Wednesday, June 26, 2013

BILIK KERJA ::Part 1 -MENYISIH barang



ko tau kan aku ada bilik kerja..
bilik ke-3 tingkat atas..
dari aku sia2 kan bilik tuh jadi stor simpan brang main campak2..
baik lah aku menapaat kan jadi bilik simpan barang tapi elok2 kemas...

kalau ikutkan..kiteorang ni bukan ar ade kerje sangat pon nak dibuat dalam bilik tuh...
tapi sebab..ada barang2 yang aku rase perlu disimpan dengan lebih kemas
supaya lagi mudah nak carik..
seperti bil2..dokumen2 penting.. alat2 tulis yang banyak...fail2...majalah2..buku2 bukan bahan bacaan..
dan segala macam bende lagi...
maka wujud lah bilik ni..
eeaahh..bukan aku dah cerite ker sebelum ni...

aku tak pasti kalau bilik ni akan digunakan sebagai bilik kerje untuk jangka masa panjang..
memandang kan..
aku rase..kalau anak bertamabah nanti..[insyaa Allah] pasti perlukan bilik tambahan lagi...
jadi..aku rase..mesti segalanya akan berubah...
tapi tu nanti lah pikir..
tak yah susah2 pikir sekarang..
buat masa ni..aku maksimakan dan manfaatkan ruang atau bilik yang sedia ada...




inilah bilik yang aku manfaatkan sebagai bilik kerja 
atau sebenarnyer..bilik simpan barang..tapi ngan cara lebih bersistem [la sangat]


tak habes kemas lagi ni...tu ko tengok kat rak tu berserabut..
segalanyer tak kene kat mata aku..

eeeaarr...bilik kerja kemendanya tak de meja nak wat kerje poooonnnn...
memang rase nak beli meja khas untuk kerja..
tapi atas sebab aku cakap tadi..tak tau berapa lama bilik ni akan di buat sebagai bilik kerja..
jadi..tak perlu kan pon meja tu..dan lagi..memandangkan..
aku tak de kerje pon nak buat atas meja tu...

aku tak nak satu masa nanti..ada lebihan barang yang tak tau mane lagi nak simpan..jadi...tak perlu membazir sekarang tuk beli sesuatu yang tak praktikal untuk kiteorang...

alaaa..selama ni elok jer ko hapdet blog beriba sambil ngadap tivi...ngeh3..


okeh..berbalik pada bilik kerje tersebut...
ni aku nak cerite satu2...dari awal..
ko jangan pikir...aku susun2 kemas2 dah siap elok..
in fact..sampai sekarang ni pon..
masih banyak lagi barang yang tak habes kemas tau dalam bilik tu..!!


perkara paling susah untuk aku ialah saat menyisih kan barang2..

pening...!! lagi2 kalau terlalu banyak barang atau dokumen2 lama...
yang masih penting dan ko mesti kene simpan -walaupon ko tak pasti ko akan gunakan nya atau tak-
contoh..warranty card barang elektrik...-serba salah aku nak buang nya-
tu belum lagi cerite bil2 lama..tahun 2010 nyer pon ada lagi tau...
semua tu nak kene sisih...





bil2 umah sewa lama [elektrik/api/indah water] yang dipulangkan pada tuan rumah


bil2 yang dah dibahagikan dan di failkan mengikut siri serta turutan..
contoh..fail UTILITY untuk bil air-ape-astro-guard-indah water-etc


keadaan sebelum di tukar fail..
ni semua sedia ada dari dulu aku simpan dalam laci almari solek jer sebelum ni..




fail khusus untuk rumah baru..fail kewangan dan bil..
renovation..pembayaran tuk barang2 dibeli seperti langsir..perkakasan rumah..



fail segala macam warranty card tuk perkakasan elektrik rumah tu...
sebelum ni...hanya pakai fail nipis plastik ni..tu pon main letak2 sisip tak simpan betul2..haaaiih..
pastu sekarang penin nak buat filing baru...semua nak di simpan nyer....uhuukkss



selepas di buat filing..
walaupon masih ade yang berserabut..tapi kire ok lah dari keadaan asal yang ko nak carik ape pon tak jumpe..

fail warna2 mengikut kategori...[kereta-rumah dan lain2]




satu kotak sederhana simpan segala kertas2 bil2 resit2 yang tak sempat nak dibuat filing pon selama ni..
sebab takut hilang..jadi letak jer dalam kotak ni dan simpan dalam laci..
dasar pemalas...eaaahh bukaaaannnn ar....aku cuma tak sempat nak hadap...ngeh ngeh ngeh....


