Thursday, August 29, 2013

cita2 jadi suri rumah...??



Pernah tak ko dengar mase kat sekolah2 dulu..
Tak kisah ar sekolah rendah ker mengengah ker..
Biler cikgu tanya pasal cita2..ko jawap nak jadi suri rumah..??

99% aku kompem akan jawap tak pernah kaaannnnn.....
Paling2 koman pon mesti ko akan cakap...nak jadi kerani *aku pernah jawap macam tu
Atau ko akan jawap...'tak tau nak jadi ape biler besar nanti' *jawapan kawan sebelah aku mase darjah 3
Yang pasti...tanpa cecite hebat pon..tetap ko akan pikir..ko mesti bekerje satu hari nanti..
Ade duit sendiri..dapat beli kereta..rumah...yang hebat2 lah..
mase tu...mane lah ko nak tau kan...yang semua2 yang ko berangan nak mase kecik tuh.bukan lah datang tergolek2 ooii..
Tapi yang penting..dan yang pasti..mase sekolah..cita2 nak hebat sesajer ko bagitau kat orang..
Amik akaun..tetibe cecite kate nak jadi doktor..apeekaaaahhhh.....
Tu nama cecite nak besar sesaja..tapi belajar malas...-sentap sendiri-

Tapi tu lah hakikatnyer atas nama cita2....bila ditanya dulu...

Tak de pon orang kate cecite nak jadi suri rumah...
Kene sound dengan cikgu tu sah2 tu bukan cecite...

In fact...aku sendiri tak terpikir pon akan bercite2 menjadi suri rumah macam sekarang nih..
Cita2 ni hanya wujud selepas aku bersalinkan qaleef..!! kahkahkah...
Selepas 29 tahun (mase tu) baru lah aku bercita2 menjadi suri rumah....
Dan aku berjaya dengan cita2 baru aku tuh...muwahahaha..

Dan..ramai pulak rupernyer ade cita2 yang sama biler ko pon dah jadi mak2 nih...!!

eeeeaarrr....boleh eh 'suri rumah' ni di-listkan jugak sebagai cita2...ngeeee










minggu ni genap ar setahun dalam tahun hijrah aku menjadi suri rumah..
dan penjaga qaleef sepenuh masa...
alhamdulillah...aku dapat lalui nyer dengan ikhlas....

eerrr.....tetibe cakap pasal ikhlas...dah kenape...hahahaha...

jujur aku cakap...mase awal2 dulu...
aku agak 'sakit' jugak ar...
walaupon ko kate berenti kerana suami jugak anak [dan Allah]
tapi 3-4 bulan fes tu..meoyan tak hengat..
asyik ar merungut mintak kat laki nak keje balik...
tapi biler pikirkan Qaleef...kesian...terus kuatkan semangat...
ko tengok...nak jadi suri umah pon kene kental tak hengat hokeh..muwahahaha...
hagak ar ko kan...dah keje bertahun2...tetibe melangok duduk umah sesajer...giler ko tak meroyan...!!

ppfftt....


demi mu anak....demi muuuuu.....

sobsobss...

eeerrr...tapi tu dulu...
lepas masuk bulan ke-6 berenti kerja...
aku dah okeh...dah terbiasa dengan rutin mak dan isteri sepenuh masa...
dan dah rase seronokkkk.....!!
dah ni...setahun..aku rase...tak ar teruk sangat jadi suri umah ni....
in fact...aku sedang menikmati nya....

baru2 ni...kan kecoh sangat pasal hal isu suri umah vs mak bekerja..
hape kaaaaaaaaaahhhh...
bende macam ni pon boleh jadi isu kew....heran aku ar...
tak sensitif...kekadang rase macam tak sedar diri pon ada gak...ngehngehngeh...
ade orang 'tak pandang kiri kanan' biler nak pertikaikan itu ini..

belajar tinggi tapi bagi orang bodoh jage anak..??

eeerrr....

huh..??

motip....????


konpiden jer ko kan cakap cegitu....peerrggghh.....

hurrmmm.....
acaner ek....
pendapat peribadi aku ar kan...

