Friday, August 02, 2013

cuti raya dan beraya di mana



teringat aku tahun lepas..
mase masih bekerja..waktu2 macam ni aku ngah 'bergaduh' ngan bos...
pasal cuti raye tak approved...!! 
kalo ko ingat...aku mase tu dah nak notis 24 jam..muwahahaa..
penangan nak beraya kate ko...
alaa..mase tu pon kan sepatut nyer aku dah berenti...
tapi dek kerana bos tu tak kasi aku berenti..2 kali notis..2 kali reject..
asik ar suh aku tangguh2..hamek ko...kahkahkah...
elok pas raye..letak jawatan terus...pheeww.....

dan tahun ni...yang besh nyer...
aku tak perlu lagi pikir pasal nak mintak coti raya..
atau coti tak approve bagai..yaaaeee...!!
tak perlu rase bersalah cuti lama2.....
beraye ar ko sampai lebam..

tapi pulak...
dah kalo ko jer sawan bercuti...laki ko kene keje..
takde maknenyer jugak kaaaannn.....uhuukkss..
laki aku kan dah pindah keje..
tak sampai setahun pon lagi..
jadi cuti tahunan tak ada lagi..
nak cuti awal2 awal amik cuti lebih susah sikit..
tolak gaji satu hal...bab nak mintak2 cuti tu lagi satu hal...
opis dia ni..khamis tu nak raye...rabu tu keje lagi hokeh..
tapi half day...-macam opis lama aku-
dah cegitu...biler nak balik kampung nyer kaaannn.....
tapi fared dah mintak cuti satu hari awal - hari selasa..
tak tau ar dah approve ker tak..-luper lak nak tanyer-
kalo fared cuti selasa tu..

plan kiteorang..tuk berbuka pose umah ayah aku selasa tuh..
dan malam tu..lepas2 terawikh baru nak gerak balik ker Johor
iyerrr..tahun ni...kiteorang akan beraye di johor..
dan ini keputusan aku sendiri...
banyak bende aku timbang-tara kan..
dan aku rase..ni adalah terbaik.. 
walaupon kesian ngan ayah dan  adik2..
tapi memandangkan ke 2-2 abang dan kakak ipar turn raye kat shah alam tahun ni..
jadi...aku ok sikit..adik aku tina pon dekat2 situ jer..
jadi tak timbul masalah..
dan paling besh...ayah aku kate..raye ke-2 dia akan menyusul aku ke johor...!!
jadi dapat beraye ngan derang kat sana...
ayah aku ade kakak dan ipar2..sedare mara aku pon ramai kat sana..
seronok pulak aku..!!
takper lah kan...
beraye ngan mertua tahun ni pon boley...

lagi pon...kiteorang tak pernah lagi merasa malam sebelum raye tu kat johor..
sama2 buat persiapan raya...
selalu balik pagi2 buta esok nyer dah raya..
atau pon malam raye pertama...
jadi..ni nak gak bagi dierang gembira kan..
dan....kite tak tau kalao tahun depan sempat atau tak nak bagi kegembiraan tu pada derang...
mungkin derang akan tinggalkan kite dulu...
mungkin jugak kite ni sendiri tah esok lusa akan pergi...[takutnya]
bukan mendoakan yang tak baik..
tapi sentiasa beringat...
macam ngan arwah mak aku...
siapa sangka yang ramadhan dan raye tahun lepas adalah raye kami yang terakhir bersama...
*sigh....
biler dah tah de ni...tak merase dah lagi nak cium2 tangan mak sendiri..
nak bermeriah2 pagi raya ngan mak...
tak merasa dah nak sama2 bersiap..pakaikan keronsang tudung mak...

tak akan sama kan keadaan tuh...

iyeer..mak sendiri mane kan sama dengan mak mertua..

tapi...cube pikirkan hubungan die dengan suami kita..
keberkatan dan tangungjawap die sebagai anak lelaki..

muhasabah diri...

lagipon...selalu ingat pesan arwah mak..even ayah aku jugak..
berlaku adil dengan mertua...

baik laaaahhh....

alaaa...aku okey jer sebenarnyer...
ikut turn kan...dan lagipon..aku dah pastikan yang ayah aku tak sendirian..
buat persiapan awal tuk umah tu..
sabtu ahad ni akan kesana tuk mengemas apa yang patut..
cume nak nolong masak sehari sebelum raye tu lah tak dapat..
derang pon okey...

