Monday, July 02, 2012

dah kalau budak tu tak nak..tak yah ar ko pakse kan...



memang kalau ade bende yang baik kite kene pakse..
memang terpakse gak kite buat..
tapi kalau bende tu yang memang tak patut ko pakse..
ko nak pakse gak..memang kesian ar kat budak tu ek...[huhu]


 ni gamba lame..mase Qaleef Eeman sebulan lebih...
sekarang..die dah tak tidor kat buai lagi..!! yaeeeyyyy...mak paknyer sangat gumbira...
tanpa buai pon die boleh tido lama...lega aku dibuatnyer..
tapi malangnyer...bukan aku yang ngajo die tak berbuai...
mummy nyer yang ajar...baby sitter Qaleef..!! hati mak sentap...
aku yang kurang kesabaran dan tak cukup gigih menjage anak...
cepat sangat mengalah...sob sob...
sekarang buai gabak yang suke melintang kat tengah2 ruang tamu aku tu..
aku dah simpan..howyeaaaa...
tak yah dah ar kiteorang penuh2 kan bonet menghangkut kehulu kilir lagi...
dalam rase sentap..berterime kaseh gak ar kat baby sitter anak aku tu...[sengeh]


 start dari sebulan setengah lagi..
aku dah tak pakaikan mittens kat tangan die..
aku nak die mengekplotasi penggunaan tangan dan jari die pulak..
nak die cepat memegang kononnyer..
hah..sekarang suker sangat masukkan tangan dalam mulut...


 kalau dah anak tak nak wat per ko nak pakse kan..
anak ko tu pon bukan jenis kuat melalak..aku sentap lagi...
aku dulu konon2 nak kasi die hisap sebab ade satu mase tu..si Qaleef ni kuat ngempeng ngan aku...sampai aku langsung tak ley nak gerak mana2..!!
bukan aku saje2 nak ngajo nyer kan..
tapi biler ah lepas2 sebulan tu...terus anak aku ok..
walaupon masih kuat nyusu..tapi nak nyotnyot setiap mase tu dah tak de ar...
lega gak ar aku weeiihhhh....

ko nak tau berape banyak koleksi puting baby nih..?? aku ade sepuloh puting ko tau tak..!! memang sia2...tapi..bukan semua ar yang aku beli..
aku beli 3 jer...selebih nyer aku dapat hadiah dari hamper2 yang orang kasi tu...
yang ko tengok kat atas tu..aku pakai puting kuning biru tu..Doctor baby...
konon2 lembut macam tu die tak reti nak beza ar nenen aku ker atau tiruan kan..
tak de maknenyer...!!! kemain jauh melantun ke luar buai biler die tolak ngan lidah die..adeeyyhhh...
sudah nyer..itu ar yang terakhir...tak mo dah aku cube yang lain...



hah..tu ar ko...pengajaran...lepas ni kalau ko tengok anak ko tu macam2..banyakkan ar besabo ek...
ko jer yang tak berape nak gigih melayan...
sudah nyer..ko carik jalan senang jer..[pelepek kene kat diri sendiri] huhu
mungkin betul gak orang kate nak beralih bulan bagai kan...
[tapi pelik gak aku macamane budak kecit tu boleh tahu yang die dan nak tambah bulan ek..] ngeeeee.....



eahhhh..apesal aku asyik cerite pasal anak jer nih.....hurrmmm...
banyak agi nak cerite kat ko sebenarnyer..tapi maklum ar..mak nyer teruje belum hilang lagi...ngeh ngeh ngeh......







24 comments:

izla said...

jangan rasa kecewa.
kadang2 banyak bende kita leh belajar dari babysitter ni.
bestnya dah takyah berbuai.
satu pencapaian yang bagus. :)

Fainie said...

sgt suke baca blog u ni..mcm experiment hidup tau..at first u letak objective, then ble tak boleh u try manipulate..then ada corrective action la..best best best..untung qaleef ada mommy mcm u ni

Mummy GreenyHouse said...

byknye puting die..boleh jual balik..hihi :p

Ooo..bagusla dpt bbysitter yg best.boleh timba ilmu ngn die..mayb die dah byk sgt pengalaman.. :)

cikpingu said...

dhia siang je tido buai... klu ibu die nk bg cepat tido je la... klu dhia dh lena.. ltk aje kt tilam die 2...

dhia smpi skrg pki mitten n booties lg..kdg2 aje xpki... rse mnyesal jgk ni.. beli mitten booties byk2...

Gieyana said...

haizzz! Gebunya tangan Qaleef..geram!

