Monday, June 17, 2013

aku bukan tak nak buat minum petang...



ape yang selalu ko hidang tuk minum petang tuk kuarge ko..??

selalunyer kuih muih ar kan..
cengkodok ker makan panas2 memang sedap...
tak pon..layan goreng pisang...

paling2 tak pon..mesti ade air teh...

tang2 kuih tu ar leceh..
bukat tak nak hadap sangat nak buat nya..
setakat 2 ketul perut laki binik jer nak makan..
kan senang kalao ko gi jer beli 3-4 ketul kat kedai..
baru 2-3 hengget..
dari ko nak mengadap berjam2 berpeluh kat dapur..
ko tak kan buat sikit2 kan..
buat banyak2 pulak..sape nak perabeh kan pulak kaaannnn...
membazir hokeh..membazir...

tapi tu ar...
laki aku tu pulak..suker nau makan minum air tangan binik keding nyer ni buat sendiri..
adeeyyhh...nak buat acaner..
dah kate sayang sangat kat laki ko kan..
biler hujung minggu tak de plan gi mane2..
muler ar aku gelabah kucen pikir menu ape aku nak hadap sidang tuk laki ko dari pagi ke petang...ngeee...

tah kenape..aku rase...nak buat minum petang tu lagi leceh berbanding sarapan...

kalau hari laki aku kerja tu..
memang tak buat ar minum petang..kalau setakat aku jer pon nak hadap..
laki aku selalu sampai umah kol 6.30 ke pukul 7 petang..
balik kelam kabut pulak dah nak maghrib..
dah sah2 makan malam lepas maghrib..
jadi..kalau aku hidang makan untuk minum petang..
alamatnyer..makan malam kompeeeemm masuk esbok jer...*sadis

jadi..tu pasal kalau hari laki kerje..malas aku nak buat hidang minum petang bagai nih..

kalau sabtu ahad pulak..
jarang2 nak ade kat umah...
tah kenape dari dulu..ade ajer aktiviti kiteorang tetiap minggu..
kalau tak de ape nak buat pon..mesti terus ker shah alam umah family aku..
mak aku tu..bukan ley kalau tipon aku cakap aku kat umah tak buat ape..
mesti soh aku balik..walaupon die sendiri ponn banyak aktiviti nye tak de kat umah...ggrrrr...

ni lagi pulak sejak2 sibuk nak pindah..dah pindah..mak sakit pulak..
lagi ar masa hujung minggu kiteorang agak terhad...sangat terhad..
aku rase..sejak masuk umah ni 3-4 bulan lepas..
boleh kire berape hari jer kiteorang laki binik anak beranak duduk kat umah ni..
jadi..ko cakap kat aku..
celah mane aku nak  hidang minum petang kat laki sendiri..??
uhukkss...

laki aku pulak dah start sound :: "lama tak buat minum petang kan sayang...."

eeaarrkkk....tu ape maknenyer tuh.....
nak soh binik keding nyer ni buat kuih lar tuh..ape lagi......ppfftttt....

biler sesekali dapat duduk umah hujung minggu..
laki aku ar yang kemain seronok..!!
dah kalau duduk umah jer satu hari..
muler ar laki aku me-lapo jer perutnyer..
pagi2 yang tak berapa nak pagi...
sibuk ar aku wat sarapan...roti bakar wafel hokeh...
paling tak pon mesti makaroni goreng..
nak buat nasik lemak..bahan tak cukup...
habes jer makan pagi..dah sibuk2 kuarkan lauk tuk masak tengahari pulak..
paling2 tak mesti nak 2-3 lauk...
nak senang aku buat nasik ayam jer...
pas makan tengahari...lepak2 jap..
haaaa..muler ar aku tengok laki aku jap2 kang turun bawah gi dapur bukak tutup esbok.
carik makan ler teww....

dah aku pulak gelabah cicak pikir ape nak buat petang2..
kalau barang bahan cukup..seronok ar nak mengadap kan..
ni kalau ade satu dua barang kurang..
potong betul.....dah tu..masing2 bukan rajin nau nak kuar gi kedai setakat nak beli satu bahan kate ko...

