Tuesday, June 26, 2012

macamane ko ajar anak ko isap botol kali pertama..??


ko bagi lah susu ape pon...susu badan ker...susu fomula ker..
kalau anak ko tak reti dan tak nak isap botol..memang tak gune gak...
terpakse ar ko berenti keje kalau dah teruk sangat....[ngeeee...]
tak kan ko sanggup anak ko kelaparan kan...
eerrr....aku nyer hal ni tak ar teruk lagi sampai kene notis kerja 24 jam semate2 nak kene direct feeding kat anak...[huhu]-masih boleh diajar walaupon ngan care yang berbeza...

mungkin bagi mak yang bagi susu formula dari awal..maknenyer dari baby lahir..
tak de masalah sangat kan...
sebab die hanyer kenal puting botol tu..tak biase ngan nenen maknyer...
tapi kalau ko yang dari lepas2 beranak sampai ko nak kene masuk kerje asyik ar direct feeding anak ko pagi peteng siang malam..
hah...mesti susah kan nak ngajo anak isap puting botol..??
eerrr...macam aku ar...!!! [nangis]

nyesal aku tak ajar si Qaleef isap susu pakai botol awal2 lepas beranak dulu..
ni biler aku dah masuk kerje..baru nak try bagi..
anak aku tu pon dah cerdik nak bezakan nenen mak nyer ngan nenen botol...
memang TAK NAK ar jawapannyer...[kalau anak aku boleh bercakap]

aku muler ngajar anak aku mase die masuk umur sebulan..
puas aku sumbat mulut die ngan botol..
melalak sudahnyer...aku tak gigih..biler dah melalak..aku bagi jer nyusu kat aku...
sonok ar budak tu kan...

biler lagi 2 minggu nak kerje..
aku panik tetibe..!!!
anak ko tak reti lagi isap susu pakai botol...macamane nak nganto kat orang..!!
mau kebulur kurus kering anak ko tu nanti...aaaarrrgggghhhh.....!!!

biler makin lame budak tu ngan aku..lagi ar die tak nak pakai botol..
biler tanyer orang macamane nak buat nak bagi ajar anak pakai botol..
ade kate soh orang lain bagi susu botol tu kat die..
kalau maknyer bagi susah sikit sebab bau maknyer dekat ngan die...[die boleh tau]
aku pon soh ar laki aku bagi...dah tak de sape lagi aku nak soh..
tapi...agaknyer bau paknyer same macam bau maknyer..tetap die tak mo...
laki aku tu pon tak kental macam aku gak..
anak melalak..terus serah tanggungjawap balik kat aku...ngeeee
 
lepas tu aku pikir pulak..mungkin puting tommee tippee tu keras sangat...
orang cadangkan soh beli  yang jenama dolu2 yang kaler kuneng tu..
alaa..jenama doctor baby tu..japlo pon ade gak...
sampai ke johor umah mertua kiteorang gi carik puting tu...
kat sini memang aku tak jumpe...
hah..harge..tak sampai pon 2 hengget...[bahaye sikit ar nak pakai puting macam tu]
tapi..jauh mane pon ko pergi..anak ko bukan tau..yang die tau...tetap die tak mau...!!!-aku yang nanges

jadi kesimpulannyer..ko bagi ar puting macamane mahal atau murah pon..
memang die tak nak selagi keadaan tak terpakse dan memaksa...
okeh...mungkin kiteorang tak gigih atau hati tak cukup kental biler dengar anak melalak...ggrrrrr....
eerrrr...malas pon ade gak....adeeyyyyhhh....

cume satu bende aku perasan...
anak aku hanye akan isap biler die betul2 lapar..!!

 ni mase Qaleef sebulan lebih kurang...
konon2 nak ajar minum botol..laki aku yang susukan..
ko jangan hengat botol besar..susu penuh dah habes..
tu aku pump susu isi salam botol tu tak sampai 2oz pon...nak bagi die cube sikit dulu...tetap tak habes...!!!
tak sampai seminit..die dah tolak2 pakai lidah die...gggrrr....
ko tengok die tenung camera..tu sebab mak nyer yang ngambik gambar..die tenung aku ar tu..tu lagi die tak nak kot sebab maknyer ade kat situ..huhu

