAYA ::korang suke KUIH TRADISIONAL atau KUIH MODEN..??



Lagi seminggu ko nak pose kan...
saJe nak bagi semangat raye nih...


kang kaLau aku buat n3 nih time pose kang..
kurang puLak pahaLa pose ko2 dan aku ni..


nak cerite pasal kuih raye doLu2 n kuih sekarang...


kat kedai2 makan area opis aku ni..
dah ramai yang muLa jual kuih raya...


mane ade awaL ko..!!
waktu ni Lar ko boLeh ngetes kuih raye orang jual tu kan..
waktu buLan pose nanti susah ko nak rase...
kang kaLau ko tak rase dulu..
terus beLi nyesaL lak kaLau tak sedap kan...
ape tak nye.. Kate ko beLi sebab tengok rope kuih tu memang cun giLer...
cantik tak hengat..
tapi rasenyer hampeh...!!
tah ape2...


tu ar seLalu yang aku rase n kena biLer beLi kuih2 raye zaman sekarang nih....


kuih raya zaman sekarang...
part nama tak nak kaLah...
nak letak nama obersi saje...
Almond London... Chocolate chip.. Mama Carey... chocolate nugget... 
haahh.. ape lagi.. juz name it...meLambak hokeh..
kire glemer2 ar name nyer..
sedang ko buat kuih tu pon pakai bende yang same jer ngan bahan kuih doLu2..
tapi kire nak gelemer raye ko..
so.. tu ar yang berebut2 orang nak beLi...
sedang tekak yang nak makan sumer tekak2 meLayu jawa kan..hahaha
[haaa..tak nak ngaku ko tekak tempoyak petai lar tu..ngeh ngeh ngeh..]


Ko tengok name kuih raye doLu2...
Koye kacang... Kuih siput... Bahulu.... semperit... biskut Makmur.. Kuih Suji...kuih bakar...
Haahh..tak dapat nyer ko name omputeh doLu2 kan...
rasenyer tetap maveles..!!
susah dah ko nak dapat kuih doLu2 zaman2 sekarang ni...
nak2 puLak ko duduk kat bandar kan..
memang tak de ar...


tak tau kenaPer aku tak berape nak pekenan ngan kuih moden..
yang ko kate sangat sedap tu...
aku tak nafikan..memang ade yang bebetuL sedap...
tapi setiap kaLi aku makan kuih2 moden tu..
aku macam tak de feel lar...
rase macam sesuatu yang hiLang...


aku rase nostalgia raye aku zaman kanak2 tu dah tak de...
nostalgia menoLong mak aku buat kuih raye..
tengok nenek aku ngan sedare ramai2 buat kuih raye dolu2 kat kampung...
sangat ber PERASAAN RAYE mase tu...
semacam ade bau RAYA...!!!
hanye bau yang wujud pade musim raye...
uuiihh.. susah aku nak cerite perasaan tu....


sekarang..??? semua kuih2 baru yang moden2 tu...
nenek aku tak reti nak buat...
kaLau buat puLak kang...
tak de orang nak makan...
sebab meLambak lagi kuih2 canggih juaL kat Luar tu...
Lagi senang beLi katenyer..
walau sendiri pon tak makan...
jadinyer.. kuih2 yang aku anggap Nostalgia tu dah tak Laku..!!!


sekarang... Sumpah susah aku nak jumpe kuih2 lame kat umah orang biLer time raye...
biLer beraye kat umah orang...aku seLalu tercarik2 kuih2 lamer ni...
tu mak aku cakap... TEKAK AKU MACAM CITARASA ORANG LAME2....!!
sebab aku tak suker nak makan kuih2 moden...
kuih2 tradisionaL ni tetap menjadi pojaan...


Dan kuih raye yang paLing aku suker....
dah tentu Lah kuih putu kacang atau ade orang panggiL kuih KOYE....!!!




haaa... ko tau tak kuih tu sangat susah nak buat...
eerr.. aku tak pernah buat..
tapi biase nengok orang tua2 buat...
kene tekan2... ketuk2....memerLukan stamina n kepakaran yang tinggi hokeh...
kaLau salah adun.. lembut sangat... nati biLer nak ketuk2 boLeh pecah..!!
kaLau keras sangat.. sumpah nanti ko tak leh nak gigit pon....[hahaha]
aku pernah rase sekali kat umah orang.. puaa aku gigit2.. tapi tak boLeh...
sudah nyer aku kemam daLam mulut sampai kuih tu lembut n cair sendiri....


