Monday, July 15, 2013

cerita NASI AMBENG...




eeaahh...ape hal ko siang2 pose ni nak cerite pasal nasik ambeng pulak..
alaaa..cerite jer..bukan tepek gambar pooonnn....
uhuukkss...

ko tau pasla nasik ambeng..??
ni JAWA mari....
nasik ambeng ni kan memuler aku tengok macam pelik sikit..
sebab dalam satu bekas letak sekali ngan nasik..ngan mee..ngan ayam kicap..lagi..ade yang serunding kuning tu..ngan sayur campur so'un style jawa tuh..
mase pes time aku tengok..
rase nyer..dalam tingkatan berape tah..
ayah aku bawak balik dari mesjid..
ubuh dalam plastik merah jer mase tu..
siap campur2...
aku peik sangat dah...
aku ingat kan sebab kat mesjid tu takde bekas nak letak asing2 kan...jadi campur sekali dalam tuh...
siap cakap ngan mak aku -macam nasik kucing pon ada- maaf cakap
mase tu sumpah aku memang tak tau style nasik tu memang macam tuh..!!
aku tak makan pon..aku amik ayam jer ratah..heheh...

lepas tu..setiap kali pon macam tu...
selalu ayah aku bawak balik bungkusan dalam plastik campur2 macam tu dari mesjid lelebih lagi khamis malam jemaat tuh..
ayah aku tak pernah cakap pon kat aku yang memang style nasik tu memang macam tu kan...
mak aku sah2 lah lagi tak tau...
jadi..setiap kali pon..tak de orang nak makan...*sadis

kiterorang bukan orang jawa...
ayah orang perak dan mak orang negeri sembilan...
tapi dok menetap kat selangor...
keliling pulak ngan orang2 jawa tempatan...
memang 'mendapat' lah kan...

tah biler mase aku tau sendiri pasal nasik ambeng nih..
tapi yang aku jumpe real nyer nasik ambeng bungkus elok2 macam nasik lemak tuh..
dan kemain banyak..!! 
aku rase mase bazar kot..kat area umah family aku tu..ade jual setiap kali ramadhan..
mase tu baru lar tau pasal nasik ambeng ni...
memang style nyer macam tu..
memule memang pelik giler..bagi aku -sedap ker makan macam tuh-
tapi lelame..okey jer pulak aku rase...ngehngehngeh...
kat mesjid tu nak senang..ubuh dalam plastik jer..tu nampak tak semenggah....huhu...

baru2 ni balik bukak pose umah family aku..
awal2 laki aku dah cakap..nak gi bazar kat situ carik nasik ambeng..
pheeww...kawen ngan orang jawa johor lah kate kaaaannn....

pas tu tak hagak2 soh aku buat ko..!!
kalau ikutkan..bukan susah sangat kan..
tapi aku rase...masakan jawa ni lain sikit..ayam kicap die rase dan care masakan pon lain...
tak reti aku buat...dan aku tak berape suker..
jarang2 makan tu ok jer  lah kan...
aku pon tak tau bahan ape yang di gune..
jadi kalao ko nak soh aku masak masakan jawa..lelagi yang sayur campur so'un tempe bagai tuh..
memang tak berape nak menjadi lah..
tak jadi jawa nya...kahkahkah...


tapi....memandangkan aku ni nak jadi isteri cerdik yang solehah...[ngeee]
gigih jugak lah aku belajar masakan jawa...
tu kalau laki dah request tu...maknenyer...kene gigih ar aku...haaaiihh...

okeh...carik resepi...

kate intenet di hujung jari kan...

tapi...eeerr...bukan rini lah...heheh...


tak per..ade 24 hari lagi...

wwaaahhhh...dah nak habes minggu pertama dah....


ko pernah masak nasik ambeng...??