nasib...rezeki..bahagian setiap orang tu lain2...
perencanaan Allah terhadap kite pon berbeza2...

tak kisah ar ko suri rumah ker..ko bekerja ker...
2-2 pon ade sebab tertentu...
mungkin salah satu tu bukan pilihan...
tapi yang penting...ianya tetap bersebab...

mungkin sebab tu tak akan sama setiap orang...
tapi orang lain tak de hak nak pertikaikan sebab2 tu...

iyeerrr...suri rumah merupakan pekerjaan paling mulia...
dapat jage besarkan sendiri anak depan mata...
nikmat kegembiraan tak terkire..
tapi tak perlu lah ko sampai nak suruh semua orang berenti kerje jage anak jugak..
masing2 ade masalah dan tangungjawap sendiri..
hati pon tak senang kalau ko kate nak berseronot2 duduk umah membelek anak tapi hutang berselirit...beban tangungjawap..
mane kite nak tau kan masalah orang lain..
nak bayar hutang belajar...mungkin hutang kereta sorang sebijik laki binik masing2 kene bayar...
share2 tangungjawap nak bayar rumah mungkin..
atau sekurang2 nyer...tangungjawap pada keluarga sendiri...
waktu ni ar nak ringankan beban orang tua..
tolong adik beradik...haaa..semua tu kene amik kire...
bukan ley suke2 hati ko nak provokasi sesuatu tu...

aaahh ko....

sebenarnye...tak yah nak kecoh2..
ko bekerja ker..suri umah ker..jage anak sendiri ker...soh orang jage ker...
semuanyer hebat2...
2-2 keadaan pon berada dalam 'kedudukan' nye yang tersendiri...

kekadang..kite ni terlalu nak mempertahan kan..
ko yang keje nak cakap gitu gini lah..
yang jadi suri umah jage anak sendiri nak kate gini gitu pulak...
haaaiihh....ko ngate die..die ngutuk ko...
biler kite mempertahan sesuatu tu ar boleh sampai ternampak kelemahan nya...

dah elok2 sebenarnyer tak de ape2 pon..
tapi dah ko beriye nak pertahan kan..
nampak macam.....hurrrmmm....kang aku cakap sengal kan..marah pulak ko kan...tapi macam tu lah kire nyer..ngeh ngeh ngeh...

tak kan timbul isu kalao semua mak2 berhenti kerje...
ko pon heboh cakap..sape pulak nak duduk kat nursery tuh...
nursery tu pon sebenarnyer hanye salah satu cabang pekerjaan...
jugak adalah rezki orang tuh...
kalau takde permintaan..takkan wujudlah tempat tu...

dulu2..zaman wanita  belum hebat bekerja kat luar...
ko pon tak tau nursery tu ape kaaannn....
jadi tak de timbul pulak isu biler semua orang jadi suri umah nanti nursery sape nak duduk...
ceehh...tak cerdik betul bidasan ko....

sama jugak macam ko cakap - belajar tinggi2 tapi kasi orang bodoh jage anak-

coooiii....!!

aku terasa..?? eerrr..bukan aku jadi suri umah ker..
jage anak sendiri...??

betul....tapi kalau ade yang tak tau..
aku jugak pernah bekerje...waktu tu...aku jugak punye sebab kenape aku nak sangat bekerja..
walaupon aku dah ade laki ley tanggung aku...
dan...aku jugak...hantar pada orang lain tuk jage anak aku...!!
tak pernah terpikir pulak saat tu..waktu tu...
yang penjaga anak aku tu bodoh ker hape...
tak pernah lah aku rase macam nak tanyer -akak dulu belajar tinggi mana...??-
mase tu hanyer pikir...aku nak kuar mencarik rezki..
tuk meningkatkan taraf hidup lagi dalam keadaan kehidupan yang sangat mencabar..
nak pegang duit sendiri...nak shopink ikut suka2 hati...
nak bagi mak dan kuarge merase duit anak2 jugak...

tapi sampai satu masa..
bila aku ade alasan sendiri...dan permintaan suami...
berhenti kerja dan jadi suri rumah feeling2 ibu mithali tu jadi pilihan aku...