menyampah tau nak asing2 kan bende2 kecik camni pastu nak kene simpan satu tempat khas pulak..


terjumpe pulak gambar graduate laki aku...kurus nyerrrrr...!! ahaakkss..



ni lepas dah sisih2 buat filing semua..
masih ada lagi barang2 kecik yang aku kene kemas...pffttt...
tak tau mane nak letak...celah mane lagi nak susun...
bende2 macam ni yang buat lagi pening...




keadaan sebelum -di tingkat rak paling atas..
yang mane boleh masuk dalam kotak bakul..masuk kan jer dulu...
tak kemas..!!


beli lagi 2 kotak kat Daiso Rm 5 hengget satu



keadaan selepas
lebih kemas..
susun atur dalam kotak..kendian2 aku tunjuk..
aku dah bahagi2kan ikut kelompok barang...




ko tengok...kemain banyak lagi kan barang2 aku...
macam kerje hebat snagat..sedangkan suri umah jer...ngeeee....
nak ber-opis bagai ko kan...

cukup lar tu part 1 nih..
asal tengok rase nak pitam...
masih ade 40% lagi yang tak dikemas ngan betul..
kire main masuk2 campak2 jer jer asal kan di kemas..adeeyyhh...
rase macam nak beli lagi satu rak IKEA tu jer lagih...
masih dalam pertimbangan...
kalau makin lama makin bertambah..memang terpakse jugak ar aku beli..

atau mungkin perlukan rak berlaci yang tertutup -supaya lebih kemas-
tapi nak kan rak yang sama kayu warna macam ni...
aaarrgghh...dah satu hal pulak aku pening2 nak pikir sekarang...


eaaahh..alang2 tu..aku nak tanya ni..
bende2 korang yang macam ni..korang simpan letak kat mane eaahh...??
macamane korang handle...??
aku ni sampai buat bilik khas pulak nakletak semua bende alah ni..haaiihh...



















30 comments:

NinaAz said...

Bilik stor kemain cantiknyaaa. Hehehee. Mana beli rak tu?

nuyui a.k.a miss YUI said...

ayah yui wat cam akk.. ada fail khs utk semua bil..

snn nak rujuk.

puansazusarin said...

aishhhh laaaa...makin xasabar nak ada umah sendiri...umah sekarang mood xdtg nak kemas btol2..kihkih...

UMIE SUE said...

su pulak bilik simpanan brg..fail dokumen semua serabut lagi...huaaaa

ctmah said...

seriously u rajin gila aty..i semua bertaburan..sume ku campak dalm box aja..huhuhu

Shafiqah-Napiah said...

nak buat susun atur mcm ni...tapi bila nk buat xtau la nak mula dr mana..pening...

Elly Heilis said...

Eii.. kagum + jeles sikit okey, best pulak tgk u susun barang ni semua.. srius, saya tak pernah simpan pon segala resit , bil2 dan surat menyurat ni.. heheh.. :-)

Nana said...

aty..tolong laaaaa..tolong jgn menjeleskan sy krn kerajinan aty. hukhuk..
gatal, diri sendiri malas, salahkan aty.muahahahah!!
btw, kotak daiso tu somel sgt!!

MisZ FyZa said...

Jelesnye ngk cara aty kemas brg..bl nk jd cam aty ni..bil2 lame suma da hilang kemane..xde system langsung..huhu

Chekgu Azrine said...

Praktikal bg akak..okla tu aty..kemas dan senang nak cari..

intandayani said...

Ni pada sy da kire cntik & teratur da..tp kalau da kata 5s tu bkn la stkt cntik kat mata kan?

eamy milea said...

salam k.aty...best btl baca blog akk..semuanya teratur dan kemas..benda2 macam ni la yang salalu buat kita pening bila nak cari balik kat mane..kalau husband cari lagi la memang x kan jmpa punya..sbelum ni bil2 utiliti, resit2 pembelian penting cam beli barang letrik yg ade warrnty tu sy simpan dlm satu fail khas,ada terfikir jgk nak buat bilik study hubby tu mcm akk buat ni, tp rasa cam tak berapa privacy cz kuantiti bilik kat rumah sy (a.k.a kuarters) tak mencukupi sbb bilik study tu lah bilik tetamu..hihi..so niat nak simpan barang2 penting tu terpaksa cancel n kena pikir lokasi yang lebih selamat dan tentunya lebih privacy.