LuN@_aiDi said...

kter pun xajar guna buaian dr lahir lg..
nnt ssh nak blk Auckland! takkan nak mengusung
buaian naek flight lak khen?,, hihihihi
tp blk umh mak tok die, mak tok die belikan die buaian..
seb baek die xnak naek sgt.hihihi

amal said...

okla tu qaleef dah tak tido buai n hisap puting :)

MyHaPpInEsS said...

beshnyer...by Jasmin susah gler nk ajar pakai botol tau..puting lg la....last mak pakaikan sudu jer...tp skrg masih mencuba nak pakai botol...ahaks...

xper..sabar banyak2 k...jgn cepat give up...banyakkan sabar.

Nana said...

bestnye anak x tdo buai!! mcm anak i mmg tido buai la kan. sbb 1, klau dia tido bwh, abg dia terjerit2, sah2 la bdk tu x leh tido. kedua sbb nk memudahkan mak yg jaga. klau tido bwh kejap2 je, kesimpulannya buai la penyelamat! huhu..

mia-ina said...

bgsnya babysitter aty...teruja dgr cite ni...betui, kte kena byk bersbr...sbr hadapi karenah anak kali 1..pengalaman kan

Wawa said...

same lah...naila pun tdo lena je tnpe buaian..tp siang tu kne bg gak buaian sbb kuat tekejut...puting pun da wassalam...tp klu anta die kat umah mil, kene sediekan gak...mane la tau kot2 puting tu diperlukan...hihi...

Adylia Qarissa said...

dah besar bb..macam baru semalam akak bersalin..huhuuu...

smart pic tangan bb tu kak.. akak ajar bb hisap puting ker??

zaujah until jannah said...

awakk.. sehari ni kite asek dok godek2 blog awk jer.. and your baby sgt comel. awk mmg pandai menghias la. sgt tabik spring dgn ur hasil! superb kot

ratu siput said...

anak2 RS pun dedua mmg tak tido buai.tak byk ragam.maybe ikut baba dia kot.kalau ikut ibu dia mmg byk cerita.ehehe.tido nak sedap je.panas skit ke tak selesa skit ke takble tido.tp puting kopek mmg tak pernah bagi walau apa jd skali pun... :)

luvira said...

Alolo...tangan dia...geram...

Tina Othman said...

takpelah atie pengalaman kan tu, hee comel qhaliff, kish2 untuk dia ye

Mommy_Cha said...

baguih. byk perubahan kat baby Q nih. at least kita dah senang tayah berangkut buaian sana sini, nak jln pon senang...kalo dop jenuh nak berusung buaian noksss :)

Riny said...

da x penat la aty nak buai qaleef lagi...bagus qaleef x tido buai..gudboy..hehehehe..:)

O'gosh said...

bagusnya x tido buai...nanti senang nak bawak g jalan2...ai xnak bg tido buai jugak...dtg2 MIL terus bising2 masukkan dalam buai...sentap gak..tapi nak cakap apa...mmg jenuh kene berangkut sana sini bawak buai..tapi sekarang ni dah kurang dah tidokan dalam buai...kalau dia buat korus amy search je baru guna buai...haha

i.z.m.a said...

baby aku sampai skang taknak susu botol, takmo isap puting. dah masuk 3 bulan setengah umur dia. aku berenti keje dah pun, dok umah jaga dia. sebab nak cari babysitter yang sanggup sudukan susu kat dia tu susah! abahnya pulak taknak hantar kat sebarang2 orang takut orang takleh sabar ngan dia. akhirnya, ibunya jugak la beralah..

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1. said...

Baby makin besar makin senang nak jaga. Kalau time kecik2 dia banyak meragam..lalui je lah dengan gembira. Kalau kecik2 dia asik nak berpeluk nak berdukung nak mengempeng jek keje..layankan aje selagi mampu. Nanti bila dia dah makin besar, kita dah susah nak merasa peluk cium dia macam dia baby.uhuk uhuk..

Diyana Didie said...

wah bagusnya tak pakai buai dah. bagus lah ur babysitter tu. sokay..jgn lah rasa gitu. tu maknanya ur baby sitter pandai jln kan tugas hehe

Ardini Humaira said...

bestnye! dni tatau la pas kawen leh tuka saiz makin kecik ke x hehe

ieza said...

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Sama mcm anak sy.. Puting dibaling jauh2 sbb skrg da pandai amik n buang... Ermmm ank pn kuat ngempeng jgk... Apepun congrats kite2 ni sbg mummu yg tabah melayan kerenah anak...