 aku try botol letak puting doctor baby kuning ni pulak..
puting ni tak de anti colic.. air yang kuar dari puting kemain laju..
tak hisap pon keluar..
memang bahaye ar nak bagi pakai kat baby..
aku cube gak sikit2 pelan2..
kejap2 aku tarik puting tu keluar..
kire susu yang keluar tu macam terpakse anak aku telan..bahaye gak tu...
ni ar punce2 anak tersedak dan tak ley menapas waktu nyusu...*risau
 

sudah nyer ko tau aku buat ape...??
haa...ni mesti ko kutuk aku nanti...
sampai ke hari aku nak nganto anak ker baby sitter..die masih tak reti berbotol...!!
aku giler tawakal jer nganto anak aku kat baby sitter ari aku masuk kerje ritu...
kesahnyer..sebab aku awal2 dah bagitau kat kakak tu..yang anak aku tak reti berbotol..
tapi akak tu kate..die boleh ajar...
kakak tu memang berpengalaman..lagi pon kalau tengok sendiri care die handle budak memang agak meyakinkan...[aku pasrah]
aku sentak gak ar biler orang lain boleh ajar tapi mak nyer tak ley buat...
tapi mungkin betul gak kakak tu cakap...anak biler ngan orang lain..mungkin die tak banyak sangat kerenah nyer...kire lebih behave..!!
dan terbukti betul..!!! walaupon kakak tu kate amik mase dan aku tau perlukan kesabaran...tapi hari ke-2 tu anak aku dah reti nak pakai botol...!!-gumbira aku...kurang kerisauan kat hati...[alhamdulillah...]
tak sia2 aku bayar lebih kat kakak tu...[huhu]

ahh...aku tak peduli...aku hanye nak tau anak aku kenyang bersusu dan selamat walaupon aku tak de depan mata..-walau terpakse menyerahkan tangungjawap tu pada orang lain...*sigh
kalau ngan aku kompem2 die tak kan nak nyusu botol sampai kesudah...



p/s :: ko yang berpengalaman...camane ko ajar anak ko berbotol ek..sejak dari biler ko ajar anak ko berbotol..cerite sikit kat aku nih...



 

 


37 comments:

eima said...

my dotter pun sama kes cam qaleef dulu ... byk juga la aku try botol ngan puting dekat2 6-7 jenis jugak ...
last2 tommee tippee...tak brape berjaya ...tp bila kat taska die sendri tau yg mak xde kena isap botol ...

puas jugak la aku google cr tips ....
usia elok ajar botol adalah 6-8 minggu klu ajar awal tkt refuses bf plak cam my 1st son.... struggles gile aku time tu .... 2 pengalaman berbeza

Riny said...

alamak..x de pglmn lagi...tp nnt kene ajar awl2 la sebelum msk keje....kalau x nanges mak nye sampai ke sudah..last2 benti keje pulak....pengalaman kan aty???...ape pon qaleef pandai hisap botol dah...gud boy..:)

as ♥ Leenda said...

kite terbalik lah aty..asyraf pulak taknak nenen mummy dia..nak puting botol je..tu yang jadik pumping mother ni..hehe..

YanaMIB said...

ai pn ajar ank ai guna botol pas umur dia sebulan..and bkn ai yg bg botol tu kt dia..kena soh asben atau mak ai yg bg..tkt dia konpius nnt..dgn ai bg df je..

ai ajar dia guna botol waktu siang..mlm df..mula2 mmg susah..ank ai pn xreti gak..menangis, melalak segala...tp ajar pelan2..lama2 dia oke la..

ai pn guna puting kuning tu..lama gak la guna puting tu..dia dh msk 4 bln br dia oke guna puting kaler putih pulak..bg tommie tippie pn dia oke je nk isap skrg =)

Mommy_Cha said...

hi aty. walaupon doctor baby punye puting anti colic ke ape but i tetap bagi mikhail pakai puting tu. compared byk2 puting yg dah try & error mmg hampeh. dia langsung tanak. nak yg itu jugak. tapi kalau di ajar dari kecil ok jer aty. dia dah biasa. tu pon berkat opah dia yg sumbat botol ari2, bersusukan susu i. cuma mlm tetap mengempeng ngan mama gak. until today mikhail ok. puting doctor baby yg susah giler nak cari tu lah kegemaran dia. dan dia start berbotol since first day lahir sebab time tu i still resting kat OT dan dia dah hypo (kurang gula) dlm bdn. nurse mintak permission utk botolkan dia dgn susu formula lagi! i agree..sapa nak biar anak mati kelaparan kan? so pasrah saja...:(

ily♥ said...

