Tuesday, July 09, 2013

DEKORASI :: Bilik air dalam Playroom Qaleef




tak hagak2 ko kan.. 
sampai bilik air ko nak mendeko...
idea terlebih...uhuukksss...

ritu..mase gathering geng mommy gojes kat AU tuh...
sekali ngan sambutan potong kek besday qaleef...
dapat banyak hadiah.. -alhamdulillah-



salah satu nya MAT ABC123 ni...
tapi yang ni kecik2 nyer..tak macam yang abc mat kat playroom qaleef tuh...
tapi maaf sangat2..aku tak ingat sape yang bagi...!! hammmpuuunnnn yer..
nak ucap terime kasih teramat..sebab kan hadiah ni...
aku tetibe dapat satu idea dekorasi menarik..

sebelum ni dah banyak kali nak beli...
tapi..asalkan amik jer..terus potong -sebab tak tau nak buat ape dan nak letak mana..-
jadi..biler dah dapat ni...dalam kate tak tau nak buat ape..
tetibe mengelip2 idea datang biler aku mula nak kasi bilik air dalam playroom qaleef nampak lagi besh..!!
oohh...terime kasih banyak yer...


ingat tak dulu2 aku pernah cerite [eeaarr...sebenarnye..aku pon tak ingat aku pernah cerite ker tak] 
tapi rase macam pernah bagitau ko yang aku cecite nak buat bilik air tuh macam taman tema..
ko...taman tema..!! jangan main2 cecite besau....kahkahkah...
tah celah mane nak datang taman tema ko kan....ppffttt....
tapi...takde idea..setakat aku letak bola kecik kaler2 yang tak seberape nak banyak...
lepas tu letak buaya bagai...
coooiiii...!!
tak menarik langsung pon...ngeeeee...

dan...aku memang sampai kesudah tak mencarik ape2 idea untuk taman tema lah sangat tu kan...

sampai lah aku dapat hadiah besh atas tuh....


okeh..gambar bilik air sebelum adalah tak ada -harap maaf
tapi bilik air standard lar..macam tu lah ghoper nyer kan...
jadi kite terus kan dengan idea dekorasi..



4 ketul yang kecik2 ni baru sama ngan satu kaki -sama dengan satu hurup lapik playroom qaleef tu-
jadi kalau kate nak buat alas kaki tu memang agak sia2...
sebab..memerlukan banyak giler nanti...
jadi..buat dekorasi pon masih menarik..



aku tampalkan dengan double-sided tape biasa di setiap hurup supaya kalau tercabut tak kan merosakkan cat dinding


aku tampal kat bahagian dinding yang berada dia atas marmar
motip...sebab dah tentu2 lah dinding marmar tu kene di cuci berus selalu kan..
walaupon plan asal memang nak letak kat marmar tu...
tapi seb baik cepat terpikir sebelum tampal..

dan lagi..dinding marmar tu..
aku nak buat salah satu mural learning tuk qaleef nanti..-aku akan share kendian- insyaa Allah-





aku susun mat secare beratur memanjang sepanjang dinding..




di bahagian dinding cermin dan para..
ngam2 kesemua huruf...!! 
sebelah dinding cermin tu adalah pintu bilik ke-3 tingkat atas yang aku buat opis konon nyer tu..



so far...aku puas hati dengan hasil nya..
rugi aku tak stand-by camera mase fes time qaleef masuk tuk mandi petang tu...
nak tunjuk reaksi teruja dia mase tuh..-tak terpikir pon dia akan teruja-
biler aku bukak pintu jer..terus die tertumpu pada huruf2 warna warni dalam beberape detik pandang sekeliling bilik air dia...
aku sunggu seronok tengok reaksi qaleef mase tu..
okeh..waktu jer..lepas die tau die tak ley nak capai..die buat tak tau dah lepas tuh...ngeeee...



para ni aku beli kat IKEA [harga Rm 29] -mudah pasang-


menan getah boleh bunyik tet tot biler picit ni..
lama dah aku beli..sebelum qaleef lahir lagi..
dulu qaleef mandi dalam bath tub..aku akan letak sekali...
sekarang..qaleef bawak main gigit2 sebab getah..jadi aku simpan jer sebagai dekorasi - atas sebab2 kebersihan-


pokok tak semenggah tu pon aku beli kat IKEA [pokok Rm 1.90 + pasu Rm 4.90]
pokok senang nak bela..hari2 aku masuk bilik air ni mandikan qaleef..
aku siram jer sekali...


bekas berus + ubat gigi qaleef beli kat Daiso [Rm 5]
bekas no boleh lekat kat dinding marmar tu -ade getah kat belakang bekas-
tapi aku lekat2..asyik jatuh jer..jadi aku letak jer atas para tu






bakul sampah untuk buang pampers -kat tepi sinki [bahagian bawah]-
bakul ikea harga tak ingat [rasenyer dalam Rm 9-10 hengget]
selalu letak plastik..2-3 hari sekali akan buang ke tong sampah besar



2 ekor buaya dalam bilik air qaleef
lapik tu..aku beli kat IKEA jugak..[harga tak ingat] ritu aku dah pernah cerite kan...
tapi macam Xora cakap..lapik tu memang sangat mudah kotor..
kene berus hari2...!! kalau tak die akan tumbuh macam taik lalat hitam2 susah nak hilang..




bakul baju kotor qaleef
dulu aku letak dalam playroom qaleef..
tapi sejak 2 menjak qaleef suker nau main bakul baju die -dia kuarkan dari bakul-
jadi aku alih ke dalam bilik air...senang..nak mandi..bukak baju letak terus dalam bakul ni
tergantung untuk elakan terkena air



dari pandangan luar bilik air -dalam playrooms qaleef-




bilik air ni...buat mase sekarang..
memang qaleef jer pon gune seorang 
kalau ade pon sesekali makpak nyer mandi kat sini..
jadi..tu pasal aku sengaja nak buat dekorasi besh sikit sesuai tuk qaleef..
walaupon kalau ikutkan..tanpa deko pon qaleef bukan kesah pon kan..
asalkan dapat main air..
tapi macam biasa lah..mak nyer ni yang hover...lalala...

yang menarik nyer..
qaleef memang tau ni bilik air dia..
dari awal -sejak pindah umah sendiri-
aku jarang mandikan qaleef kat bilik air lain [kat master bedroom atau kat tingkat bawah]
kalau ade pon sesekali kat master bedroom mandi sama2 ngan mak atau abah nya...
selebih nya...memang kat bilik air dalam playroom die sendiri..
biler aku cakap "qaleef jom mandi.."
qaleef akan terus pergi kepintu bilik air die ni sambil tarik2 nak bukak baju -nak mandi-
walaupon mase tu die duduk dalam bilik makpak nya....

bilik air qaleef memang aku tak sediakan baldi -sebagai langkah keselamatan
dan...pintu bilik air tersebut akan tertutup setiap masa -tanpa gagal- jika tak digunakan...
semua bende tu aku kene amik kire sekarang..
tu sikit mase lagi..-kalau die pandai nak bukak pintu bilik air sendiri..
aku kene safety lock khas untuk paip air..-supaye die tak main air tanpa kawalan atau pantauan-
lagi pulak kot nanti dah ade gang adik die..eeaahhh..
kuikuikui...harus lah pikir secare advance kaaannnn....


okeh..tu jer nak cerite pasal bilik air qaleef..
buat mase ni..aku tak rase nak tambah ape2...
oohh ade..nak tambah bola warna warni kat lantai bilik air tu jer..
qaleef suker main...
kalau tak..die akan bawak masuk segala bola die dalam bilik air tu..haaaiihh..