tu belum lagi aku cerite malam2 sambil tengok tivi die suker nak makan bende2 ringan..
macam keropok goreng ker..agar2 ker..puding ker...

dalam esbok tu.paling tak mesti kene ade gak satu makanan...

pitam...

fared :: kesian sayang..dapat laki pemakan macam orang..asyik nak makan jer...

eeeaarrr...

aku rase..lagi kesian kat laki aku dapat binik tak berape nak kental jiwa raga memasak kat dapur...sobsob..


aku tak kretip...kat dapur...

sebenarnyer...masuk dapur ni...seronok gak sebenarnyer..
teringin gak aku nak mengadap buat pavlova ker..cup cake ker...
bukan susah sangat pon kaaann....[tangan kat dada mata ke atas]

lagi2 kalau buat tuk laki sendiri..
laki pulak jenis pemakan...
tapi tu lah....gigih tak gigih jer ar ko kan...
aku kalau kerje umah semua dah setel..baju dah basuh siap jemur..
umah dah clear..bersih..
dak qaleef abah nyer nak jage...
senang hati ar aku kat dapur tu...
laju aku bergerak...
tapi kalau semua berabur...ape pon tak siap..
pastu nak soh aku duduk dapur berkecah lama2..
memang tak ar jawap nyer nak ber-minum petang kate ko....

tapi yer ar..memang kalau duduk umah..
petang2 rase2 tak de ape nak dibuat tu..
memang lapar jer ar kan..
kalau rajin aku buat lah ape2 yang patut..
kalau tak berape nak hado rajin nyer tu...
beli jer ar goreng pisang atau keropok lekor..
dapat pekena cakoi pon layan jugak..

ni petang hujung minggu baru2 ni..
laki aku dah beli kelape parut dari hari jemaat..
kang kalau tak pakai kang..membazir pulak..
tak baik ko...
carik bende2 senang aku ley buat..
dah lama teringin nak makan buat sendiri kuih onde2 gula melaka tu..
haaaa...dah sedang elok ar tu kan...

kali terakhir aku buat onde2 sendiri..
eeeaarrr..... 
sebelum mengandung dulu kot...!!!
lama giler kaaaann...dak qaleef pon dah setahun 2 dah ni weeyyhh....

teringat pulak..dulu2 pes time buat sendiri..
sibuk ar menelepon mak aku...
sedang kan bukan susah sangat pon kan..
dah tu..bukan tak biasa buat sebelum ni..
cume biler sendiri2 nak buat..tak kompiden lak..tetibe..uhuukk..

bising mulut mak aku mase tu..

" tu lah...ritu mak buat ko tak nak tengok betul2..."

kan dah menyesal....ngeeee.....

kali pertama buat sendiri dulu..bukan ar tak jadi..
tapi tak berape nak cun..
rase pon kureng...

ni tengok kali kedua nak hadap lagi..
okeh ker idak...






sebab memang tak de gula melaka..
gula kabung..ker dabung..ker gabung tah ape nama nyer gula ni beli kat johor dulu..
pon boleeehhhh.....
tapi tak besh sangat rasenyer..tak manis..pastu ade rase pahit2 sikit..
tapi boleh lah dari tak ade kan...


tepung dah ok..tapi biler masuk gula..terlebih2 pulak..
dah kate buat sendiri nak makan laki binik kan..
harus ar nak letak inti gula lebih..baru sedap tekak nak makan..
ni kang makan rase tepung macam kuih bazar ramdan..putus selera..




asalkan rasenyer ok sedap boleh terime tekak..tak cun tu tolak tepi..ngeh ngeh ngeh...


weeeyhh...ko tengok..minum petang ngan air milo..!!
laki aku kate..tak sedap nak minum air teh hari tu...apekaaahhh....
jadi...milo pon layan jeeerrr....


ko tengok..tak hagak2...kompiden rase besh habes..
siap tapau bagi kat jiran depan ngan belakang umah lagi hokeh...!! 
pakai polysterin jer...tak de ar timbul kesah pecah kaca pecah balas..sudah makan harap balas pulak kaaaannn..ahaakkss...