iyeerrr..walaupon permintaan suami..
tapi aku masih ade hak tuk buat pilihan sendiri...
dan itu lah pilihan aku...
bukan sebab aku pikir pasal pengasuh qaleef tu tak belajar tinggi ker hape kan..
in fact....aku tak tau pon siape pengasuh qaleef tu sebelum nih...
cume yang aku tau...aku terhutang budi pada die...
sebab pernah menjage qaeef dengan baik...

okeh...aku sekarang dah jadi suri rumah...mengasuh anak sendiri..
kate lah satu hari nanti...ade orang mintak tolong aku jaga anak dia..
sementara die keluar bekerja...
jiran sebelah rumah contoh nyer...yang terdesak..
dan aku bersedia tuk amik tanggung jawap tuh...
adakah aku akan di label sebagai 'pengasuh anak orang yang bekerja jawatan tinggi dan mungkin belajar tinggi tu adalah pengasuh bodoh..??'
Sentap hoooiii....!! Sentap...

haaaa...tu aku cakap...
pandang2 dulu sebelum bercakap...

kite tak tau kat mane kedudukan kite satu hari nanti..
mungkin sekarang kite rase senang dengan ape yang kite ada..
tapi satu hari nanti....??

bekerje atau tak..
yang penting...jangan nak pandang rendah pada orang lain..
kalau ko bekerja...jangan rase sebab ko belajar tinggi..atau berjawatan tinggi...
atau sekurang2 nyer..ade duit sendiri..
sampai memandang rendah pada orang yang memilih suri rumah sebagai pilihan..
jagan pikir yang jadi suri rumah tu hidup merempat...melarat..
atau mungkin bodoh tak belajar tinggi sampai tak mampu nak dapatkan tempat dalam bidang pekerjaan hingga suri rumah sebagai pilihan kelayakan...

dan kalo ko adalah orang yang berpeluang mendidik dan membesar kan anak ko sendiri..
jangan ar pulak ko belagak sebab ko rase laki ko mampu nak sara ko anak beranak
sampai ko boleh nak memperlekehkan orang yang menghantar anak nyer pada orang lain..
paling dasat..selamber nak bodohkan pulak orang yang jaga anak tersebut sementara makpak nyer kuar bekerja mencarik rezki...
demi kesenangan anak tu jugak...
jangan nak canang sangat yang ko tak perlu bersusah payah macam orang lain menolong membanting tulang sama2 ngan suami...
rezki dan bahagian kite adalah berbeza...
rezki sekarang....rezki esok tak de sape tau....


eeeeerrr......


yang ko nak sentap sangat ni kenape aty hooii...kahkahkah...

eerrr....
aku cume terpikir...mak[arwah] aku dulu pon bekerje...
dan kiteorang adik beradik pon..orang lain yang jage jugak...
alhamdulillah...masih elok menjadi 'orang'...
walaupon yang menjage kiteorang tu pon adalah mak2 seperti mak kite...seorang suri rumah....yang mungkin tak belajar tinggi...
atau pon..mungkin belajar tinggi tapi memilih tuk jadi suri umah dan amik tanggungjawap tuk menjage anak orang sebagai pendapatan tambahan...


tak yah ar ko nak pertahan kan sangat weeyyhh...
pokok pangkal nyer adalah urusan kite ngan Allah..
setiap sebab tu...setiap ape yang berlaku adalah perancangan Allah...



eerr..sebenarnyer..ni bukan isu suri rumah..
tapi isu anak nih.....
ape pon tak boleh ar ko nih.....







dulu..mase aku berhenti kerja...
aku buat kerana Allah...
kerana suami...dan kerana anak...
kerana mahu membesar kan anak sendiri..
mahu mendidik die dengan care sendiri...

biler dapat tengok qaleef membesar depan mate..
aku tak nafikan tu memang satu kepuasan...
dan aku rase...tu lah hikmah terhebat...


