Tuesday, December 03, 2013

MISI mencari 'sesuatu' di AIR HITAM JOHOR..



dulu2 masa awal kawen...
3 tahun lepas..aku pernah cerita pasal air hitam kat Johor ni..
LINK..??? alaaa...macam malas jer...
tak per..tak besh poonn...
ni nak cerite tunjuk gambar lagi besh..

eerrr..besh ker...


krik krik krik.......



aku kan....sepanjang kawen ngan laki aku tuh..
asal balik kampung mertua jer..mesti nak pergi air hitam..
MESTI hokeh...mesti..!!
tah ape yang aku suker nau nak carik tak tau ar aku..
tapi mesti gak nak ngajak laki aku pergi..

umah mertua aku kat Simpang renggam..
laki aku cakap jauh nak ker air hitam..
tapi...aku tak pernah pon rase jauh...muwahahahaha..
alaaa..setakat 15 minit...jauh kebende nya kaaaann...

dulu...masa arwah mak aku ada..
asal kan aku balik Johor..mesti die nak pesan macam2 adari air hitam...
bukan aku jer mesti singgah..
mak aku pon MESTI nak kirim ooii...
paling kerap di pesan...nenas...
haaa..nenas madu kat situ..memang betul2 manis...dan muraaaaaahhh......

sekarang...aku dah tak beli dah..
atau pon jarang sangat....kalau ada pon..
sesaje beli niat nak bagi jiran2 depan belakang umah....

baru ni balik kampung lagi...
kali ni niat nak pergi air hitam tuk carik sesuatu...

hek ealeeeyy...sesuatu la sangat kaaaann...

ko kalau bukan seseuatu tu pon..
mesti nak pergi jugak kaaaaannn....
walaupon sekadar nak cuci2 mata..
dan walau sekadar balik hari..!!! pppfftt..

eeaahh menan kat air hitam murah oooii....siyes ni...
aku beli set train qaleef kat situ baru Rm23 hengget..
selalu aku tengok jual kat kedai...paling murah pon 5-6 puluh hokeh..
kalau kat jusco sampai 100 hengget..!! phheewww....
train yang sama jer pon aku nengok nyer...

haaa...ni ko tak yah lah sibuk2 nak carik harge borong nak jual..
memang tu jer lah pon regenya..

ok...jom layan gambar...
ape kebende nyer 'sesuatu' yang aku cakap nak carik tuh...


kat sini tembikar memang haven ar..
claypot tu...memang murah2..macam2 saiz...
tapi aku tak minat..



barang2 rotan pon muraaaaahh...dan banyak...


soft toy...bantal2 comel
aku pon tak tau murah ker tak..
sebab tak pernah beli...dan tak pernah tanye pon..

aku tak suker soft toy -harap maklum-

tapi orang cakap murah...soft toys besar2 gabak bapak orang tu banyak jual kat sini..
lebih murah dari ko tengok kat mall tu..


kat sini memang sepanjang tahun ade jual kerepek2 raya nih...hahaha
mak aku suker nau kirim denderam[telinga keling] tu ngan cakar ayam kat sini
tak pon tu ko nampak gantung2 tu..sugun ker hape nama nyer tuh aku tak tau...


ni lagi satu peberet arwah mak aku nih..
nenas sarawak di johor...sesat kaaaahh....
tapi ni memang manis giler oooii..!!
3 bijik 10 hengget..kalau kecik2 ley da[at 5 bijik 10 hengget..
tu aku kalau beli..memang bagi orang jer..
aku gune sebijik jer pon...banyak2 nak wat ape kan...




satu2 nyer kedai kat kawasan shoping air hitam tuh yang aku jumpe ade aircond dan rase selesa sikit..
rase teraaaanggg jer...hahaha
kat kedai lain..ngan sempit..ngan gelap..ngan berabok nyer...

kedai ni jual baju2 macam ni..
beli sehelai 40 lebih bai..mahal..
tapi beli 2 dapat 30 hengget jer..
lagi banyak ko borong..lagi murah ko dapat..
haaaa...macam pelik jer die kire kaaaann....


pakai sweater bai tengah2 hari...

ko kalau pernah pergi air hitam ni...tau lah panas nyer macamane...
tapi mase pergi ni..baru pas hujan..sejuk jer rase...tu pakai kan qaleef sweater tuh..
kalau tak...ko nak feeling2 i-city kat sini...tak kose...

gi

ooohh ni bukan lah yang kiteorang beli..
yang ni baju bajan yang sedaaaapp jer anak aku nak kirai...ggrrrrr...

beli 2 helai jer..
abah nyer ngan qaleef...sama2 design...tapi lain kaler..
sebab saiz qaleef susah nak carik..
paling kecik saiz 3..tu pon macam besar jer jugak..
tapkper..ley simpan atau pakai lama sikit kaaaann...





haaaa...ni lah mende2 alah yang aku nak carik kat air hitam ni..

aku tak tau ar ape ke nama bende2 ni semua..
tapi ko tau kan..haaa..cukup lar tu..
kiteorang carik tuk letak kat luar umah...



ni kedai lain..

kat air hitam ni..memang ramai giler yang jual bende2 ni..
jadi kalao ko rajin survey...ley dapat harge lagi murah..
ni pon dah muraaaah dah sangat sebenarnyer kalau nak banding ngan harga luar kawasan..ngeee...


pasu tanah macam ni memang tak yah cakap ar kan kat situ banyak nyer..
macam2 saiz..macam2 jenis aku nengok nya...




pekenan giler aku ngan pasu tembikar ni...
500 lebih bai...mahal...tapi kalau ikutkan murah tu sebenarnyer nak di bandingkan ngan rega biasa..

