Monday, February 24, 2014

cantik di kedai..tak semesti nya sesuai di rumah kita


ni khusus tuk pembelian barang rumah..
perabot..atau pekakas tuk kegunaan rumah kite sendiri..

betul kan..
biasa kalau kite tengok umah orang..
cantik jer terletak..
mula lah kite tegedik2 nak beli jugak letak kat umah kita..
langsung tak nak pikir kan kemungkinan kesesuaian dengan umah kita atau tak..

contoh..umah kite kecik..
tapi kite suka kan sesuatu atau perabot bersaiz dempak atau besar..
tengok kat majalah..kat kedai.. atau kat umah orang..
memang cantik...
memang nampak gah..
tapi biler sampai kat umah kita..
semua serba tak kena..
tak boleh letak..
atau tak cantik susunan nya..
jadi..ko rasa...boleh jadi cantik jugak ker macam ko tengok dalam majalah atau kat umah orang..??

bagi aku tak...

tak tau lah mata orang lain kan...

tapi kalau perabot yang sepatut nya cantik dengan keadaan macam tu..
biler di ubah..atau tak sama seperti yang kite bayang kan..
kat mana cantik nya lagi..

okeh..melain kan..
memang tak sama..tapi serupa..

haaa..paham tak..

yer lah..umah orang tu..bentuk nya cegitu..
umah ko bentuk nya cegini..
maksud aku...tak perlu ar ko nyer umah sebijik sebijun macam ko tengok kat majalah tu ker hapa kan..
kalau sesuai..apa salah nya ko beli..
yang menjadi masalah nya biler tak sesuai..
haaaa....perabot dah cantik..
bende dah elok..
dah mahal..dah gempak..
tapi...tak boleh letak..
macamane nak cantik kalau cegitu kaaaaaaaaannn...



atau contoh lain..

perabot kayu jati ala bali..

iyeer..bagi aku memang cantik..
tengok kat umah orang..alahai mewah nya terasa..
warna nya..material nya..

tapi cuba perhati kan betul2..
cantik kalau kene dengan konsep nya..
cantik kalau kene dengan keadaan nya..
cantik kalau betul susunan nya..
cantik kalau sesuai susun padan nya..

iyeerr..susun padan..
perabot jati..ala bali..
kalau kite tengok memang cantik..
kat mata aku pon masih nampak seni cantik nya..
tapi...untuk aku...untuk rumah aku terutama nya..
tak kan sesekali aku beli...
kenapa..??
sebab...susun padan nya tak bersesuaian dengan konsep yang benar2 aku ingin kan..
dan...tak boleh 'in' dengan perabot sedia ada..

iyeerr..memang cantik..memang gempak..
beli hanye sebab mata kite kata cantik..
dan maybe kesukaan orang..
biler nak match kan ngan perabot sedia ada kat umah kita..
tak sesuai..cantik jugak ker...??

melain kan..ko memang buat konsep kesuluruan atau ko memang pandai menyesuai padan kan perabot sedia ada..

perabot bali jati tu hanya sebagai contoh...harap maklum...

macam tu jugak dengan perabot2 yang lain..
tak semesti nya yang ko pandang cantik kat umah orang..
atau kat kedai..
ko pikir ko harus memilikinya...
contoh...uurrrmm... ok..contoh yer..contoh..
konsol table..
hampir setiap umah sekarang..dah jadi part of dekorasi..
aku sendiri suka..
dan begitu ingin memiliki nya...
tengok umah si polan pakai..
ko nak pakai jugak..
contoh yer ni....nak bagi ko paham...

tapi...ko tak sedar... ko tengok umah orang cantik..
pergi kedai..pilih..kemahen rambang mata..
tapi..biler sampai jer perabot tersebut kat umah ko..

eeaaaarrr... tak sesuai peletakan perabot tu..
letak kat situ tak cantik..
letak kat sini macam ada tak kena..
mungkin sebab saiz nya..mungkin sebab bentuk nya..
mula lah hati rasa tak besh..mungkin sesal...
beli sebab cantik...
sudah nya...terasa semak dan membazir..

JANGAN MEMBELI ASAL ADA..
maksud nya...main beli jer ko kan..
tak amik kire material nya..
tak amik kire design nya..
tak amik kire warna nya...
asal kan ada kekdah nya...

haa..itu adalah silap..

even..
kalau ko kate nak beli rak buku yang keperluan sekali pon ..
ko kene amik kire saiz nya..
ketinggian nya..sesuai ker idak ngan umah ko..
besar kecik nya..
supaya sesuai kat tempat nak diletak kan...
amik kire terlebih dahulu ruang tersebut sebelum mebeli nya..
jangan main beli jer yang akhir nya..
menghalang lalu lintas mungkin..
mungkin terlalu besar..atau terlalu kecik tuk ruang tersebut..
atau tak praktikal tuk letak buku2 sedia ada..

