Monday, June 10, 2013

tak mudah tuk melupakan nya.....




bace macam rilek2 jer aku update entry kan.....

nampak macam aku dah ok...
nampak macam tak de ape2 yang berlaku...


tapi hakikat nya....ko tak tau..
kesakitan dirasakan sangat dalam...

sakit nye tu...sampai aku tak mampu nak bercakap..bercerita tentang nya pon...


tak tau dari mana aku nak cari kekuatan tuk bercerita tentang arwah mak pada korang semua...



aku rindu...

teramat rindu...


anggap la semua ni..dengan cara ni..

untuk membantu aku kembali sembuh...

bukan melupakan nya....
tak mungkin...!!!

kekadang terasa macam mak masih ada...
rase macam nak dail jer tipon dia tanya dia ngah masak ape...
ngah buat ape..
ataupon...saja2 tipon tanya kenapa gigi geraham qaleef dah tumbuh dulu....

nak ngadu ngan dia yang Qaleef teramat lah suke memunggah sekarang..
dan pasti mak akan cakap "biasa lah tu....macam korang jugak mase kecik2 dulu....besar2 tu kemain tak reti duduk diam..."

sambil cerite..gelak2....

arwah mak suka buat lawak....


rindu teramat..........

pernah aku dail no tipon dia...

tak mengharap ape2 pon....

selalu kalau die ngah ngajar..kat sekolah..
dia pasti akan tipon balik lepas kelas tu..

kalau lepas2 zohor tipon...
die tak dengar..sebab ade kelas mengaji..belajar tajwid..atau kelas fardhu ain..atau usrah..

tapi kalau die penat sangat...tak angkat tu...die ngah tidor lah tu......
kalau die angkat..kompem aku yang kene marah...heheheh...

petang2 pulak...dia ajar orang mengaji kat umah...

sibuk kan...

tapi...macamane pon...mesti ade jugak kesempatan tuk aku dan dia bercakap dan berborak dalam tipon...

mesti..!!

kalau tak hari2 pon..seminggu mesti 3-4 kali...
sebab sabtu ahad..biasanya aku akan balik jumpe dia...

kalau aku tak tipon...mesti dia yang akan tipon aku...
kredit pon cepat jer habes macam org bercinta...
biler tak de kredit muler ar aku miskol2 dia...
tak pon tipon..cakap laju2.."mak..kol akak balik"..pastu letak...hahahhaha...

sebab mak pakai bil...ayah pulak tu yang bayar..heheh....

yang heran tu...ade jer bende nak di cerite kan.....cakap berjam2...




tapi ni dah 2 minggu tak dengar suara dia...


dah 2 minggu tak borak ngan dia....tak tipon dia..
dlm 2 minggu ni....aku rase sangat kekurangan....sangat2...
hari2...terpikir..macam ade bende yang aku tak buat...


aku sangat rindu.....


sangat........



dan berhadapan ngan saat ni...
adalah sukar tuk aku....









setiap kali aku nak mulakan cerite tentang mak aku...
aku tak mampu...
aku kalah.....

dalam mase yang sama...
aku jugak tak bleh nak buat seperti tak de ape2 berlaku...
mana mungkin...!!!

aku tak redho..??
redho tu bukan sekadar kite boleh kate -aku redho- dan segalanya akan berubah macam biasa...

kehilangan seseorang yang menjadi tunggak dalam keluarga..
dalam hidup...
bukan seperti kite hilang nilai persahabatan..
not even kalau kite hilang sedare mara pon..
ia nya sesuatu yang sangat berbeza...

kalau 4 tahun lepas...aku hilang adik lelaki yang aku sayang...
sampai saat ni pon aku tak boleh nak cerite tentang dia pon...
tak boleh tengok gambar dia pon...
ape tah lagi kali ni aku kehilangan mak..
sakitnye adalah sangat hebat...

rindu pada arwah afiq [adik] tak pernah mampu di tampung...
tapi kerinduan pada arwah mak...
tak mungkin hilang....

in fact...ianya tak semudah yang di pikirkan..apetah lagi untuk diperkata kan...


iyer...mereka2..bukan kawan...
bukan seseorang yang menyakiti hati kite...
mereka2 adalah sebahagian darah daging kite..
arwah afiq...aku bersama nya..mejaga nya dari bayi..sampai kehilangan nya pada pada usia dia 22 tahun...

arwah mak..yang mengenali aku...yang aku sanggup lakukan ape2 saja untuk nya tuk seumur hidup aku...
pergi pada usia aku 30 tahun...
tak cukup lama tuk aku menabur bakti membalas budi...
tapi cukup banyak kenangan aku bersama nya...
lebih2 lagi dengan hubungan kami anak beranak dan adik beradik yang cukup akrab....


