Tuesday, November 27, 2012

biler qaleef belajar tidur di bilik die sendiri..




bilik tidor qaleef eeman memang di gunekan secare maksima...
bukan sekadar perhisan ala2 showroom house hokeh...
betul....qaleef masih tidor mengimpit ngan mak nyer nih...
tapi..aku sendiri tidur kat bilik die...haaa...acaner....

dari sejak aku berenti keje dan jage qaleef sendiri...

eeeaahh...bukan....!!
aku rase...dari seawal aku balik habeskan pantang kat umah nih..
aku dah biasakan qaleef ngan bilik die sendiri... 
segale aktiviti berkaitan dengan die...akan bermula dari bilik ni sendiri..


aku rase...ade sesetangah waktu..
die lebih seronok berada dalam bilik die berbanding lepak kat ruang tamu...
sebab..kat bilik die lagi banyak menan..!!!
dan lebih banyak warna warni....















nak bawak berkhemah ker luar tak besh lagi...qaleef masih terlalu kecik..
berkhemah dalam bilik pon jadi lah ek qhaleef....



eeaaahhh...aku bukan nak cerite pasal khemah nih sebenarnyer...
tapi menarik kan.. kan.. kan..
pendapat aku.. kalau tak de bilik khas atau playroom tuk anak..
bendelah macam khemah ni pon idea yang menarik tuk bagi satu ruang peribadi pada anak tu bermain....
[pernah terpikir nak letak mendalah ni kat ruang tamu kasi die ruang tuk bermain..tapi macam semak pulak...huhu]


ritu kan aku cerite nak mengalih katil kat bilik qaleef tu...
biler qaleef suker nau main bawah tu...risau hokeh..
tapi...sebab dah rase macam nak pindah tak lame lagi..
malas pulak kiteorang nak menghangkut ke bilik sebelah...
bilik sebelah tu pulak...kiteorang letak barang2 yang dah dibeli tuk masuk umah baru nanti...stor dah penuh....
jadi...buat sikit jer mase ni...biarkan jer ar dulu kat situ...
aku pon tak kose nak mengemas nyer...

lagipon...qaleef dah tak masuk bawah katil dah...
aku dah sediakan banyak menan tuk die main..
qaleef kate...bawah katil dah tak besh....






ini lah die bilik qaleef eeman...
boleh dikatekan...mase seharian banyak dihabeskan kat sini..
[mak nyer pasrah dok lepak same kat bilik ni berjam2]


kat bilik kiteorang laki binik..
memang tak ade langsung satu barang pon hak milik qaleef...
ko memang tak kan jumpe...
dah kate qaleef ade bilik sendiri kan...
letak jer ar semua dalam bilik die...tak yah campur2 susah nak carik...
yeaahh..kalau kau cakap semua...maknenyer segale yang ade kait ngan qaleef..
bermain..belajar.. bersiap.. dan tidor jugak...


even...kalau kate tidor dalam bilik kiteorang pon...
pagi2 bangun...terus bawak qaleef main dalam bilik die..qaleef akan teruje..!!
sambil bukak cd kanak2 tuk die dengar...
kekadang..abc...kekadang cd katon pendek2...kekadang..lagu2 nursery..
paling kerap..aku bukak cd alif ba ta...dan jugak zikir2..
atau aku biarkan jer bukak tivi kalau rancangan tu bersesuaian seperti 'pesan atok' atau mari mengaji ngan ustaz zamri tu...-kan hari2 ade pagi2-

walau kekadang qaleef tak tengok pon cd atau tivi tu..lagi2 kalau cd ulang2..
qaleef kate die pon boring gak..
eleeeyy..sebenarnyer awak leka nak main menak kan kan kan.....
tak per..bermain jugak adalah belajar tuk die buat mase ni..
sekurang2 nyer aku pasti die sedang mendengar ape yang aku pasang tu...insyaallah...










ko tengok..!! betape gigih nyer nak menyiapkan qaleef lepas mandi..
nak siapkan die ni kekadang amik mase setengah jam hokeh..!!
tak reti lah tau nak duduk diam sekejap...ggggrrrr.......



awal2 dulu...selalu mandikan qaleef kat bath tub bilik air bawah...

