Wednesday, August 21, 2013

suka2 hati ko nak tukar nama anak orang kaaaannn.....




kemain sedap ko letak nama anak ko..
berbunga-bungi..indah maksud nya..
tetibe orang lain boleh pandai2 suker2 hati nak tukar dan panggil nama kat anak ko bukan2...

coooiiii...!!


gigih kot ko mencarik nama anak..
elok2 pulak ko boleh letak nama anak ko sampai 7-8 patah nama kaannn..
tetibe orang panggil atan jer....

atau... 

mat...

JER...??!!


nama anak aku Qaleef Eeman..

memang awal2 lagi...aku dah dapat rasekan yang nama EEMAN tu...
satu hari nanti ade orang akan panggil MAN jer...
ooohh..sungguh aku tak gemar sebenarnyer...
sungguh...!! bagi aku..Eeman pon tak susah nak di sebut penuh...
jadi sebut jer lah kaaaannn....
tu pasal aku prefer panggil Qaleef...
tapi most of the time memang kiteorang laki binik..
biasa panggil die ngan nama penuh QALEEF EEMAN...
sia2 bagi nama panjang2 kalau tak disebut kaaaannn...

pasrah orang panggil Man...
tapi..cecepat aku sound dan betul kan -EEman-

sentap baik ar.. nama anak aku weyyyhhh...

Man...okey ar lagi...walaupon rse macam nipis jer terlinge aku dengar..

ade pulak yang paling AMAN....

hah...??!!

AMAN...??!!

celah mane weeeyyhhhh.....

tak comel pooonnnnn ko suker2 nak tukar nama anak orang panggil cegitu..!!!

ini memang tak boleh nak pasrah....

tu kalau QALEEF ko nak tukar2 paggil 'aief' ker 'Leef' jer ker...
memang aku pon suka2 hati lah nak sound....

pernah hokeh orang panggil qaleef -QAIF-
waaahh ko...bajet comel..??!!


aku tak pasti ar kalau tu membaza maksud yang baik...
tapi dah tentu2 tu bukan maksud nama yang aku berikan..
Qaleef is Khalifah....dan aku memang maksud kan nyer...
jadi..tolong lah hormat nama yang makpak anak tu susah payah bagi tuk anak nyer....
yang mungkin memberi maksud lebih baik..
nama yang akan dipanggil nanti kat akhirat...

tuh..ade sorang aku kenal..
nama sedap makpak nyer kasik...
pangkal nyer dimuliakan dengan Muhamaad polan polan bin polan...
tetibe boleh pulak orang kampung nak panggil atan....
sentap hooii makpak nyer....!!
kalau susah nak terime nama modern yang sekarang dah macam2 bunyik...
panggil lar dengan nama Muhammad....
aku rase tu lebih elok dan indah bunyik nyer...
Muhammad hokeh..bukan MAT atau MAMAT....
Mat tu bermaksud 'Mati'..
atau melainkan..memang sejak2 lahir dah ubuh dalam surat beranak dengan nama MAT tuh...
tak ley nak buat ape lah kaaannn....ngeeee....

pernah tak ko dengar orang tukar nama anak sebab mungkin nama anak tak sesuai atau terlalu 'berat' tuk anak tu...??
haaa..bende aku rasa biasa aku dengar dari dulu...
kalau anak tu asyik nanges jer tak henti2..
atau selalu sakit...
orang2 tua akan soh kite tukar nama panggilan kat anak tu...
ade pon terjadi kat kalangan adik beradik aku..
dan kawan2 rawan aku...
memang ade sesetengah keadaan petua tersebut memang menjadi...
dalam islam pon tak de larangan pasal hal tersebut [sila betulkan aku kalau tersilap]
tapi ar kan...yang aku tak pekenan...
kalau nama yang indah tapi ditukar pada nama yang takde maknenyer..
atau lebih teruk..panggilan yang bukan2...
kawan aku dipanggil petot...huh..petot..??!! 
ape maksudnyer tuh... ooouuccchhh......
ko sedar tak..nama panggilan tersebut pasti lekat sampai dewasa atau mungkin sampai tua nanti taw...
sampai satu masa...nama asal hanye dalam kad pengenalan..
orang tak tau pon name ko tuh....