dah aku cakap..
setakat 2 ketul perut nak makan...
ko hengat berape banyak boleh sumbat hooii...
jadi buat jer lah lebih2..niat sedekah rapatkan silatul rahim ngan jiran2 baru...
ni ko dah duduk nak 4 bulan..
tuh belakang umah tak sempat lagi nak tegur...adeeyyhh...
sungguh lah menyombong ko aty...
jadi..kuih onde2 yang tak seberape ni..harap ar dapat memulakan salam perkenalan tu kan..
eeaahh..dah macam mak2 sungguh dah aku ni..
aahh..tak kire..bandar ker kampung ker..
hubungan baik ngan jiran2 tu wajib kene jaga...

ape cer pulak cerite minum petang dan hubungan jiran2 ko....



p/s :: sejak2 dah ade anak ni lagi ar aku dok sibuk pikir pasal nak bagi makan ape jer kat anak beranak tuh...













28 comments:

fifi said...

erk,sy memang tak minum petang.hihihi.malangnya dapat isteri macam sy...

PinKy MoMMa said...

aaa nnt jangan lupa umah lorong depan tau..umah tu dia tak cerewet makan..hahahaha

ai is sukaaa!

erin said...

hehe..rajin bebenor..pemakan ye fared tu, tapi kurus aje ku tengok, baguihhh jugak aku dpt laki yg x pemakan, kdg masak dinner pun ciput je dia mkan, byk taknak dari nak, mmg bukan jenis pemakan asrul ku itu, even klu mak dia masak pun ciput je dia makan, jarang sgt nmpak dia mkn banyak. nampak onde2 aty, teringin pulak nak buat, pdhal sepanjang hidup x pernah buat lagi ni..huhu

ayahmamilisa said...

aty, share la resipi..hehehe..leh wat mase bulan pose nanti :)
nampak sedap je kuih onde2 tu..posla kat sini skali ;p

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

kalau macam tu, sebelum hujg mgu dah siap2 kena fikir nak masak ape minum petang pastu beli barang siap2.

Mr n Mrs Zaidi said...

memang seronok nak masak kalu sume bahan de cukup lengkap, pastu plk de yg nak mkannya lagi la besh...tp ye la, bila de anak kecik nie, kita sibuk nak masak dia pun sibuk jgk nak tlg kt dapur...hohoho....weekend hari tu saya masak bubur kacang+air teh 'o' panas.. siap laki sy ckap dh boleh tempah lesen wat niaga bulan pose...perli kt bini la tu..al-maklum la jrg2 buat hidangan petang nie..kikikikiki

mama ila said...

hehehe...kuat makan yer husband aty...kire oklah tu..jadi jugeksss..ila nie pun..masak weekend jer..tu pun kadang2 xmasak sbb selalu weekend kuar..hehe..bab2 kuih muih nie mmg ila fail!!! hahaha..mmg xpandai wat kuih

Eny Yusnizar Abdullah said...

akak boleh buat karipap atau muffin banyak banyak pastu frozenkan.. nak makan masuk microwave atau goreng je.. saya selalu buat utk bekal lunch ke office, masak spageti siap siap, taruh kuah terus frozen dalam bekas. try lah..

Mrs.Farhana said...

waaa...terliur plak tgk onde2 tu..dah la pose arini..

jarang sgt dpt buat minum ptg sbb weken mmg xlekat kt rumah pun..klu xkuar pun selalu beli je kuih2 kt luar :)

jaja_NorLiza said...

hehhehe..bagus entry ni..kena kat btg hidung akak..toiinngg!!

mmg jrg sgt nak sediakan minum ptg..
situasi kita sama..laki yg pemakan..
hehhe..jd simple2 pon wat gak..goreng cekodok pon jadi..

jiran2 akak sgt mabeles! selalu hantar makanan..kitorg balas ngn kepsi or mac D jer..bg kat anak2 dorang..buruk perangai tak??
paling terer pon beli coklat cake! hehhehe...

Wawa Yusoff said...

yg wa ni suke makan, suke jugak masak nak try mcm2. tp bile kite besuara je pg belikan brg nak masak sekian..sekian..sekian..

nanti jawabnye.. taknakla makan tu. nak mkn telur masak kicap je..

