Wednesday, October 10, 2012

biler dah lame tinggalkan rutin....





tak ar lame mane pon...
baru sebulan..tapi effect hokeh...!!!






banyak ni jer aku dapat mase fes time aku pump lepas sebulan tinggalkan rutin tu..!!!
ni pon aku rase nak sejam mengepam...bukan seminit...SEJAM hokeh..!!
gigih.....sob sob...

tapi aku tak rase teruk pon....aku masih ok..
aku dah awal2 tau...
bende ni normal kalau kite tak mengepam..macam ni lah akan terjadi..
walau ko kate..breast ko penuh..
walau ko kate anak ko minum2 berdeguk2 dan kenyang..
tapi kalau ko tak mengepam...macam ni lah hasil nyer akan terjadi biler ko kate nak mengepam balik..
ni baru sebulan ni...kalau berbulan2...huh....*terus jadi risau..


bukan risau anak aku tak cukup susu..
buat mase ni alhamdulillah...
dengan direct feeding...tak de ape yang perlu dirisaukan..
asal kan masih lagi di stimulasi...[aku yakin ngan konsep demand dan supply]
nak melepas kan penyusuan lengkap melepasi 6 bulan tu...insyaallah..
tapi nak melengkapkan sampai 2 tahun tu...buat aku sikit rase risau...
aku risau sebab..kalau anak aku dah makan solid food..
mungkin die akan kurang minum susu..[seperti ape yang pernah aku bace]
mungkin akan kurang mengempeng..
jadi mungkin akan kurang demand...
dah kalau tak de demand..macamane nak supply kan...haaiihh...
dengan keadaan aku tak buat lagi rutin mengepam..
aku risau breast aku tak cukup stimulasi..!!!
yer ar...selama ni..aku hanye gume direct feeding tuk stimulate breast kan..
dah kalau Qaleef kurang nak menyusu...acaner..??


alaaaa....sikit jer risau tu...sedetik jer...
tu semua mind setting...
untuk anak.segalenye akan jadi boleh...insyaallah...
mungkin aku akan buat rutin megepam macam dolu2...[haaaiihh...doa lah aku kuat semangat yer]


eeeehhh...pasal susu yang aku pump kat atas tu..ape ceriter..??
aku mase tu bukan pump sajer2 sebenarnyer...
ade sekali aku hantar anak aku kat baby sitter..-sebagai salah satu care pembelajaran utuk dia-
[nanti2 aku ceriter]
jadi kene lah gak aku bekal kan stock EBM ..harus lah aku gigih mengepam..
walaupon hanye separuh hari..tapi 3oz tu memang tak cukup ar..!!
2 hari aku gigih buat power pumping...
sehari pertama memang pump angin ar..
dapat ar 1-3oz...[alhamdulillah]
tapi aku tetap buat hari2 dan pada mase yang sama seperti hari sebelum nye...[aku bukan orang yang mudah putus asa]
masuk hari ke-3..baru nampak hasil nyer...
walau tak sebanyak mase aku kerje dulu..[8-9oz sekali pump]
tapi aku msih tetap rase bersyukur...sekali pump dapat lah 5 oz dalam mase yang singkat..
tak ar macam muler2 dulu..sejam nak dapat 3 oz pon susah kan...


5oz hasil dari sesi pumping yang pertama waktu pagi [pada hari ke-3] tuk bekalan Qaleef ker baby sitter..



dan ni tuk sesi ke-2 hari yang sama sebelah malam..[kurang sikit dari 5oz]
alhamdulillah...




aku belajar sumting dari semua ni..
yang fes...aku rase aku tetap kene mengepam [lebih2 lagi biler qaleef dah makan nanti]
at least sekali sehari..supaye breast sentiasa di stimulate walaupon mungkin qaleef tak mengempeng..
yang 2nd...jangan putus asa..!! walau pon sehari dua..or seminggu dua aku hanye akan mengepam angin..no matter how hard it is..
asalkan anak aku masih lagi kenyang dengan direct feeding..yakin lah susu tu sentiasa ade..

gitu lah kekdah nyer kalau aku benar2 nak Qaleef menyusu dengan susu badan aku selama 2 tahun..!! -atau sekurang2 nyer selama yang boleh..
insyaallah aku yakin boleh kalau aku usaha...aminnnn..
selebih nyer aku serah pada NYA...[semoge Allah permudahkan]




p/s :: korang pon jangan putus asa yer.....




26 comments:

Anum said...

jgn putus asa k

mun said...

betul tue yang penting jangan putus asa kan

Riana said...

Alhamdulillah byk lagi rezeki qaleef =)

MaMaIfFah:iZzaH said...

emm sya tengah sedih ni sbb bekalan ebm dah habis...yang ada pun cukup utk esok jer...susu makin kurang myb sbb kurang pump....

Mimy Hamid said...

kan kita bincang hal ni kan...betul la apa yang kawan opis aku tu buat...kena kerap pam...baru la susu stimulate...aku nak start pam balik....baik lah

Nadya Zahid said...

nad dr dulu xdpt direct feeding...babies xmo direct coz nad inverted nipple...dah gune nipple shield pon xbejaya...sampai doc tolong babies nak latch pon xberjaya..babies xmo...alehnye kene pump je...bile pump stakat dpt 1-2 oz je..aduhaiiiiiiii..mane la cukup untuk twins...
sedeh je...tp xpela..nad harapnad still dpt pump sampai dieorg 2 tahun...doakan la eh!
kdg2 bengang je bile org ckp...lor..byk tu je susu dapat??ksiannnnn..baik xpyh pam!!!
huh~!!...at least skit pon..dpt gak masuk dlm badan dieorg kan?