tapi sebenarnye kan...
ade hikmah yang lebih hebat Allah telah rencanakan tuk aku bile saat aku amik keputusan tuk berhenti kerja...
iaitu...aku berpeluang untuk menjaga sendiri arwah mak aku yang sedang sakit sampai saat die menghembuskan nafas terakhir die...
Maha suci Allah...
sebab aku tak kerje..DIA beri aku peluang untuk berbakti pada mak aku..
beri aku peluang tuk aku tebus semua dosa2 aku pada mak dengan berkhidmat pada nya...
saat aku hancur hati waktu kehilangan arwah mak..
aku masih lagi boleh rase bersyukur...
sebab...aku tak kerje waktu tu...
di saat die sakit...aku tak perlu rase bersalah mintak cuti kerja tuk bawak mak pergi ke hospital dengan kuderat aku sendiri...
sebab aku dah berhenti kerja..aku berbesar hati dapat meneman setiap waktu di hospital tuk dapatkan rawatan...
sebab aku tak kerje dah..tak perlu rase susah tuk pikirkan kerje biler aku perlu menjaga die saat die terlantar tak berdaya..
dan sebab aku tak perlu pergi ke pejabat lagi..aku sangat gembire biler dapat bawak balik ker rumah sendiri tuk terus menjaga die setiap masa di saat keluarge lain perlu tunaikan tanggungjawap derang pada kerja..

DIA bagi aku satu kenikmatan kepuasan yang lebih tak terhingga bila aku berpeluang memandikan mak...menguruskan mak...memakaikan mak baju.. menyuap mak makan minum.. mengambilkan wudu'..memapah mak dan melakukan segala semasa mak masih hidup sebelum aku memandikan dan mengkapankan serta menyolatkan mak pada saat kematian nya............hikmah yang Allah berikan pada aku biler aku bergelar suri rumah sepenuh masa....


iyeeerrr...itu lah hikmah terbesar dan terhebat tuk aku...
bagi aku...itu jugak adalah rezki...
mungkin aku dah tak mampu bagi die kesenangan dengan duit macam dulu...
sebab aku dah tak bekerja...
jika ade pon..mungkin tak semewah mase aku ade pendapatan sendiri dulu..
tapi Allah bagi aku rezki dari segi masa dan kelapangan tuk berbakti pada mak..dan aku bersyukur dengan semua ni...
dalam tak sedar..
keputusan yang aku amik setahun lepas...
adalah keputusan terbaik aku...
bukan setakat tuk suami dan anak..
tapi untuk arwah mak jugak....
terima kasih Allah sebab bagi segala ape yang Kau beri sekarang...
walaupon Kau amik orang yang aku cinta...
tapi Kau beri aku peluang tuk aku tunjuk kasih sayang tak terhingga aku pada nya...


semua ni kerana petunjuk dan perancanaan Allah....

genap hari ni 3 bulan pemergiaan arwah mak...alfatihah...











ko nak cerite ape sebenarnyer aty hoooii...
cecite ko jadi suri umah ker....kahkahkah...
Tetibe boleh pulak ko cerite panjang pasal isu mak kerje vs suri rumah...
Haaaaa...ingat..2-2 pon hebat dikedudukan nyer tersendiri...
Aku okeh jeeewwwww.......

eeaarr...ko....
jangan ade nak mengate aku riyak pulak biler aku up cerite pasal mak aku atas tuh....
Cume nak cerite bahagian dan hikmah yg aku dapat...
Aku bukan anak yg baik sangat pon sebsebenarnyeeeerr...
Tu agaknyer Allah bg aku peluang tuk tebus dosa2 aku pade mak...

Ko yang orang tua masih hidup tu...
Hargai lah...berbakti lah selagi mampu...
Eerrrr..aku tau...korang semua anak2 yang hebat....

Apepon...betulkan hati tu dulu...positifkan diri..
insyaa Allah ape yang ko baca tak kan membusuk hati pikir bukan2..
kalau dah ko pikir negatif jer...
haaa....busuk lah segala ape yang ko bace tuh....


eeaaahh ko tak sentap kaaaaaaaaaaaannnnn.............lalalala...



p/s :: ko ade cecite nak jadi suri rumah...??






49 comments:

Nurzakiah Hanum said...

wow siap cita2 nie

Ayu azmir said...