sebab bilik air atas ni sempit nak letak bath tub die..
jadi..selalu menghangkut bakul barang2 bedak pampers bagai turun bawah..
siapkan die kat bawah tu jer...
pastu biarkan bakul tu 'bersepah' [kat mate aku] di ruang tamu tu gak..
konon2 nak bagi senang kat diri sendiri...
oohh...sungguh tak disiplin mak nyer nih...!!! -nak senang jer ko kan...

lelame...aku rase macam tak besh...
rumah orang lain pon ade anak kecik 2-3 gak ..
tapi tak ar teruk macam aku yang baru beranak sorang..
dan lagi...qaleef kan ade bilik...susah2 makpak nyer ni buat elok2 untuk die...

jadi..aku kene ubah dan disiplinkan diri sendiri dulu..sebelum mendisiplinkan qaleef...
pelan2 aku latih diri sendiri..dan jugak qaleef..
untuk uruskan segalenyer yang berkait ngan qaleef dalam bilik die sendiri..

sebelum mandi..bukak baju nak mandi -dari dalam bilik-
terus letak dalam bakul khas die sebelum dibasuh...[nak qaleef tengok]
sekarang jarang sangat2 mandi kat bath tub bilik air bawah...
mandi dalam sinki jer sudahhh...kat bilik air atas
tapi kalau mandi kat bath tub kat bilik air bawah tu pon..
kiteorang mesti naik atas masuk bilik die tuk siapkan die selepas mandi...
-mesti bersiap dalam bilik die sendiri-
jadi barang tak pelu di bawak keluar dah...segalenye ada siap dalam bilik tu..
atau pada biler2 mase die nak kene salin baju seluar..



sambil pasang cd2 besh tuk die 'serap'..



lepas siap2 dah wangi...aku biarkan die main..-dalam bilik die- 
qaleef memang akan leka...die sedang berimiginasi
pagi2 macam tu...bende wajib buat tuk qaleef ialahajar qaleef melalui flash card- setiap hari dan setiap pagi... sehari 2 atau 3 kali..

dan lepas tu..sambil2 tengok die...aku akan kemas bilik aku..
lipat kain baju..[kalau ade] atau jalankan mesen basuh baju..
atau..layan jer qaleef bermain...die akan lebih gembire kalau aku ade main bersama...

duduk kat bilik tu sampai waktu makan sarapan qaleef [sejak masuk 6 bulan]
atau sekurang2 nyer sampai qaleef borink dah...baru bawak qaleef turun..

dan..kalau nak tidor...[tidur siang]
aku akan bawak qaleef tidor kat bilik atas..
samaada kat bilik aku..atau tidor kat bilik die..macam biasa...
sebab kat bilik atas lebih sunyi lagi2 bilik qaleef yang dok kat bahagian belakang..
jadi die akan tidor lebih lame dan lebih berkualiti tak terkujat2...
bukan tak pernah tidor kat ruang tamu..
tapi memang jarang sekarang...
melainkan kalau aku ade keje kat bawah nak dibuat...
[aku tak pernah tinggalkan die tidor bersendirian ]
tapi selalu nyer...aku akan bawak die tidor kat atas dan teman die...
sampai die terjage...biase nyer...qaleef..celik mate jer main..
asal celik mate jer cari menan [selain mak nyer]
jadi aku akan biarkan die main dulu sekejap sebelum bawak turun balik tuk aktiviti lain...

macam tu lah rutin setiap hari qaleef...

nampak macam boring untuk aku kan...
penat lak rase naik turun tangga..-ko rase-
tapi menarik tuk anak...!!! 

memule memang rase macam agak leceh dan agak letih gak..
tapi biler aku dah nampak hasil serta manfaat dari ape yang aku buat tu...
aku rase agak berbaloi dan tak sia2..!!
malah aku sangat gembire ngan perkembangan yang qaleef tunjukkan...!!!