Maria Rajab said...

jgn putus asa..teruskan pam..stimulate tu penting..lps tu mkn mknn berkhasiat..insyaALLAH sumernya akan okay..kalau boleh buat power pumping pn okay..ops xlupa minum air masak byk2

Diyana Didie said...

tak lah aty, dont worry, baby akan menyusu mcm biasa walaupon dia dah mkn solid. lagi kuat minum susu lagi ada. cumanya, akan byk kali pumping sbb lepas mkn n minum, baby tido jd dia tak direct feed. mlm for sure lah baby akan direct feed kan, stimulate waktu mlm pon ok. dd setakat ni ok. alhamdullilah. susu masih ok. ;) memula dulu pon risau jugak susu kering.

Allene said...

sejak preggy... susu sikit... anak lin df pun mengamuk, dapat sikit.

eima said...

nape nk ajar qaleef pi baby sitter ..ape projek ko ni

ettyzukhair said...

betul2...kena pam jugak bg demand lebih at least 1x je sehari..etty dulu pun walaupun bawak ameer gi opis smpi dia dkt 5bulan lebih tetap pam pg2 coz takut jd pape as stok..biarlah walaupun xjalan..then now bila wiken pn cmtu 1x je pg..mudah2an ada rezeki Qaleef nak menyusu sehingga 2y Amin...

LisaLisut said...

byk tu aty..wpn dh sebulan xpam..huhu..i dh kerja ni br la dpt merasa 3oz,4oz,5oz...kalau x before ni masa tak kerja n pantang,2oz pun sejam stgh ..mlm td i dh terdetik smpai bila aku nk ngepam n kasi anak minum susu ni. sbb mlm td tetiba rs letih sgt n tension..smpi rs dh mls nk pam nk kasi fm je full time.tp cpt2 buang dr otak. selagi susu masih ade pam jela..huhu..bila bdn letih mmg mcm2 benda negatif yg dipikir..huhu

AIN NAZRI said...

betol2.. jgn give up.. insyaAllah ada rezeki anak2.. kuatkan semangat tau.. ain pernah baca blog akak tu keep breast feed anak dia sampai 3tahun 3 bulan.. dia pon fully housewife.. dia pon sgt penting Early education.. so aty n mummy2 semua pon leh jadi mcm tuh

luvira said...

alysa sejak makan makin kuat minum susu...kalau dulu dia minum 10 oz je sehari, tapi skang nih kene bekalkan kat dia 16oz sehari...padahal makan pon abis semangkuk...:)

ira pon tgh maintainkan pengeluaran susu...insyaallah susu cukup...kene lebih usaha n semangat kene kuat :)

m@m@yAyA said...

betul tue aty,sokong~

adelia pun sekarang da kurang mnum,asik nak main jer kejenya..~
tp sebab zura ari keje,memang pam 3x jadi stok masih mencukupila..alhamdulillah la kan.~

moment nie memang xkan dapat lupakan,bangga plak ase bila pegi ofis orang nampak bwk cooler bag msti tnya nie beg susu erk,rjinnya pam susu..ank mnum susu ibu sepenuhnya ke,xmnum susu formula ke.?!
owh bangga asenya bila dorang kagum bla ibu2 muda cam kta nie memang sokong 100 percent SI..

SiMply NaD'Honey said...

insyallah...aty u can do it..anak nad dah start mkn tp dier still gak kuat menyusu..walaupun tak minum byk maner time pg...tp mlm dier demand susu byk...so dont get to worry k..cyayok2...best when tgk anak start mkn nanti...as mum kiter nak try byk resepi hehehe:)

as ♥ Leenda said...

rindunya saat2 pump susu dulu..:(

izyan zulkiply said...

cayok2..!

Salhah Suhot said...

aty, bp tomi tipi tu sakit tak?

nurul said...

takpe kak..baby boy tetap kuat menyusu walau dah makan solid food..anak buah saya ramai boy..makan tu makan juga..susu ibu no 1 pada dia..baru cukup syarat kenyang pada baby =P

kalau minum FM pun dia tetap nak susu walau dah makan kan..saya tgk anak buah yg 10 org tu camtu..

♥ Wina ♥ said...

chaiyokkk!

Erina Asmawani said...

Ena pun dah lamaaaa tak pump. Sebab duk rumah kan, df je. Lagipun kalau pump tak berusik dalam freezer tu. Sayang pulak. Tapi ena yakin Aqil dalam susu yang cukup. Betul tu Aty, yang penting..jangan putus asa. Chaiyok2! :D

~ NANA ~ said...

chayok2! i tahu u kuat semangat & mmg blh buat :)

lps ni maybe kena biasakan lepas susukan anak je, terus pump

Mrs Lurve said...

setuju tue jgn putus asa, positif thinking!

Gadis said...

seronoknyer tengok akk masih bf qaleef..

ain slalu ingat akak punyer cakap sentiasa positif bile nak nyusukan anak..
tapi hampa la kak..
lom habis pantang lagi susu ain dah kering..
huhuhu..
kesian tengok anak asyik merengek lapar..
ain terpakse bagi susu formula..huhuhu

I is Me.. I is Preety said...

kak.. nk tnye.. breast pump tommee tippie n ok x? mcm medela x? mksdnye..bunyi dia bising k senyap? sedutan dia tu sakit k x?