Tuesday, October 16, 2012

susun atur - bukan sekadar peti ais



mentang2 ar dah jadi suri rumah...
sakan ko kan cerite pasal hal2 rumah tangge ko jer kan.....
sampai cerite peti ais pon ko nak cerite gak keerrr...!!

ngeeeeee....

aku nak cerite gak...
pasal nyer...sejak2 jadi suri rumah ni..
bende2 yang aku nak buat dari dulu...tapi tak mampu aku buat sebab tuntutan kerja [alasan semata]
sekarang aku dah dapat buat...yaaeeeyyyy......


ape yang aku buat..??
banyak ar...macam2 aku buat..
selame ni bertangguh2..
dah kawen 2 tahun..
dah duduk umah ni pon dah nak 2 tahun...
dah nak pindah umah sendiri ponnnnnnn...
tapi baru sekarang dapat aku buat ngan senang2 hati...


kalau dolu2...buat gak...
tapi tak ar proper...buat ala kadar jer...
lepas tu..dah buat..hanye sesekali 'hapdet' -maksudnyer..susah aku nak maintain kan..!!!
lepas susun kemas...seminggu-dua jer nampak macam cun..
lepas tu...-konsep main letak asal sempat...ngeeee....
haaaiihh..teruk ar ko..orang lain pon bekerja jugak..anak 2-3 lagi...
hokeh..hokeh....aku yang malas...selalu jadikan 'masa' sebagai alasan...

dah sekarang...jadi suri rumah..
harap ape2 yang aku buat..dan sebenarnyer suker buat...
aku dapat terus kekalkan...

kate management baru kan...
harus ar lebih profesioanal konon nyer....ngeeeeee...

eeehhh...aku nak cerite pasal peti ais...dan DAISO....
bukan bermaksud aku beli peti ais dengan harga 5 hengget kat Daiso...
oohh..kalau ar ade..............
aku nak cerite pasal susun atur dalam peti ais...


berape kali ko basuh peti ais dalam sebulan...atau dalam setahun...??
sekali seminggu...atau 2 minggu sekali...atau juga setiap hari..??? -ko memang hebat...

aku...??? huhu...gelak malu2 dulu nak ngaku nih....
dulu...sebulan sekali kalau aku dapat bersihkan pon rase dah cukup bagus....ngeh ngeh ngeh..
ikhlas tak aku ngaku...muwahahaha...
tapi tak pernah ar lagi aku biarkan peti ais aku tu ber-hapak sampai 3 bulan..ape tah lagi setahun...
paling malas pon..aku akan kemas gak ar isi2 dalam peti ais tu..
yang mane patut aku buang..aku buang...tak simpan sampai berkulat dalam tu....
tak de ar nampak macam aku ni pemalas sangat kannnnnnnnnnnnn...

tu dulu...sekarang...dah jadi suri rumah ni..
pantang tengok susu tumap sikit..terus2 aku lap...
tu belu lagi kalau ade bekas kuah tumpah...
haaa..tengok2..betape perubahan yang positif -nya selepas manjadi suri rumah...

management baru adalah lebih tegas.....[muker ketat]







dulu...fm ni aku tepek kat depan pintu peti ais...
boring2 dok alih kat tepi...lapang sikit ar mate aku..sebab kat tepi lebih tersorok...

peti ais aku bahagian freezer kat bawah dan chiller kat atas...
jadi aku selalu kompius kalau ade orang hantar email kat aku cerite pasal simpanan stock susu dalam peti ais..
sebab korang selalu cakap - peti ais atas dan peti ais bawah - haaiihh...
sedangkan aku bukannyer tau ponnnnn yang bahagian chiller peti ais tu kat bahagian atas atau bawah...

tak per...walaupon kompius..tapi aku tetap paham maksud ko...


