Thursday, October 03, 2013

ORANG KATA :: anak lelaki ikut muka mak..'sejuk'...betul ker..??










cer ko tengok bebetul..ikut muka aku ker ikut muka fared..??


aku sendiri selalu kompius..
kekadang...orang kate -sebijik muka abah nyer-

tapi selalu nyer orang cakap -sebijik ikut muka mak nyer-

krisis identity dah ni...kahkahkah....
takper...asal kan bukan orang sebut -eeaahh..anak ko sebijik muka aaron aziz-

haaa...tu pitam.....hahahaha....

eeerrrr...kot lah 'terkenan' kaaaann....uhukkss...

tapi..kalau ikut aku yg nengok sndiri...
Macam ikut muke fared jer..
Cerah dah tentu lah jelas kaann ikut fared tu..
Telinga..hidung..mulut mng ikut fared..
Cume mate jer tak sepet ikut abah nye..pheeww..legaaa...
eerrr..jendul ikut aku kot...hahaha..
Bentuk rambut pon ikut fared...
Kening tu sikit lagi nampak jelas macm abah nyer...

Dah semua iras fared....

Takper.. yg penting kacak....lalalala...
Anak sendiri harys la puji kacak tu lebih sikit kaaannnnn....muwahahaha...



Dah biasa aku dengar dari dulu...
anak lelaki ikut muka mak -sejuk-
kalau ikut muka ayah -panas-

kalau anak pompuan pon sama..
kalau anak pompuan ikut muka ayah -sejuk-
dan macam tu sebalik nyer...

apekaaaahhh...!!

sungguh aku tak paham maksud 'sejuk' dan 'panas' tu...

eerrr...kalau qaleef tu ikut muka aku...
orang kate sejuk...
tapi kalau mak nyer sendiri 'panas' macamane pulak...
kahkahkah....

haaaa....acaner tu....
sejuk macamane eh...
cer ko cerite sikit kat aku...

kawan aku cakap "anak aku ni selalu tak nak dengar cakap aku...selalu nak gaduh dan buat aku marah jer..tu ikut muka ayah nyer tu la..panas biler ngan aku"

eerrrr.....

uuhhh....


series...???!!


betul ker macam tu....???!!!!!



jadi...biler orang cakap -qaleef macam abah nya-
aku mesti terdetik...'panas lah ngan aku nanti' 
tapi abah nyer lebih 'sejuk' berbanding mak nyer...muwahahaha...
harus lah qaleef jugak lebih 'sejuk' kaaaann....-kan lebih baik...

dan biler orang cakap -qaleef macam aku-
aku pon terpikir...-takut die amik 'kepanasan' aku-
aku mahu die jadi lebih penyabar seperti abah nya...

habes acaner tu......kompius lak....


aahh ko...kurafat semua tu...
aku tak nak percaya....

mungkin aku masih tak dapat 'tangkap' maksud panas sejuk yang orang selalu dok gebang...
tapi satu jer bende yang aku mahukan dari qaleef dan anak2 yang lain[insyaa Allah]
derang hanye akan mewarisi sesuatu yang baik dari mak abah nya...
yang buruk2 seperti kepala batu mak nyer..kepala hangin abahnya... jangan di ikut anak oooii...!!
mak ko ni yang pening nanti...

cer ko bagi pencerahan sikit pasal bende ni kat aku.....
bluurrrr ni.....




p/s :: anak pompuan ikut muka ayah tu sejuk...??? ni lagi aku tak percaya...sebab rase macam taaaakkk jew....!!! *sendiri sentap



26 comments:

Rizziela said...

Selalu gak dgr org kata mcm tu

Tp sebenarnya ada cmapuran muka mak and bapak :D

♥ ROS ♥ said...

Kan.. MAk ros slalu ckp yg anak 1st mcm ayah sbijik , tp sibbaik prempuan..klu laki panas la hubungan.. Hehehe..

munirah athirah said...

aah..sebijik muka mummy dia..
sejuk perut mommy dier..
semoha jadi anak yg soleh =)

PinKy MoMMa said...

ank pompuan ikut muka ayh sejukkk?? eh mcm tak jer bahahahah...sentap berganda2..

kita dh ada proven case kan ty kannn..gelak guling2..

Chekgu Azrine said...

Yg akk fhm..sejuk tu klu qaleef ikut muka sis..dia xdala nk gaduh ngn sis nti..tp klu ank laki.ikut muka abhnya..so nti dia xsebulu ngn abhnya..tu yg akk fhmla..tpkan akk pun sentap jgk..ank2 akk semua xikut muka akk..hmmm...tu nk pggl apa tuh..hadehhh

erin said...

aku tgok qaleef, kejap muka fared, kejap muka ko, 2-2 pun ada, aku rasa muka qaleef tu kira adil la campuran korang berdua seimbang..hahaha, sbb aku pun x reti nak bezakan, mcm sama je ngan korang berdua, aish muka sape eh?? kahkahkah, aku pulak tanya orang, sbb aku tgok mcm xde rupa aku pun aish tu, rupa ayah dia pun x sgt

Nurzakiah Hanum said...

gelagat anak2

Nana said...

tak kisah ikut muka sape kan aty. janji sihat sempurna.

errr..tapi anak bujang kita ms lahir dua2 mcm serupa. dan yg first dulu sume ckp ikut muka mak..
tapi bila keluar no 2...dan no 2 tu dh bsr skit, br Nampak sebenarnya yg 1st ikut bapak, 2nd ikut mak. hohoh..