Fizah said...

sy buh dalam mini library so far..tp igt nak alih letak kat ruang keluarga sbb ada meja kerja lebih..taktahu lagi apa kesudahannya..mmg serabut yg ammat masa part nak menyisih tu..phew!~

zarith said...

semua bil-bil dan dokumen-dokumen saya simpan dalam storage box dulu sebab saya baru pindah rumah sebulan lepas. Maka takda spesifik tempat lagi nak letak. tapi walau dalam storage box pun. Saya dah asing ikut kategori dan letak kat dalam fail asing asing. Ala, letak kat dalam fail kertas je. If dah ada spesifik tempat baru la susun lain..

Siti Fatimah said...

Tersusun nye semua bende..suke!

Nadt said...

Bil n warranty card sume simpan dlm kotak. Ingat nk filingkan jugak pasni. Barg2 besar sume campak dlm bilik barg.muahahaaa..kena ambek satu hari gak nk kemas sume. Nk beli rak kayu ikea tu jugak nk susun hadiah2 kawen yg x guna..

Nurul Ilyani said...

bagus lh aty ni...kemas je...

Nour Fieza said...

Salam perkenalan kak...Dah lama follow blog akak baru ni nak komen..hihi..

Suka baca blog akak sbb byk idea nak deco2...Fiza mmg suka deco2 ni..

Kat rumah fiza pun ada file khas utk bil2 utility ni...Hampir penuh file, tu la ada gak terpikir nak buang bil2 lama tu...tp cam syg..haha..

Skg ni tgh giler p ikea dgn daiso...Comey2 belaka barang2 demo...

Gieyana said...

Atyyyyyyy....nice!

Ko tlg mai kemad bilik store aq leh? Kah kah..:p

alin said...

wahhhh ini satu idea yang sangat best!! tapi, rajin pulaklah saya nak buat filing. saya main campak je dalam kotak kasut. hahahaha.. bila ntah nak rajin buat camni. btw, thanks sebab bagi idea. nak ikut idea ni boleh tak?? :)

izfanora said...

ate, budak uum jugak husband dia.. huhu.. best ada umh sendiri, leh kemas ikut naluri hati.. xsbrnya.. huhu.. suka tgk deko aty wlau simple, tp sgt nice.. :)

lynn yusof said...

Salam perkenalan aty.good, suke sgt dgn org spesies pengemas & teliti!! Lynn saje nk sajes ( tp dgn humble nyer kt aty ) ,lynn simpan semua dlm 1 big file yg besar, cume letak seperator berkaler, labelkan dan letak dalam laci.. Theeeehihihi

cikmerpatiputeh said...

suke tgk akak kemas umah n decorate rumah.mcm kemas gile!kagum *_*

With Julia said...

Aty,
Umi Qi minat sgt tgk kotak daiso tuh laaa....meroyan nk pi beli nk simpan album photobook dan album Qi....haaaaa umi Qi pun ada stor simpanan pakaian khas...sebabnya umi Qi kaki beli baju hehehe...

Sufi Al-Arshadiy said...

Mcm ni la jgk kak. Lebih kurang,letak dlm satu bilik. Susun dlm fail. Tp saya guna fail coklat kertas yg 50sen tu je..hehe..errr kotak corak2 dari daiso tu cantek la..xps beli je kak brg byk2. Esok2 dah xnak pakai buat GA ;)

Mimy Hamid said...

aku takde bilik nak letak...aku simpan dalam laci or box besar...semua masuk dalam tu

Siti Haslinda Sadiken said...

kalau bg lin nie aty dh kira cukup kemas tu..

Salhah Suhot said...

Aty, bilik sy laaaaaagi sepah... Tak pernah berjaye kmas.. Nak2 rumah sewa 2 bilik je.... Memang seyes tatau nk kemas camne....:$

ayahmamilisa said...

perasan carpet brown tu..dulu aty letak kat living hall kan..dah pindah ke bilik ye..hehe..
umah dd masih sepah lagi..dd nak tau cane aty manage masa nak ngemas sume..kita kan beranak kecik..huhu..

penyisir rambut said...

wahhh..uum ke??saya dan husband pon uum jgk..hehehehhe...