Friday, July 13, 2012

susu merundum biler berpuasa..??? ade tips..??



semalam aku pose...eeerrr...mengganti pose
hah ko..baru nak ganti..!!!
eerrr...uurrmmmm.....baik lah..bersalah sebab tak gigihkan diri sebelum ni...

 [muke orang pose semalam feeling2 macam budak baru nak akil baligh berpose]

kalau ikutkan aku boleh berpose penuh tahun lepas..
mase tu aku dah pon mengandung...
tapi hujung2 pose tu aku bleeding...
aku tak pose sebab aku perlu makan ubat tuk kuatkan rahim since aku pernah keguguran sebelum tu...
5 hari gak ar kene ganti...
3 hari dah ganti sebelum beranak ritu..
dah pose semalam..jadi tinggal 1 hari lagi...

rupenyer menganti pose lepas beranak lebih mencabar dari berpose mase mengandung..!!

sebab...dalam mase yang sama..lepas beranak ni..
aku tetap perlu menyusukan anak..
kalau tak direct feeding pon..aku tetap kene buat pumping kat opis untuk bekalan mase hadapan...[gigih]
tak boleh skip..!!!
pose atau tak...kite tetap kene buat pumping ikut mase nyer...

eeerrr...memang kental dan gigih ar..
saat nih..aku respect pada mak2 yang menyusukan anak..mengepam..dan mampu berpuasa penuh sebulan ramadhan[kalau tak piyed] pada mase yang sama...

mungkin setiap orang nyer badan berbeza...
mungkin ade yang ok..mungkin ade yang tak...
tapi tuk aku memang mencabar...
eerrr..menguji kesabaran dan iman serta semangat...

kenape??
sebab..biler menyusukan anak atau buat pumping kite perlukan cecair yang sangat banyak dalam badan...
setiap kali lepas aku wat pumping or susukan anak..
aku akan rase lapar dan dahaga...
kat opis jer setiap hari kat opis aku akan minum 3000ml/3Ltr air kosong...
tu pon sebenarnyer rase tak cukup...huhu...
bukan pakse diri..tapi memang aku mudah haus giler..
lelagi biler dok dalam air-cond kan...haaa..senang ar dehydrate....
aku ni pulak kurus kering...lemak tak banyak...
kencin pulak kuat...ngeeeee....
ni ar yang paling mencabar tuk aku....-kekurangan air dalam badan..

kalau ikutkan aku pernah bace..
bagi mak2 yang nak berpose...
wajib bersahur - DAH...pagi2 bute menggoreng ikan keli..makan panas2 ngan nasik
makan kurma atau vitamin tambahan lain yang boleh bagi x-tra energy
topup badan ngan jumlah air yang kite minum waktu siang - yang ni aku tak cukup kot...
letak air 1.5L dalam bilik pon-konon2 bajet rajin bangun tengah malam minum..
jangan harap..!!! kalau terjage pon tak lalu nyer aku nak minum bergelen2 air memalam macam tu..
okeehh...aku yang silap...[nanges]-semalam aku memang survive giler..[hahaha]-feeling2 macam budak darjah 2 berpose..

kalau nak cakpa pasal susu merundum time pose...
aku tak pasti...sebab baru fes day aku nak try berpose...
aku tetap mengepam kat opis..cume aku kurangkan dari biasa..
patut nyer tak boleh buat macam tu..
tapi aku sendiri sedar keadaan badan aku macamane..
aku tak nak keadaan bertambah teruk yang akan lagi effect pada susu...haaa...nanges ko nanti...


semalam aku dah nampak sikit kesannye...
nak share ngan ko...


RUTIN MENGEPAM HARI BEKERJA NORMAL [tak pose]

selalu aku akan pump setiap 3-4 jam...-sejak dapat kesedaran



sesi pertama :: pukul 7.30-sampai ar sampai opis

pagi2 dalam kereta aku dah mengepam dah..[laki aku drive]
kalau anak aku tak nyusu sebelum gi keje-aku ley dapat 5oz [lebih kurang]
kalau die dah nyusu kol 6-7pagi tu-ley dapat dalam 2-3oz

sesi kedua :: pukul 11.30

selepas sarapan berat..
minum soya organic@holick dan makan set vitamin shklee..
aku akan dapat lebih kurang 8-9oz

 ni tuk sekali pump kat opis

sesi ketiga :: pukul 3.30

selalunyer waktu ni breast dah penuh balik..
lepas makan lunch..aku ley dapat stock dalam 6-7oz [ikut gigih]
kekadang waktu macam ni aku agak sibuk..dan malas [eerrrr...]
jadi buat sekejap jer...

sesi keempat :: pukul 6.00

pump dalam kereta [laki aku drive]
sebelum balik opis aku akan minum soya organik dan makan roti..
sebab selalu sampai umah lewat..memang akan lapau giler...jadi kene makan gak sikit
pump pon boleh ar dapat dalam 4oz [lebih kurang]
kalau rajin aku akan buat teknik tendem mase anak aku menyusu..
aku cukup kan sampai 5oz...

