Monday, October 14, 2013

Zon kemas dan susun atur :: tukar bekas simpan susu




ritu..mase aku buat entry pasal bekas LETAK susu pekat dalam peti ais [ENTRY]
ramai pulak yang komen cakap tak elok...
bukan tak elok sebab bekas letak tu...
tapi sebab...biarkan susu dalam tin yang dah terbukak...

okeh...fineeeee....

hahahaha...ayat macam sentap jer kan...
tak ar... aku lebih berterime kasih sebab dalam tak sedar...
aku dapat sesuatu yang lebih elok dan baik...

sengal gak aku nih...

jadi...atas sebab ko ar semua..
gigih aku mencarik bekas nak isi susu pekat yang dah bukak tu pulak esok nyer....
kat Daiso ada....tapi tak menepati piawaian aku.. [ciiisss]
ade lagi satu kedai kat Jusco rawang tu...HOME tak silap nama dia..
murah satu sen dari DAISO...
satu sen JER....Rm 4.99....tapi kene bayar 5 hengget jugak...kahkahkah..
tu lah strategy pemasaran nama nyer...uhuukksss....

haaa...aku beli kat situ ar bekas nya....
eerrr...aku tak gigih nak DIY bagai...ngeeee....





jadi...ini lah dia botol nya...
tak ar ruper macam botol isi sos selalu ade kat warung beger tu kan...
tapi ghoper tu ar jugak...ngeeee....


sebelah tu...tutup hijau..aku salin sekali bekas tin Tuna yang dah di bukak letak dalam ni..
yang tu beli kat DAISO -bekas kaca-



cuma bekas susu tu jer kaler coklat kepala dia..
sebab...aku carik2 kaler hijau tak ade...tak kose pulak aku nak lebih gigih mencarik...
tak effect poooonnnn...


yang lain masih setia pakai bekas tutup hijau beli IKEA lama dah...
masih praktikal..
kalau tukar lepas ni..aku beli brand tupperware jer...
eerr..tapi bukan sekarang lah...
kang kene sound ngan laki...
lepas jer beli berus kecik tuk cuci straw..
aku rembat lagi 3 ketul barang brand tupperware dari Nurul minggu lepas...
tak boleh beli laju2...nanti die perasan....nak soh die transfer bayarkan pon nebes ooiii...
terpakse ar pakai duit sendiri gamak nyer...uhuukkss....
-bajet macam la die tak baca blog aku-



tu yang ko nampak dalam peti ais tu ade rack kosong tu...
selalu aku letak bekas plastik putih simpan lauk...
muat letak situ...
nampak kosong jer eh...??
sebab..aku cube sekerap boleh maintain kan kebersihan peti ais tu..
hari2 bukak mesti kemas...
lauk semalaman pon..tak suker simpan lama2..
bahan2 basah macam sayur yang tak tahan lama...
seboleh mungkin aku cube hadkan pembelian hanye tuk kegunaan sehari-2..
jadi tak penuh2 petiais simpan stock..
kalau ade yang lama2 dah layu tak ley guna tak datangkan khasiat..
cepat2 'sisih'..
tu salah satu care nak maintain kan hygiene makanan dan jugak dalam peti ais.. 
tapi
eerrrr...tapi tu belum ko tengok peti ais aku biler datang time malas...
pitam oooii...



p/s :: selamat hari raya aidiladha semua......selamat bercuti jugak... :)





25 comments:

ReYNa said...

sy pon duk mengumpul set tupperware ni utk freezer.huhu.tp x leh beli bnyk2 lari bajetku.btw guna ikea nye pon nmpk cun je .teratur n kemas tgk:)

ayahmamilisa said...

berkenan ngan bekas susu aty beli tu..tapi kat umah tu dd sorang je yang minum air manis..ayahlisa tak minum..tu yang jaaarang sangat beli susu pekat..huhu~

Fizah said...

hijauuuuuu....;)

~ NANA ~ said...

aty, i pon ada beli 2 set bekas tutup hijau ikea ni...nk beli tupperware mahal sesangat la! hehe

ok la tu susu dah transfer bekas baru, lepas ni tak risau dh kalau berkarat kn...hehe

Cik Linda said...