Mimy Hamid said...

ntah la beb antara nak pakai ke tak leh pakai pepatah tu...kadang org ckap fayel tu muka papa kejap muka aku...ahh dua dua la...tapi bila fikir dia buat hal ngan aku rasa mcm betul lak pepatah sbb selalu gaduh ngan dia

Aeen said...

tengok qaleef lebih ikut muka fared...:)

NuryaMohd said...

hehehe... menarik gak topik ni.. ape yg saya tahu, kalau anak pompuan ikut muka ayah sikap dia lebih cool n lebih masuk (kamceng) dengan ayahnye... kalau anak laki ikut muke mak camtu jugak lah... kalau anak pompuan ikut muke mak pulak, panas tu mungkin slalu tak ngam je ngn mak dia, skit2 terasa hati, skit2 nak melawan....gitulehhh.... hehe

S.n.Fariza said...

agreed. mcm anak i. ada stgh kata ikut mak n ada stgh ikut bapak.
itu kan mak paknya... hahahaha
as long jd anak yg baik dan soleh

D Yatie said...

Pernah jugak dgr org ckp gitu. Tp yg daku ternampak depan mata. Takkk punn! Hahahaha. Tapi betul, doa kita semua semoga anak2 ikut yang baik2 aje. Bukan yang tak baik. InsyaAllah.

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

mungkin jgk betulnya tu, sebab adik2 yang lelaki byk ikut mak lg2 yang lelaki pertama :) shakira ikut abah punya rupo..hehe

e k i n ♥ y u s r i said...

ikut muka fared rsnye

m@m@yAyA said...

yaya ikut muka aku kot sb tue kitorg panas~huhu

fifi said...

Sy ikut sebijik muka mak.nak kata sejuk tu...ntahla.tp sy memang perangai gini..ada kena mengena dengan sejuk dan panas ke...rissa ikut muka ayah dia gak..

Wawa Yusoff said...

elman sama je kak. dengan mak gaduh, dengan pak nye pun gaduh. muahahaha :D

SweetLikeWhat said...

aty kitorang sampai sekarang taktau hannah ikut muka sape sebenarnye..haha..

IDAZS said...

ramai yang kata gitu. kebenarannya tak pasti pula

Cik Puan Mimi said...

Best topik ni. Mcm acap kali sgt dengar aty.
Same mcm adik bradik mimi. Mimi lebih kepada ayah, so nak kate adik bradik tu yg paling kamcing dan boleh ngam dgn ayah mimi la. Tp adik mimi lelaki mmg same sebijik ayah mimi. Depe panas. X ngam, dah kate perangai same kan. Mmg x ngam la. Muka pon lebih kurang. Huhu

TelingaBulat said...

2 3 4 kali pandang mcam ikut muke TB je banyak hehehe ;p

mimiEhalim said...

hi atie, selama ni saya SR je.. suka baca sbb byk info berguna heheh.. tapi topik kali nih rasa cm nk bagi pendapat.. kalau tak silap sy laa yang org tua-tua dok kata panas sejuk tu.... ialah merujuk kepada hubungan suami isteri tu sendiri.. hehhe.. kalau anak laki ikut muka suami, hubungan suami isteri tu agak panas, sebaliknya jugak kalau anak pmpuan ikut muka si ibu.. wallahualam.. nta betul nta tidak.. hahah.. kalau ikut logik biologi, genetik salah sorg tu mmg kuat, dahh.. nak buat mcm mn kannn.. heheheh.. by the way.. salam kenal dari sy mimie..

http://mimie-cheriterachenta.blogspot.com

Nurul Aziz said...

aty, muka sy macam mak sy, tapi alhamdulilah lah sy tak termasuk dlm kategori panas baran, apa-apa hal kita gelak je. hahaha.. tapi husband lak ikut mak dia jugak, supose to be 'sejuk' kan. tapi eh takde makne.. panas je dia tu.. muahahaha..


muka ayra lak macam.. errr campuran kot. dulu kecik-kecik macam bapak nya, sekarang macam maknya. lantak la.. muka sendiri pun okay :D

ANAK MAMA SAYANG said...

Haha...tak penting sejuk panas...dan tak penting ikut muka sape..yg penting amanah yg kita kene jaga...ank kita ni cermin kita..apa shj peel dia dan mcm mana perangai mereka bergantung kepada ibu bapa yg mencorakkan mereka...kalau panas mak and bapaknya..so panas la ank2nya..kalau sejuk mak n paknya so sejuk la anknya..cuba perhati perangai ank2 kita betul2....mereka belajar dan meniru dari apa yg mak n pak dia buat..cuma kita perasan atau tak je...pendidikan semua bermula dr rumah..jika mereka hidup hari2 tengok bapaknyer baran and maknye asyik marah2 so apa hasil ank kita? Betul tak...takut dlm mendidik ank2 sekarang..nora pun masih belajar dan masih meneroka ilmu parenting ni..moga kita sama2 jadi ibu dan bapa yg hebat kan..amin..

ReYNa said...

hihi.aty ada sentap ke org kata gitu.,sy saje kot wat entry tu coz ramai sgt cakap.tp tu la sebenarnya org2 tua la ckp panas sejuk ni.tp kalo ikut sy mmg sy lebih rapat ngan bapak masa kecik.org kata anak bapak.muka pon sama.tp x penting semua tu.asal anak kita baik sudah la.huhu