Wednesday, October 24, 2012

bukan nak bagi susu badan jer mencabar..nak bagi anak makan pon mencabar jugak hokeh..



ko hengat pasal nak bagi susu badan jer mencabar..??
nak bagi makan yang ko kate senang tu pon mencabar gak tau tuk aku...

mencabar bukan ar sebab anak aku tak nak makan ke hape..
qaleef tu...?? ko sua jer sudu..tak sempat mak nyer perabeh bace doa makan..
die dah ngap dulu..
nganga jer mulut nyer tu..bagi lah ape2 pon...
eeeerrrr...buat mase ni ar...
setakat baru berape kerat makan aku bagi ni kan....

mencabar tu jugak bukan sebab malas...eerrr...sikit ar...
aku pernah cakap kat Sarah....kalau ar susu badan tu masih tetap mencukupi tanpa perlu bagi makan kan senang....ngeh ngeh ngeh...
nampak nau pemalas nyer kannnnnn....
yer ar..bagi susu badan sebelum ni...[dan sampai saat nih] aku tak perlu nak berhangkut barang2 bagai gi mane2..
selalu nak kuar..siap2 kan diri..ngan bag diapers anak jer..terus keluar...
biler2 die lapar...dalam kereta aku direct feeding jer..
kalau kat luar...ade nursing room..lepak jer kejap kat situ..
paling tak pon..pakai jer nursing cover bagi direct feeding kat anak tuh...
anak aku tu..kalau aku depan mate..mimpi ngeri ar ko nak bagi die hisap botol...

tapi ni sekarang..anak dah makan...aku tak boleh simpan dalam badan macam susu aku tu..huhu..
kalau keluar satu hari suntuk..dah kene amik kire pasal makan sarapan..lunch..petang bagai...
nak kene bawak dah sekarang...cukup timming dah kene bagi makan..
haaa...aku tak tau ar macamane nak handle lagi...panik gak ni biler pikir..

tapi bukan pasal malas tu cabarannyer..tu bende kecik co'et jer tuk aku...
semua boleh di ekjas..
kate ko nak yang terbagus tuk anak kan...harus ar gigih...

tapi cabaran terhebat aku ialah -menerang kan pada orang lain-
bukan pasal makan..tapi lebih pada isu...jenis makanan yang diberi pada anak...

* sigh...mencabar hokeh....!!!

sebelum ni...penat nak menepis isu pasal susu badan bagai kan..

sekarang nak kene menepis pasal hal2 homemade food vs instant food pulak....gggrrrrr....


untuk permulaan...
aku dapat sokongan yang sangat padu dari keluarga aku...mak ayah aku...

biler aku cakap...aku nak buat sendiri makanan die..
mak aku terus sokong..
ayah aku terus keluarkan hujah2 die...[ayah aku orang nyer jenis sangat2 menjage pemakanan]
jadi harus ar seronok die biler tengok anak nyer nih yang dulu kemain liat nak kedapur memasak tapi demi cucu die..anak nyer ni sanggup jer buat....

siap tolong carik kan bahan lagi..!!! pilihkan pisang elok2...beli kan beras perang bagai...

jadi..alhamdulillah...tak timbul sebarang masalah..

adik aku yang bogsu [tingkatan2] siap suker nau ngambik stock puree buah2 an yang aku dah bekukan dalam peti ais...makan saje2...geram hokeh...[patut lah stock aku asyik kurang jer] gggrrrr...-die kate sedap....patut lah qaleef suker.... [terus tak jadi nak naik hangin] 


tapi mencabarnyer biler dengan mertua aku....[mintak ampun awal2]

cabaran pertama tuk aku sendiri...

mak mertua aku sangat2 pelik biler aku dok suap puri carrot kat qaleef semata..
hari2 lak tu...[mase tu baru 3 hari]
dah aku terang kan..tapi die macam tak ley nak terima...
jadi setiap kali aku nak kasi anak aku makan depan die...-aku rase tak besh..
sebab die pernah kate macam anak aku tak suker makan puree tu...-sedangkan tak pon sebenarnye...

tu makanan pertama dia..
selama 6 bulan ni..die hanye minum susu badan aku..
jadi memang akan ade reaksi2 pelik dari qaleef sendiri...
lelagi kalau salah timing...bagi time die dah lapau..memang sakan ar die ngamuk kan..
[dah kate aku baru belajar..kelam kabut lagi tak tau jadual]


haaaiihh...tu salah satu nyer yang mencabar nyer tuk aku....siyes..

cabaran lain yang lebih tercabar...

banyak kali die soh aku bagi nestum...
tapi aku cakap jer terus terang...direct mase tu jugak..
buat mase nih...aku tak nak kasi lagi ape2 instant food...
nestum banyak gula..garam dan bahan pengawet lain yang tak elok tuk penghadaman si anak...

penat aku terang kan..
tapi akhirnyer..die tetap soh aku kasi jugak..*sigh

aku tak melawan...tapi aku bukan jenis mudah patah semangat atau mudah termakan ngan kate2 orang..
yeaaahhh....aku tau...aku sorang yang sangat2 degil....ngeeeee...
sebelum ape2...aku akan amik tau dan gali sedalam2 nye baik dan buruk setiap perkare tu...
jadi dah tentu ar aku tau ape impact nye kalau aku bagi anak makan terlalu awal atau aku bagi makan instant food tuk mase pre-solid food ni kan...