Tu yg tak pandai2 masak tu.. dah asik kena masak telur je.. Grrrr >,<

CikNaa said...

setuju! makan 2 orang, nk buat mcm xberbaloi..tp aty, org johor mmg rajin.. errr, kite ni org phg main beli je.. ngeeeee :)

Tina Othman said...

Hiii rajinnya aty buat kuih, bestlah ada org nak mkn

Rasa mxm bulan puasa pulak ada onde2

Siti Haslinda Sadiken said...

mmg pun kalau ada kt rumah dapor mmg akan berasap setiap 4 jam sekali..hahahha

eima said...

aku ni yg dah kawen anak 2 ni pun tak penah buat minum ptg bagai ... mkn pg pun kadang tu dah masuk tghari ... sarapan jarang nau aku buat ...mkn mamak je slalunye ....

tgu bulan posa br laki aku dpt merasa ai tgn binik die buat kuih ...ahhahah

Nadt said...

ciknaaa..kembang kempis orang johor kat bawah ni kau kata rajin..hahaha..tapi daku bab minum petang tak berapa nak rajin plak..jaga perut kononnya padahal malasss..huhuhuhu..

fazianbatrisyia said...

bagus la tu ingat jiran. ala nanti lama2 pandai la tu...asalkan rajin semua boleh...rumah da lawo berkemas bagai...kalau awak dtg umah akak lagi mau pengsan 7 hari 7 malam...

aniswany said...

akak..kita ni org pompuan pikir nak masak apa pun tension kan...wahh ckp mcm anis dh kawen..hihhi lepas ni kawen nk jadi full housewife jenuhh la susun resepi :p

Asma said...

Paling tidak, simpanlah stok chips, nuggets, hotdog. Kalo tak rajin buat kuih hari2. Time2 terdesak adalah benda nak kunyah makan. Biasanya kuih2 Melayu ni senang je, pusing2 bahan2 tu jugak yg diguna, cuma variasikan aje. Cth tepung beras, tepung pulut boleh gak buat puteri mandi, ada bijan buat kuih bom. Resipi byk boleh cuba kat myresipi, boleh buat preparation tuk Ramadhan sekali ;)

antalya said...

xde pon gambo qaleef menggentel onde onde?

MizzTina said...

laki sy lak asek nk jemput ikan bilis je.. hahaha... pasni kena gak buat benda lain..

cikpingu said...

asben umie klu blk keje...(klu xkje kt laut la) kne tnye... klu nak air.. bru wat.. klu x... xde mknenyee... hahaha... just mkn kopok2 mnum air sirap pun boley..

NAS said...

Betullah, minum ptg ni x rajin nak buat. Kena gigih baru jadik.

Chekgu Azrine said...

Sis...bila tgok onde2 teringat bulan pose..hehe..tak sabar nk pose ni..nk.war onde2 utk ank2..fav ank2 akk nih

oshinz said...

dah lama tak makan kuih onde-onde ni. untungla husband akak, dapat isteri rajin nak bersilat kat dapur. hehe.

ettyzukhair said...

minum ptg kdg2 buat kdg2 xbuat..slalu xbuatlah..hahaha dasar pemaleh!! tp etty salute MIL etty..hari2 tea mesti ade..xkiralah kuih ape pun..dh jadi rutin dia buat kuih hari2 xkira berapa perut nak mkn..menantu2 kemain pelahap..buatnye malas hahaha;p

Sufi Al-Arshadiy said...

Jarang sgt ada minum ptg. Suami bkn jenis pemakan sgt. Buat upon request je..tp kalo bln posa lpas terawih tiap2 mlm harus ada juadah.hu2..

Lesson learnt from dis entry : buat kuih byk2 hulur kt jiran utk proses kenal2..selalu sgt blur xtau nk start cmna.thanks kak :)

SweetLikeWhat said...

kuih tradisional tak pandai buat..selalu bagi jiran agar2 ngn punding..mesti dorang pikir budak ni reti buat benda ni jer..hahhahahahahahahahahahaa