Friday, December 13, 2013

homeschooling :: aktiviti bermain tanah liat





Bagi anak main plastersin...??
ape salah nya...
asalkan kite buat aktiviti bersama...
dan pastikan anak tak masuk mulut...
tuk aku...boleh jeeerrrrr...

main plastersin salah satu aktiviti kesukaan qaleef...
suker aku dok hadap die...main tekap2...main uli2...buat bentuk macam2...
yang penting elok jugak tuk qaleef..
pergerakan tangan...dan otak dia....

aku ni tak banyak sangat pantang larang...ngehngehngeh...
alaaaa...ko kecik2 dulu pon suker gak kan bende2 camni..
sekali anak ko..nak larang2 kemahen....ciisss...

hape pon tak boleh ar ko ni....

tapi kan..kalau ko betul2 ar risau anak ko main plastersin yang jual siap tu..
ko boleh jer buat sendiri..
dolu2 ngan arwah mak aku..buat sendiri ooooiii....
pakai tepung ngan air jer..
mak aku siap tambah garam sebab katenya sedap sikit kalau tetibe ko meroyan nak makan kaaaann...
kahkahkah....siap pikir cegitu...

kalau nak menarik...
ko tambah pewarna makanan tu...
haaa..selamat sikit ar kaaaaann....

aku pernah buat 2 kali tuk qaleef...
tapi tak berape jadi...
mungkin terlalu lembut...

lagi pon ko boleh pakai sekali-2 jer...
tak ley simpan lama..
sebab nanti berkulat ar...tepung oooii.....

jadi..tak de alasan tuk ko hadkan aktiviti anak dengan bende2 ni semua..


ni aku beli siap jeeeerrr...
ngan segala tools tu..
takde toksid kate nyer..sesuai tuk budak2..
tapi aku tetap rase tak selamat..
anak aku tu..semua die ingat karipap...semua nak di makan...!!! ppffttt....

















seeeeeeee.....
macam seronok kusyuk jer dak ni main kaaaann....

bende2 macam ni ar die seronok nak hadap..
walaupon mak nyer tak sukeeeeerrrr...melekit2 tangan aku...
tapi demi mu anaaaaakkk.....mama rela.....
kate tak de pantang larang ko kaaaaaaannnn......

uhuukksss....



main plastersin atas meja aktiviti jer..
senang nak kemas..
ni kesan2 lekat tu..lap pakai wet tissue jer..memang terus bersih...

aku memang disiplinkan qaleef.. nak main ape2 atau contoh yang ni..
buat atas meja aktiviti..
sampai satu masa..biler nampak aku amik barang2 ni tuk main..
die duduk dulu siap2 kat meja aktiviti die..
memang berbaloi beli....

eeaahh...nak cerite pasal aktiviti plastersin ni jer sebenarnya...

okeh...next time..aku share acaner aku buat plastersin sendiri tuk qaleef..
eerrr..kalau rajiiiiinnnnnnnn.....ngehngehngeh....








23 comments:

Mimy Hamid said...

aku ada terpikir plastersin ni...sbb tgk playdoh..ok pasni cari playdoh sbb wangii

NoraKerel Aira said...

hi aty. im back. kenal lg x? hehe. sebagai cikgu , nora sokong aktiviti ini. meningkatkan kemahiran motor kasar dan motor halus. keep it up okeh !

msredcheesecake said...

kalau yg ni...sy pon suka main...hhee

Gieyana said...

Bestnyer qaleef..kakak nureen lak hbis dtempeknya dkt rak tv..haizzz!

MizzTina said...

kemain muncung² mulut dia

Nory Zoulkefle said...

teringat masa zaman sekolah rendah, suka main uli2 tanah liat ni...
skrg pon teringinn jugak nak mainn..
nantilah tggu anak kuar, boleh tumpang main sama2...hehehe

Ibu Dilah said...

saya pun teringin nak bagi anak2 main playdoh camni.. tp tunggu si kecik tu besar sikit la.. lebih kurang cam umur qaleef dah sedang elok la.. sure adik dan kakak suke nanti main playdoh sama3..

Fiza Rahman said...

Khusyuk betul main plastersin tu yer qaleef ☺☺

Rizziela said...

Syoknyer dia main.. .baguskan..blh tingkatkan keupayaan berfikir anak2

cik hani said...

Quality time dengan anak

Nurzakiah Hanum said...

seronoknya

Nora Shahaira said...

Waaa..lama tak kesini..last hari tu..ibunya menunggu hari.

Anak2 akak giler main plastesin ni...memg tak sempat la buat sendiri..sebab dah lenyek..baik goreng je. Jadi roti puri..hahaha

Baiduri said...

Haa...n3 ni yg duk tnggu2.....bru smalam beli plastesin kt tasneem, tp xreti plak acaner nk ajar dia main....huhu...
Tekap2 pon ok kan....

cahaya nur said...

xpe,lepas main boleh basuh tangan bersih2..:-)

YanaUjang said...

tiap kali pi daiso aku menjeling je set plastesin gini tauuuu..huhu ritu leenda bg link 'resipi' buat plastesin..err mcm tak rajin lg nk buat...lalala tgk la sok klu TER ke daiso or toys r us aku TERbeli je lah plastesin ni..huahua dasarrrrr! :p

Jumria Alimuddin said...

Baru terfikir mo try bg anak main ngan plastesin. Tp xberani sebab tkt masuk mulut...

veelara shamsyul said...

Ade terfikir nk bg.tp takut die mkn.atau lekatkn kat dinding.hahaha.tp tpengaruh tgok qaleef ni.soooo,mmg nk g bli

Linz Shopee said...

Bagus la cara dia ...mmg baik untuk anak bermain ni berbanding tab masa kini kan...apa pun mmg saya setuju..disiplin kan anak-anak ni sedari kecil..janji kita pantau dan lihat apa yang dia buat...suka entry puan mendidik anak puan... alhamdulillah...perkongsian yang baik..Tahniah puan...

Salam perkenalan semua... Lin (www.ibuvitaminshop.com) dah follow..dan senang nak blogwalking lagi pas ni... exchange link jom... :)

Nurul Izayani said...

Comlenya qaleef main :)

Sumayyah Ahmad Hafiz Al-Arshadiy said...

Setujuuu... :)
Sy buat homemade je kak. Tahan la 2hari. Sbb ada baby kecik ni, semua pun nk masuk mulut. Nk tggu baby besar, kesian kakak. Nk exclude baby kesian jugak..apa pun seronok baca entri2 kat sini. Rs mcm ada geng je...hihi

brian daniel said...

bestnyeee...aty beli kat ane set tu ...best ada tekap2 d pengelek agi...sy beli lakn play doh je...sy berminat nak beli yg mcm awk ni...meanrik d tertarik

hyeee uols...sebenarnye sy ni budak baru dlm bidang blogging...if u dont mind mehlaa join member dlm blog sy...baca2 enrty blog sy yg tak seberapa ni...sudi-sudilaa...huhuhu

ni add blog sy http://heaven2104.blogspot.com/

Cik Puan Rara said...

huaaaa bestnya~ nk beli meja.tapi nk letak mana.fikirrrr fikirrrrr~

Mama Twin said...

TQ bagi idea..sy tgh homeschooling anak2 ni..blaja aja..bosan pulak..