okeh..aku kalau setakat orang 'pendek' kan panggilan nama anak aku macam jadi MAN tu ker..
masih lagi boleh consider...
tapi jangan ko tukar jadi nama lain macam sentul kew..suntut kew...tengkol kew....hahahahah...

iyeerr...paham..kite hidup bermasyarakat...
ade tua..ade muda...
tapi kekadang sebab hidup atas nama masyarakat lar..
kite kene hidup saling menghormati...

melain kan memang makpak nyer yang panggil...yang bagi...
itu memang ar bukan masalah hape pon kan...
macam aku gak...kot suke2 nak panggil anak aku QAL ker pulak kann...
tak per ar...tu nama anak aku...dah tentu2 kiteorag makabah nyer yg bagi kan nama tuk dia....ngeeeee...

lagi satu..orang bagi panggilan pada anak orang lain atas sebab rupe paraas fizikal orang tu..
sebab budak tu hitam..ko panggil paktam atau black..
capang sebab telinga besar macam nabil..
bantut ker...demok ker...bulat ker....
aku kecik2 dulu orang panggil aku Minachi tau...
sebab aku macam anak india...
sentap hokeh...!!
nak buat camane kan..dah aku memang ade keturunan industan...kahkahkah...
tak ar..atuk aku mamak penang tuh...
tapi sebab dah kawen campur ngan orang negeri..
jadi..dah tak ketara sangat mamak nyer tuh..
jadi ar macam anak minachi...ngeh ngeh ngeh....



maaf lah yer...aku cume tak berape pekenan..
ni pendapat peribadi aku...
mungkin jugak sebab melibatkan nama anak aku...
kot nama anak ko orang suka2 hati nak panggil bukan2 tu ko tak kisah pulak..
aku okey jer.... 
cume jangan ko buat cegitu kat anak aku..

eeaahh..aku tak marah pon..
ni aku cakap elok2 jer...
kang ko cakap aku garang nau pulak...kahkahkah...


pakcik sedare aku tak reti nak panggil nama qaleef tuh..
die cakap nama german....

german..???

eeerrrr....

arab pakcik...arab.....


jadi die panggi 'abang' jer....
kire okeh lah bagi aku....insyaa Allah...qaleef pon akan jadi abang satu hari nanti kaaannn....~lalalala....
dari ko panggil nama bukan2....ngeeee...


fared kekadang panggil QAL....

Qal...??!!

waaaahhh.....

ni baru macam jerman bunyik nyer....kahkahkah....




p/s :: tu jangan letak nama terlampau panjang2 sangat..


35 comments:

Nurzakiah Hanum said...

:) singgah pagi

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

tu lah, ada orang suka2 je tukar2 nama anak ni dengan panggilan2 yang singkat.. ada kawan adik saya, nama nya siti tapi di panggil SITOT huhuu..

TelingaBulat said...

saba ye kak..heheh dorg agaknye mls nk panggil nama panjng2 tuh amik yg paling simple n short..

yUmiE AzuRa said...

