Thursday, December 05, 2013

ko ni ape pon tak boleh ar



situasi kat satu warehouse sale yang ramai orang


Okeh... bukan situasi aku..

Jemah :: eeee...kenape lah nak sibuk2 bawak anak kat tempat2 macam ni...ngan stroller nyer..

bercakap ngan kawan sambil buat muka mintak high heels aku

Walaupon tak kene batang hidung aku...
-kalau tempat2 cegini mmng jadi tugas laki jaga anak-
Tapi aku boleh cube memahami situasi orang tu...
Yang mungkin terpakse bawak anak tu dengan stroller src yg ko tau bagak nye memang boleh mengundang marah....hahaha...

Tapi....


dah kalau tak bawak...ko nak tolong jaga kan ker ooii...??!!!


mungkin ko boleh cakap..
soh jer lah keluarga ker..baby sitter ker jagakan..

tu ko pikir..

Kalau lah aku yg berada di situasi tu....

aku pikir :: celah mana aku nak hantar anak aku ni....
ko tak tau kan ape masalah aku..
banyak bunyik pulak...

kekadang tak paham orang yang pikir macam ko mampu selesaikan semua masalah dengan ape yang ko cakap....

kalau lah semudah itu....



pernah berlaku situasi kat satu tempat ni..
time pose nak raye..
bawak anak2 shoping barang raya...
ko tau lah kan bebudak ni..
ade mase mud die tak boleh nak hagak biler nak datang 'menurun' nyer tuh...

dah ramai2 orang..sesak2...
biler anak buat perangai mengundang nyer tu.
haaa..memang pening...

aku tau perasaan makpak nyer waktu tu...

sedang elok aku selisih ngan jemah2 dengar cakap macam kat atas tu..
nak saja aku patah balik sound jemah tu..
siyes ni...
tapi tak 'real' la pulak kan nak kene patah2 balik..
kalau betul2 kene depan mate aku tu..
haaaa..memang mendapat dah tu...

bukan nak gaduh..
tapi ko pikir lah dulu sebelum nak sound2 macam tu..
kalau mungkin orang tu tak berada dalam situasi aku  -tak ley tinggal anak kat sape2-
mungkin memang sengaja die bawak anak2 tu tuk carik kain baju budak tu kan..

ko pulak...
tengok gaye macam dah jadi remaja purba...
tengok body macam dah beranak pinak..
tengok muka boleh agak umur berapa..

tapi tak boleh pulak ko pikir kaaaaann....
atau..jangan ko hengat...semua orang sama macam ko...

iyeerrr..tak semua orang ade pilihan..
macam aku sendiri...
aku tak de pilihan tuk tinggal atau bawak anak tu sekali..
satu2 nyer pilihan yang ada adalah...angkut anak dan laki sekali....ngeeeee....

atau...aku sendiri..kekadang..
tak sampai hati nak tinggalkan anak tu...

eeaahh...sokati aku lah...
anak aku kan...nak bawak ker nak tinggal ker...

tak suruh pon jemah tu jagaaaaaa.....

tu aku cakap...ko ni...ape pon tak boleh ar...


situasi lain


kat kedai makan...
mak apak sedang makan...
anak leka layan boboboy kat tab..

okeh...aku lah tu...

update gambar situasi tersebut kat laman sosial..

tetibe orang komen

" tak elok biar2 ajar anak ngan gadget jer...."

dan lagi...


dan lagi...


ayat jemah yang samaaaaa.....


fineeeeee...niat ko baik....aku tau...

tapi aku jugak dapat bezakan...
ayat ko saje menegur dengan niat baik..
atau saje nak menjemah kat situ...
saje nak bagi annoying macam aku ni loser sangat as a parent sebab bagi semua tu pada anak....

puuuiii.....

tapi tau kah ko situasi sebenar yang terjadi...??

kalau ko rase ko tau..ko tak kan komen macam tu...

aku nak makan...
laki aku pon nak makan..
tu kire makan laju2...
tak toleh dah kiri kanan..

eaaahh...sempat amik gambar sebab order belum sampai...ngeh ngeh ngeh...

kalau anak aku tak di beri sesuatu tuk melekan kan dia..
die akan kacau segala2 yang ada..
atau die tak kan nak duduk diam2 kat kerusi..
seboleh2 die nak berlari bebas...!!
jadi...kalau ko cakap macam tu...
ko nak tolong jaga kan ker..??

haaaaa...kalau ko ada..nak tolong jaga..
senang...lagi jimat battery tab aku tuh....

kalau ko tak mampu...
jangan banyak bunyi...

iyeerrr...aku sedia maklum pasal ape ko cakap tu..
tak elok...tak bagus...

tapi tu aku cakap..
kalau ko tak tau sebenar2 situasi..
jangan main jemah jer oooii....!!

yang ko nampak tu jer..
yang ko tak nampak macam kat umah...
atau dalam situasi2 berbeza...
tak nak pulak ko pikir kaaaaann.......

haaaa...tu aku cakap lagi...ko ni..ape pon tak boleh ar...




ni sikit...

Yg orang suka nau jemah....
banyak baiii....banyaaaaakk...

tak kasi puting kat anak..
tak kasi buai...
tak ley dukong..
tak yah pujuk anak nanges..
tak boleh mengedoi...
tak boleh itu...tak boleh ini...
Banyak nau pantang larang nyer..



ko ni...memang ape pon tak boleh....


Cer ko chill sikit....
Ileks2..... 



Eeaahhhh...aku pon menjemah gak ni....



*dannnngggg.....




- biler sikat tepi kemaih kendul lagi dak qaleef ni -
okeh..takde kaitan...