Thursday, February 27, 2014

HOMESCHOOLING :: Mural di bilik Air dengan water colour




aku bab2 belajar sambil bermain ngan anak ni...
takde sekatan...takde limit..
asalkan tak berbahaya..atau boleh mendatangkan kemudaratan..
aku yang teruja nak buat sama2 ngan anak...
dapat ar mak ko main sekali kan kan kan....miahahahaha...

macamane sibuk pon aku dengan urusan kerja...atau ape saja urusan umah..
satu kemestian tuk aku..
adalah aktiviti ngan qaleef..
kalau aku lapang...macam2 bende akan di buat sama2..
tapi kalau aku sibuk...
sekali tuk sehari pon dah memadai..
tak kisah lah apa2 pon..aku akan sentiasa mempelbagaikan..
ulang aktiviti biasa...dan tambah dengan aktiviti2 baru...
yang penting aku tau...qaleef mesti akan seronok buat aktiviti tu..
dan mak nyer akan beronok-ronok..eeahh..?? hahaha...








kali ni... aku nak share satu lagi aktiviti homeshooling kesukaan qaleef...
pendidikan mural..
haaaa...bab2 mural2 macam ni..
harus lah qaleef suka kaaaaaaannn...
tapi kali ni.. aku guna kan water color..!!!
bermain dalam bilik air..

macam menarik..??

atau macam sereeemmmsss....??

dapat bayangkan tak apa akan terjadi bila dak qaleef main ngan bende2 macam tu...

pffftttt...!!!! memang hebat ar hasil nya....pheeewwww....

tapi macam aku cakap tadi..
bende2 kecik...tapi untuk perkembangan positif anak..
mak ko rela nak.....relaaaaaaaa......................

iyeeerr..biler aku pikir nak bagi aktiviti macam ni kat qaleef...
sendiri pikir... remeh lagi leceh nya aktiviti ni...
air..basah..comot...n the worst part is biler time nak membersih kan...
tapi.. biler pikir kan yang aktiviti ni akan jadi aktiviti yang sangat menyeronokkan tuk qaleef..
main...belajar...main...belajar... dan disiplin maybe...?? haaaa...

jadi..aku tak kisah...

so qaleef....jom main conteng2 dalam bilik air...!!






aku guna jenis water colour ACRYLIC sebab boleh guna pada material 'tile marmar' 
since aku nak buat aktiviti ni dalam bilik air kat dinding tile..
 senang jugak nak cuci...senang lekat..dan senang tanggal
kalau korang nak beli..carik yang Non-Toxic 




apron plastic hijau tu.. aku dapat percuma masa beli DRYPERS Qaleef
memang berguna sangat tuk aktiviti2 qaleef..
biasa buat aktiviti ni sebelum mandi..tak pakai kan baju..
supaya mak nya tak meroyan biler nak mencuci nanti..





amboi ko qaleef...kemahen seronok dapat main bende2 macam ni..
selama ni kalau abah ko mengecat...mengamuk2 tak dapat mengecat sama dinding kan..
jadi biler dapat buat semua yang selama ni mak ko asyik cakap tak boleh jer..
sampai kecut2 tangan badan semua duduk dalam bilik air tu...pffttt...













hasil seni qaleef dan....eeerrr...mak nya....mihmihmih...



jangan risau...
lepas tu..kiteorang sama2 bersihkan..
aku jadikan aktiviti membersihkan tu pon satu bende yang menyeronok kan tuk qaleef..
tak susah pon nak tanggal kan..
dengan air dan cif jer....
cuma tuk lantai aku kene memberus sikit...



Aktiviti qaleef buat seminggu 2 atau 3 kali...
sebelum mandi...
selang-seli ngan aktiviti2 yang lain...
biasanya...selepas aktiviti2 homeshooling yang macam ni contoh nya..
mud qaleef seharian adalah ebih baik dari kalau sehari tanpa sebarang aktiviti..
qaleef jugak lebih positif dan ceria...
yang penting lebih FOKUS ngan setiap ape yang di buat..
lebih berselera makan..
mungkin sebab die gembira..

ada masa nya..qaleef jugak memberontak...
buat perangai..mengamuk atau asyik nak merengek..
tu biasa nya kalau mak nya nye tak bagi tumpuan pada dia..
eeeeeerr....aku sibuk bai kekadang...ngeeee....
jadi die buat perangai tuk mintak perhatian...
memang kekadang boleh hilang sabar...
lagi2 kalau time aku ngah stress...
tapi aku tak salah kan qaleef...
aku tau...tu pon dari kesilapan aku sendiri...
sebab..kalau tak..qaleef okey jer..behave dan mendengar kata..

jadi... apa yang aku buat biasanya..
aku akan berhenti seketika dari semua kerja2 aku..
dan buat satu-2 aktiviti mudah bersama qaleef...
tuk kembalikan mud qaleef..
tuk ransang balik otak dia supaya lebih positif...
dan ni lah salah satu aktiviti homeshooling qaleef...

ramai yang email aku tanya lagi pasal aktiviti2 homeshooling qaleef..
banyak sebenarnya..
tapi... tu lah...tak sempat nak cerita selalu sangat..
yang mana aku dah pernah kogsi..ko boleh baca kat SINI
yang mana senang aku certite..aku share sama2 ngan korang semua..
semoga mendatang kan lebih manfaat.. :)
Lapang2 aku akan share lagi yang lain key..insyaa Allah...



notatanganAty :: kalau qaleef dapat buat semua ni ngan kawan2 mesti lagi seronok....