Tuesday, February 19, 2013

aku yang tak reti kopek petai...




iyeeeerrr...memang aku tak reti...
malu nak ngaku..ame jer orang kampung...haaiihh...ape pon tak boleh la ko ni aty...
eaaarrr...tapi dah aku tak makan petai...seumur hidup tak pernah makan..
jadi...ape ko nak heboh kan kalau ko tak reti nak kopek kan..
lain ar kalau ko keje kedai makan..
makan ker tak makan ker..kene hadap gak....

ritu...biler abang aku balik dari kelantan..
selambak di hangkutnyer petai dari pokok mertua dia..
laki aku tu pon sebenarnyer bukan makan sangat...
baru2 belajar sejak kawen ngan aku ni hah...
belajar dari ayah aku ar....


dah abang aku bawak sampai berguni..
kebetulan kiteorang ade kat umah..
tak kan laki aku nak pandang jer kan..
di soh nyer amik gak sepapang-dua...huhu..

jam2 tu gak nak soh aku masak sambal udang letak petai...
sedangkan 2 tahun lebih dah kawen..
tak pernah request masak soh letak petai ponnnnnn.....





30 tahun hidup tak pernah kopek petai...sadis jer bunyi kan...

biler time nak masak..
kopek2...rase macam pelik..
betul ker care aku kopek tuh...
care macamane aku nak potong..
yang mane satu aku nak mula...

dah kopek2...ade selaput oren..
tak tau lah pulak bende tu nak kene buang sekali kan...
jam2 tu la pulak nak kene ingat petai kat piring ayah aku yang selalu mesti ade ngan sambal belacan dia..
tak perasan..ade ker idak selaput oren tuh...
haaaiiihh...

biler tipon mak aku tanye macamane nak kopek petai..

" ko ni..dah tua bangka 30 tahun hidup..kopek petai pon tanye mak jugak kerrrr...!!! " 

mase tu pulak mak aku kat sekolah..ngah mengajar...

habes lah aku jadi bahan....gggrrrrr.....







kopek petai lagi lame dari ko nak siap masak sambal udang petai ni..
acaner ko ni aty hoooiiiii..!!!
iyeerrrr...aku orang kampung...
tapi aku tak makan petai....sob sob...

kopek petai jer pon...
tu pon nak heboh.....

sedap sangat ker...

nanti bilik air jadi busuk...sebab haring bau petai...ngeh ngeh ngeh...



p/s :: tu belum lagi ko soh aku kopek jering pulak...pitam...*drama



28 comments:

Wan said...

emmm..telan air liur plak nengok sambal petai udang tu..heheh :)

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

saya dulu pun tak makan petai, masuk kuaga mertua diorang semua makan petai.. nasi goreng pun letak petai saya pun terikut. 3h 3m bilik air busuk!! hahaha..

(semalam termimpi saya dukung & main2 dengan Qaleef, bertatih depan saya. Agaknya penangan entri Qaleef dah boleh berjalan semalam :))

Nurzakiah Hanum said...

sedapnya sambal udang

SweetLikeWhat said...

alamak sedapnye..saya suke petai!!!
best woo buat ulam..hihi

izfanora said...

xpe, yg penting mencuba.. :)

Mommy_Cha said...

ceyy...teror dah kopek petai!

tu dah menjadi dah masak sambal udang tu...

:)

Fiza Rahman said...

Memang sadis...hehehe...

Terliur plak tgk sambal udang petai tu.

Saya Disini said...

sedpnye...

nuyui a.k.a miss YUI said...

yui selalu potong tengah..houhuih..snng keje.

NinaAz said...

Kerdas nakan tak? Lg best dr petai ♥

O'gosh Iskandar said...

haha...ai makn je petai...kopek kadang2 je....

Aeen said...

aeen pun x pandai kopek petai..sebab x makan petai..husband pun xmakan..so xyh susah2 nk kopek.heeh

CikNaa said...

tula org kate sedap, tp ciknaa smpai skrg tak boleh2 nak menelan nye. 1 benda yg sakit cket, bila bau petai dlm bilik air..pergh!

Diana said...

Dulu makan petai..bila dah tak makan nasi petai pun dah tak makan.. Tak makan yang mentah-mentah ar..

Kalo yang masak cenggini terambik jugak la sikit petai tu... sebab tercedok sekali ngan udang kan..

Petai best sebenarnya..
Dengar..dengan jadi ubat untuk orang diabetis... entah ar betul ke tak..? Kekadang betul gak bila pikir-pikir..yang busuk tu la banyak khasiatnya.. petai, jering..

Tengok ubat-ubat kampung..semua busuk-busuk.. kan..?

Aien said...

follow done..follow me jgk:-)
www.kucingsenyap.blogspot.com

Gieyana said...

sedap tau petai ie..tmbah buat smbal cmni..sek bek dua2suka petai...:-)

diana said...

banyak ke petai??
boleh la buat GiveAway..hadiah petai..heheheh

Chekgu Azrine said...

Aty..akk pun asal xmkn petai..tp biler ngndung suka plak petai..boley!!

Anyway..smbl tu menyelerakanla..

D Yatie said...

hahaha. gelak guling2. petai nih wpun kencing nanti bau hancing, tapi SEDAP sangat! ;D

ceritera-chinta said...

selalu mak buat rebus dulu petai tu....kekonon tak nk kuat bau nanti heheh....baru jugak belajar makan..rasa macam kacang jek hihi.....

Mr n Mrs Zaidi said...

bestnya tgk smbal udang petai tu...petai de la ulam kegemaran sy tu sis...hihihiihhi..

UMIE SUE said...

nnti nak rasa sambal tu tau.

besday aqilah 9 mac kat rumah mak.cheras.save the date ok.buat kecik2 je

Baiduri said...

klu dpt mkn petai skali-skala sedap jgk... yg bagusnye petai ni cuci buah pinggang kita tau.... hehe

Cik Puan Rara said...

rara pon xreti kopek petai.hehehe.hmm nmpk sedap sambal tumis tu.whooaaaaa.

♥ Wina ♥ said...

pengakuan: saya pun tak reti & tak makan petai pun :)

YanaUjang said...

eh ai pn xreti kopek petai daaa..sama la kitorg laki binik mmg xmkn pn petai..parents ai, adek bradek pn sume xmkn petai..hahaha~ so xyah la blaja kot..tp ai suka mkn sambal petai..acaner tu? haha~ :p

NanAFarhanA said...

aty : hahahha..ingat lagi masa memula nak masak sambal petai.. sanggup balik kg minta mak nana ajarkan.. Time tuh biasa, bila namanya mak cikgu mestilah mulut diaorg akan membebel2 seperti anak murid dimarahi. Tapi muka nie kena tebal sbb laki nana mmg hantu petai.. So, alhamdulilah, laa dah bleh dikata nak membelagakkan diri bila suami minta masakkan petai...

p/s : aty : jgn risau tak salah kat tesco dah ada petai yang dikopek... so tak yah nak risau..hehehhehe

Wawa said...

tak makan petai...pernah try tp rase die...errrr...hihihi...tp mak sy giler petai...makan petai smpai pening2...klu dah pening tu, ayah wat spotcheck kat tong sampah tgk kulit petai berapa byk mak balun...hihi...