Tuesday, January 21, 2014

driving dalam keadaan 'neves'



gila ko tak nebes..
lesen tak renew lagi...!!

coooiii..!!!


lupa katanya...


okeh..tu tipu....


kan lesen sekarang 'mati' dan nak kene renew mase besday sendiri..
tak kaaaaaaaaaaannnnnnn la boleh lupa kaaaaaaannn....

tarikh besday 31 december 2013

harini.... 21 January 2014

alaaa..BARU 21 hari bai....lalalala....


eerr...nebes lah jugak....kahkahkah...

selamber jer aku ngato makpak orang bawak kereta takde lesen..
ampuuuuuuunnnn kak Lina....ngehngehngeh...
selamat sampai jua... alhamdulillah...

sepanjang 21 hari ni..
beberapa kali gak ar aku 'keluar kawaasan' tanpa lesen...

waaarrgghhh....ade orang kerje JPJ ker ni...!!

bukan berani sangat bai..
tapi keadaan memaksa..ecececeh....

siyes...
tempat kerap dan paling jauh aku pergi..
pejabat pos laju rawang...
hanta barang orang oooii....
nak tunggu laki...2-3 minggu ni dia sibuk gi site luar...

aku prefer hantar direct ker pos laju kat pekan rawang tu berbanding hantar kat pejabat pos biasa dekat umah..
malas aku nak cerite kenapa...
tapi tu lah...pos laju rawang..
jauh....aku rase ngam jam..ngan trafic light...
nak setengah jam jugak ar aku nak kesana...
dan jangan ko tanya kenape tak kol pick-up jer..
tu lain2 kali aku cerite....lain2 entry...

ni nak cerite pasal aku bawak kereta gi PPL tu takde kereta..
pheewww...

eerr...aku tak nebes ngan pak polis atau jpj..
biasanya...kalau kite tak lakukan kesalahan lalu lintas atas kesalahan memandu..
derang tak kan tahan....
siap2 ar ko pakai safety belt kan..

tapi ape yang aku risau..

biasa terjadi..

time2 takde lesen ar tetibe kereta nak eksiden bagai kan...

kan kan kan....

selalu cegitu...
time2 ko elok jer ada lesen..
road tax elok...
365 hari driving..
tak ade masalah..

tapi biler time takde..
biler ada problem..
ngam2 lepas jer hari ke 366 tu..
macam2 hal boleh jadi bai.....

aku dulu pernah...
lama dah ni cerite..mase kerja kat KL..
naik kereta tak gheti ar nak terus pakai safety belt..
elok jer tak sampai seminit keluar simpang..masuk selekoh..
ade road block JPJ...
dan paling malang...jam2 tu jugak lah baru nak perasan aku nyer lesen mati bai..!!

nyampah tau....

ko tau lah ngan JPJ ni..
mati nyer sehari jer...
tapi memang tak kan lebih kurang punyer ar...
tak pasal saman 3 rat.....daaaaannnggg..!!!

sebelum tu..sepanjang setahun ade lesen elok..
takde pulak pernah kene ape2 kaaaaaannn.....

elok2 mati..esok kene saman..
kene saman pulak bukan sebab tak pakai belt..
tapi sebab memandu takde lesen...

saman JPJ pulak..
selagi ko tak bayar..
selagi tu lah ko tak ley renew lesen...

ciiiisssss -kut betul laaaa....


dan lepas tu..terus insap...sampai sekarang..
naik kereta... ikut undang2...
pakai safety belt..
jangan langgat trafict light...

baaaaaiiikkkkk......

berbalik pada 21 hari tanpa lesen..

haaaa... tu yang aku risau..

contoh orang langgar aku ker kan..
walaupon kate lah bukan aku yang salah..
tapi kompem aku nanti kene gak ar kalau nak buat report...
kang tak pasal..dah aku pulak kene tanggung semua..

okeh2...
cukup aty...cukup...


sereeeemmmmssss nak pikir semua tu...

so kesimpulan...

rabu ni laki aku mintak cuti..
semata2 nak bawak aku gi JPJ renew lesen...

kalau nak aku pergi sendiri...dengan dak qaleef tu..
memang tak ar bai....

eah eahh...kenapa JPJ...??

sekarang kan dah kene tukar lesen asal lama sekeping laminate tu ke lesen baru..
yang macam my-card tu..

makin tebal lah purse aku....ppffttt....

gigih aku gugel pasal ni..

okeh..tipu lagi...

aku tanyer kat group gojes jer....lalalala...
terus dapat jawapan...

kalau ikutkan...boleh jer renew kat pejabat pos tu..
kire..kalau pakai yang jenis lama laminate sekeping nipis tak de gambar kite cam biasa tu pon masih valid..
aku pon baru tau...

aku ingatkan..dah jatuh hukum wajib...
tak tukar kene saman lak nanti...
uper nya tak....mihmihmih....

kemahen laki aku mintak cuti semate tuk tu...
kalau tau..memang aku mintak tolong die renew kan jer kat pejabat pos tu..
macam selalu...hahaha..
sejak kawen..memang die jer lah yang nolong aku renewkan lesen....

untung ada laki baik hati ni....ngeeeee.....

peluk sikit...eeah..??

*paaaannnggggg.....



tapi pikir2...sebab dah alang2 laki aku cuti rabu esok..
pergi jer lah JPJ tu buat lesen baru terus..
tak yah pikir2 lagi nanti...
kot tetibe..berkuat kuasa serta merta pulak kan..

petang ni nak gi kedai gambar amik gambar baru...

sayang bai kat lesen lama tu..
gambar umur 19 tahun..
mulus suci giteeewww...
tak de jerawat...!!! 
kahkahkah...

sekarang dah 31 tahun..
lesen tu pon dah 12 tahun...

12 tahun..??!!

waaaahhh....aku sendiri tak sangka...
patut lah dah buruk benar kaaaaann.... 


okeh..kalau jadi buat kat JPJ...
nanti aku tunjuk lesen baru aku eh eh eh....
dan cerite procedure nya...

tu kalau hokeh..kalau....


kalau rajiiiiiiiiinnnnnnn....


kalau malas...


aku ajak laki gi pejabat pos macam biasa lah...

pakai jer lah lesen laminate nipis sekeping tu..
aku ok jewwww....



eleeeyy...baru 21..dah nebes..
aku dulu..pernah paling lama 4 bulan..!!!
selamber driving tak de lesen..
haaa...ni gara2...pasal saman jpj tu la....
payah ooii aku saje nak gi bayar rm 300 saman tu...ppffttt.....
siap pergi kelantan lagi mase abang aku kawen ngan orang sana...ngeeee..

okeh...tu mase belum dapat kesedaran sivik..
sekarang...dah insap..

eeerrr...insap kaaaaahhh......lalalala




notatanganaty :: kawan pesan amik gambar pakai tudung gelap...jap aku nak carik tudung aku yang gelap2....