qaleef dah tau kewujudan bilik die...
dan qaleef tau tu bilik untuk dier bermain dan tidur...
itu yang memang aku cube terapkan dalam diri die...
qaleef tau..biler mase die nak tidor...[waktu siang]
die nak aku bawak dan tidorkan die dalam bilik..-tak nak tidor kat ruang tamu-

memula aku tak perasan....
tapi biler setiap kali aku cuber nak tidorkan [siang] kat ruang tamu bawah...
sekali baring ngan aku..sebab mak nyer nak layan drama kat astro..
qaleef tak nak..!!!
nampak ngantuk sangat dah gosok2 mate telinga sampai merah..
tapi ngaruk2 tak nak baring kat situ...[ruang tamu]
seboleh2 ngajak mak nyer naik tidor kat atas...
biler aku bawak naik atas...lagi2 kat bilik die..
tak yah susah2 aku nak tidorkan pon..
tak yah aku sibuk2 baring pon..-selalu die dah kenyang makan-
die main2 kejap...golek2...terus tidor sendiri...!!!
waktu tidor malam pon sama...
pukul 9-10 malam die dah rengek2 konon2 dah ngantuk sangat..
tapi biler aku bawak masuk bilik nak tidorkan..
die bukan tidor ponnnnn....
die main2 dulu...golek2 sendiri...seperti sedang berimiginasi ngan barang2 menan die..aku tau die sedang 'membina dunia' die...
atau buli mama puas2 dulu...
pastu tidor sendiri...haaaiihh....



dah lame aku perati perangai die yang satu nih...
jadi aku dah paham....
qaleef tau...biler nak tidor..die kene masuk tidor kat bilik...
dan maknenyer jugak...qaleef belajar dari ape yang aku lakukan sebelum ni tuk die...[alhamdulillah]
bagi ko mungkin tak ar bagus sangat kan...
tapi bagi aku...tu sesuatu yang sangat baik tuk perkembangan qaleef sendiri..
selain die tau tu adalah bilik die..
tu jugak adalah bende baik tuk membentuk disiplin diri die sendiri...
dan aku sangat gembire ngan perkare nih..


mungkin satu hari nanti..lebih mudah tuk aku ajar qaleef lebih berdikari..
tidur sendiri di bilik die biler sampai mase nyer nanti..
buat mase ni...aku lebih suker dapat tidor berdua..ngan die...
eeeaahh...ber-tiga ngan laki aku gak...
sebab kesan pisikologi yang aku pernah bace..-tidur bersama akan lebih buat si anak tu bine keyakinan diri dia- 

dalam mase yang sama..
aku tak nak qaleef langsung tak kenal dan tau kewujudan ruang dan bilik die sendiri..
aku tak nak biler satu hari nanti..
biler qaleef dah paham dan aku soh die tidor..
die akan amik bantal dan tidor kat ruang tamu ngadap tivi..

memandangkan aku ni agak cerewet...
dan mungkin sebab aku sendiri dah biasa dari kecik..
tak reti ar nak tidor baring kat ruang tamu..
kalau nak tidor...-mesti masuk bilik-
jadi...bagi aku...bende yang baik....baik jugak kalau dapat diajar pade anak..

dan alhamdulillah..
seawal 5 bulan...qaleef dah boleh di bentuk untuk perkare ni..-nak tidor..masuk bilik-
cume kekadang jer lah die sendiri rela tidur kat ruang tamu bawah tu..
kalau tak...mengantuk tahap gaban aku nengok nyer..
tetap ngamuk2 ngajak aku tidor kat atas....
mak nyer ni pon redho jer lah tutup tivi naik meneman qaleef tidor kat atas.. [tak per..astro cerite ulang2]





sekarang..menan die semua dah aku angkut masuk bilik die jugak...
tak de dah sepah2 selambak kat ruang bawah..
kalau hal tidor mampu didisiplinkan..
mungkin lepas ni..qaleef akan paham dan tau yang menan dan bermain hanye dalam bilik die sendiri...-tak boleh sepah dah main kat luar-
insyaallah boleh...disiplinkan budak kecik adalah lebih mudah sebenarnyer kalau kene ngan care nyer..
cume mak nyer kene gigih dan disiplin jugak...


aku harap..lagi banyak bende baik aku mampu didik dan tunjuk ajar pada qaleef...insyaallah...

eeeaahh...ni bukan belagak ker haper hokeh...
aku tau..anak2 ko pasti lagi hebat...
setiap mak2 ade care nyer tersendiri tuk mendidik anak...
aku jugak sekadar berkongsi pengalaman aku dalam mendidik dan mendisiplan kan qaleef eeman...
mane lah tau..kot elok gak tuk ko buat kan........



p/s :: nak disiplinkan orang tua yang 'paham' lebih susah dari mendisiplinkan budak tecit yang ko kate tak paham ape tu...