haaaa...ko nampak tak gambar peti ais atas tu..ade white-board
white-boarddan bekas stationery hijau  tu beli kat Denso ar...
kenape ade mendalah tu..??
baki kiteorang laki binik..sejak 2 tahun lepas..kiteorang sentiasa bermasalah setiap kali nak membeli barang dapur atau ape saja -sebulan sekali-
sebab..selalu..waktu nak pergi..jam2 tu gak ar baru nak listkan..
memang sah2 ar ade yang tercicir...!! -lagi2 kalau bende2 kecik yang jarang nak guna..tapi time nak gune tak de..haaaaa...
jadi...ini lah solution nyer...-asal mase nak gune tak ade...atau dah nak habes..terus kami tulis kat board tu...

bagi kami :: memang memudahkan..



ni yang dah siap kemas..
-gambar sebelum memang tak ade..-tak terpikir lak nak amik..[ley caye ker??] ngeh3
sebelum ni 4 tingkat..tapi aku simpan satu tray tuk 'tinggikan' satu ruang..




semua storage yang belah kanan tu..-aku beli dari Daiso-
lain2 saiz tapi harge sama..
cuma tutup pink tu..3 bekas-5 hengget [aku beli 2 pack]
bekas2 kaler2 tu-bawang kisar/halia/cili merah/paste yang dah dibuka/lagi tak ingat
bekas2 kecik pink tu-isi ikan masin kecik2 tu..ikan bilis..belacan..udang kering/cili padi/dan tak hengat..

cume bekas balang besar kuih tutup merah tu...[bekas kuih rayadolu]
aku letak cili yang dah di blender..[cili boh]
letak dalam tu aku rase cili boleh tahan lagi lama..
bekas plastik hitam tu..aku simpan lengkuas-sebab besar-

macam bawang tu..aku blended dalam kuantiti yang sikit..-untuk kegunaan seminggu sekali-
[dah kate hari2 ko masak kan sekarang]
kalau blend banyak atau simpan terlalu lama-aku rase macam bau dan warne nyer berubah tak besh..
biler goreng garing pon..tak naik bau wangi biase tu..


level 2..aku letak butter dan bekas ubat..ade lagi satu..bekas isi kurma..[tapi gambar bekas kurma tak ade]
bekas2 ni pon.............aku beli kat Daiso...
bekas ubat tu aku dah cerite kat n3 sebelum ni kan
aku pakai dorina atau planta-siap bekas [aku tak masuk peti ais sebab nanti keras]
tapi tuk buter aku isi dalam bekas khas ni lepas di bukak..
butter selalu aku gune tuk buat kek..[waaahhh ko...kemain kek bagai sekarang kannnnnnn]





kat bahagian atas sekali...??
tak de gambar khusus..-sebab mase amik gambar..bahagian atas kosong-
tapi biasnya ar..bahagian atas...aku suker letak stock EBM cair atau untuk dicairkan..
tak banyak..tapi aku elakkan tuk bercampur ngan makanan lain...
tapi sekarang dah hampir tak pernah letak stock ebm kan..
jadi...aku selalu letak stock lauk..[tetap jarang]-sebab kalau simpan sebab konon2 sayang nak buang..
sudah nyer mesti ke tong sampah jugak akhirnya
paling tak suker sebab mesti akan simpan sampai sekurang2 nyer 3 hari..!!! haaaiihh...
laki aku tak suker makan lauk semalam nye..-kalau tu bukan lauk faberet aku seperti masak asam pedas-
jadi aku jugak tak akan makan esok nyer...[tengok lauk gak ar aku nak simpan]
solution :: aku sangat jarang masak berlebih2an..supaye kami tak simpan lauk berhari2...-kalau tak..aku pakse laki aku habeskan...muwahahaha..


kalau bukan lauk semalam nyer..??
aku akan simpan kek..puding..agar2...atau ape jer yang aku buat setiap hujung minggu tuk laki aku..
yeaaahh....sekarang aku begitu gigih mencube resepi2 baru atau rasepi2 yang dah lame aku hadap..
setiap hujung minggu...aku akan tanye laki aku teringin makan ape..-aku akan cube buatkan..
selain dari lauk pauk ar...
buat mase ni aku baru buat :: puding roti..kek batik..agar2 santan..dan baru ni..puding coklat marble..
aku kan baru sebulan jadi suri rumah....