ianya mungkin akan amik tuk seumur hidup kita...yang tak mungkin tuk kite lupakan....


bukan tak redho..
macam aku cakap tadi...
redho bukan semudah kite cakap dan segalanya akan ok...

kalau kehilangan kawan..saudara mara..
yang tak hidup bersama2 serumah kita...
mungkin lebih mudah..
tapi adik..?? dan yang terhebat...emak kita..??

macamane hari2 kite pada akan datang...

sebelum kawen..walaupon duduk berasingan dengan arwah mak..
tapi aku tak pernah gagal kol mak setiap hari..
apetah lagi kalau tinggal serumah..
hari2 memang dia yang kite akan hadap...
lepas kawen...lepas berhenti kerja...hubungan tu bukan makin jauh...
tapi makin sangat2 akrab...

sangat2...maknenyer....die tak pernah 'jauh' dari aku...
walaupon aku duduk kat rawang...dan dia kat shah alam..
bile2 mase aku perlukan dia...dia sentiasa ada...sentiasa..
sama macam biler die perlukan aku.....


iyeerrr...aku memang redho..
kalau aku tak redho sekalipon...
ape yang boleh aku buat....
keadaan tetap tak akan berubah..
jadi...redho tu mungkin adalah lebih baik tuk melepaskan arwah..
tapi di mata...tak mungkin dihati...

dan aku tau...dengan redho tu jer lah..
kite akan belajar menerima hakikat akan kehilangan..
yang dia tak ade lagi depan mata...untuk selama2 nya....

dan biler dengan redho je lah...kite jugak akan lebih tenang..
dan harap..arwah adik dan emak akan tenang jugak di sana...
ditempatkan bersama dengan orang2 yang Allah kasihi....

iyerrr...aku benar2 redho........


Arwah mak sangat baik orang nya...
sangat di senangi...
hubungan dengan Allah jugak sangat rapat..[Alhamdulillah]
apetah lagi hubungan sesama manusia...[in syaa Allah]
dapat aku lihat saat2 akhir sakit dan kematian nya...
subhanallah....sangat besar petunjuk Allah...

biarlah aku simpan sendiri...
selebih nyer..itu adalah urusan Allah..
DIA yang lebih mengetahui...

aku tenang biler terkenangkan semua tu....

in syaa Allah...aku yakin ade bahagian yang baik untuknya di sana...amin...







aku rase...mungkin tak kan ade entry khusus tentang saat2 sakit atau akhir arwah mak aku...
aku tak sekuat kawan2 sahabat atau orang lain...
mungkin aku masih belum benar2 sembuh dan  tabah berhadapan dengan hakikat...




bagi aku ruang..dan sedikit masa..
biar aku  'sembuh' dengan care aku sendiri...

kalau ko tengok aku update blog macam biasa...
buat kerje aku macam biasa...
gelak2 macam biasa..
pergi shopink macam biasa...
bukan bermakna...aku dah melupakan arwah...
berkali aku ulang...mane mungkin aku mampu lupakan Arwah mak aku sekelip mata...
mungkin tuk seumur hidup pon...arwah mak akan sentiasa sangat dekat kat hati...in syaa Allah..
tapi anggap lah tu care aku merawat luka kat hati aku ni...
kehilangan dia..ibarat seperti melumpuhkan aku...






walaupon Qaleef mungkin tak paham lagi..
tapi satu hari nanti aku akan bagitau Qaleef Eeman dan Lu'lu tasneem yang granny dierang teramat sayang kan derang berdua...










p/s :: arwah mak akan sentiasa di hati... tenang lah mak di sana yer..semoga tak terputus ingatan dan doa aku untuk nya....in syaa Allah.....








46 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sayunya anum baca

Siti Fatimah said...

Banyak2 sedekah al-fatihah n yasin ye sis... Saya yang bace pon da meleleh air mate-tu pon skip2 sebab tak mampu nak bace satu2.

Aien said...

Takziah atas pemergian Arwah..Semoga tenang dan banyakkan bersabar yer..

ayahmamilisa said...

menangis dd baca entry ni..:'(
dd tak tau kalu dd di tempat aty, mungkin tak sekuat aty..
tabah ye aty sayang..

Gieyana said...

Aty..

tatkala awak menulis entry ini saya tahu airmata x tertahan or mybe teresak2 menahan kesedihan dan rindu..moga awak tabah dgn dugaan Allah..