malam aku tak akan buat...dan tak pernah bagi anak aku susu stock...
aku direct feeding...

kalau aku terpakse bangun pukul 3 pagi...[sekarang dah jarang sangat-sebab malas]
aku akan consider tu stock tuk esoknyer...


jadi total satu hari[normal] :: 21-25oz [lebih kurang]-alhamdulillah





RUTIN MENGEPAM WAKTU AKU BERPOSE SEMALAM

meh buat perbandingan...

sesi pertama-dalam kereta 8.30am [negative]-tak buat
pagi2 subuh aku dah susukan anak aku selama boleh...
nak soh kosongkan breast sekosong boleh...
sebab..aku tak nak mengepam kat dalam kereta..
jadi kurang dah 5oz stock [negative]

sesi kedua-pukul 10.00am [aku awalkan]

sebab dah biase buat..jadi kalau skip satu sesi memang rugi..
breast penuh keras macam batu....tapi hasil tetap tak berape nak besh..[macam tersumbat]
walaupon dapat 9oz [ngam2]-tu pon pump nak dekat sejam..!!
sebab aku rase die berenti supply dah biler tengok macam tak de demand
[maknenyer aku tak kosongkan breast ikut waktu nya]

*lepas pump tu aku jadi lapar dan haus giler..!! [astagfirullah]

sesi ketiga- pukul 4.30pm [aku lewatkan]

aku lewatkan sebab aku tak mo mengepam dalam kereta pukul 6.30 tu nanti
walaupon aku dah haus giler dan rase macam tak de air dah..
tapi breast tetap penuh...!!
betul ar-kalau dah biase mengepam atau anak feeding...
biler breast kosong jer..otak akan hantar isyarat tuk penuhkan balik..


sesi keempat-dalam kereta 6.30pm dan teknik tendeem [negative]-tak buat

haaaa..ni betul2 melepek....siyes tak tipu...
dalam kereta tidor...
amik anak..singgah pasar malam...
lepas solat maghrib baru susukan anak dan tak buat tendeem pon..[dasar malas]
jadi kurang dah 5oz lagi [negative]

sila jangan contohi... 


jadi total satu hari[tuk semalam berpose] :: hanye 15oz-[negative -10oz]..*masih bersyukur..


nak dapat kan ni pon.. melepek gak ar aku hujung2 waktu tu..[ngeh ngeh ngeh]


ape aku cerite ni bukan nak down kan ko atau diri sendiri...
dan bukan nak kate orang nyusukan anak tak boleh berpusa atau tak ley buat stok anak..
aku dah jumpe na bace ramai mak2 mampu buat semua tu serentak tanpe jejaskan susu...[aku harap aku pon macam tu]
tapi bagi aku biar kene ngan carenyer...
kalau tak jage makan minum..tak jage rutin mengepam..
memang susu boleh merundum walaupon ko tak pose sekalipon... [pelepek kene kat diri sendiri]

dan islam tu pon tak akan jugak susah kan ko..
ade kelonggaran tuk mak2 yang nyusukan anak..
jika mendatangkan kemudaratan pada diri dan anak...diwajibkan bukak pose dengan bersyarat...

haaa..tapi tu kalau pose wajib bulak ramdan nanti..
masalah sekarang aku ni mengganti pose tahun lepas...*down..

ko tau tak sebenarnyer tu semua hanye mainan otak jer..
yang penting persediaan mesti cukup..dan kental...
tapi sumtin yang aku belajar semalam..

1st :: susu akan di supply macam biasa..jadi ko kene gak pump macam rutin biasa atau kosongkan sekerap mungkin..-walaupon ko sedang berpose
2nd :: untuk kesihatan diri dan mengelak kan dehydrate..nak atau tak nak..ko tetap kene gigih bangun malam2 topup badan ko ngan air..
3rd :: wajib tuk bersahur..!!
4th :: kalau susu merundum adalah sebab diri sendiri..[baik lah]-sape soh tak mo minum air banyak2 mase sahur tu...*sob sob

ni baru satu hari..
kang nak kene pose sebulan..insyaallah...
gigih ar ko... [insyaallah aku akan cuba semampu boleh]


aku pernah bace dan ko pon kene tahu ::

Jangan 'fokus' kepada berapa auns kita dapat, tapi FOKUS kepada berapa kali kita perah! [sumber] 

- sebab lagi kerap breast dikosongkan..lebih banyak susu akan diahsilkan.. 

[aku ngah gigih praktikkan walaupon tak berape nak kental]-ngeeeeee



p/s :: nak wat stock seberapa banyak tuk cover bulan pose nanti..kot2 ar kan..[huh ko..belum start dah negative-sila jangan ikut]