hurm bab nama ni mmg selalu je ade isu kn??haha..mcm iman le.
ade atuk sedara die sorg suka sgt pgil AIMAN.adoihh dh 10x btlkn,IMAN le atuk..eh nt sejam lps tu AIMAN blk.sentap jgk memula mamanye ni.mentang2 le IMAN tu rmai ckp cm boy.uhukss.tp nk wt cmne,org tua yg dh pelupa.maafkn jela n btlkn setiap x die sebut salah.haha
Ktorg laki bini selalu tertinggal sebut NUR.bila pgil nama pjg die je mest IMAN RAIHANAH je.dlu asalnye mmg xnk ltk NUR.tp dh mak ckp ltk NUR xde le nmpk mcm nama lelaki sgt,so letak le NUR.tp NUR jarang disebut.khilaf diri sndri..
skrg lekat plak panggil HANAH sbb empunya bdn sendiri bahasakan diri die HANAH.
yumie ni asal org dpt panggil die IMAN je pn jadilah sbb itu mmg nama die.jgn panggil nama lain sudah.ye x??huhu

*Haishh terpjg lak komen.kihkih

Cik Puan Rara said...

tau xpe aty,nama princess kan puteri imann sophea.tapi org panggil phea je.haishhh,i mmg x bg,i selalu sebut sophea.imann sophea.

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1. said...

Aku pun selalu sentap bila org panggil aidi..edi.aduhaiii.ada anak lelaki lg rasa nk letak nama ali je.senang.

ctmah said...

atuk alisha selalu panggil alisha dengan panggilan ali...hahahuhu

Tina Othman said...

Kekeke mcm2 kan tp mmg ye bengang gak klu org sesuka hati tukar nama anak kita ni

Mama Vogue said...

Mak pun sentap gak psl nama ni Aty..!!
Nama anakku Azizul Hakim sesuka ati pengasuh kat taska panggil Jijoi..!!! Adui la.. Skang ni dah panggil Hakim dah..huu

erin said...

aku pun x suka org panggil aish yusuf jadi ucop..heii ucop tu ntah penyangak ke apa..klu nak panggil yusuf, panggil la betul2, kan nama tu doa. masa nk letak nama aish yusuf tu dulu aku tau dh sekolah nanti msti akan ada org panggil ucop punya..mmg aku tak berkenan, dulu Pa aku sendiri panggil Aish..ucopp..ucopp aku ckp terus terang aku x suka "Pa kan atok dia, panggil la yusuf, kalau sebut byk kali kan dh jadi doa" skrg Pa dh x panggil ucop, dia panggil Aish..hehe. Aku berkenan nama yusuf tu sbb aku selalu bygkan org yg bernama yusuf tu hensem, tak tinggal solat, muka bersih, pakai cermin mata, tinggi, putih, rajin mengaji, manis je senyum dia, dari bujang aku suka nama yusuf, so bila asrul suggest nama tu masa aku pregnant, terus aku setuju..biarlah nama yg aku bagi bakal org ejek, asalkan aku tau ada makna yg hebat disebalik nama tu, aku nak Aish jadi sehebat nama dia..insyaallah.

Mar Mansor said...

biasa le tu..nk marah lebih2 pon kita ni idup bermasyarakat.,.cuma doa dlm ati org2 y suka memendekkan nama ni sedar..sbb saya jenis suka pggil nama orang dengan namanya..cth..rasyiqah..org pggil syiqa tp sy tetap pggil rasyiqah..& ank saya..Aisyah..

Mimy Hamid said...

heheh masing masing la..aku tak kisah yang penting anak aku nama manja dia Fayel...payel pun takpe..heheh.. aku suka ada nama nick name..lalala...teruk tul letak nama panjang...salah satu sebab letak nick name aku tak nak orang panggil dia megat...jadi mcam adik beradik laki aku semua panggil megat

::puan ungu:: said...

saya n husband time pilih nama punya la fikir nama yang kalau boleh tak di'nickname' kan. sekali boleh pulak Afkar jadi Kaka. hehehe. tapi kitorang as mak pak ni memang panggil Afkar.

D Yatie said...

HAHAHA. Sentap uols. Mmg dlu sentap jg ibu Arissa pgl dia Ica je. Tapi pasrah je la. Kte suka panggil arissa skrg batriesya dengan harapan semoga dia mmg cerdik pandai. InsyaAllah. Tujuan kita bagi nama anak sedap2 spy orh pgil anak dgn nama penuh tu n serap la mksud nama tu kat anak. Huuuu.

