Thursday, April 25, 2013

ape tabiat ko yang anak ngikut...??







nasi + sup sayur bayam ikan bilis + telur


nasi + sup campur dan telur


ni antara kegemaran qaleef sekarang..
makan nasik banjir...!!

qaleef suka betul makan kalau berkuah2 banyak macam ni..
tak kisah lah ko nak letak ayam ker..ikan ker..atau semata2 sayur jer pon...
asalkan banjir macam ni..!!
kemain nganga2 lagi die makan...
suka aku nengok nyer..
kalau telur kuning tu lagi lah die suka makan bertambah..
alhamdulillah qaleef tak de alahan..
telur ni banyak khasiat nya...zat omega sangat lah bagus untuk perkembangan otak...

mase aku pegnan dulu...aku suker sangat makan telur...
makan ape2 pon nak letak telur..tak kisah lah telur tu goreng ker rebus ker..

jadi aku tak heran sangat kalau menu qaleef ade telur dia akan makan dengan banyak berbanding ikan ayam daging bagai tuh..

senang sikit biler qaleef dah makan nasik lauk biasa ni..
cuma aku tengok jugak lah masakan tu macamane..
untuk qaleef..aku masih gunakan unsalt butter dan olive oil.. 
sekarang dah tak pernah masak bubur...
qaleef pon tak nak dah...
makan nasik makabah nyer lagi besh kate nya...

cuma..satu bende tak bertukar...iaitu cerewet..
qaleef masih lagi cerewet pasal makan..!!
dan aku tetap kene sediakan menu yang berbeza setiap hari walaupon asas nye sama -nasik banjir-
gigih hokeh....sob sob....








ni pulak nasik banjir aku...
aku memang suker makan sup kuah2 banjir macam ni...
banyak giler kan aku makan..!!!.-tu adalah ilusi semata-muwahahaha....

jadi betul la kan...tumpah nyer 'kuah aku ker nasik qaleef eeman'
walaweeeiih kooooooooooo.....buat perumpamaan sendiri..tak hagak2 pulak ko kan...ngeeeee....


tu orang cakap...ker mane lagi tumpah nyer kuah kalau bukan ke nasik..
eeaaahh...?? betul kan aku cakap..
dah qaleef mengikut tabiat aku suka makan nasik banjir....
ngeh ngeh ngeh......



p/s :: ape tabiat ko yang ko tak sangka menurun pada anak ko...??


21 comments:

Nurzakiah Hanum said...

nyum2

Allene said...

lin pun suka banjir... pastu hafidh pun suka... tp best la qaleef leh makan telur. Hafidh elergic la... keciwa...

Cheyan said...

Sama la ati..alya pun sama..nasi banjir dia suke..tapi dia tak de gigi pun lgi..tp dia belasah ja..hahahahha

IdAmAn said...

kak, nk tnye olive oil jns ape akk gune ea?

Hamimah Nazir said...

hasif pun baru perasan dia suka sup2 macam ibunya ni.sekarang hari2 ibu dia ni gigih buat sup sayur bekal untuk anak bujangnye.....nasi tak makan sangat pun...2-3suap taknak dah..takpela.janji ada sayur2 yang masuk dalam perut dia

Aeen said...

makan bila kuah banjir la sedap...uh..terasa lapar balik la plak..hehe

LisaLisut said...

terliuqqqqq. puasa ni semua pn terliur.tp i suke lauk last tu.fav i jgk tu.

ermmm so far i tgk hannah ni mkn semua benda lg.kecuali pear yg buat dia berak2 aritu haha

hrp2 dia ikut prangai i suke mkn sayur smpai besar.jgn mcm bapak dia xske makan syur n memilih haha

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

adudududu.. sedap tu.

Puteri Satu said...

heheh anak2 akak pun suka kuahbanyak cenggini..maybe senang nak telan gamaknyer...wekekke.. akak tak pernah terpikir plak apa tabiat akak ada kat anak2..hehhee...

fifi said...

belum nampak lagi kot perangai rissa..tapi best nasi banjir.tak payah minum air pastu..

cikpingu said...

wahhh.. sedap pulak tgk sup ayam tuh..kikiki..

dhia ni xperasan plk tabiat yg mne ikut umie.. hehe..

Gieyana said...

Aq suka mkn banjir cmni...besttt! Tp rsnya anak aq x da tabiat yg ikut dr aq kot..

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Tebiat I masa ngandung sulung suka makan tomyam, kalau tak dpt rasa nak nangis.. sampai skrg anak sulung I suka sgt tomyam.

Chekgu Azrine said...

Halamak sis...sedapnya tgok sup tu...pttla qaleef mkn byk...

SYAHIDA said...

msa ngndug sy suka mkn durian..ank2 pn suka mkn jgk hhehe...msa ngndung ank no 2 plak, sukka sgt mkn pulut pg @ apa2 berkaitan pulut..skrg dia memilih sgt nk mkn tp bab pulut no 1 hhaha

With Julia said...

tu diaaa aty....qaleef suka mkn nasi banjir...hasihhh ju tgk pun terliur nk nganga sekali boleh...hehhe

p/s...pagi tadi...baru perasan...si Qaiser ilman bangun pagi 5 pagi siap berdiri miniti ats katil baby sambil mulut terkumat kamit bagi syarahan...sambil sengih2...itu dia perangai umi dia sebijik org yg mesra alam...suka berckp...kan dh menurun pada si anak hahhaha

Salhah Suhot said...

naufal suke wat duckface bile merajuk.dah maknye dlu pun gitu..huhu

malynd_anggun said...

i loike roti canai banjir! nyummmm...lapo pulakkkk..hahah

http://www.malyndanggun.com/

YanaUjang said...

tabiat byk makan..dan mkn apa saja..hahaha~ bg la apa pn kt zafirah..sume dia bedal..bg tisu pn dia telan..wakakaka.. :p

err tu perangai mama dia sbnrnya..jenis pemakan! tp bdn kurus..yeyy! ^_^

ms ngandung ai xde spesifik makanan..sume ai bedal..xde ngidam2...so Zafirah pn jd fleksibel..mkn apa saja..hewhew~

pelangi chenta said...

sy pun suka makan camnie jek.cukuplah ada sup sayur,sambal kicap dan letak nasi sikit pun jadi berselera yang amat

LENNY JUBILEE said...

nak try lah kat boy i