Assalamualaikum...
Ms dlm pntang, ade jgk bg botol. Tp kdg2 je. Cth time tgh berurut..klu baby nk tgu sampai 3 jam mmg kering tekak die menjerit..so MIL bg ebm dlm botol..ms tu ok je..
Sblm msk keje blk, ade jgk tglkn baby dgn MIL atau my mom sementara nk shopping utk raye, pun ok je die minum..ms tu pakai puting avent..

Bile start keje, tbe2 pulak baby reject botol. My mom call bgtau baby nanges tp xmo minum...mmg susah hati sgt...2,3 hr mcm tu..die cume minum bile dah letih menjerit...kering tekak + lapa sgt la tu...

My mom cube bg bBy botol pki puting sepupu die..alhamdulillah die minum..so, ily beli puting MAM utk baby faheem n ok je die minum...

Skg da setahun, da x kisah puting ape pun...Avent, MAM, pigeon, sume pun die teguk je..

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

sama la dengan anak buah saya tu, si Sara.. langsung taknak botol. mana taknya, dulu mommy dia dia umur 5,6bulan baru start kerja .. pastu atuk nenek dah ajar minum dalam cawan sejak kecik. asal sua botol je, dia mengelak. kalau masukkan pun ada lah dia geget2 puting tu pastu dia tolak ngan lidah.. sekarang hantar kat babysitter taktau lah macam mana orang tu bagi dia susu,..

✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ said...

Rania aritu..nieza pakai botol first year..puting dia lain sket... lembut...cam nipple.. start awal dah dalam minggu kedua berpantang...tapi dia lebih suka direct feed..

Erina Asmawani said...

Ena start bagi Aqil susu dari botol since dalam pantang lagi. Memula try ngan puting biasa2 beli kat Mydin sbb nak carik doctor baby xde,mmg susah sngat nak carik brand tu skrg.HuHu.Alhamdulilah ok. Dia pandai hisap then ena tukar puting lain sebab puting tu dah guna lama kan..beli yg lain brand,dia takmo.Berkerut2 dahi dia nak menghabiskan susu tu. Now mmg stick ngan puting lama dia tu la.Eh, mmg betul la..baby kalau ngan org lain sgt behave. Kalau ngan mama ngan ayah dia..manja lebih kemain.Chaiyok2 Aty! :)

Cikpuan rara said...

tp guna puting kuning tu mmg berkesan lah kot aty.sbb dye lembut sket kan.tapi rara nk tanya,kalau aty x bg dye minum susu btol dr awal.stock susu EBM yg aty kumpul tu anak x minum ke?still dlm peti ke?

MiSS NaDieYA said...

baby i, i ajar start minum guna botol masa dalam pantang lg..rasenye hari ke 4 selepas die lahir..itu pon sebab jaundice..jaundice dia makin hari makin naik tinggi..sebab awal2 i tak reti sgt nak bg anak i direct feeding..so, i pump kasi dlm botol..pastu sulam ngn i direct feeding sama..anak i memang kuat minum..so, dia tak kesah direct feeding atau botol..i rasa dr dia awal2 lg i dah kasi dia botol ngn direct feeding, so dia memng tak confius..dua2 dia boleh trima..cuma awal2 botol yang i guna, i beli jenama nuby jenis silikon..bentuk dia macam breast mummy..lepas sebulan baru i selang seli guna botol avent yang i beli masa pregnant dulu.botol avent laju, i tak brapa suka..anak boleh tersedak...botol nuby tu dia kluar setitik2 mcm menyusu kat ibu.i guna jenis puting yang plg slow punya...i rasa botol pon main peranan jugak =)

♥ balkidz_hunny ♥ said...

I bagi mase sebulan. dia ok je.
pastu bajet dah ok lah anak nak minum botol. so DF jer.
balik sini, nak masuk keje lagi 2minggu, try bagi die reject!
papa bagi pun reject!
I tawakkal je anta kat babysitter, akak tu pandai bagi. Alhamdulillah ok jer. Mula2 memang lah die meraung tak ingat akak tu ckp. pastu ok. and maybe betul jgk dia lapar, so terpaksa!
Tapi sampai sekarang klau dgn I mmg takdelah dia nak minum botol. Bazir je. huhu.

nana said...

baby memang boleh bau breast kita..bila mak dia dekat dia tau yeay makanan kite dah sampai..sebab tu baby reject botol kalau mak dia dekat (kalau tak biasa bg botol la)..kalau biar je baby selalu dia boleh diam..cuba maknye dtg dekat sikit..mula la nak hok hek hok hek..dia tau kan makanan dia dekat je ngan dia kan..