Alfatihah untuk semua.... suri rumah ke tak ke... tapi yng bekerja menjdi suri jugakn... tapi yang penting... jangan pandng rendah pada orang lain...

Allene said...

jadi suri rumah sangat penat ok.... 10x kemas rumah belum tentu rumh kemas... hihihi

tahniah aty... da setahun menjadi suri rumah... hebat. lin sehari je rasa penat sangat.

Aeen said...

Untung dpt besarkan anak depan mata kan...kalau boleh semua ibu yg bekerja ni nak berhenti keje jaga anak..tapi ada sesetengah yang x mampu..kene kerja untuk bantu suami...teringin sebenarnye nak jadi suri rumah nie...tp husband lak x bagi berhenti...huhuh...

Wawa Yusoff said...

yang penting.......cita2 saya sekarang nak jadi surirumah tapi tak tercapai ponnnn...!! Bukan senang nak apply keje suri rumah sebenarnye, banyak faktor perlu dipertimbangkan...

Mudah-mudahan Allah perkenankan niat saya.. Amin.

mama maman aka yana said...

bila kerja lama2 pun rasa nak rehat dan nak jadi surirumah tp kekangan hutang xabis2 buat kepala bertambah pening.. jika suami mampu xper.. lg bagus.. :)

Dyah said...

Aty, ape kes kalo yg bekerja nak jadi suri rumah plak? Kepingin sgt nak jd suri rumah...asyik jd kuli batak cayanunalif. Ape pon pekerjaan kite sume ibadah pd Nya...huhuhu...p/s:- jeles tengok kulit makin flawless itew

:: Dhiya :: said...

Salam kak,

Saya skrg tgh buat master dlm bidang fizik. Saya bnyk peluang dalam bidang akademik dan kerjaya. Syukur sgt. Tapi di satu sisi lain, saya hampir pasti saya mahu jadi surirumah sepenuh masa apabila berkahwin nanti. Ramai yang cakap saya bodoh, tKde masa depan. Tapi saya yakin bahawa generasi terbaik datang dari asas keluarga y baik dan ibu ayahlah kuncinya. Saya rasa keputusan akak ni adalah tepat dan sangat memberi inspirasi kpd saya.
Tak salah pun ada degree ke, master even phd utk jd fulltime housewife. Malah lebih meyakinkan sbb anak membesar dalam acuan kita sendiri. Good luck kak!

TelingaBulat said...

comelnyee mak n anak.. ;)

S.n.Fariza said...

Well said aty :-)
rezeki lain2 kan. kalau boleh mmg nk jaga anak..

Nur Hidayah said...

pernah ada kawan2 yang kata dekat sy "apa guna belajar tinggi2, susah payah masa study, last2 terperuk di rumah " mmg sentap time tu tapi diamkan jek lah malas nk menjawab.....

Chekgu Azrine said...

Nak sgt..ahaha..jadi suri rumah ni rasanya hidup lebh terurus sikit utj akk la..org lain xthula..

Semoa dipermudahlan urusan sis dalam membesarkan qhaleef ye..

ayahmamilisa said...

alhamdulillah aty dapat berbakti pada mak aty sehingga hembusan nafas beliau terakhir..rasenye jam2 ni jugak dd nak berenti keje and angkut asben and anak pindah terengganu, bole hari2 jenguk orang tua dd kat sana..
tapi banyak benda lain nak dipikirkan, ngan hutang piutang segala..kena bantu suami, sorang2 dia kesian nak tanggung semua..
aty sangat bertuah..:)
ada jugak cita2 nak jadik surirumah espcially pas pantang, liat nak masuk keje balik, rase nak 24jam je ngan anak..tapi apakan daya ku..:(
bahagian masing2 kan.. Allah dah tetapkan begini :)

Chekgu Azrine said...

Nak sgt..ahaha..jadi suri rumah ni rasanya hidup lebh terurus sikit utj akk la..org lain xthula..

Semoa dipermudahlan urusan sis dalam membesarkan qhaleef ye..

