Monday, October 15, 2012

Susun Atur :: macam kronik sangat sakit orang dalam umah ni..




ni baru sebahagian...!!! maknenyer ade lagi separuh...
duduk nyer 3 orang jer..yang si kecit...hanye ade ubat demam KK kasi mase enjet bulanan..
yang lain semua ubat mak pak nyer..!!!


ni hasil mase aku kemas2 peti ais..
eerrrr...aku memang simpan ubat salam peti ais...
tak kisah ar ubat air ker atau pil2...-tak salah kan..??


ubat2 ni kebanyakkan nyer ubat yang sama...
antibiotik aku jumpe sampai 7-8 pack..
asal sakit jer gi klinik..-sebenarnyer nak amik MC kan..
kene bayar tuk ubat sekali...
dan antibiotik tu dah macam ubat wajib..!!
lagi..ubat demam...selsema..cirit birit...tahan sakit...sakit tekak...dan lagi aku tak hengat dah..
setiap satu jenis tu..paling kurang ade 3 pack...haaiihh...
eeeeehhh...ubat mase pegnan pon selambak aku simpan..!!
asic folic..vitamin c bagai...-bukan tak makan..
tapi nurse bagi banyak sangat..!! -aku tak tipu nih..
lagi2 mase hujung 2-3 bulan nak beranak tu..
kan kene gi klinik setiap 2 minggu..
setiapkali datang die bagi stock tuk sebulan...yang ade tak habes...die kasi tambah lagi....
kang overdose aku makan kang..............


solution :: aku sayang gak nak buang..
kot dalam mase terdesak nak gune...[ayat biasa]
jadi aku hanye simpan satu jenis ubat tuk satu pack saje..
dan aku amik tarikh paling terbaru ubat tu dapat...

yang sedia ada dalam simpanan aku ::
-ubat demam/panadol
-ubat demam Qaleef
-ubat kembung Qaleef [walaupon tak pernah bagi]
-antibiotik Qaleef [dokter swasta suker kasi]
-ubat batuk/selsema Qaleef [hospital yang kasi]
-ubat selsema [yang ni aku simpan lebih]
-antibiotik
-ubat batuk satu botol
-ubat sakit tekak [ubat hisap yang berkesan-sayang nak buang]
-ubat tahan sakit -aku tak pasti kalau untuk setiap sakit yang berbeza memerlukan ubat tahan sakit yang berbeza..??



eeeehhhh...masih banyak....!!





kalau sebelum ni aku biarkan jer kat bahagian pintu peti ais..letak kat situ
aku rase lebih kemas dan bersih kalau aku simpan dalam bekas tertutup macam ni..
dan...errrr...simpan jugak dalam peti ais...
bekas ni..aku beli kat Daiso..semestinya 5 hengget..




p/s :: tu belum lagi aku kemas laci kat lemari cermin aku bilik atas...mesti aku jumpe lagi ubat....






19 comments:

Ryn said...

bekas daiso x ketinggalan promote tu..hihihi...same la kite...kalau uabt syg nak buang..kdg2 tedesak nak gune x yh g klinik kan...tp nk mc punye pasal..g la kilinik...uabt pon selambak kt umah..:)

Siti Haslinda Sadiken said...

uiksss dear..dah macam mini farmasi :)

Mimy Hamid said...

betul betul...ubat bersepah...bak kata mak aku...korang ni mementang la ubat amik free je...suka suki je ubat tu tak duk hadap..cuba bayar..duit tu tau..hihihi kan betul apa mak aku ckp..aku pun nak kena kemas ubat la gak ni...

♥ Wina ♥ said...

ahahahahhh samalah dgn wina tp banyak tue kot

yg ade pun ubat anak² je..kdg² tu x sedar dh expired uhuhuuuu..

m@m@yAyA said...

hihihi terkejt igtkan ubt nie sume tuk ms skrg nie..~
smla ubt ms peknen plg byk,tmbh lak da ujung peknen jumpa doc smgu skli stiap kali jmp ada jer ubt dia bg..
ada tue br perasan xsmpt mkn pun ada sb ms knon ari nak g checkup tup2 trus kna than wad skli esk trus kna induce~huhu
tuelh lau zura skrg mn ubt2 sume msuk tupperware,syg lg tue nak buang..(@__@)

♥ ROS ♥ said...