ni yang baru aku buat [semasa n3 ni di tulis]
puding marble coklat
aku akan potong kecik2 siap letak dalam bekas tertutup-baru simpan dalam peti ais..
kalau letak loyang-rimas aku nengok nyer dalam peti ais tu nganga jer..
jadi letak dalam ni..selain elok tahan lama..senang gak..-senang laki aku nak makan-
dan bekas ni aku akan simpan kat bahagian atas sekali..-bukan bekas dari Daiso hokeh-




untuk drawer bawah sekali bahagian chiller...
aku simpan sayur..
aku simpan dalam plastik kedap udara [betul ker namenyer ek..??]
bagi tahan lama.. kalau aku biar2 jer letak dalam tu tak bungkus elok2...memang akan mudah layu dan hitam2-lagi2 sayur macam sawi tu-
even..kalau aku beli sayur macam terung..petola...kekandang aku tak gune habes..
gune separuh jer..[kate ko tak nak simpan lauk kan]
jadi yang separuh bahagian lagi..masih boleh bertahan kalau aku simpan dalam bekas macam ni...


untuk bahagian freezer pon sama..
aku simpan bahan mentah seperti ayam-daging-ikan-udang-semua2 tu ar..
dalam bekas plastik ni jugak...
selain ley tahan lama..aku rase nampak lebih kemas..

plastik yang aku beli ni besar..
hari tu nampak kat ikea..ade banyak saiz..murah gak...dan banyak..
tapi tah kenape aku tak rase nak beli..sedang kan aku tau aku gune..!! haaaiihh...



haaaa...lagi satu bende ni...kat IKEA..17 set siap baru 14 hengget...
tah kenape..setiapkali pergi ikea..aku nengok-pegang bende ni..tapi tak beli..!!
lepas tu balik..time nak ngemas2 lemari..peti ais..baru rase -kenape lah aku tak beli ritu..sedang laki aku dah kate..amik lah...-
tak kire...lepas ni nak beli...

remeh..?? leceh..??
tak lah..aku rase..buat macam ni lagi memudahkan kite...
menjimatkan ruang..dan jugak ley jage kebersihan peti ais kite jugak..
yang penting aku suker sebab nampak kemas...

aku sebenarnyer suker ngadap bende2 macam ni...
bende yang orang pikir mungkin remeh..
tapi..aku rase sangat besar impak nyer kalau ko semua pon boleh buat...

dan secare otomatik jugak...
aku rase ley menjimatkan mase tuk membasuh membersihkan peti ais dengan kerap..
tak de bekas2 sisa makanan telekat..yang kekadang susah nak tanggal
lagi2 dalam drawer sayur..!!


eeerr..tak hebat mane pon...
aku jugak belajar dari orang lain...
aku memang suker dan seronok biler setiap kali tengokbende yang kemas bersih dan tersusun....
dan setiap kali laki aku akan tanye -bekas baru..??- eerrrkkk...perasan pulak....





p/s :: rojek seterus nyer...-mengemas barang2 laci Qaleef Eeman- 





36 comments:

Gadis said...

ain pun suke peti ais di kemas gitu...
senang n nampak lebih praktikal..

ain dah beli dh bekas yang kat ikea tu..
tapi semua warne hijau penutup nyer..
kalau mcm akk punyer warne warni..
lagi cantik n best je bukak peti ais sbb kalerfull...

Anum said...

kemasnya suka2

.:Yana:. said...

kemasnyer peti ais die..
bagus jugak masuk dalam bekas cam tu kan..kemas jer...nak wat cam tu jugak lah.. (^_^)

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

betul, Yana pun dah fikir nak wat cara yg sama bila ada peti ais sndri nanti. kadang2 lauk2 lebih pun boleh simpan dalam tupperware. at least kemas dan takdelah terdedah je kan

Saleha said...

akak, bagus sangat entri ni.. nanti bayak2kan cerita tentang kesah rumah tangga, maksud saya bukan kesah laki bini tp susun atur, perancangan dan yang sewaktu dengannya sebab saya pun minat mengemas tp kdg2 tak terfikir plak benda remeh mcmni.. seperti yg akak cakap..