Saya x pdai nk bermukadimah...tp saya tahu..awak kuat..

B strong babeh..Alfatihah utk arwah Makcik..

Puteri Satu said...

menitik airmata akak... akak tak pasti akak sekuat kamu dik....

Mimy Hamid said...

entry ko telah membuat aku berderai menangis .....tak semudah di sangka beb hidup tanpa mak...huwaaaaaaa....aty apa pun terjadi aku tau ko redha...bersabar la ye...janji Allah mati itu pasti..aku tak dapat teruskan kata kata...sebak...

InaAchik said...

mungkin aku x rasa pahit yg kau rasa... tapi aku dapat rasa sedihnya... sabarlah wahai sahabat... itu saja yg mampu aku taip sbg pemanis bicara sdg aku tahu itu lah yg kau sdg buat sebenarnya...

cried...

kita juga akan pulang ke sana...

jaja_NorLiza said...

sebak.. tabah yer aty..


nanges..

rasa nak peluk aty kuat2..sabar byk2 yer aty..Allah lebih sayangkan Arwah mak aty..

Aeen said...

Be strong aty...mmg sukar utk melupakan insan yg tersayang..sesukar mane pun..hidup perlu diteruskan..

PinKy MoMMa said...

sambil membayangkan muka arwah cik pah baik hati kami..segala kata kata tu bagai mewakilkan diri apa yg pernah di rasa..

perit nyer hanya Allah yang tahu..rindunya terlalu menggunung sbb apa? sbb kita tak mampu nak dengar suara bonda tersayang lagi..

saat nak melahirkan baby yg dikandung..andailah nenek mereka ada bersama..ok tak mampu nak teruskan :'(

Ros Anis Rusli said...

sebak! tak mungkin kita dapat lupakan arwah mak..moga mak aty ditempatkan bersama org2 beriman...

Baiduri said...

berat mata kami memandang..berat lg bahu aty memikul..smoga ketabahan trus brsama aty..

eima said...

sedihnye aku baca ..insyaallah hari demi hari ko akan sembuh dear ..aku jugak pernah kehilangan ibu ..aku paham .... bykkan doakan arwah ye ...

teruskan hidup dear....

ciknana said...

aty..
buat saya teringat pada arwah abah saya...
semalam bergelak ketawa dgn dia..tetibe ari ni dia terbujur kaku..dan hilang dari pandangan

alfatihah utk mak ijan..semoga rohnya dicucuri rahmat...

Mama Vogue said...

Salam takziah Aty..
Al Fatihah utk arwah..

tak mampu nak baca abis2 sebab air mata dah bergenang.

Liyana said...

nak nangis...huwaaa.. byk kn bersabar ya...

bunga_rose said...

sebak sampai jatuh air mata baca... klu saya kat tmpt aty pun rasanya tak kuat utk hadapi semua ni...

kuatkan semangat ye Aty, insyaallah..

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Menangis I baca entry Aty..
Bertabahlah ye...

nana ruzana said...

Rindu mak yg jauh pon xtertanggung...ape lg yg dah pergi..xyah la cite kalo aty xkuat..cite kat kami deco umah n qhaleef je...

nana ruzana said...

Rindu mak yg jauh pon xtertanggung...ape lg yg dah pergi..xyah la cite kalo aty xkuat..cite kat kami deco umah n qhaleef je...

ettyzukhair said...

tak terkata..balik nak peluk mama puas2..

Ayiesha Sani said...

Siapapun yg berada di tempat kak aty akan berasa yg sama...Allah je tahu mcm mne rasanya.. semoga kak Aty kuat hadapinya..insyaallah..

Farhana IezAna said...

bnykkn berdoa utk arwah mak akk..kdg mmg kte akn rse rindu sgt dgn org yg kite syg..ana pn prnh rse..

fazianbatrisyia said...

sayu juga teringatkan ayahanda sy dah pergi 5 thn sudah. Tapi kalau begitulah cara akhir hayatnya, mudah perginya...insyaAllah. Yg untungnya rapat antara adik-beradik. Bykkan doa utknya...kita boleh sedekahkan pahala utknya, niatkan ada bhg utknya...sy buat mcm tu utk ayahanda. Sy beli pump susu sy niat guna duit yg ayahanda beri agihan faraid(Amanahraya) supaya ada bhg pahala utknya dari setiap titisan susu ibu ini.

Percayalah, manusia ini sifatnya alfa...kalau tidak mana mungkin kita boleh ketawa kemudian hari. IsyaAllah...doakan yg baik2 utk bonda.