~ NANA ~ said...

entry yg panjang & semuanya i setuju!

tak kesah la nak jadi surirumah atau ibu bekerja, biarlah semuanya kerana Allah & niat yg murni...tak perlu nak pertikaikan pilihan & nasib org lain kan?

segalanya aturan Allah jugak...mcm i walaupon bekerja tapi i kerja sendiri & boleh katakan 24jam jugak anak depan mata...

lain org lain situasi kan? yg penting respect & jgn selalu bandingkan diri kita dgn diri org lain sbb lain org lain jalan ceritanya...hehe

Mr n Mrs Zaidi said...

sy sebenarnya teringin jgk nak jdi surirumah lebih2 lgi dh beranak 2 tapi ade komitmen lain nk kne settlekan dlu so cita2 tu kne hold dlu la..hhohohoh.. tak salah pun kalu jdi surirumah tapi ade pelajaran tinggi..itu adelah satu kelebihan kita sebagai ibu nk mendidik anak..

Riana said...

skrg citer2 tu la no. 1..haishhh..hee

ameris said...

terharu baca n3 ni. kagum dgn aty.
akak pun cecita nk jd surirumah.suami x penah paksa dan semua keputusan di tangan sindri. iyer laa nk benti kena mmg kena pikir wehh, solat istikharah semua tu. Insyaallah 2 thn lagi, budak2 tu dah besar skit.skirg buat bis kecik2 lasagna,pie,pasta baked utk saving esok2. at least ada gak duit titik peluh sendri selain dari suami yg bagi.

as ♥ Leenda said...

phewwwwww..panjang leborrr..ni kalau kite boleh buat 5 entry ni...hihih..

saya saya saya bercite cite nak jadik suri rumah..sekian..hihi..

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

Cita2 paling muliakan sis..

Tina Othman said...

Sama jgk dgn isu susu ibu vs susu formula

Taktau nak komen apa sb masing2 ada sebab sendiri untuk bekerja atau duduk rumah

Klu nak jadi isu byk je taska guna org indon jaga anak, jadi tak perlu kot pertikai org tu sekolah ke tak kan

cahaya kejayaan said...

Kak Aty, saya pun bercita2 nak jadi surirumah sepenuh masa..alangkah bestnya kalau dapat didik anak sendiri..cuma masa belum mengizinkan saya lg..

MamaDaniel said...

cecita nak jadi drebar anak..hhihihi.. tapi masih belum ada kemampuan..

PinKy MoMMa said...

cita cita kita sama hahaha..biarlah org cakap..belajar tinggi2 pastu ddk umah apa kes?

tak pe la..ai is suka ddk umah..mcm tak abis jer keje nak buat..sampai malam OT muwawawa

^^ m d m k i l l e m a l l ^^ said...

As Salam, Sejujurnya adeq, takde sapapun d peringkat sekolah bercita2 nak menjadi suri rumah sepenuh masa. Even me for example. Tapi like adeq, bila sudah bekerja, punya anak dan dek kerana kekangan masa, keluarga kebanyakan akhirnya akur memilih menjadi suri rumah sepenuh masa. i salute u. And believe it or not, am taking u as 1 of my idol in becoming a full housewife, in time insha Allah. Though mmg ada masalah kewangan yg bakal dihadapi. Am taking it as a challenge kerana setiap pengorbanan yg dilakukan pasti akan ada cabaran yg mendtg. Pada yg mengeji status sbg suri rumah tangga tu.. i think they better think twice. Takde hinanya status ini and now i think its the most noble job for women like us 2 become 1. Tak semua mampu, sbb tu i salute u. Its the hardest job tapi membawa 1000 kali rahmat pd yg berjaya memikulnya. 4 that, congrats Adeq and please wish me Luck 2 haf the guts to become someone like u! Soon! :)

Peri PiA said...

Ini cita2 saya sekarang juge,mohon Allah izinkan secpt mungkin,Amin


sebak2,i adore u Aty :)

eima said...

alhamdulillah ...semua yg Allah rancang itu ada hikmahnye ...

seyes klu aku benti kerja tatau cam ne ... kami tak mampu pendapatan tak seberape .....

eima said...

ops lupa nk sambung ..tekan publish plak ...

mmg aku pun cita2 nk jd suri rumah ... uruskan sendri semuanye ... anak2 depan tak de kerisauan

Salhah Suhot said...