atau mungkin ko tak kesah apa2..
tak jadi masalah..
aku bagi pendapat melalui pengalaman sendiri..
yang mungkin sebab aku begitu 'cerewet' tentang hal ni semua..
semua bende nak amik kire..
aku rela pergi ketempat tu 3-4 kali atau 10 kali sekali pon..
untuk pilih dan ukur betul2...
dari main beli jer..dan akhir nya menyesal..


dulu...aku selalu lalui bende ni...
lagi2 masa baru2 belajar beli perabot sendiri...
semua bende aku nak beli..
tapi akhir nya..bende tu langsung tak praktikal..tak keperluan..
dan paling teruk..menyemakkan keadaan...

jadi...aku belajar dari semua tu..
sebelum beli..walaupon mampu..
walaupon ko rase cantik..
walaupon rasa...macam keperluan..
tapi pikir lah beratus kali..!!!

bagi aku..bukan nilai perabot tu..
bukan bentuk dia..bukan sebab cantik..
mungkin jugak bukan sekadar keperluan..
tapi semua nya adalah perancangan...

yup..merancang..
sebelum beli satu2 perabot tuk satu2 ruang..
pikir untuk ruang tersebut serentak dengan ruang lain jugak..
untuk jangkamasa panjang..
mungkin bulan ni ko rasa nak beli perabot tuk ruang A...
lepas 3-4 bulan tetibe ko nak ubah kedudukan..
atau nak tambah lagi perabot tuk ruang B dan C..
mungkin tak menganggu..
tapi..perlu kan kesinambungan..
tak kan ko nak letak bende yang sama kat kesuluruhan ruang kan..

tu aku cakap..penting nya perancangan awal..
jangan main beli di awal2 sekali gus..
yang akhir nya..ko tak tau mana nak letak..
atau akhir nya..tak sepadan atau mungkin ada yang tak kene dengan ruang tersebut...

TAPI..
mungkin kite..dan aku sendiri bukan lah orang pro dalam interior..
walaupon berhati2..masih tetap jugak sering buat kesalahan pemilihan..
kate nak simple..tapi jadi lain..
dah set kata nak nak yangs sederhana besar..
tapi biler kat kedai perabot..
lupa ingatan biler tengok macam2 design..
sampai akhir nya salah memilih..

baru2 ni...
again n again..bende tu terjadi..
dan aku sangat2 terkilan..serta ralat biler memikir nya..
sedangkan..aku dah merancang sangat2 lama hampir setahun untuk memiliki nya..
bukan sebab tak mampu..tapi sebab tunggu masa yang susuai..
selepas banyak perkara di buat..
tapi..akhir nya...masih jugak buat kesilapan...
tah macamana aku boleh terpengaruh dengan orang lain dalam masa yang singkat..!!!!

dan aku marah pada diri sendiri..

kenapa aty..kenapa...??!!!!

kenapa aku tak boleh nak pertahan kan ape yang aku nak...

betul2 terkilan...

aku sepatut nya lebih tau..
sepatut nya lebih mahir..dan sedia maklum..lebih boleh dipercayai pada pemilihan nya...
tapi...hanya sebab laki aku cakap..
harga yang sama..tapi yang tu lebih besar..
dan mungkin nampak lebih canggih..
lebih menarik..
jadi..aku sekelip mata menerima cadangan tersebut..

sedang kan...yang lebih besar..lebih canggih..lebih nampak menarik tu..
sebenarnya langsung tak susuai dengan tempat dan bilik tersebut..!!!

terpikir lepas seketika..
buat apa aku beli yang besar walaupon kata harga nya murah 
kalau yang besar tu langsung tak praktikal dan tak sesuai tuk bilik kecik tersebut..!!!



aku dah ukur tempat tu..
bersesuaian sangat dengan ape yang aku nak sebelum tu..
yang berbulan2 aku dok berzikir nak gi beli...
dan aku tak pernah pikir nak tukar pada perabot lain pon selain tu...
tapi..ko bayangkan..bile sampai masa aku pergi nak beli perabot tu..



macamane aku boleh lupa..
yang aku mahukan sesuatu yang lebih kecil..
sebab bende tu lebih praktikal..
lebih sesuai peletakan nya..
biar lah tak canggih..
tapi akhirnya nanti akan jadi cantik....
dan sesuai kegunaanya..