kuih ni pon aku suker jugak.. sangat2..!!
Kuih bangkit....
ni kaLau dapat yang betuL2 tradisionaL bakar ngan arang...
lagi terbaik ar..!!
sekarang orang dah bakar pakai oven jer.. 
kalau nolong buat kuih ni doLu2..
ley jadi hitam beminyak2 ar duk depan arang satu hari suntuk nunggu kuih ni..huhu
kat umah aku..mesti ade...
eerr...aku beLi... nak buat memang tak reti ar...
Lepas aku beLi tuk umah family aku...
biase nyer mak aku cakap :: kenape ko beLi kuih ni kak.. saper nak makan..??!!
hahaha.. tak per.. kaLau tak de orang nak makan..aku boLeh habeskan..!!![muwahahaha]
aku suker letak dalam muLut..tak yah kunyah..nanti die cair sendiri dalam muLut..
sedap ar wweeiihhh...!!!
rugi ko tau tak kaLau tak reti makan kuih nih....




kuih Semperit...!!!
aku jamin kuih ni sekarang memang tak Laku..
kaLau tengok ruper..memangg tak menawan langsung kan..
tapi.. tu orang ade cakap...
jangan judge rase dari luaran nyer hokeh..
ko beLum rase memang beLum tau kelemakan biskut nih....huhu







tart nenas ni dolu2 piLihan pertame terbaik aku...
sekarang masih tetap pilihan hati..
cumer mungkin terlampau banyak makan...
tak taye pon aku suker2 nak beli makan..
jadinyer.. sampai mase nih.. jemu lar puLak...[maaf aku wahai kuih tart]
tapi tetap jadi kuih pertama yang aku carik n beLi...
ni biase sampai sekarang pon aku rase orang suker kan...


kuih bunga cina

kuih makmur


Kuih Tiram
selalunyer waktu kenduri kawen pon dapat gak...


kuih Rose ni aku hengat aku pernah toLong mak aku sekali..
sekali jer..?? huh.. ok lar tu..huhu...
tak susah pon buat kuih nih.. cume bancuhan kene betul..
kaLau tak kembang nanti mase nak celup daLam minyak panas...


aku panggiL ni kuih kipas...
tapi sebenarnyer orang dolu2 panggil ni kuih sepit...
sebab nak buat kuih ni ko kene kepit bersepit..hahaha..tak ar..
sebab kene pakai piring kuali yang macam penyepit tu...
aku pon tak tau ape namenyer kuali tu..
dan tak pasti puLak kalao ade juaL lagi ke tak..
ade gak orang buat sekarang gulung2... so tak ley ar lagi aku panggil kuih kipas...
kene gak ar aku panggil kuih sepit...


kuih bahuLu ni sekarang dah bersepah kan...
cenderahati mudah biasenyer untuk kenduri kawen...
dah ak filing2 lagi waktu raye jer ade kuih ni...


aku panggil bepang kacang..ko panggiL ape..??
kuih raye ni... kaLau ngadap..memang boLeh buat sakit gigi ar..!!
keras dan manis..
tapi siyes ko sedap sangat...
aku tak sanggup nak toLong mak aku potong bepang ni...
kaLau main potong jer kang..pecah n tak cantik.. kene marah..
kalau tak buat kuat2.. susah puLak nak potong.... kene marah lagi...
so.. tak yah buat.. beLi n makan jer lar..hahaha


semua gambar kredit to :: google
okeh tu jer...
banyak lagi kuih aku nak tunjuk..tapi aku yang meroyan kang..
kuih sampan.. kuih dam.. kuih suji@arab...kuih siput... kuih simpul serunding...
walaweeiiihh.. memang banyak ar yang besh2...


so.. ko2 yang suker kuih raye moden.. cerite sikit ape beshnyer..
super tekak aku ni terbuke tuk menerima kedatangan derang... hahaha




p/s :: korang suker kuih tradisionaL atau moden...??

26 comments:

e k i n ♥ y u s r i said...

suke kek asam manis...
biskut2 kurang....
hehehe

♥cikmOt♥ said...

suka kuih tunjuk2...semenya tunjuk dan bayar...nak buat sendiri tak larat dah...hehehe

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

suka tradisional!! suka kuih sepit..

nyum2...sedapnyaaa..

mizzkechique said...

suke almond london, kuit sepit, buah rotan...

Diana @ bilakukatacinta said...