cume biler teringat tahun lepas mase turn raye fes tuh...
yang sepatut nyer aku beraye ngan kuarge aku...ngan mak aku...
tapi pas2 semayang raya jer..
mak mertua dah tipon2 tak henti tanyer dah gerak balik johor ke belum...
terase sangat2 gak ar aku time tu..siyes aku kecik hati..
sedangkan aku nak beraye sakan dulu kan ngan mak aku...
dan beraye 2-3 hari kat johor lepas tu..
satu hari jer aku mintak...tapi tak hagak pagi raye dah kol soh balik..
turn hape name nyer tuh....
kalo macam tu..baik pagi tu kat johor..petang tu aku boleh balik shah alam dan raye sampai lebam lepas2 tu ngan mak aku kan....
macam turn johor gak ar..
kalo turn balik johor raye fes tuh..
kompem2 ar 2-3 hari kat sana beraye...
raye puas2..baru balik beraye kat shah alam..
macam tak adil jer pulak kan..uhuhukss..
weeyyhh...terase taw waktu tu....
ni lagi pulak mak dah tak ade....tsk tsk.....

takper2..jangan berkire...
yang penting..tahun lepas merase aku beraye fes day terakhir ngan arwah mak...
tak ar ralat sangat...
ikut kan jer lah turn tu kan..
tahun depan tengok lak turn tu acaner...
eeerrrr......tahun depan ko dah sebut...kahkahkah....nampak nau ko tu kan...

eeaahh...aku ikhlas ar raye kampung johor tahun ni..
kan aku cakap..aku sendiri yang buat keputusan ni..
laki aku tak kisah pon raye mane2..
lagi2 dalam keadaan sekarang...


tapi ni semua perancangan..
kalau fared dapat cuti awal..
semua masih tak pasti...

tapi elok jugak ar keputusan ni..
aku rase..aku tak dapat bayangkan hari2 sebelum raya...
tanpa arwah mak..
kalau sebelum2 ni...itulah hari2 paling sibuk dan meriah kat aku adik beradik dan mak...
pasang lagu raya..buat kerje..buat ketupat rendang sama2...
pastu layan drama tivi raye sama2 sambil potong serai banyak2 depan tivi tuk masak rendang peberet..
pasti tak mampu tanggung beban perasaan biler tahun ni masak kuah kacang daging mak tanpa mak sendiri...!!
kenangan ngan arwah mak sangat kuat...sangat2....

tak tau raya tahun ni macamane tanpa arwah mak.....






nanges banyak2...


















26 comments:

Nurzakiah Hanum said...

anum start cuti rabu
raya di temerloh
selamat hari raya

nurulhuda said...

rasanya perangai mak mertua kita sama ler..

MimahAjil said...

takpela Aty.mak mentua pun mak kite kan...Selamat Hari Raya dari Mimah sekeluarga...:) semoga dapat jumpa ngan Aty dan Qaleef yg comel itu...

e k i n ♥ y u s r i said...

xpe kak
jgn risau
raya kat johor meriah
lg2 kawasan kg

ekin nie hah sedih
raya kat kundang thun nie
kwsn kilang plak tue
confirm x meriah
huhuhu

Cik Puan Rara said...

sbr ye aty.aty kuat! rara pon mst nangis pg raya.sbb raya kat kelantan.xbiasa =(

CikPuanHaLia said...

Akk beraya kg hubby tahun ni..dh buat perjanjian dr dulu kena gilir.
Selamat hari raya ye aty..

Lynda Che Lah said...

aty..sabar ye..ntahlah..ditelan mati mak diluah mati bapa kan..tp lynda jenis keras hati tp berpada juga..so..ikut turn..tahun ni umah mak lynda..umah MIL raya kedua..jgn byk soal klu tak..x balik terus..hihi..
selamat hari raya aty..sy tau awak tabah!

YanaUjang said...

2-3 hari je kn kt johor? pastu s.alam je kan?? ngehehe boleh serang rmh aty..weeee! :p

icE said...

Hi nice blog!!..

jemputlah ke blog saya!!
Mak in Progress

ayahmamilisa said...

kuatkan, tabahkan hati ye aty..
dd balik terengganu taon ni sama cam taon2 lepas tapi syarat raya kedua balik pahang trus sebelah ayahlisa..dd tak dapat bayangkan kalau raya pertama tak bersama keluarga..rase janggal sangat, mesti nanges gegile..
anyway selamat hari raya aty, drive safely tau..nanti kita beraya same yek :)teringin sangat nak jumpa aty sekeluarga :)

Ema Minami said...

selamat hari raya aty..thun ni sy blik kg sy dlu sbb thun lepad sh balik umah mak mertua..yeayyyy...kikiki.. semoga aty tabah yer raya tahun ni..

eima said...