Salam Aty...
Fuh!!!pestime komen kat blog blogger glemer nih...=)
Kemasnya peti ais Aty.Siap ada kaler tema lg.Tgk je n3 aty,terus msg kakak suh dia belikan bekas ikea.Haahaha...gila taksub nk cantek mcm peti ais aty gak...Apa pn,tq.Mmg mberi inspirasi...=)

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

serius berkenan jugak dengan bekas susu tu, boleh jadi inspirasi ni bile dah kahwin nanti :)

ameris said...

aty, akak suka buh dlm botol sos cenggitu sbb susah nak kuar. susu kan kalu dh letak dlm peti ais mcm liat skit nak kuar. letak dlm bekas bertutup. tupperware ada bekas susu bertutup tu, tp x beli lg since yg ada pn masih elok...

UMIE SUE said...

selamat ari raya aty

Ann Ishak said...

tahniah kerana berjaya mengemas peti ais, kalau saya peti ais la yang paling malas saya nak kemas huksss

wani ezryl * said...

wow seragamnya ko simpan makanan dalam fridge. kudos! tu la, kat rumah kitorg pun letak susu pekat dalam bekas. tp kat rumah in laws, diorg biar je dalam tin terbukak macam tu. nak cakap kt diorg, xtau pulak macam mn nk beritahu hihi

izyan zulkiply said...

blik rumh mak pengsan tgk peti ais hoho yela bila blik kg byk la kepala tukg bukk peti ais pastu mesti mak mtk tlg kmas kn sblm blik nnti huhuhhh

Anak Lebah Comot said...

gigihnyer aty!!

Anak Lebah Comot said...

gigihnyer aty!!

Miza Zamani said...

Slm perkenalan...! kemasnya susunatur esbox aty... hehehe.. insaf bila tingat susunatur esbox saya... hehehe..

ifa said...

Slm aty...tukar topik kjp....nk kirim sticker mmmonyet mcm kt bilik qaleef tu.....bole? Kita cari2 xde la kt sini...

Cik Puan Tqah said...

kemas kot... tqah xdan2 lagi nk kemas..serabut..da la peti ais kecik..

Mimy Hamid said...

rumah aku tak leh pakai bekas susu macam muncung tirus gini...sebab laki aku suka susu tuang pakai sudu jadi...aku pakai bekas tupperware..owh nanti ku tunjuk ye

YanaUjang said...

mak oii feminat ijo ko ni yek..haha dasattt..peti ais daku x sekemas ko..sbb daku x segigih ko..sekian terima kasih :p

fazianbatrisyia said...

ok dah betul la tu. FIL sy sgt concern dgn makanan dlm tin ni...dah buka mmg terus transfer tupperware. Bila dok rumah sendiri sy pon praktikkan. Amboiii...lepas ni kaya lor agen tupperware dah ada sorang lg peminat. Sy pon kumpul sikit2..menjak lom kawen lg..kalau rajin beli jadik ahli lg jimat 25%.

Fiza Rahman said...

Kemas tersusun. Bilalah nak kemas peti ais kat umah tu.

mrs kayrul said...

kagum dengan aty nie....disebabkan rajin menempek kat blog aty nie la aku belajar macam mana nak kemaskan peti ais...klu dulu tengok peti ais sendiri pun seram...thanks aty

Azrina said...

kemas yg bekas2 hijau tu..sedap mata memandang..

Salhah Suhot said...

Saya beli satu kt kedai biasa je aty. Style gak taapiii..tinggi sangat botolnya.. Tapi tudung ijau la. :)

Wawa Chan said...

Sis nak tanya.. clear tray yg letak susu pekat tu bli kt mana ye? :) tq

Wawa Chan said...

Sis nak tanya.. clear tray yg letak susu pekat tu bli kt mana ye? :) tq