*penah baca dlm artikel mana ntah..lupa link dia =(

anak buah saya memang taknak langsung susu botol..nak nenen mak dia gak..anta kat pengasuh terpaksa bagi susu guna sudu je..pegi outstation kena bawak baby gak..sementara kakak kursus mak tlg jaga baby kat hotel..

lepas 2 tahun susu dah takde..tapi budak tu dasar kuat minum susu..nak pulak dia minum botol (sbb mak dia dah takde susu)..tapi sampai sekarang darjah 2 minum susu botol..ketagih puting ke irfan.....=P

Anonymous said...

Hi aty. I lom ade experienced sbb bby mmg minum thru bottle since she was born :-)

tTp nk share pengalaman my friend, try pakai botol mimijumi sbb putuing dia sebijik mcm breast ;-)

atau boleh try teat anakku. Bentuk pn mcm teat kuning u nie.

All the best k! Dont give up :-)

Juliet
romeojuliet13.blogspot.com

Mimy Hamid said...

Fayel aku ajar awal berbotol...tak silap aku...dalam umur 2 minggu camtu..sbb czer aku terbuka selalu buat dressing kena tinggal so nak tak nak kena la botol..dia ok botol..bila dah botol suka botol lak dari DF..lagi haru huhuh...masa aku awal keje ..mmg susah tp dia nak org lain bagi..kalau aku bagi kirim salam...dulu tommee tippee..sejak Pigeon bagi free botol...terus suke...tak nak TT dah weh...tp mmg pun puting pigeon bagus..kalau nak try meh aku bagi contact pigeon...kot kot ko leh tnaya dia ..nk testimonial kan

myPreciousIrHarith said...

aida bg bb qisya botol sjak hr ke3n gilir2 ngan df. tp waktu kes anak 1st dulu,dia pun xde mslh nak mnyusu botol n df.tp satrt umur 8bln,dia wat hal sudah xmau hisap botol.dia cuma nak mnum pakai straw je.bila pkai straw,xbnyk yg dia mnum.jenuh jgak la waktu tu membeli mcm2 botol n puting.dah bleh bukak kedai botol.lama gak dia xnak botol.bila umur 1thn 2bln,br dia start mnum botol balik

izla said...

ajar anak guna botol since usia dia seminggu. perah susu letak dalam botol. Alhamdulillah ok sampai sekarang. dua2 dia nak

O'gosh said...

mmg kene org lain yang ajar..baby ni memula dia mmg pandai..kalau maknya ada kat situ jgn harap la nak minum...tapi kene kuat la...kene selalu bagi botol..kalau x, susah nak keje....lama2 ok la...ai pun maca tu gak dulu...siap beli macam2 puting...tu dah minum ok la tu...

♥ Elin ♥ said...

3 bulan baru belajar kasi botol


sebb elin cuti 3 bulan. masa kat rumah puas jugak ajar tp die x nak...die tau nenen mama die kat tepi bibir jer..haaaa....
mcm mana sorong pun kompem mmg x nak.

last hantar rumah mak baru blh hisap botol

TAPPPPPPIIIII

walaupun skg amani dah reti hisap botol,malam amani mmg x hinggggiinn nak botol die nak mengopekkkkk jer.

jd x berjayalahkan. bagitu juga klu haru cuti. mmg x nak botol.
mcm mana tuh..

dlm kes elin nih siapa nak tolong eh.. ;p

LoVEaQshA said...

adelia ms awl2 pas lhir mmg ada ajr bg mnum susu dr btol sb nipples crack..ms tue dia mmg nk sb mgkn jrg bg nipples jd dia lbeh prfer puting..
Tp bla da sepenuhnya dpt nipples mama dia syiok sgt agknya lgsg da xnk botol..:-(

Dhla lg 3mgu nk msuk kje nie tp adelia ttp xmo isap btol..
Even nenek dia or papa dia yg bg pun dia ttp xnk..bila sumbat sia tolak blik guna lidah..geram jer tau..
Tapi perasan dia akn mnum tpksa gak bila mama dia dok dlm blik air ke,kat lua ke or mgkin da haus sgt2la tue..
Ksian sgt tp nak wt cmne sb da nak msuk kje..huwarghhhhhh

Diyana Didie said...

my friend pernah suggest guna teats dr brown yg kecil je tu bentuk dia. org kata menjadi kalau baby takmo. my baby pulak, bila dia lapar dia minum jelah. lama lama dia boleh terima botol.