Nur Zulya said...

bestnya aty mgemas.ni yg rasa tak sabar nak p daiso.plastik kedap udara tu beli kt mana eh?ptut la syur kt umh cepat layu.kena simpan macam tu pula ye

Cik Kamoo said...

kemasnyeeeeeeeee!!! suke tengok

MisZ FyZa said...

ok..lpas bace entry aty..trus nk gi kemas peti ais..haha

Mila Ahmad said...

bekas plastik kedap udara tu selain IKEA kat mane ada jual kak?

tupperware kat IKEA tu mila dah rembat dah. suami suruh sebab senang nak susun barang2 dalam peti ais. tapi peti ais kami kecik ja payah nak beli stok makanan banyak2 tunggu nak beli peti ais besar sikit baru semangat nak susun tupperware mcm kak aty tu huhu..

Dhya Surya said...

kemas...=)
mana aty cari bag pack merah tu ye...=)

LisaLisut said...

heheh peti ais kita samo laaaa :)
set ikea tu i ade beli.lps tu ade certain tah kemana2 hilang.sobs. errr terasa pulak. i rs i xpenah cuci peti ais i lg.sll mak dtg br mak i cuci n kemas dlm tu hahahahahah.ish bila la nk rajin ni

Allene said...

nampak sangat si aty rajin masak.. peti ais penuh tu... lin xdo la.. :D

Nurul Atiqah Mutaza.iQa said...

Sangat kemassss..sukeeee

Ryn said...

wow...rajin...rajin.....kalau keje jgn hr[ la d[t buat mcm tu aty...kalau riny...hjg minggu dpt bersihkan peti ais..mmg da x de keje la namenye....selalu lap ckit2 je laaaa..:)

Aida said...

hehehe..
sama lah kak,aida pun suka cerita pasal hal rumah tangga. contohnye pasal peti sejuk,mesin basuh, lesung batu...masak-masak...

dah kita ni suri rumah, itu je kita hadap tiap hari kan..teruskan bercerita,boleh aida korek idea... :)

iietamalek said...

senang kan ade whiteboard mcm tu kat peti ais..

macam nak praktikkan jer...

Mama Likha said...

eh kata tgh bercuti jarak jauh.bila masa lak bersimpan kemas bagai ni ? huhu bz body nyerr haku ! hiksss



eh, ktne lak beli plastik kedap udara tu erk ? ikea ada ? mak aiii berzaman tk g ikea huh ! yelah.. mcm gini lah kemas kan ? sdap mata mandang peti ais kite hehehe

Nory Zoulkefle said...

kemas dan teratur....suke sgt tgk idea menghias rumah kt blog akak ni..

mama maman aka yana said...

wah.. kemasnyer.. terasa nak kemas peti sejuk sama la.. hehehe

mun said...

lepas baca entry terus rasa macam nak balik rumah sekarang dan kemas peti ais....huhuhu...mun selalu gak kemas2 peti ais mcm aty buat nih tapi bile time rajin jelah, biler time malas haaa habis semenya bersepah.....hehehe
suka kan kalau peti ais bersih dan teratur gini hehee

eima said...

rajinnye .. aku rasa cam dah lama tak basuh peti ais tu takat kemas buang mana patut je ...hmmmm

Baiduri said...

da lama xkemas peti ais...huuuuu

Riana said...

wah semangat biler tgok aty mengemas..bole jadikan panduan ni..tu la pelik aritu aty citer pasal bekas2 daiso,nak buat ape byk2..rupenyer ni la gunanya..awalnye mmg rasa 'mak aii..byknyer bekas'..tapi bila tgok arrangement,sgt best..so,nak jaga supaya bersih selalu xla payah sgt..erm..plasti merah tu beli katne ek??slalu bungkus sayur pakai surat khabar tapi cepat jugak kuningnyerrrr..