Nur Zulya said...

setuju sgt Aty..nama Sofea jadi pia..dah ke laut maksudnya..cepat2 betulkan kekonon dialog dari anak ' nama saya Sofea bukan Pia.' sengih je yg mendengar.

UMIE SUE said...

su kalau aqilah nampak mcm tak mau dengar cakap atau buat perangai panggil di mumtaz ..sebab mumtaz is yang istimewa..aqilah is cerdik..kalau su geram ngau aqilah panggil nama penuh./.baru dia diam..hihi

eima said...

tu la kan ....
nk komen pe pun aku dah tatau ni


mmg wajar ditego la ...

Nurul Aziz said...

Yang ni sama! Tak suka orang panggil nama bukan-bukan. Memang rasa macam urghhhh kau ni kenapa? gitu.. kikiki.


Tapi kadang-kadang ada orang2 tua, kalau balik kampung nenek.. dorang macam tak reti nak sebut AYRA.. ditukar jadi Ira. Hmm... Ira ada makna ke?? tapi yang tu still rasa macam takpe, orang tu tak reti sebut lidah berbelit ke apa.. takpe2..


Pastu ada gak yang ubah dari Batrisyia nak panggil Tisya je.. eeee taknakla.. kalau batrisyia tu panjang sangat sebut je AYRA.. tak susah lah.. 4huruf je pun -__-


kat rumah ni pun, memang selalu panggil nama penuh je.. sebab rasa sayang bagi nama yang ada makna tapi tak dipanggil kan.. kan panggilan tu macam doa :))


tapi kan, ada je orang suka panggil anak dengan nama timangan. dengar comel je, tapi tula.. sy sendiri.. tak berapa gemar.. pendapat peribadi.. :) lain orang lain pulak kan.. sukahati mereka.. peace~

Umi Qi said...

Tang nama tuh mmg ibu2 akak lebih sensitif kan aty...mmg sama ar gan umi Qi...wpun dlm blog selalu jek guna singkatan Qi...x bermaksud diluar umi suh panggil Qi...itu bahasa blog kan heheh mmg suka kalu org pgl nama penuh...umi Qi pun suka sebut nama Qaleef...anak2 org lain pun umi Qi hati2 nk sebut...kena jga ibunya...diorg yg susah payah bg nama kan...melainkan diorg mmg prefer suh panggil nama timangan baru x per kita beria pggl betul x aty

Allene said...

setuju. lin pun frust bila orang panggil anak lin fid yan. Patutnya Hafidh aryan. huhuuh ni pun boleh.

YanaUjang said...

setuju dgn u lah aty..ai pn panggil zafirah nama penuh..siap ajar dia eja nama sendiri..hihi~ ada gak sedara or kwn2 panggil 'fira'...sentap gak dgr..dorg siap ty, "boleh kn panggil fira??"

alemakk...dh tentu lerr xboleh..kdg2 i ckp je boleh sbb mls nk explain lbh2...ada gak yg ckp, "pjg nya nama gelaran.."

hehh~ ssh payah kn mencari nama ank dgn maksud sedap²...haruslah sentap org duk panggil short form semata.. -.-'

FieZaLieSa said...

hehe..btl aty, anak sy yg kecik ni pun nama ILMAN...harp2 x de org panggil MAN..hehe..

Chekgu Azrine said...

nasib akak tak letak nama anak akk panjang2..hehehe..kalau tak secoet je nama derang panggil..