Cheyan said...

I pun tgh train Alya minum botol, tapi dia tak mo la..mo kejap2 ja..so tgh pening camna..ada lg 2 minggu lebih before naik kerja ni..

Tgh berusaha nak pump jugak..hehehe..

Anum said...

bagus entry nie

Gadis said...

bagus jugak entry ni...
atleast nanti boleh ajar anak gune botol susu..

kalau x , nnti payah...huhuhu

kakngah said...

usaha wa latih anak membotol >>> http://www.lindarosman.com/melatih-dakepal-membotol/

tak berapa berjaya sebenarnya. wa pasrah... alhamdulillah.. takde masalah first day tggl ngn babysitter

Wawa said...

awal2 lg da ajar...bile nipple melecet sumbat botol susu...hihi...so skang budak kecik tu mmg tkde masalah la bg botol...n tkyah pening2 nk beli botol mahal...hihi...

**kami~nak~tawen** said...

sama la nasib kita aty...anak anis sampai skg mcm xterer sgt minum susu guna btol..botol mam mang xreti lansung..tp kalo botol TP boleh la thn..tp mleleh die minum..smpai kena letak sapu tgn kt leher...ke mang camtu kalo botol TP?anak aty mnum mleleh x?

**kami~nak~tawen** said...

eh..TP la...TT..(Tommee Tippee)

D'lla said...

masa baru beranak..bg gak botol tp susu badan..ok ja..sekarang dh bg botol,dia xreti hisap lak..haha..D'lla xkeja lg..nasib baik..xda org blh ngasuh bb..berkorban utknya

Peri PiA said...

tomme tippie i like :D

LuN@_aiDi said...

klu bby aty susah nak tukar ke puting botol,
bby kter lak susah nak tukar dr puting botol ke puting nen.. hahaha
mana taknyer umur 1 hari dah nurse sumbat puting botol.
alih2 sampai skng die tera berbotol drpd direct feeding.huhuhu
penat ngajornyer direct feeding, alhamdulillah skng 2-2 dah tera dah.
nen dah tera, botol lg ler tera! hahah
owhh kter kasi botol Dr Brown.. anti segala anti.. tp klu nak
colic tuh colic jugak:)
hari neh nak try botol MAM lak, baca review cam baguih jer=p

cuppies..cup cakes said...

Haish, ha!! Ai tgh kene simptom ni la. Aduyai..atinkene kering gak tnggalkan dhia itk kliar mcari rezeki huaaarhh. Poning da. Segala mcm brand ado dah ni.

pinky-lynn.blogspot.com

umi adam faris said...

Huhu tengah gigih ajar walaupun x tegar mana. Last2 baby nangis bagi kat ai jgk huh

Fazira Aziz said...

anak i dah nak masuk 9 bulan baru terhegeh nak ajar bottle. hahaha padan muka ummi dia. rs memang susah la.. pakai syringe la jwbnye

lilis suliana mahat said...

Bby sy dh 3bln lebih..mcm2 botol n puting dh try bg...xmau jg botol..terpaksa unpaid leave..mnta tlog bg tips..

sharah ainnur said...

Sapa akak tu... nk anta jugak anak saya.. saya dah pasrah ni... tp ank saya da 8 bln. Bingung.

IbuAdrian said...

Salam aty, bole x aty email kt sy area mana aty tggal sbb sy dh stress berbulan bulan dh anak sy umur 1thn 3bulan xnak susu botol.mcm2 sy dh letak kt nipple bg dia xsuka tp selamba ja dia nyusu.sy stress sgt2 aty.sy sggup dtg kt tmpt akak tu jaga anak aty supaya anak sy bole susu botol.sy dh buntu cara sgt dh ni.tlg lah aty..sy merayu sgt2.ni email sy wdiamond66@yahoo.com. thanks aty..moga Allah murahkan rezeki aty sekeluarga..