jadi..dalam situasi ni...saat tu...
aku buat bodoh jer...huhu...siyes...
aku dah tolak elok..dah terangkan panjang lebar...
tapi tetap nak soh aku bagi...
ape lagi aku boleh buat...
nak bagi..?? memang tak ar jawap nyer...

dan tak habes kat situ...
beberapa kali jugak..die soh aku bagi biskut yang ade gula warne warni atas nyer tu pada qaleef..
biskut tu aku dapat cenderahati mase gi majlis kawen sepupu fared...
dah lumrah budak..nampak bende2 baru..
mesti lah pandang jer kan...
tapi kalau orang tengok keadaan tu..macam ar anak tu nak mintak makan sikit..
setiap kali die atau aku makan..die soh aku bagi kat qaleef...
lagi ar aku tolak mentah2...cakap tak boleh...

kurang ajar..?? giler ko nak kurang ajar ngan mak mertua..??jangan ko... tak berkat hidup ko nanti..
ade care nyer aku menolak...supaye die tak berkecil hati atau kate aku nak tunjuk pandai even baru anak sorang tuh...nak bercakap ngan orang tua ni kene ade care nyer....[aku harap sangat2 mak mertua paham walau aku tau die macam tak ley terime care aku]

tapi aku tetap berterus terang...
aku tetap pertahan kan..buat mase ni...hanyer puree yang aku akan bagi...baru pengenalan jer tuh...
lepas tu pon..aku tetap tak kisah bersusah payah buat bubur bagai..
yang penting mesti dari air tangan aku sendiri...
orang sibuk bekerje pon aku tengok kemain rajin buat sendiri makanan tuk anak..hujung minggu...[respect ar ko]
inikan pulak aku yang dah kate 24/7 ngdap anak kan......


pheeewwww...lap peluh gak ar aku nak avoid semua ni...



susah aku nak menerangkan..yang segala instant food tu sebenarnyer tak sesuai tuk bayi seawal 6 bulan ni...apetah lagi kalau nak bagi lagi awal dari tu...


mungkin biler tengok aku bagi bubur nasi...
ok sikit kot berbanding die tengok cucu nyer makan puree semata...
sabar lah mak...jangan risau cucu mak tak cukup nutrien dan makan..
ape yang aku cuber beri sekarang ni..adalah yang terbaik buat mase nih...

yeah...susah nak diterangkan..menerangkan...

setiap kali pon..soklan yang sama di bagi pada aku...
setiap kali pon...nestum dan macam2 bende yang di suruh aku bagi pada qaleef...


aku tak marah...aku paham ape yang dipikirkan..
tapi aku harap die jugak akan paham biler aku cube mempertahan kan ape yang aku buat untuk anak aku sendiri...
dan harap jugak die tak tersinggung biler aku menolak permintaan dia...


anak kecik.. fitrah nyer memang macam tu....
lagi budak besar qaleef..semua bende menarik..
semua bende nak masuk mulut...
macam sorang dokter ni cakap :: kalau awak letak sambal tempoyak depan die pon..die pandang macam nak mintak makan....haaaa..sanggup ko kasi sambal tempoyak tuh..??? dah ko kate...kesian tengok anak tu pandang jer ko setiap kali tengok ko makan sedap2..tu yang ko pikir sedap..budak tu tak tau sedap ker tak...kalau ko makan petai pon die akan bagi pandangan yang same pade ko jugak kan...hah ko..ape lagi..bagi ar....kate tak sampai hati kan...ngeh ngeh ngeh...
-jadi tolong ar jangan terkeliru...tu adalah fitrah semulajadi kanak2...


aku bukan ar cakap yang aku tak akan kasi langsung anak aku instant food tu..
aku pon tak cakap bende tu racun...
aku tau nestum tu sedap..!!! dolu2 aku suker makan adik2 aku nyer nestum kasi perabeh....
jadi aku tak heran ar kalau ko awal2 dah bagi nestum..lepas tu nak ajar makan puree..
budak tu refuse...macam adik2 aku dulu..mak aku cakap..kemain susah kalau time nak kasi makan bubur ngan sayur..-sebab...?? tak manis kan.....

haaaa...macam situasi sekarang ni jugak...kite pon tak tau selera anak ni macamane...
berubah2...tu pasti...
die pon tau jugak jemu biler diberi bende yang sama hari2...
teringin jugak mungkin nak makan makanan segera macam nestum tu..-mungkin-
lagi2 kalau die dah banyak akal dan makin membesar...
atau mungkin satu hari nanti...datang sawan aku malas nak buat puree masak bagai kan..-mane lah tau-
nak tak nak..nak kenyangkan anak..kene gak bagi makan makanan yang senang2..ber-instant food jugak lah jawap nyer...

tapi....bukan lah saat ni..bukan tuk mase nih...
selagi qaleef nganga biler aku nak suap..
selagi die tak jemu...
selagi die tak pandai pilih2 makanan...
selagi tu aku akan bagi die makan dengan hasil dari air tangan mak nyer sendiri...insyaallah...
n aku kene try as hard as hell tu ensure that qaleef dapat yang terbaik dari aku...


untung laki aku jugak memang sedia maklum ngan semua bende nih...
die jugak mahu yang terbaik tuk anak nyer...harus lah kan...
jadi biler jadi hal macam ni...lebih mudah laki aku yang bercakap berbanding menantu nyer nih...


aku harap satu hari nanti..die akan paham dan dapat terime jugak..
ape yang aku buat ni hanye lah tuk kebaikan cucu die sendiri...
aku sebagai mak jugak nak kan yang terbaik tuk qaleef...