Oh..jadi isu ek status tu? Haha..yelah aty, tade sape pun mase kecik nak jadi suri rumah sepenuh masa kan...tapi skrg sy pun enjoy sgt jd surirumah... But still tgh cari idea ntok tambah pendapatan ni.. Sbb family nak bertambah. Pd sy cam ni, tak berpendidikn tinggi tak mesti pengetahuan dia x banyak. Asal anak kita diasuh dgn baik, Alhamdulillah..eh.. Aty ade jual lg tak wooden toys tu? Ari tu tgk kt ikea rm49.

kasih kita said...

suka baca blog atie..makin licin kulit...comey

yUmiE AzuRa said...

perancangan Allah tu sbnrnye dh cantik kn.cume kte je yg xtahu.ape pn niat mmg kne btl.ye x??

Cik Puan Rara said...

panjangnya karangan cikgu! hahaha.

hmm ntah lah kan.rara x merasa cane jd suri rumah.but menjadi suri rumah masa unpaid 5bulan dulu mmg best! tu je yg rara nk ckp.lain lain lantak korg lah nk ckp apa.2 2 ibuu hebat.yg kerja hebat,yg suri rumah pon hebat.ko ingat jd suri rumah sepenuh masa xletih ke woooooiii~ hhahahaha

Nurul Aziz said...

Semputtt baca :p hehe.

masa sekolah dulu cita-cita nak jadi peguam. KAHKAHKAH.. tapi lepas habis sekolah, lepas putus cinta monyet.. terus berazam nak kawen je, nak duduk rumah jaga anak. hahahaa.. sebb tu kita kawen awal.


tapi, bila dah ada anak.... sy rasa sy tak mampu nak jadi emak yang baik kalau sy jadi suri rumah. sy kenal diri sy, walaupun penyaabarr *matakeatas*, tapi suri rumah penatttt! bila penat mulalah nak naik angin je, menjerit-jerit.. tak bagus kan untuk tumbesaran anak camtu? huhu.. tabik kat mak-mak yang memang nak jadi suri rumah!! :')


rezeki masing-masing kan semua tu.. suka hatila dorang nak kerja ke belajar ke.. nak apa ke.. hihihi..


ini untuk pemikiran sekarang ni la, taktahu la 3-4 tahun akan dtg berubahah fikiran pulak, manusia kan berubah :D

O'gosh Iskandar said...

cita2 kita masa kecik sama....dan sekarang ai pun ngah bercita2 nak menjadi suri rumah...

ily♥ said...

Erkk..cm byk sgt nk komen. Tp x terkomen...huhu..yg pasti ily pun nk jd surirumah...hehe....suami klu ikutkn mmg prefer kite dok umah. Tp sbb komitmen kewangan, kne postpon dlu...in shaa Allah one day i'll be joining u. Harap ms tu blm terlambat lg utk tatang ank2 dgn penuh kasih syg 24-7...apepon, working mom or sahm, both ade tanggungjwb berat. Jalan cerita yg Allah dh tentukan. To be a good mother x perlu ade masters or phd pun. Yg penting ilmu agama & humanity..

hanansofea aziz said...

akak skrg bekerja n since anak dh btmbah how wish if can be fully housewife. cuma stil kena byr loan study, kereta n etc. rasa kesian lak kt hubby nk tanggung semua..so kita keja la slagi de kudrat dan hati yg ikhlas..insyaAllah rezeki dberkati ..

hanansofea aziz said...

akak skrg bekerja n since anak dh bertambah kdg tu tpkir nk renti keja to be fully housewife..how wish that..tp x blh lg,de tangungan,loan,kereta, dll. kesian lak kt suami nk byr smua..

Ayu Zan said...

ayu rasa.. ni entry yg sangat-sangat baik.

syukur. dats the key kan? setiap orang ada bahagian masing-masing.

betapa cantik aturan Allah.. Allah bukan kasi apa yg kita suka & nak..tp Allah kasi apa yang kita perlu.. Allah sayang kita kan..

Umi Qi said...