Hahha.. Ros suka buang ubat nih... Kkdg mc xsakit pun.. Ekekke :p

akilla ibrahim said...

sama ler kita. memang selambak ubat kat dalam peti ais. kadang-kadang memang tak makan pun.

::puan ungu:: said...

Aty~Antibiotik xyah la simpan kot...normally tahan untuk beberapa hari je kalau once dah buka...sebab tu doktor selalu pesan (contoh) antibiotik kena habiskan dlm masa seminggu...n dose pun dia akn bg cukup-cukup tuk seminggu..

CikNaa said...

banyak nye ubat.. hoho.

eima said...

antibiotik qaleef tu ko kena buang klu dah dah dibancuh .... boleh tahan selama 7 hari selepas dibancuh.

antibiotik kena habiskan klu dah start mkn. qaleef tu ko kena make sure dgn doktor brape hari die kena mkn ....sbb kadang tu klinik swasta ni pekerja die tak bgtau yg diorg bgatu suruh habiskan je ...

cth : 1 botol 60 ml
2 ml / 3 kali sehari

1 hari = 6ml yg qaleef perlu amik

60ml bahagi 6ml = 10 hari

antibiotik hanya boleh bertahan hanya 7 hari dr tarikh di bancuh.
kadang² baby Dr hanya suggest utk amik antibiotik 5-7 hari sahaja mengikut jenis.

antibiotik ko dah mkn belum ... klu belum boleh simpan dan make sure mkn bg abis
1 lagi ko kena make sure antibiotik utk melawan bakteria ape, means utk penyakit ape ... antibiotik ni ade pelbagai jenis ....

sori panjang sgt komen ...suka entry pasal ubat....

cikpingu said...

leh buat susun atur yg menarik..hihi

Halimaton Hanafee said...

aty kalau bekas tapaware kan belilah kat kedai RM2..hehe...lagi murah...eh kat KL ada tak kedai RM2 mcm kat JB ek?

Shakina Farhan said...

banyaaaaaaknyeee ubat aty!!!

jaja_NorLiza said...

wah ade gak org yg sama cam akak ek..suka letak ubat kat tepi pintu peti ais! balik ni nak kena kemas gak! yuhuuu....

~ NANA ~ said...

i pulak selalu je buang ubat...last2 bila time perlukan, baru terhegeh2 cari or terpaksa g klinik amek ubat...huhu

mun said...

kite pon baru je kemas-kemas ubat kat rumah.....buang ubat2 lama hahahaa

Diana said...

Betol...antibiotik tak perlu disimpan.... Once dah buka, kalau tak abes...dah boleh dibuang..

Kat rumah banyak ubat Eusoff jer..
Ubat mama & papa, x banyak... Mungkin sebab jarang sakit...

Tempat simpanan ubat saya adalah di pintu peti ais... 1 level tu, hanya simpan ubat sahaja... Senang kot nak ambik...hehehehheheheh...

Tapi kalau dah terlampau banyak macam Atie, mungkin perlu la diletak dalam bekas..baru la nampak kemas...kan...



kasih said...

Salam...

Pil2 smua tu x elok simpan dlm peti ais. Sbb tu pil2 smua tu dah packing mcm tu. Mmg x masuk angin dah. Adik saya peg. farmasi yg bgtau. Dulu saya pun simpan dlm peti ais jgak. Hehe... skrg smua bawa kluar simpan kat dlm tupperware je. Sbb apa pun x tau la. Lupa nak tanya. Dah yg lebih pakar bgtau, ikut je la. Hehe...

sis_fazi said...

assalam,
Aty, beberapa tahun ni hospital ada kempen kembalikan ubat kepada hospital utk diguna semula oleh org lain atau untuk dilupuskan secara betul. tp, akak eh x pernah lagi pergi pulangkan ubat kat spital...x kuasa katenya! kalau berjiran dgn hospital bolehlah kot...
jiran akak tabur ubat2 yg dah expired tu dlm pasu bunga, elok kembang banyak pulak bunga2nya lepas ditabur ubat. agaknya bunga pun mcm kita kots... he3
tu akak tiru tu, lupuskan dlm pasu bunga tp pills la... ubat cair pakai curah dlm sinki je *_* (ups!!)