Wednesday, July 31, 2013

bekas kuih raya



Ni baru nama persiapan raya untuk rumah..
Yang ko tengok dekorasi bagai tu...
Tu bukan..tu part of kerja yg memang aku akan buat tak kire ar raye ker tak..
Dah kebetulan nak raye2 ni kan..
Kemain ko cakap aku poyo2 biat pesiapan raye nak gempak sesaje..cisss...
Sesungguhnyer..persiapan raya selain baju raya...
Aku tak de pon buat ape2 yang berlebihan..
Kuih raye pon baru setakat order kukis ngan wawa...
Tu Pon takde depan mate lagi..uhukuhuk...
tapi bekas dah beli dulu...ngeh3x..

Eerrr...aku memang dah ade bekas kuih raye awal2 kawen beli dah..
Yang ala2 kristal tuh...beli kat langkawi..
Memang cun..!! Tapi kalau asyik lemau jer kuih raye aku..
Cun pon tak gune kaaannnn....ppffttt...
Bekas kuih camtu sesuai tuk orang2 rajin jer..
Rajin setiap kali orang datang baru letak kuih raye..
dan lepas orang balik..
Ko masukkan balik dalam bekas nyer..
Dan macam tu lah setiap kali pon..
Eerrgghhh...aku tak gIgih guna bekas  kristal tak kedap udara macam tu..
harus simpan jer dalam lemari kace buat perhiasan bajet macam orang nak sangat tengok...uhaakkss..

Ikutkan aku malas nak pikir pasal kuih raya bekas raya bagai..
Tapi..raya tanpa kuih raya walaupon orang bukan lah nak makan sangat pon kan ape lah maknenyer raye tersebut...
Walaupon sekadar perhiasan sebab bukan nyer orang nak datang umah aku ni kan..
Yer ar..kate ko ceruk bagai...*kecithatitaw..sobsss..
Kahkahkah..drama baik nyer..
Ni aku dah siapkan bekas kuih raya walaupon kuih nyer tak tau biler nak gi beli..
Lagi 6 hari nak raye hooiii..!!
Takper..malam raye murah...
Kalo ko taknak datang gak...kompem aku sentap..-bajet macam ade ko kisah pulak kaann-

Balang kuih ni pon aku baru jer beli 2 3 hari lepas..
Beli kat jusco..
Rega pas 20 percent discount rm 3.12 sen sajer..
Beli 6 bekas walaupon kuih nyer baru order1..
Yang penting kedap udara (kot) tak yah aku buat 2 3 kerje nak kuar simpan kuar simpan..
Tak lemau kuih raya aku..
Ade banyak lagi yang cun2 kaler2 gempak2..
Tapi aku sengaje pilih yang simple cam ni..
Sesuai ngn umah aku tuh..
Tema la sangat ko kan....puuiihh...

Bekas kuih ni..yang aku rase elok yang jenis ade getah keliling penutup tuh..
Tuh baru betul2 kedap udara kan sebulan ko letak kuih ko tak lemau2..
Yang aku nyer ni tak ade..ni pusing2 jer..
Harap ar tak lemau gak nanti...
Kalo tak..lain tahun kene beli lain lagi..
Dah satu keje pulak asyik nak membeli bekas kuih tetiap tahun...takdemaknenyeerrr....


Eeaahhh...aku rase bahan2 nak buat kuih raye mahal pulak..naik rega eeaahh..??



P/s :: tetibe rase nak buat kuih raye sendiri jam2 ni...lalala






24 comments:

Jueliza Jamani said...

yang ni kita pernah beli.. nanti tudung dia karat.. huwaaa tensen.. naper tak beli bekas kat ikea jer dear??

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

simple & nice..harap nya kedap udara lah ye.

e k i n ♥ y u s r i said...

kak, thun nie nak raye umah akak lg
nnti kite roger2 ea

Mimy Hamid said...

aku tak beli...pakai hadiah kawen muahahaha nak jimat

eima said...

ingat ikea punya jugak td ko dah leh jd duta ikea dah ... hahaha

simple gitu la ok ..aku tak suka yg over deco ... janji isi dlm sedap

ayahmamilisa said...

eh eh bekas kuih raya kita same la aty..tapi dd beli kat tesco, rm3.90 satu, amik 6..ingatkan dah murah..jusco lagi murah ye..huwaaa..

Fiza Rahman said...

Cantik balang tu.

Mimy Hamid said...

aku tak beli...pakai hadiah kawen muahahaha nak jimat

ettyzukhair said...

bekas kuih raye thn depan lah baru etty beli hehe..selagi x pindah xdelah barang2 ni..hehehe..yup yg de getah lg bgus..kedap udara..mama etty pun dok pakai hat tu jer..dari dulu beli pun harga boleh tahan..so kena berbaloi beli n menang memakai

Nurzakiah Hanum said...

simple

nuyui a.k.a miss YUI said...

cntik tp tulah kalau ada getah elok skit..kalau tak lemau kuih..huhuh

nurul harnani said...

amboi.. meriahhh la tahun ni raya akak. rumah baru raya pun meriah la ehh.. hehe

anyway salam ukhuwah dr nanie utk akak yg creative :)

shark said...

bekas ni xper kak..
kecik..
so letak kejap je pastu abis..
angin x sempat masuk :)

Chekgu Azrine said...

lawa sangat sis..tapi akk takde kot kuih raya tahun ni..hahaha

Liyana said...

Nk beli tupperware lah. Haha gedik

cik hani said...

cik hani kalau beli balang kuih raya mesti beli yang jenis pulas tudung (nak buka kena pulas/pusing). memang tak beli jenis yang tekan biasa tu (yang getah) sebab mudah masuk angin.

CikPuanHaLia said...

T..raya nanti akak nk beraya umah kawan kt rawang. Boleh la singgah umah awk sekalli :p

Lelaki said...

asalkan kuihnya sedap .

yuyuy akley said...

comel la bekas kuih tu... sy pun lom ada lg bekas kuih raya ni.. aishh gamak2 xsempat letak je skali ngan balang kuih ry tu je... muahahaha

Putri said...

saya ambik bekas kuih raya mak je.dah dekat 10 tahun lebih, tahan lagi walaupun kaca

LisaLisut said...

Thn ni la i br nk beli utk umah. Blk kt market umah mak i je 6pcs rm30 hehe. Mula nk amik mcm u ni tl xjd. I ske yg getah cm zmn dlu wpn azab nk bukak n mak i pye dlu smpi pecah semua sbb anak2 dia xreti bukak balang tu ms kecik haha. So i cancel jgk beli tu. yg skrg ni xtau nk describe. Xksh aslkan ade bekas nk ltk kuih raya. Huhu. Xksh beb org dtg jauh ke x at least xmgagau ble ade org dtg umah ade jgk kuih haha

pisau belati said...

Pembunuh Tanpa Bayang :-


kuih raya?
aku serahkan bulat bulat pada adik aku.kerana aku sendiri tak punya kemahiran ke arah itu...

Siti Fatimah said...

saya pon prefer balang jernig mcm ni...klo bukan ari raye pon bole isi bende lain... =p

Alin Marlini said...

Memang cun n simple