MizzTina said...

setuju kak.. ssh² mak pak kasi nama cntik n indah, sesuka je depa panggey ikut tekak depa.. tu blm lg ada gelaran pelik²..

m@m@yAyA said...

cam aku lak aku yg suka pgil adelia zahra yaya..
lau belah aku mmg akan pgil adelia or zahra,blh apak dia mmg pgil zahra~

ansib baik dorang mmg xsuka ikut aku pgil nm manja2 nie yaya knon..
Tp even aku pgil ank nm yaya jer aku tetap nak dia jadi insan yg bernama adelia zahra..
Setengah orang mmg akn sensitif isu nm nie smla cam nm aku.shazura org yg pelat h cam susah nak sebut nm aku kekdg jd sazurala,suzarala sentap woiii!!~

Apapun kita mmg nak yg terbaik untuk anak sebab tu kita bg nama yg bagus dan maksud yang baik.

Salhah Suhot said...

Itu okey lg. Aty.. Asben sy panggil naufal dengan nama sy... Bengang betul, sbb dah sah2 nama perempuan....nak lagi melampau, kucing pun dy panggil guna nama sy. Benci betul.

Gieyana said...

Aq x suka nm pjg2 gak..biar senang nk pggil...

Aq pon x suka klau org pggil nm gelaran nih..eee x sukeee! Aq smpai kecik ati tau bab nm nih ngn one of family member aq..alhmdulillah now dh ok...

aq ms preggykn nureen dulu mati2an igt boboi n nm awalan Iman..nsib baik ms 7 bln dpt gk tau gender n cepat2 cr nm gegurl..idak jenuh haa nm nureen tu jg Iman..tp no harm kn psl da gegurl pon nm Iman...:)

jaja_NorLiza said...

Anak akak arissa zulaikha...tp dia bhsa kan dirinya ica...redho...paling tak suka kat nurseri dorang panggil "ari"....errrr...geram hokeh! Tak nak! Dah berapa kali ckp kat pengasuh...tp sbb ada lg sorang nama arissa sukati dipendekkan nama ank akak jd ari...huhuhu

Baiduri said...

tasneem pon boley jadi nanim..atoyai.. tp kami tetap panggil tasneem.. org kg mmang dh biasa ngn panggilan manja kononye..huhu

N.A.T said...

Salam .. selamat ari raya ... lama giler NAT tak bertandang sini ..

tau2 dah beranak pinak dah tuan punya teratak ...

Doakan semoga sehjahtera selalu sekalian yer ... amin

rini.borhan said...

betul lah atie..kita masa cari nama rizq dulu memang dah set nak pangkal nama yang pendek supaya orang tak panggil dengan nama singkatan yang takde makna tu..

last2 same gak..rizq jadi riq2 la..aiyshh la.. mujur kat taska cikgu panggil rafiqi..

Shaklee Indipendent Distributor 919511
http;//happywaytales.blogspot.com

JunAina said...

Bab tuko name tu sepupu mak pak boh nama Syafarizan sekali nanges je kerjanya terus tok tukar panggil Amirul Mukminin sampai sekarang kami panggil Amirul pas tu bila masuk sekolah cikgu panggil Syafarizan boleh dia buat dekkk ja...ahahhaa...

Anak2 akak yang lelaki ok tapi pompuan nama agak panjang depa pakat panggil Noni ja bapak panggil Hayani kat sekolah panggil Fatihah,=.

wani ezryl * said...

tu la, kita bg nm anak elok2, pastu esok2 dia g sekolah, mesti nm tu kwn2nya modify jd nm lain.. haha.

Mummy said...

setuju sgt...ada org suka2 panggil nama anak kiter dgn gelaran yg diorang bajet hot...contoh kalo anak kiter tu chubby sket..dia panggil montel lar, bam bam lar..kan tak elok bunyinya...tu sebab sy letak nama anak Nur batrisyia balqis..kalo rasa nak panggil pendek, panggil lar 'Nur' pendek dan ada makna..kalo rasa nak panjang panggil nama penuh dgn nama bapak skali heheh

SweetLikeWhat said...

setuju tu aty..tak suka jugak orang panggil anak2 kite dengan panggilan pelik2..hhu