Friday, July 05, 2013

menge-mop rumah tengah malam...


Apekaaaaahhh...macam dah tak ley tunggu esok pulak ko kaaannn...


Ade sesetengah orang yang ikut pantang larang..
Coooiii menyapu mengemop umah malam2 ni...

Eerrr..aku pon tak pasti pasal hal ni..
Aku ni..bukan lah teror nau..kang aku cakap kang..
Tetibe ade fakta pulak orang bagi kat aku..
Kalau setakat fakta orang tua segala petua..
Aku tak kisah sangat..
Tapi kang ade fakta2 berkait agama..kesihatan..ppffttt..nganga la ko pas tuh...

Tapi kan..
Yang aku mengemop tengah malam ni bukan ape....
Sebab dah ni jer mase yang ade....ppuuiiii....
Macam ko bekerje 8 jam siang kat opis pulak sampai konon takde masa..ciisss
Malam2 baru nak buat kerje umah....

Kalau ikutkan jadual...ko tengok..berjadual bagai...ahaakkss..
mane ade jadual bagai...
hari2 aku mengemop -lagi2 dapur..
menyapu umah lagi lah kaann...
asal rase2 nak sapu..aku terus sapu jer...

Tapi..tadi siang...aku tak sempat nak mengemop..
dak qaleef tidor tengahri kejap sangat...
Waktu tengahari sepatutnyer aku mengemop tu..
Baru aku pas masak..nak makan dulu konon nyer kasi kumpul tenaga..
Dak qaleef dah sengeh2...
Potong betul la....
Kalo qaleef ade...memang susah ar aku nak buat kerje renyah2 melibatkan air macam tu..
Satu hal...sibuk lah die nak men-celop tangan die dalam baldi tu..
Kang lagi..menambah kerje biler die mula nak main air kotor..
Kalau bukan pasal main air..
Aku mengemop kang..die sibuk kulu kilir pijak lantai..
Tu semua tu saje nak menambah kerje aku lar tu..
Bahaya licin takut tergelincir pon satu hal gak...

Dari menambah dosa mak nyer meroyan nanti..
Baik aku tak yah buat terus waktu tu...
Ko duduk jer lah mengadap die....dah tentu2 die suka hati...

Tapi..selagi tak setel..hati tak senang..
kaki konon dah rase melekit sangat..
Adeyyhhh...pukul 11 pon boleeyyy laaaa....

Jadi..ni malam qaleef tidor awal..
Boleh lah aku mengemop dengan senang hati...
Tak payah tunggu esok...kang termimpi2 aku pulak kang....mimpi ngeri
Tengah malam pon..apeadehal....bukan aku buat bising poooonnnn....

Okeh..nak mandi..badan dah bau bacin berpeloh2 mengemop tadi..
-macam umah ko besar sangat pulak kan-
Jap lagi fared balik...tekujat pulak kang ingat ade orang gaji indon kat umah dia...*pitam