Riana said...

wah semangat biler tgok aty mengemas..bole jadikan panduan ni..tu la pelik aritu aty citer pasal bekas2 daiso,nak buat ape byk2..rupenyer ni la gunanya..awalnye mmg rasa 'mak aii..byknyer bekas'..tapi bila tgok arrangement,sgt best..so,nak jaga supaya bersih selalu xla payah sgt..erm..plasti merah tu beli katne ek??slalu bungkus sayur pakai surat khabar tapi cepat jugak kuningnyerrrr..

kUyacUmi said...

baru beli bekas set tupperware yang sama kat IKEA 2 hari lepas....huhu

cikpuanputeri said...

Peti ais sama! Saiz je lain. Hee. Mmg bgus sume letak dlm bekas. Peti x berbau. N senang nk ambil n kemaskn nty.

HAFIZA HASSAN said...

SALAM.. SY BW JE.. JUZ NK SHARE, UBAT JGN LTK DLM PETI.. DI AKAN WAT KUALITI AKAN ROSAK SB DIA AKAN JD PEKAT.. SY DULU PUN MCM AWAK, LTK DLM PETI, TP MS BW ANK G KLINIK,DR CKP JGN LTK DLM PETI.. DR TNYE SY PENAH KE TGK UBAT2 KAT KLINIK@HOSPITAL@FARMASI LTK DLM PETI?? SO JUZ LTK DLM TUPPERWARE THEN LTK YG TMPT KERING N TEDUH.. JUZ 4 INFOO :-)

Diana said...

Bagusnya Atie....
Kat rumah peti ais besar, tapi tak berguna sangat... Jarang ada lauk pauk, sayur-sayuran.... sabab jaraaanng sangat masak.. nak masak baru beli... Tu yang tak sempat kotor pun... cuma sentiasa jugak lap-lap....sebab berabok jugak kot walaupun tak digunakan...

Best nyer kalo tak kerja kan.... Ada masa nak memasak untuk suami, apatah lagi mencuba kuih muih untuk suami... beruntung nya Atie..

Diana said...

Tang FM tuh nanti kan biler Qaleef dah pandai jalan... boleh la dia kutip satu-satu... [harap-harap Qaleef faham apa yang tak boleh diusik... :-p]

Macam kat rumah saya, bila Eusoff dah pandai jalan... semua FM di alih kat atas-atas dah... bahagian atas aje penuh... bawah kosong je.. Tapi bimbang jugak la... FM makin hari makin bertambah... sekarang makin dan nak ke bawah dah pun.. hihihhi... Sekarang dah pandai mintak dah...nak..nak.. sambil tunjuk FM tuh..huhu

.:Kiah-ohh-Kiah:. said...

suke la bace blog akk nie. jdik trus bersemangat...:)

Puan Simply Syeeda said...

wee.. tersusun gile! nak tiru la nnt..

Mimy Hamid said...

banyak benda ko borong daiso dan ada beberapa benda dalam ni aku dah suka..nak terjah daiso gak...habisla RM5 jadi beratus ni semua nak borong haha

Veelara said...

1) peti ais sama

2) idea aty best, nak tiru la..slalu nyampah tgok peti ais kite serabut

3) adakah butter n aktiviti hujung minggu masak bmacam kek utk suami itu HINT utk bisnes aty yg akan dtg? hahahahaha *kepohkan kite :)

Nadt said...

zaman bujang dulu memang kemas petiais mcm ni. bila da ada anak teruna, terus main sumbat seadanya je. hubby lebih prihatin bab menyisihkan makanan2 yg da rosak dalam peti ais. dia akan bebel kalau ada makanan lama yg x buang.hehe..tapi bab mengelap petiais masih jugak keja bininya.hii..

Mummy GreenyHouse said...

aty, whiteboard tu mmg boleh lekat kat peti ais sendiri ea?ade magnet belakang die?

Nurull 101 said...

ade magnet ek kt blkg whiteboard tu