tapi pasu ni besar giler..
ni tuk hotel2..kedai2 makan sesuai lah...
nak letak umah aku pon sesuai jugak..kahkahkah..

okeh..lupakan...

carik lain...



ko tengok WARONG jual pasu...ko mampu....hahahaha...

kedai ni jauh sikit dari kawasan kedai2 banyak2 barang macam atas tu..
kat sini lagi banyak pilihan...
dan lagi murah dari sebelum2 ni yang aku jumpe betul2 kat tengah simpang air hitam tu..




okeh..pekenan giler yang ni..
tapi tak hagak ko kan kalau nak beli..
memang tak dapat ar nak menghangkut balik ke rawang ngan kereta..
besaaaarrr..!! berat lak tu..
mau cecah tar 'seketing' kereta laki aku tu bai..

eerr...lagi pon raga nya tak lepas bajet kiteorang...kahkahkah..
beriban2 ni ooii.... 


 beli tak..??


eerrr....tak beli ape2 pon...uhukuhukk....

kiteorang nak gi kilang die dekat2 situ gak...
ade satu tempat boleh beli..
mesti lagi murah kaaaann...
tapi tak asempat nak pergi hari tu..
ni pon dah nak maghrib...

takper takper...
survey dulu...tengok rega..ley buat bajet..
depan umah pon tak siap lagi tu...

nak tengok kat sungai buloh rega nya acaner lak..
kalau sama atau lebih kurang..beli sini jer lah..
kalau tak...len2 kali balik beli lah kat sana...ngeeeee...


gigih la ko mengangkut nanti...


notatanganaty :: sejak biler tah aku minat idea2 laman nih....









23 comments:

MizzTina said...

hehehe..tmpt feveret sy gak tu kak.. dl rajin la asal blik kg terjah sn.. skang dh mcm malas sbb jauhhhhh.. akak try la g ms nk raya, kompom akak xleh napas..

CikNaa said...

kampung suamiku :)
eh kedai pasu ujung sekali tu la setia menjual pasu utk tanam uri 2beradik tu tau aty..

Petak Bunga said...

banyk project deko taman plk tu..

~emi~ said...

Sy study uthm aritu..so agak kerap jugak pi Air Hitam. Mak & kakak2 sy pun klu dtg johor, asyik ajak pi Air Hitam je. Hehe. Btw bear murah kat situ. Sy beli bear yg sama besar dgn sy, baru RM70. Berbaloi sgt..

Nurzakiah Hanum said...

bestnya

syawalsimpsons said...

kampong laki sue tu...kikikiki...sue pon tak penah sampai kat air hitam ni lagi

UMIE SUE said...

yang last tu mmg terbaik la atyyyyyyyyyyyy..cantikkkkkkkkkkk

~ NANA ~ said...

aty...tempat tu dekat je dgn umah mertua i...balik batu pahat memang rajin gak singgah situ sbb mak mertus suka beli hiasan2 taman dia...hehe

mamaairis said...

kampung saya nih... Aty pegi tak yang tepi hiway tuh..lagi banyak barang2 dia....untuk hiasan rumah memang pengsan nak pilih......kalau nak kawin2 punya persiapan lagi lah banyakkkkk,.....

Mimie_Zatun said...

seramik murah-murah kat sini..
hehe..

Rizziela said...

saya pun kalau balik Johor pun singgah gak..tapi x la wajib singgah..suka beli buah2 kat sana :D

PinKy MoMMa said...

aku punyer manaaaaaaa??? grrrrr

TelingaBulat said...

rambang mata p sane.klu tb p sane mst nk singgah beli putu bamboo coklat yg fames kt sanee..sedap

YanaUjang said...

menarik..tp aku mcm x kenan sgt tgk benda² gini..belum smpi seru lg kot..hahaha :p

Riana said...

sagun la aty..heee

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Dulu Ayer Hitam ni terkenal dengan pasu seramik jer... sekarang macam-macam ade Aty :)

sheisjaz said...

Da lame gila2 x g situ..eh tp berapa harga pasu yg ada air jatuh2 tu?kahkahkah..xtau gak orang panggil ape bnd tu..Jaz pun ingt nak letak camtu dekat Tanah yg sekangkang kera depan umah tu..hehehe..

Nurul Izayani said...

Laaa.mertua aty org simpang rengga, ke? Dh dekat la dgn uma iza..

QasehnyaRania said...

best jugak ye pi ayer hitam.selama 4tahun duduk jb sklli pon sy tak pernah singgah ke ayer hitam. hihi. rugi kot.

Sumayyah Ahmad Hafiz Al-Arshadiy said...

Hahaha...akk ckp style bai-bai gtu sebijik mcm geng2 hasben sy..kalo bjumpa mmg mcm tu la diorang menyembang.

Urmmm terpesona pulak tgk pasu besar yg kaler grey tu..kalo letak kt tgh2 ruang tamu mesti cantek, mcm lobi hotel..tupun kalo rumah besar. Mimpi yo lah den ni ha...hahaha

aZie imanLILY said...

Hahahahaa..tempat kunjungan rasmi aku jugak tu mistina..

aZie imanLILY said...

Hahahahaa..tempat kunjungan rasmi aku jugak tu mistina..

Tautan Hati NabilaHasyim said...

Dah lama jd silent reader.

xberani nk komen pape, sbb kak Aty hebat.

penah jgk beli 1 water fountain ni, kt gerai kecik2 je..
http://menggapaicintailahi.blogspot.com/2012/11/jalan2-johor-1-ayer-hitam-bandar-seramik.html
tp smpi skg, blum buat ape lg..

cantik car porch rumh akak, nmpk kemas.