Aty....Umi Qi pun nak jadi suri rumah...dok mencari bisnes nih x tau agi cm ne...btol tuh aty...lepas jadi suri rumah leh jawa arwah ibu aty dulu kan...itulah nikmat sebagai anak dan isteri

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

mana boley pandang rendah pada suri rumah.. sedangkan ibu bekerjaya bila balik pun kena buat kerja rumah. dah nama nya pun tugas isteri kan. kalau berkemampuan duduk rumah tanpa bekerja, alhamdulillah.. kalau bekerja dapat ringankan beban suami juga alhamdulillah. yang pnting niat kita :)

Farah Izza Shafik said...

I personally think being a housewife is one of the toughest job in the world. It is the most beautiful, in terms of you are able to watch and experience your children growth and well being.

Kalo diberikan peluang I nak jugak jage anak sendiri. Besarkan mereka. Tapi hutang blajar takkan nak bebankan utk suami settlekan. Bukan sedikit. Berpuluhan ribu ringgit. Tak apalah. Rezeki saya bukan utk dapat menjaga anak 100%. Mungkin kat tempat yang lain.

For what is it worth. I think you did a marvelous job raising your little boy. He is absolutely a darling.

As' salam, Farah..

Asnie Azlin said...

cita-cita saya juga.. moga Allah permudahkan..

me.ronazil.ab said...

classmate saya time kat u, ade 1 program, bila ditanya cita2 dia jawab suri rumah....perghhhh

Sufi Al-Arshadiy said...

Ada...waktu sekolh rendah. Jawab nak jadi surirumah kena bantai gelak kaw2 punye satu kelas. Hahhaha. Tapi waktu tu mmg jawab mcm tu pun dgn niat nak suh org gelak pon. Bosan, asal cita2 je mesti cikgu-doktor-lawyer-engineer....pusing2 sama je... ;p

~YUN~ said...

Besnya jadi aty...yun teringin sebenarnya...tPi penah jd suri rumah,ramai yg mengata yun..sampai nangis2 duk rumah... :(

Nazihah Mama said...

alhamdulillah, bler my dpt tau y my pregnt e2 niat my, nk bsarkn ank, bkn xtlintz nk kej tp keinginan nk mbesarkn ank sndiri tlalu mgunung..tp bler ex xmhrgai jasa my korbnkn segalanye demi ank, ngn mcri wnita kerjaya hty ni teramat tluka..my bkn tcipta tok ex..dh tcatat pd luh mahfuz..pkhwinan btahan 11bln..alhmdlh,mgkn ad sesuatu y tsembunyi..smpai ke saat ini my msh mjd suri rumah wlpn xkej,xd pndptn msk..tp bg my, kptsn sorg istri tglkn kejaya demi ank2 n fmly amat besar nilainyer..thniah k.aty..dirimu amat berharga..

Nazihah Mama said...

e2 juge jd impian my andai my ad ank..xtpikir sal ad diploma ke ap ker..y dpkir dpt jg ank sbaiknyer..tp bler ex hncurkn hty my ngn mcri wnita kerjaya, hyer Allah y thu..dsbbkn my xkej,ex cri owg len..hinanyer my mse 2..dan akhrnyer kmi bpisah..hyer dpt btahan 11bln..n saat ni pn my msh surirumah buat ank y bru 11bln..dt smpanan byk dgunekn tok ank..n saat ni pn ex lnsg xmhrgai my y mjge ank spenuh masa..ex ngn sifatnyer..mhina my y xbkej..alhmdlh k.aty dpt suami y memahami..sorg istri xmnx suami tburkn kmwahan,sdiakn umh segah istana,sudah memadai mhargai istri seikhkz hty krn allah..myayangi istri, insyaAllah Allah ad bsama kite..thniah k.aty dpt mgalaz gelaran surirumah wlpn sblm ni k.aty bkej..;)

Nazihah Mama said...

my jd surirumah tp ex xpndg..mcri wnita kerjaya..hncur hty..so skrg bsarkn ank sorg2..xpela..da tcatat d luh mahfuz y dia bkn tcipta untukku

myan said...

www.silkscarffromchennai.blogspot.com said "saya berbangga menjadi suri rumah =)"