Jgn risau ko mampu hadapinye....
selamat hari raya maaf zahir batin dear

Allene said...

aty.. takziah, lin bgth mak aty da xde. da lama tinggalkan blog lepas bersalin ke2 aritu.

Selamat hari raya. jangan sedih2 ye.

Mimy Hamid said...

aku balik tganu tahun ni..aku mengalah mmg turn megat pun..takpe ar lagipun dia jauh bukan senang nak jumpa selalu..aku hari hari sebelah rumah

SSfatihah said...

samala nasib kita...
thn lps turn ry rumah sy...
tp hr2 kakak2 ipar call suh blk sn...bkn mak mertua yg cbuk tp kakak2 ipar...mmg mkn hati smpai sekarang...
terasa dgn apa yg diaorg wat.

Fiza Rahman said...

Sabar yer aty, jgn sedih². Kampung saya kat KL jer ☺. Hari ni dah start cuti sbb nursery & tadika dah tutup next week. Nasib cuti banyak lagi.

Salam Aidilfitri buat Aty & family.

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

hari raya terutama nya takkan sama tanpa mak, sebab masa bujang2 selalu raya mak ada.. dah kahwin kena bergilir, feel tak sama.. cuma selalu orang kata, dah kawin dengan anak nya kena kawin dengan family nya sekali.. mak ayah dia mak ayah kita juga. Yana pun tahun ni beraya belah suami.. sob3

Nurul Aziz said...

Tahun ni raya kat tasik puteri je patutnya.. kitorang laki bini plan petang raya pertama baru balik kampung umah nenek (kira nenek belah sy lah sebab makpak still beraya balik kampung).. tapi, mak mertua pulak cakap, takpela beraya lah kat kampung... kalau kat tasik puteri pun konfirm sunyi.. tak rasa kemeriahan raya. kita ni pulak jadi serba salah.. huhu dahla family husband tu kecik je.. bila kitorang takde, lagi laaa konfirm dorang terasa.. tapi tulah alhamdulilah.. keluarga mertua memang okay sangat-sangat, cuma terlebih caringgg... yang kadang buat rasa macam.. errrrrrrr bila la dorang nak lepaskan kitorang berdikari. heee..

cikpingu said...

umie raya jln kbun dlu.. raya ketiga bru blk perak... nnt free akk dtg la umah umie.. hihi... leh bmaaf-maafan...hehehehe

ain shahrulazri said...

Selamat hari Raya utk Aty & Family, Balik johor area mne?

sheisjaz said...

atie!

Jaz da meleleh da airmata ni..xtau camne kalo hidup tanpa emak jaz..tsk..tsk..Da hampir 21 tahun kot jaz raya tanpa arwah bapak..tapi masih mengharapkan waktu tu kembali dan dapat cium dan peluk arwah puas2..oh..al-fatihah untuk mereka..

Atie tabah!kesat airmata..(padahal dr sndiri yg sedih)hehehe.. Selamat Hari Raya Atie, Maaf Zahir & Batin.

Diana said...

Tahun ni turn raya kat sebelah keluarga mertua... Tahun ni jugak tahun beraya tanpa emak sendiri...=(

Alhamdulillah..turn kita sama Aty...tahun lepas dapat beraya terakhir dengan arwah emak.. Ye..raya yang paling akhir dapat merasa bersama emak tersayang..

Patut lah malam raya tu mak saya gigih masakkan nasi dagang sampai pukul 3 lebih...walaupun dalam keadaan tidak sihat...digagahi juga dirinya...mungkin dia dah terasa itu hidangan raya terakhir dia untuk suami, anak, menantu dan cucu....

Sedih.....=(

Nangis banyak2 jugak...

ida said...

Takpe aty ,itu maknanya mak mertua suka dan sayang kat kita,sb tu dia nak beraya sama sama hehe..selamat hari raya,maaf zahir batin

Farah Shamsudin said...

lamanya tak jenguk ati kat sini. Berbulan-bulan lamanya.
Fara tahun ni sebelah fara. dah dua tahun belah suami. Memang selama 5tahun kawin ni, kami ikut turn. hihi.

mrs.smile said...

Balik nun negeri paling utara..perlis indera kayangan, selasa dah start keje huhu

btw Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin yer :-)

puansazusarin said...

Sabar yer kak..cam wani thn lps raya umah mentua dan suami pun dpt cuti..thn ni turn blh wani tapi suami xdpt cuti..thn dpn turn mertua suami dpt cuti..ehhh mcm xaci pulak kn...haha..