Wednesday, October 10, 2012

biler dah lame tinggalkan rutin....





tak ar lame mane pon...
baru sebulan..tapi effect hokeh...!!!






banyak ni jer aku dapat mase fes time aku pump lepas sebulan tinggalkan rutin tu..!!!
ni pon aku rase nak sejam mengepam...bukan seminit...SEJAM hokeh..!!
gigih.....sob sob...

tapi aku tak rase teruk pon....aku masih ok..
aku dah awal2 tau...
bende ni normal kalau kite tak mengepam..macam ni lah akan terjadi..
walau ko kate..breast ko penuh..
walau ko kate anak ko minum2 berdeguk2 dan kenyang..
tapi kalau ko tak mengepam...macam ni lah hasil nyer akan terjadi biler ko kate nak mengepam balik..
ni baru sebulan ni...kalau berbulan2...huh....*terus jadi risau..


bukan risau anak aku tak cukup susu..
buat mase ni alhamdulillah...
dengan direct feeding...tak de ape yang perlu dirisaukan..
asal kan masih lagi di stimulasi...[aku yakin ngan konsep demand dan supply]
nak melepas kan penyusuan lengkap melepasi 6 bulan tu...insyaallah..
tapi nak melengkapkan sampai 2 tahun tu...buat aku sikit rase risau...
aku risau sebab..kalau anak aku dah makan solid food..
mungkin die akan kurang minum susu..[seperti ape yang pernah aku bace]
mungkin akan kurang mengempeng..
jadi mungkin akan kurang demand...
dah kalau tak de demand..macamane nak supply kan...haaiihh...
dengan keadaan aku tak buat lagi rutin mengepam..
aku risau breast aku tak cukup stimulasi..!!!
yer ar...selama ni..aku hanye gume direct feeding tuk stimulate breast kan..
dah kalau Qaleef kurang nak menyusu...acaner..??


alaaaa....sikit jer risau tu...sedetik jer...
tu semua mind setting...
untuk anak.segalenye akan jadi boleh...insyaallah...
mungkin aku akan buat rutin megepam macam dolu2...[haaaiihh...doa lah aku kuat semangat yer]


eeeehhh...pasal susu yang aku pump kat atas tu..ape ceriter..??
aku mase tu bukan pump sajer2 sebenarnyer...
ade sekali aku hantar anak aku kat baby sitter..-sebagai salah satu care pembelajaran utuk dia-
[nanti2 aku ceriter]
jadi kene lah gak aku bekal kan stock EBM ..harus lah aku gigih mengepam..
walaupon hanye separuh hari..tapi 3oz tu memang tak cukup ar..!!
2 hari aku gigih buat power pumping...
sehari pertama memang pump angin ar..
dapat ar 1-3oz...[alhamdulillah]
tapi aku tetap buat hari2 dan pada mase yang sama seperti hari sebelum nye...[aku bukan orang yang mudah putus asa]
masuk hari ke-3..baru nampak hasil nyer...
walau tak sebanyak mase aku kerje dulu..[8-9oz sekali pump]
tapi aku msih tetap rase bersyukur...sekali pump dapat lah 5 oz dalam mase yang singkat..
tak ar macam muler2 dulu..sejam nak dapat 3 oz pon susah kan...


5oz hasil dari sesi pumping yang pertama waktu pagi [pada hari ke-3] tuk bekalan Qaleef ker baby sitter..



dan ni tuk sesi ke-2 hari yang sama sebelah malam..[kurang sikit dari 5oz]
alhamdulillah...




aku belajar sumting dari semua ni..
yang fes...aku rase aku tetap kene mengepam [lebih2 lagi biler qaleef dah makan nanti]
at least sekali sehari..supaye breast sentiasa di stimulate walaupon mungkin qaleef tak mengempeng..
yang 2nd...jangan putus asa..!! walau pon sehari dua..or seminggu dua aku hanye akan mengepam angin..no matter how hard it is..
asalkan anak aku masih lagi kenyang dengan direct feeding..yakin lah susu tu sentiasa ade..

gitu lah kekdah nyer kalau aku benar2 nak Qaleef menyusu dengan susu badan aku selama 2 tahun..!! -atau sekurang2 nyer selama yang boleh..
insyaallah aku yakin boleh kalau aku usaha...aminnnn..
selebih nyer aku serah pada NYA...[semoge Allah permudahkan]




p/s :: korang pon jangan putus asa yer.....