Siti Haslinda Sadiken said...

sebak lin baca n3 aty nie..al- fatihah utk ibu aty & ibu2 mommy gojes semua..

CikGu KiNa said...

Aty...klu awak dah bersedia..x salah awak cerita kan kelebihan yg arwah mak aty dpt semasa akhir hayat arwah...mungkin bole jadi pedoman dan ikutan kita semua... untung arwah... Allah dah janji..klu kita usaha atas agama... InsyaAllah akan ada bahagian kita...bole nampak kelembutan di wajah arwah... Al Fatihah....ada bahagian yg baik utk arwah mak Aty di sana....Ammiinnn....

NAS said...

merindu krn kehilangan itu fitrah. Moga Allah berikan Aty kekuatan mengharung kerinduan ini. Moga rindu ini juga menjadi penerus doa seorang anak untuk ibu.

miazara ina said...

sebak trasa baca entry aty...semoga diberi ketabahan wat aty ya...alfatihah utk arwah

IbuKiesya*EmmaSharif* said...

Al-Fatihah..semoga roh ibu aty ditempatkan bersama orang2 yg soleh..aminn...

CikPuanHaLia said...

Sayu hati akk baca..tk dpt bayangkan klu akk d tmpt aty skng. Mungkin akk tk sekuat aty. Aty beruntung sekurang2nya blh jumpa arwah ibu selalu sebelum ni. Akk setahun 2 kali jer berpeluang jumpa. Semoga Allah panjangkan umur org tuaku.

Tabah ye aty..semoga Allah tempatkn rohnya bersama hamba2Nya yg soleh.

Veelara Shamsyul said...

Sebak n sayu aty.xpe aty.kami fhm klu pasni aty updt blog mcm biasa.ye.itu jr cara utk merawat luka di hati.lakukanla agar dirimu kuat


Mak..mn mhkin kite mampu lipakn dia kn.sabarla wahai sahabat

me.ronazil.ab said...

salam takziah kak aty...
banjir jap pagi ni baca entry kak aty,
semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman.. amin

Chekgu Azrine said...

Sedekah bebanyak al fatihah ye aty..semoga arwah tenang di sana..sedih akk baca entry ni..yg plg sayu bila tgok gmbr yg akhir tu..menitis air mata..

Semoga aty redho dgn pemergian mak izan...

Ummi_Eyta said...

Semoga tabah yer aty.....

Ummi_Eyta said...

Semoga aty tabah

myPreciousIrHarith said...

bertabah lah wahai aty..smg aty n family terus tabah menerima takdir ini.
Ya bukan mudah nak terima kehilangan ibu tercinta.aida pun xtau camne keadaan aida klu ditempat aty.pernh aida doa klu biarlah aida pergi dl sblm mak.
apapun, be strong aty.
Al fatiha buat arwah

Fiza Rahman said...

Bertabahlah. Sentiasa sedekahkan al-fatihah. Bukan mudah nak melupakan. Saya sendiri masih rindu dan terkenang kan arwah ayah even dah 8 tahun arwah pergi.

aniswany said...

alfatihah,takziah akak...even kami yg baca ni pn menanges dpt rasa kehilangan mak akak..ddk jauh dari mak pn dah sedih,apatah lg kehilangan..
bertabah ye kak :') semoga roh nya dicucuri rahmat

Mr n Mrs Zaidi said...

sabar yek sis, sy fhm perasaan sis macam mane bila kita kehilangan org tersayg lebih2 lagi org tu darah daging kita sendiri...In shaa Allah, semoga roh arwah mak ijan bahagia dan tenang disana...anggap la, sudah sampai masanya untuk dia berehat dengan lebih tenang di alam sana...

Nana said...

tabah la Aty..
Aty anak yg baik dan tentunya takkan semudah itu lupakan arwah..
Doakan yang baik2 saja..

Peri PiA said...

Ya Allah,kurniakan lah ketabahan buat aty sekeluarga ...Amin



i'm so so sorry dear,baru tau


Al-Fatihah

babybugmumshop said...

semoga makin tabah aty..Insyaallah arwah mak aty tenang di sana..

Cik Puan Rara said...

aty,rara sedih.bergenang air mata bila baca entry ni.rara xdpt bayang kan jugak kalau mak rara xde,moga arwah tenang di sana.Amin.

Rinah said...

Al Fatihah.. salam takziah..

ceywie ku said...

terbayang-bayang jika akak berada di tempat aty. tak atu nak gambarkan perasaannya macam mana. doa saja yang boleh panjangkan hubungan kita ngan arwah di alam sana. In Sha Allah.