D suke yg ala-ala kepek jek..yg makan...rangup2..tak suke biskut2 sgt..Rase cepat muak

~ NANA ~ said...

dr dulu sampai skrg i suka semperit!!! sedapppp

~~~+....mS arWeEn....+~~ said...

suka kiuh sepit dari dulu hingga kini! tiap2 tahun sure tempah ngan tukang buat kuih sepit neh! 4 tin susu tepung tang besar tu! tp yang dihidanhkan kat tetamu, 1 tin je.. balance 3 tin tu, sendiri makan smpai habes! *terok betul perangai*
lagu 1, suke kuih batang buruk! wpun buruk, tp sedap! :) putu kacang n bunga cina pun fevret jugak! *banyak betul fevret aku neh*

Anum said...

saya suka bahulu
utk selama-lamanya.. hehe

Noor Azwa Abdul Wahab said...

wah..aty...kuih..tapi sy lagi suka makmur yg mcm telur kura2 tu..sedapnye..batang buruk..mak sy pandai buat kuih kacang n kuih karas..tapi sy mls blajar..ngeee. tau x karas tu apa???

ZaNa aDieyZa said...

zana suka kuih yg ada perisa coklat.. asal ada coklat, zana akan mkn yg tu dulu..

tart nenas dr CNI sedap!! stp thn tart nenas CNI mesti jd pilihan zana..

NM02 said...

paling suker haruslah kuih tat!





pasti takkan ketinggalan punyer

rara pinkmafia said...

rara suke kueh moden,sbb banyak coklat n keler2,nice jeeee.

O'gosh said...

wei..citarasa sama la..dah gambo2 yang dipos tu sume yang mmg peberet....skang kalu g umah orang x jumpa kuih2 yang berkenan amek hak kacang2 or kepek je la...cover sket

cheq sue dieyha said...

semua kuih kt atas tu semua suka,plg best tart nenas.sedapp...

kte 1 citarasa ek?1citarasa 1 malaysia :)

hana yoriee said...

hikss..hana suke dua2..tradisional & moden..kalau tradisional mmg makmur ngan tart lah menang..kalau yg moden sume yg chocolatey hana suke..lagi2 dr Sedapsedapbelaka =p

blh refer kat sini:
http://our-wedding journal.blogspot.com/2011/07/memang-sedap-sedap-belaka-la.html

Wanie said...

22 pun suke kot..
tapi kalau tradisional ni susah nakbuat, kena beli..hehe

macam2 name kuih moden skang kn..
rase lebih kurang je pun..hee

Cik Eka said...

eka suka samprit,makmur dan tart,kuih moden kurang suka..hehehehe

cottonlady said...

konpem kueh duluk ag best,kalo tgk skang nih,yg jual kueh bebayk tue kebaykn yer adunan yer sme tp dorg just wat shape n decoration je len~

zOeY zAu YaH said...

kuih dulu2 lg sedap...skag nih muak jek tp saya ska tart dgn biskut cornflakes hihi

Liza Razak said...

saya tetap suka kuih lame2..nak pulak kalau kuih bangkit ngan kuih putu..raya ni kena balik kg baru dpt merasa..hehe

Mama Gee said...

akak pun vote for kuih koye...dan satu lg..sekot kelapa...sekot kelapa tu dulu rajin tlg mak buat....belum raya lg dh abes sebalang akak hentam...so biasanya mak akan buat lebih sekot tu sbb tau anak dia suka sgt makan...

S.U.R.I.A. said...

promo-
mai jengah..mana tau berkenan.

http://sepetgurl.blogspot.com/

Cik Puan Fia said...

saya suka biskut suji dan almond london...nyumy

Eri-chan said...

arkkkkkkkkk....u tunjuk kuih2 raya yg i suker...

yer kuih raya skrg tak mcm dulu2...ingat senang ke nak ingat nama yg pelik2 tu....

tapi skrg bila raya nak mkn kerepek2 je..kuih raya rasa 1-1 je...kalau sedap baru balun satu bekas sampai tuan rumah terjegil bijik mata. hahaha

eyida said...

kuih tradisional suka..
kuih moden pun suka juga...hee

makdara TERdiva said...

kuih rose tu ada org panggil kuih goyang
mungkin masa buat tu nak kena goyang2 tangan kot! hehehe

kuih paling best kuih samprit..yang lembut2..sekali masuk mulut..trus meresap ke lidah..sedappppp :)