DARIPADA

sebab kan konon bandingkan harga yang sama..
tapi lebih besar..
yang akhir nya...
pintu pon tak boleh ditutup..!!!
bilik nampak penuh lagi sarat sebab bende tersebut besar dan tinggi...

dan..

paling aku tak suka..
langsung tak praktikal serta sesuai..
akhirnya..bende semahal tu di beli..
tak boleh di gunakan..

menyesal..?? yup...

aku sangat2 menyesal...

macamana aku boleh terpengaruh ngan pilihan laki aku..
sedangkan aku dah tau dan sedia maklum ape yang lebih sesuai..
aku yang susun..aku yang ubah..aku yang ukur...
aku yang selama ni atur semua..

macam laki aku cakap lah..
sebab tu lebih cantik...

akhir nyaaaaa....!!!


sebab yang sebenarnya tak boleh di jadikan sebab utama....

sigh.....


itu yang aku maksud kan..

cantik kat kedai..
tak semesti nya cantik dan elok tuk umah kite..

mungkin sebab laki aku cakap die nak bayarkan...??
buat aku terus lupa ingatan...

atau sebab laki aku dah sound kate malas nak datang lagi..


aarrrgggghhhhhhhhh.....!!

sedangkan..kalau ikutkan..macam aku kesah sangat jer pulak..
macam selama ni aku tak boleh nak pergi sendiri...

ggrrrrr....[mud sangat tak puas hati]

saat ni... aku masih terkenang2 pada bende tu..
memang tak boleh buat apa..
menyesal giler bai...
sebab bende tu bukan nya murah yang aku boleh tukar2 beli lagi banyak kali..



biler dah siap pasang..
aku rase..laki aku sendiri tak pekenan..
iyeerrr..itu pilihan dia...

selama ni aku begitu mempertahan kan - sila percaya pada pilihan aku-
dan aku belum pernah mengecewakan dia..

tapi kali ni...??



tarik napas panjang2...

ok..fineeeeeeee....sebab dah beli...

nak jual...??

baru jer beli bai...

mahal pulak tu..

ko hagak2..orang nak beli ker kalau aku nak jual dengan harga asal..??
walaupon aku cakap baru beli tak sampai beberapa hari..??

mengikut pengalaman aku sendiri..
jawapan nya ..memang tak..
paling2 tak pon..memang akan rugi seratus-2..

membazir...jadi nak atau tak..
memang simpan jer lah..
eeaaahh...tak boleh simpan..
sebab barang tu besar...

nanges aku sekor2....
nak marah pon tak boleh saat ni..
baru aku start nak cakap..
die dah buat muka annoying...
silap cakap..aku rasa boleh gaduh jadi nya...

jadi..pasrah jer lah....


iyeerrr...pasrah......


bukan redho...mihmihmih....

eeaaahh...aku tak gembire..
sebal masih tebal dalam hati aku ni...eceaaahh...

siyes...
mungkin amik masa aku nak menerima nya..
yang tak tau biler..
puas dah aku ekjas..alih sana..alih sini..
tetap tak bersesuaian..
bukan jer perabot tu sendiri..
tapi dengan perabot2 sedia ada jugak..
sedangkan perabot2 sedia ada tu..
aku ni punya lah merancang pembelian..
tak nak lebih atau kurang..
beli satu2 persatu sebab takut salah saiz atau tak sesuai..
sekali..nah..tetibe..sekelip mata..datang bende yang aku tak rancang pembelian nya...

huwaaaaaaaaaaaaa....!!!!

nak nages pikir..
bilik kesukaan..
tapi kini bukan lagi..
hanye sebab sikit kesilapan..
iaitu..terburu2..dan terpengaruh tanpa perancangan...

sekarang..kene belajar dari pengalaman...
betul2 mengajar aku...

fes...merancang aty..merancang...
kedua..jangan terburu2...hanya sebab bende tu ko rase lagi gempak..
ketiga... jangan mudah terpengaruh...
ke empat dan paling penting..pasal2 dekorasi..pasal2 beli perabot..jangan dengar cakap laki ko...kuwang kuwang kuwang..

matik lah aku..laki baca kompem sentap...


tapi..betul ni..sebab bende ni bukan lah pertama kali terjadi bile melibatkan laki aku....


bagi aku... tak apa lah kalau pakai duit sendiri pon..
janji puas hati..............................
dari sebab nak kan jimat akhir nya...
hape pon tak boleh...!!!!



daaaaaaaannnnnnnnnnnnnnggggggggg.....!!!!!
padan muka sendiri....


notatanganAty :: kalau ko yakin dengan pilihan sendiri... [selain dari pendapat professional] sila yakin dengan diri sendiri..jangan biarkan orang lain pengaruhi ko hokeh....muwahahahaa...hanya pendapat peribadi... 




3 comments:

Fizah said...

cuba try jual dulu kak aty..kot ada yg perkenan...apapun sy pun sedih kalau beli barang then tak kena dgn ruang... rasa mcm ruuuggiiii sgt2..sabar yee...

Suffiah zee said...

I setuju ngan u...tol3.....

izyan zulkiply said...

Akk sabarrr, insyallh ade guna n hikmah di sebalik slh beli tu